BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 18 April 2009, 13:25:20
-
Door: Hans-Lukas Zuurman | vrijdag 17 april 2009 11:31
BARNEVELD - De dienstregeling van de Valleilijn is al geruime tijd versoberd door problemen met de wielen van de treinen. Aanstaande maandag moeten alle treinen weer inzetbaar zijn. Dat zegt Herman de Gooijer, woordvoerder van Connexxion die de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede exploiteert. ,,De oorzaak wordt onderzocht. De wielen zijn zodanig afgesleten dat vervanging nodig is. Dat bleek tijdens de verplichte 48-uurscontroles van de treinen. Vergelijk het met een APK-keuring voor een autoband, als het profiel afgesleten is, moet-ie worden vervangen. Alleen gaat dat bij de treinen sneller dan verwacht.''
Het probleem speelt niet alleen bij de nieuwe, blauwe Protostreinen, maar ook bij de twee gehuurde, gele oude NS-treinen. ,,We houden daarom rekening met alle opties en zijn die aan het onderzoeken.'' De Gooijer hoopt dat de oorzaak snel gevonden is. ,,Het telkens vervangen van onderdelen gaat anders flink in de papieren lopen.'' Wanneer het onderzoek afgerond is, kan De Gooijer nog niet zeggen.
[ Meer in de Barneveldse Krant van vrijdag 17 april 2009 ]
bron: Barneveldse Krant
-
Dat verklaart waarom er gisteren een plan V met blauwe Valeilijn stikkers in Eindhoven stond. Zal wel een bezoekje kuilwielenbank in het verschiet/gehad hebben.
Sinds Zwolle dicht is staan er ook regelmatig Syntus stellen voor een slijpbeurtje.
Gr.
Eric
-
Wellicht eenzijdige, en daardoor overmatige, slijtage van de wielen doordat steeds dezelfde kant van de wielen door dezelfde bogen/wissels gaan? 1x in de zoveel weken driehoeken doet dan wonderen...
-
Ja meneer poes dat klopt gebeurde ook met de Oostnet DE-II'en tussen Almelo en marienberg. Die werden gedriehoekt via Deventer en Zwolle.
Mvg,Johan.
-
Daar moest ik inderdaad aan denken toen ik van het bovengenoemde probleem las. Ik heb de lijn op de kaart eens bekeken: het is een relatief kort en bochtig traject. Alleen dat al zou voldoende zijn voor overmatige slijtage.
-
Driehoeken via Baarn is volgens mij wel een mogelijkheid, en niets eens zo'n grote afstand...
-
Vrij sneu dat CXX er nu pas achterkomt... er was toch echt een reden dat NS naar Ah of Ut doorreed en daar regelmatig uitwisselde. Laat maar weer zien dat een busboer niet zomaar kan gaan treintje spelen.
-
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
-
@ Tomas131
Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.
Misschien is de rails verkeerd geslepen?
-
Flutdingen die Protos. Ik heb al vaak vertraging gehad doordat er zo'n ding naar de kleren ging.
Tja, C&A is toch voordeliger.... ;D
-
@ Tomas131
Het zijn niet alleen de protos met te snel slijtende wielen. lees eerste berichten goed door.
Misschien is de rails verkeerd geslepen?
Nee, ook de Plan V's van CXX welke zijn gehuurd van NSR hebben hier last van. Deze rijden dus ook alleen maar op Amersfoort - Ede Wageningen v.v. Oftewel, de oorzaak van snel slijtende wielen kan het zelfde zijn en ligt mogelijk in het feit dat ze continu hetzelfde traject rijden
-
Hoe hebben ze dat destijds bij de Zoetermeerlijn opgelost, als je het dan over een bochtig traject hebt was het die lijn wel... ;)
-
Na iedere rit heb je daar toch gedriehoekt? Geen overmatige slijtage aan één kant dus!
-
Geen overmatige slijtage aan één kant, maar dat wil niet zeggen dat er geen overmatige slijtage is aan beide kanten.
Ik denk dat Grandmaster hier een goed punt heeft. Werden de sprinters op de Zoetermeerlijn in het begin alleen op die lijn gebruikt en niet uitgewisseld met andere lijnen? Zoals bijvoorbeeld de Hofpleinlijn en Rotterdam-Hoek van Holland.
Henk
-
tja, er zijn toch bochtigere lijnen op de wereld dan die valleileijn en daar rijden ook treinen... maar we horen t nog wel es ofzo.
-
De Zoetermeerlijn was één grote keerlus. Gewoon regelmatig wisselen van linksom naar rechtsom en het probleem is opgelost.
-
tja, er zijn toch bochtigere lijnen op de wereld dan die valleileijn en daar rijden ook treinen... maar we horen t nog wel es ofzo.
Op de wereld : ja
Echter in NL is het een "berucht" baanvak, in alle matbladen staan ook aparte waarschuwingen voor een paar baanvakken, waaronder de Kippenlijn. Vooral de bogen bij Barneveld Aansluiting en Ede-Wageningen bij binnenkomst zijn uitzonderlijk krap gelegd.
-
Na iedere rit heb je daar toch gedriehoekt? Geen overmatige slijtage aan één kant dus!
Nee, niet gedriehoekt, gewoon gekeerd. Klein verschil, zelfde resultaat. ;)
mvg,
Gert