BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tompoortman op 17 April 2009, 19:40:10
-
Hallo iedereen,
Ik heb een oude fleischmanntrein van mijn vader en dat ding rijdt niet meer.
Ik heb dingen geprobeertzoals wielen schoongemaken en geolied.
De kap krijg ik er niet van af dus daar kan ik niet onder kijken.
Heeft iemand een goede oplossing?
bij voorbaat dank.
Tom
-
Nou, ik heb er een van 25 jaar oud, ligt goed in de hand en die doet het nog prima! ;D ;D
Je bericht is niet helemaal compleet, Tom. Even veranderen, dan kunnen we je hopelijk helpen.
Gr J
-
Nou, ik heb er een van 25 jaar oud, ligt goed in de hand en die doet het nog prima! ;D ;D
Je bericht is niet helemaal compleet, Tom. Even veranderen, dan kunnen we je hopelijk helpen.
Gr J
Ja sorry ik drukte te vroeg op enter.
weer wat geleerd toch?
Tom
-
Helemaal mee eens. Ik heb ook een heel oud treinstel dat het nog doet. Wat zegt het nou dat iets oud is :P
Gr Wilmar
PS Je kunt je bericht aanpassen door rechts onderin op het papiertje met potlood klikken.
-
Jouw reactie was net iets eerder dan die van mij ;)
-
Klinkt als een gevalletje vastzittend anker van de motor.
Zowel voor als achter de zijkanten van de neus iets indrukken en je kunt de kap verwijderen.
Groetjes,
Jos
-
Heb ook zo'n ding liggen van me vader
Motor is in orde maar het "Het plaatje die voor alle stroomvoorzieningen voorziet is kaduuk
momenteel als dummy
als ik ooit zó''n plaatje vind ga ik hem natuurlijk weer berijden
-
bedankt jos je had gelijk, inmiddels heb ik de kap losgekregen en een beetje in de gaten die ik zag geblaast.
toen reed hij even iets beter maar na twee rondjes deed hij het weer even slecht.
iemand een idee wat er loos is?
Tom
-
Ja, gewoon vuil, dus gewoon goed schoonmaken, vooral de oude olie resten verwijderen. Eventueel nieuwe koolborstels monteren.
Mvg
Wim.
-
Ik heb wel eens met zo'n loc gehad dat er kortsluiting ontstond tussen de electrische verbindingen die ik zelf niet kon vind en op kon lossen. Wat het precies geweest is weet ik nog niet maar het ding is door een reparateur gemaakt en die heeft toen de hele printplaat kaal gemaakt en ieder onderdeel er opnieuw opgezet, ding rijd inmiddels dus weer prima.
Vergelijkbare problemen( loc is gewoon dood met soms nog brandende verlichting) heb ik met meer N locs gehad en een enkele keer zelf kunnen verhelpen maar vaak niet waarna ze maar als dummy verder gingen( ik praat dan over 14 tot 10 jaar terug zo'n beetje).
Die V100 is 6 jaar geleden, toen het ding dus laten repareren, bij een Br143 van minitrix een electrisch probleem een jaar of 7 terug eens verholpen door de electrische verbindingen tussen onderzijde van het chassis en de printplaat boven op te isoleren met vloei en plasticlijm. Dat werkte toen wel, een jaar later bij de V100 niet. Waarom het de ene keer wel werkt en de andere keer niet weet ik niet.
Groetjes Michiel
-
Ik heb ook een v100 van Fleischmann. Hij piept een beetje. Moet dus nodig gesmeerd worden. Ik heb de kap er al af gehaald. Dan zie je 1 massief brok metaal met daarin de motor. Iemand hier enig idee hoe het uit elkaar gaat ???
-
Er zitten 4 klemmetjes die de stroomdoorvoer naar her printplaatje verzorgen. Zilverkleurige stripjes die van beneden naar boven lopen. Die kun je opzij drukken (van het printplaatje af). Dan kun je printplaatje er af pakken en zie je de motor zitten. Deze kun je er nu zo uitpakken.
Groetjes,
Jos
-
hallo,
bij mijn lok werkt het uit elkaarhalen precies het zelfde maar de gewichten krijg ik niet los en de motor net zo min.
iemand nog tips?
Tom
-
Als je de print losmaakt met behulp van de omschrijving van Jos kun je de print omhoog tillen.
Let op dat je lampjes niet weg springen.
Nu kun je de motor er ook omhoog uit tillen.
Groeten,
Patrick
-
ik heb nu ook het motortje er uit en een beetje schoongeveegd.
kan iemand mij vertellen waar is op moet letten in het motortje?
Tom
-
Koolborsteltjes eruit halen en even op een plaats neerleggen waar je ze terug kunt vinden.
Motortje een paar uur (of een nacht) in een badje wasbenzine leggen. In het begin het asje even een paar keer ronddraaien.
GOED laten drogen, koolborteltjes er terug in (of nieuwe erin, afhankelijk van de staat).
Groetjes,
Jos
-
Koolborsteltjes eruit halen en even op een plaats neerleggen waar je ze terug kunt vinden.
Ik weet echt niet veel van modeltreinen, maar hoe ziet een koolstofborsteltje er uit en hoe krijg ik hem er uit?
Tom
-
ok daarnet wist niemand het maan nu misschien wel?
-
Google doet wonderen:
(http://www.dentalparts.nl/images_dental/koolborstel_Kavo_150.jpg)
GR Wilmar
-
En dan nog even opletten dat bij N-spoor motortjes van Fleischmann het metalen pennetje (zit aan de zijkanten in je motor), het veertje, en het koolborsteltje zelf niet aan elkaar vast zitten. Pas dus op dat je veertje niet weg springt of je koolborsteltje wegschiet.
-
ok bedankt nu snap ik het,
maar ik heb het geprobeert en het lukt echt niet.
Toen heb ik een hard besluit genomen:
''de V100 wordt terzijdegesteld!!''
inplaats van de V100 komt er dan een andere goederenlok te rijden(ik dacht aan een 6400), (maar als ik de V100 weer kan maken dan komt die ook nog te rijden)
-
''de V100 wordt terzijdegesteld!!''
Naar Koek ermee dan maar 8)
Leuk slooptreintje maken.
Gr Wilmar