BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 18 April 2009, 13:25:20

Titel: Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Railhopper op 18 April 2009, 13:25:20
Door: Hans-Lukas Zuurman | vrijdag 17 april 2009 11:31
BARNEVELD - De dienstregeling van de Valleilijn is al geruime tijd versoberd door problemen met de wielen van de treinen. Aanstaande maandag moeten alle treinen weer inzetbaar zijn. Dat zegt Herman de Gooijer, woordvoerder van Connexxion die de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede exploiteert. ,,De oorzaak wordt onderzocht. De wielen zijn zodanig afgesleten dat vervanging nodig is. Dat bleek tijdens de verplichte 48-uurscontroles van de treinen. Vergelijk het met een APK-keuring voor een autoband, als het profiel afgesleten is, moet-ie worden vervangen. Alleen gaat dat bij de treinen sneller dan verwacht.''
Het probleem speelt niet alleen bij de nieuwe, blauwe Protostreinen, maar ook bij de twee gehuurde, gele oude NS-treinen. ,,We houden daarom rekening met alle opties en zijn die aan het onderzoeken.'' De Gooijer hoopt dat de oorzaak snel gevonden is. ,,Het telkens vervangen van onderdelen gaat anders flink in de papieren lopen.'' Wanneer het onderzoek afgerond is, kan De Gooijer nog niet zeggen.

[ Meer in de Barneveldse Krant van vrijdag 17 april 2009 ]


bron: Barneveldse Krant
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Remunj op 18 April 2009, 16:37:33
Dat verklaart waarom er gisteren een plan V met blauwe Valeilijn stikkers in Eindhoven stond. Zal wel een bezoekje kuilwielenbank in het verschiet/gehad hebben.
Sinds Zwolle dicht is staan er ook regelmatig Syntus stellen voor een slijpbeurtje.

Gr.
Eric
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Mispoes op 18 April 2009, 16:51:38
Wellicht eenzijdige, en daardoor overmatige, slijtage van de wielen doordat steeds dezelfde kant van de wielen door dezelfde bogen/wissels gaan? 1x in de zoveel weken driehoeken doet dan wonderen...
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Johan77 op 18 April 2009, 17:39:30
Ja meneer poes dat klopt gebeurde ook met de Oostnet DE-II'en tussen Almelo en marienberg. Die werden gedriehoekt via Deventer en Zwolle.

Mvg,Johan.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Mispoes op 18 April 2009, 18:28:08
Daar moest ik inderdaad aan denken toen ik van het bovengenoemde probleem las. Ik heb de lijn op de kaart eens bekeken: het is een relatief kort en bochtig traject. Alleen dat al zou voldoende zijn voor overmatige slijtage.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Lars Smelter op 18 April 2009, 18:38:27
Driehoeken via Baarn is volgens mij wel een mogelijkheid, en niets eens zo'n grote afstand...
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: JAB van Ree op 18 April 2009, 20:30:28
Vrij sneu dat CXX er nu pas achterkomt... er was toch echt een reden dat NS naar Ah of Ut doorreed en daar regelmatig uitwisselde. Laat maar weer zien dat een busboer niet zomaar kan gaan treintje spelen.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Tomas131 op 20 April 2009, 17:03:51
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Gouda op 20 April 2009, 19:13:17
@ Tomas131

Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.

Misschien is de rails verkeerd geslepen?
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Aspelix op 20 April 2009, 19:15:52
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
Tja, C&A is toch voordeliger.... ;D
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Lars Smelter op 20 April 2009, 19:25:22
@ Tomas131

Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.

Misschien is de rails verkeerd geslepen?

Nee, ook de Plan V's van CXX welke zijn gehuurd van NSR hebben hier last van. Deze rijden dus ook alleen maar op Amersfoort - Ede Wageningen v.v. Oftewel, de oorzaak van snel slijtende wielen kan het zelfde zijn en ligt mogelijk in het feit dat ze continu hetzelfde traject rijden
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Grandmaster ICM op 20 April 2009, 21:25:04
Hoe hebben ze dat destijds bij de Zoetermeerlijn opgelost, als je het dan over een bochtig traject hebt was het die lijn wel...  ;)
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Bruno op 20 April 2009, 21:31:59
Na iedere rit heb je daar toch gedriehoekt? Geen overmatige slijtage aan één kant dus!
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Monobrachius op 20 April 2009, 21:42:16
Geen overmatige slijtage aan één kant, maar dat wil niet zeggen dat er geen overmatige slijtage is aan beide kanten.
Ik denk dat Grandmaster hier een goed punt heeft. Werden de sprinters op de Zoetermeerlijn in het begin alleen op die lijn gebruikt en niet uitgewisseld met andere lijnen? Zoals bijvoorbeeld de Hofpleinlijn en Rotterdam-Hoek van Holland.

Henk
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Floris Dilz op 20 April 2009, 22:50:25
tja, er zijn toch bochtigere lijnen op de wereld dan die valleileijn en daar rijden ook treinen... maar we horen t nog wel es ofzo.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Moddemeijer op 21 April 2009, 01:16:54
De Zoetermeerlijn was één grote keerlus. Gewoon regelmatig wisselen van linksom naar rechtsom en het probleem is opgelost.

Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: JAB van Ree op 21 April 2009, 01:54:33
tja, er zijn toch bochtigere lijnen op de wereld dan die valleileijn en daar rijden ook treinen... maar we horen t nog wel es ofzo.

Op de wereld : ja
Echter in NL is het een "berucht" baanvak, in alle matbladen staan ook aparte waarschuwingen voor een paar baanvakken, waaronder de Kippenlijn. Vooral de bogen bij Barneveld Aansluiting en Ede-Wageningen bij binnenkomst zijn uitzonderlijk krap gelegd.
Titel: Re:Wielen Valleitreinen slijten te snel; dienstregeling aangepast
Bericht door: Gert1 op 21 April 2009, 11:03:43
Na iedere rit heb je daar toch gedriehoekt? Geen overmatige slijtage aan één kant dus!

Nee, niet gedriehoekt, gewoon gekeerd.  Klein verschil, zelfde resultaat.   ;)

mvg,
Gert