BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: spoorzeven op 16 April 2009, 22:14:35
-
Kan iemand mij zeggen of er een model bestaat van de standaard emplacementlamp van de NS uit de jaren veertig t/m zeventig. Ik bedoel die met de loshangende lamp en 'klimpijpjes' aan weerszijden van de mast. Je ziet er een te Geldermalsen op de foto van de Berglandexpress met de 2400'en die ik op 19toen heb geplaatst. De normale uitvoering had de lengte als op die foto maar er waren ook exemplaren met een kortere mast. Als er geen model is, zou er wat mij betreft een model moeten komen. Volgens mij is een flinke omzet gegarandeerd.
-
Gezien het geweldige aantal reacties kennelijk niet. :(
Deponeer het idee eens bij Michell. (y)
Die laat ook 3D-wisselmotoren maken, dus wie weet ?
Ruurd
-
Plaats een groot aantal foto's in dit topic,, en dan ga ik morgen aan de slag ;)
(als het aan minimale eisen voor 3d printen kan voldoen :P)
-
Mitchell, helaas heb ik niet specifiek die lampen gefotografeerd, maar enkele voorbeelden volgen hier, waaronder de dubbele versie, die er ook nog was (naast de enkele in hoge en lage versie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img099.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img099.jpg)
Arnhem, met links de enkele en rechts de dubbele versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img117.jpg)
Boxtel, met links een enkele versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img024_1.jpg)
Susteren, met rechts een dubbele uitvoering.
Zie ook draadje 19toen, de foto met de Berglandexpress met 2 x 2400 te Geldermalsen (enkele versie)
-
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4280096
@ Mitchell: op deze site veel betere foto's van de lampen. Dit is overigens wel een 'modernere' variant. De 'treden' opzij van de paal lijken te ontbreken. Bovendien had de oorspronkelijke versie in de driehoek bovenin nog verticale versterkingsribben.
-
Nog maar weer eens geprobeerd: is er iemand die een handige methode heeft om deze emplacementlamp (toch gedurende vele jaren de standaard bij NS) te fabriceren dan wel iemand anders kent die dat met goed gevolg heeft gedaan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img425.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img425.jpg)
-
Ik weet dat Eric van Spelde (die station Amsterdam CS Westzijde heeft nagebouwd) één van die masten heeft nagebouwd. Dat was echter een kwestie van veel messing pijp en staf en veel knippen, snijden en solderen. Hij hield er een paar brandblaren aan over dus het is geen beginnersmodelletje. Of er mogelijkheid is om het lampje te laten branden weet ik niet.
Uiteraard is 'zelf solderen' een voor de hand liggend antwoord, maar een betere oplossing is er vooralsnog niet. Ik kan op mijn beurt wel wat lopen filosoferen, maar heb 'm uiteindelijk niet zelf gebouwd.
-
Hoi, ik kan het probleem niet herkennen, lijkt mij toch een recht stuk messing pijp met elke messing draden te zijn. Of is de mast een kegel (konus)?
Groet
Bernd
-
@Spoorzeven
Kijk eens in een aantal recente Modelspoormagazines van onze zuiderburen.
Daar hebben een aantal keren beschrijvingen gestaan om zelf verlichtingsarmaturen te maken. Varieënd van vrijstaande masten tot wandlampen. De methode is eigenlijk iedere keer hetzelfde en het wordt netjes in stappen met foto's uitgelegd.
Via die methode kan je ook NS lampen bouwen.
Gr.
Eric
-
Heb je wel een tekening van die mast, Spoorzeven? Anders begin je nog niks.
-
Een tekening heb ik helaas niet en kon er ook niet een in het 'Utrechts Archief' ontdekken, helaas. En @ Bernd: de mast is niet conisch, maar wordt via een paar 'tussenstappen' smaller. Maakt een natuurgetrouwe nabootsing moeilijker, denk ik. Zag trouwens zondag jl. bij Railz dat zij ook maar Duitse lampen zijn gaan gebruiken. Dat zegt misschien wel genoeg.
-
Beter heb ik niet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lichtpaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lichtpaal.jpg)
-
En @ Bernd: de mast is niet conisch, maar wordt via een paar 'tussenstappen' smaller. Maakt een natuurgetrouwe nabootsing moeilijker, denk ik.
Welnee, juist niet! Op deze manier kan je makkelijk buisjes van verschillende diktes uitboren zodat die in de ander passen en dergelijke: daarna solderen, en je krijgt hetzelfde verloop-effect als in het echt.
-
een ander optie is de diameters met een draaibank in tussenstappen iets kleiner te draaien...
De bedrading kan je dan met lakdraad uit een oude motor maken.
Groet
Bernd
-
Als ik het goed zie zitten er aan beide kanten van de mast een soort van treden?
Als dat zo is zal dat met het printen van nu nog niet gaan. Verder lijkt me het tekenen geen probleem.
'k vraag me overigens wel af hoe die treden uberhaupt nageboodst kunnen worden zonder dat je een jaar aan het knutselen bet op 1 lichtmast. :-[
m.v.g.
Mark