BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: marcel op 18 April 2009, 22:52:10
-
Hallo,
Wie heeft er ervaring met de zelfbouw wissels van Tillig?
Makkelijk of juist moeilijk?
Zijn ze betrouwbaar?
En heb gelezen dat je dat het moeilijk te leggen rail is?
Waarom en waar moet je dan op letten?
Mvg, Marcel
-
Hallo Marcel,
Ik neem aan dat je die pakketjes met bielsmat en spoorstaven bedoeld. Ik heb zelf die wissels van Tillig gebruikt. Hoewel ik geen technisch wonder ben, vond ik ze best te bouwen. Je moet opletten dat je de einden van de wisseltongen bij het puntstuk komen, een beetje naar buiten buigt zodat ze goed tegen de plastic geleiderailtjes aanschuiven. Aan de andere kant de punten een klein beetje afronden aan de bovenkant, zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Het enige echte priegelwerk zijn de metaalstripjes die de wisseltongen met de rails van het puntstuk verbinden, om de stroom naar de wisseltongen door te voeren. In de Miba stond een tijdje geleden een oplossing door draadbrugjes te solderen. Al met al klinkt het ingewikkelder dan het is. De motoren van Tillig zijn wat lawaaiig maar werken mooi langzaam. Verder is het met (Tillig) flexrail wat passen en meten. Ik ben er wel tevreden over. Het vraagt even wat tijd en secuur werken.
Groeten,
Gerard
-
Hallo Marcel,
het zelf bouwen van wissels ben ik nog niet aan begonnen, dit wil ik in de toekomst zeker een keer gaan uitproberen.
De rail is moeilijker te leggen dan bijvoorbeeld de meterrails van RocoLine of Peco, dit omdat het materiaal wat bij Tillig om de rail heen zit (bruine beschermlaag oid.) niet te solderen is. Schoonmaken met de dremel is uiteraard wel mogelijk, hierna is solderen ook mogelijk.
Verder voor sommige een nadeel, de meter rails is super buigzaam. Hierdoor is het moeilijker in een rechte lijn te leggen.
Overigens blijft het een super mooie rail en blijf ik het gebruiken. Het verhaaltje uit de Miba heb ik ook toegepast en is in het volgende draadje te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2695.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2695.0). Even naar beneden scrollen en je zult vanzelf foto's treffen met de beschrijving van de Miba.
Groeten en succes met de mooie rail,
Christoph
-
Hallo,
Bedankt voor de reacties,
Ik denk dat ik gewoon een paar wissels bestel, en het dan gewoon probeer.
Wel de zelfbouw wissels dan, het is immers krediet crisis ;D
Als andere nog tips of idee-en hebben, dan hoor/lees ik het graag.
Mvg, Marcel
-
De rail is moeilijker te leggen dan bijvoorbeeld de meterrails van RocoLine of Peco, dit omdat het materiaal wat bij Tillig om de rail heen zit (bruine beschermlaag oid.) niet te solderen is. Schoonmaken met de dremel is uiteraard wel mogelijk, hierna is solderen ook mogelijk.
Ik heb de rail en (zelfbouw) wissels besteld bij een electronicaboer Genaamd Conrad.
Zelfbouw wissels is goed te doen en goed te solderen eventueel
Wel even een goede harde ondergrond om de wisseltongen vast te zetten.
En Conrad levert ook een glasfiber penseel, Hiermee even over de gebruinde rail op de plek waar je wil solderen en de laag is eraf en je kan direct op het nieuw zilver solderen.
-
[quote De rail is moeilijker te leggen dan bijvoorbeeld de meterrails van RocoLine of Peco, dit omdat het materiaal wat bij Tillig om de rail heen zit (bruine beschermlaag oid.) niet te solderen is. Schoonmaken met de dremel is uiteraard wel mogelijk, hierna is solderen ook mogelijk.
Verder voor sommige een nadeel, de meter rails is super buigzaam. Hierdoor is het moeilijker in een rechte lijn te leggen.
[/quote]
Ik weet niet hoe jij rails legt en soldeert maar bij Tillig gaan deze twee dingen vrij makkelijk.
Je legt de rails hoe die moet liggen. (vooral opletten met de bielzen)
De bielzen zitten er bij een flex in vier stukken (rij) op. (probeer altijd tussen een setje bielzen te solderen)
Eerst links en rechts van de rails een streepje, dan op de rail een streepje.
Boor een gaatje tussen de twee streepjes, en vijl op de onderzijde van de rails met de kopse kant van een dun vijltje het beschermlaagje weg.(recht onder het streepje)
Duw de bielzen opzij en soldeer een draad aan de rails. (wel een +/- 30 Watt bout gebruiken)
Draai de rails om en duw het draadje door het gaatje, en zet de rails vast.
doe dit ook met de rest.
Je zult zien dat de tweede flex al makkerlijker gaat dan de eerste.
Tillig is een prima merk om mee te werken.
De wissels idem wel een uitsparing maken voor het kruislipje aan de onderzijde. lees dit eens:
http://www.der-moba.de/index.php/Digitalumbau_Tillig_Elite_Weichen
dave
-
@ Dave; bedankt voor je opmerking over het gaatje boren in de onderkant van de rail. Ik deed het soldeerwerk plat onder de voet. M'n soldeerbout die ik hiervoor gebruik is ook 30 Watt maar zat in het begin te rommelen met de beschermlaag, ik heb dat eerst met de dremel voorzichtig verwijderd. Ik zal volgende keer eens een vijltje proberen.
Verder het kaars recht leggen van de rails doe ik langs een rij en ik maak eerst een hulplijntje in het hart van de rails. Als jullie andere oplossingen hebben lees ik dit graag.
Groeten,
Christoph
-
Marcel, de wissels zijn eenvoudig te bouwen. Krap 1/2 uurtje per stuk. De onderkant van de rails kun je ook met een fijn schuurpapiertje blank maken (b.v. korrelgrootte P1000, gewoon bij de DHZ zaak te koop). Daarna kun je ze prima solderen. Blank schrapen met een mesje gaat ook prima.
De rails die het puntstuk vormen, blijven na montage van het wissel makkelijk verschuiven. Even met een klein drupje lijm vastzetten. Door ze onderling met een strak gesoldeerd draadbrugje te verbinden (voorkeur) lost dit probleempje ook op. Snij om te solderen zo weinig mogelijk biels weg.
Als je de kant en klare Tillig wissels gebruikt (b.v. een engels wissel), controleer dan vooraf of de wisseltongen op een vlakke ondergrond vrij kunnen bewegen. Soms schraapt het omgezette lipje aan de wisseltong over de ondergrond.
De Tillig wissels zijn fraai vormgegeven. De constructieve stevigheid is matig, maar als het op ze'n plek ligt is het ok. Het leggen van de flexrails is naar mijn ervaring net zo gemakkelijk als bij wel ander merk dan ook. Voor rechte stukken wel een rij of lineaal er langs leggen.
Herman
-
Hallo,
Heb nu een paar van die wissels aangeschaft.
De eerste was gelijk niet geheel compleet, maar ja het waren maar isolatielasjes.
Die heb ik zelf ook nog wel.
Die lipjes voor elektrisch contact, dat ga ik maar solderen, dat komt wel goed.
Maar om de wisseltongen te laten bewegen, moet ik volgens mij het uiteinde ombuigen om ze vervolgens in het plastic dwarsbalkje te klemmen?
Klopt dit bovenstaande, zie het niet zo goed in de gebruiksaanwijzing.
Zal ook wat foto`s maken voor anderen het duidelijk te maken over de bouw van het geheel.
Mvg, Marcel
-
Dit klopt en het is meteen het meest enge aan de bouwset,
met een goed tangetje voorzichtig 90% omlaag buigen.
Deze pinnetjes moeten dan in het schuifbalkje aangebracht
worden.
Mvg,
Tis
-
En in 1 keer goed buigen, want door terugbuigen en weer buigen breekt het af.
mvg, Peter
-
Hallo,
Inmiddels heb ik het wissel inelkaar, op het solderen na dan.
Heb ook een draadje gestart over dit wissel in wat zijn we aan het bouwen.
Zodat anderen hun tips en ervaringen kunnen delen.
Mvg, Marcel