BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rinus Wientjens op 14 April 2009, 22:19:53
-
Gisteren heb ik in een oude V200 0035 van Fleischmann een ESU Lok Pilot V3.0 DCC decoder ingebouwd. De motor liep naar behoren en ik was bezig de CV waarden aan te passen. Ineens wilde de loc niet meer rijden. Bij het uitlezen van de decoder wordt op alle CV's 'Fout' als waarde gegeven. Bij mij rees het idee dat de decoder het opgegeven heeft.
Wat ik echter vreemd vind, is dat het licht wel richtingafhankelijk blijft branden. Dus bij vooruit branden alleen de koplampen en bij achteruit wisselt dit om. Echt helemaal defect lijkt de decoder me dus niet?
Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?
Met vriendelijke groet,
Rinus Wientjens
-
Hoi,
Draadje ( oranje of grijs ) naar de motor los ( of bij de aansluiting op de decoder... ) , of sluiting van een van die twee ( of allebei ;) ) naar de massa ( frame ) van het model... ??
Grtzz,
Karst
-
Heb je al geprobeerd om de decoder te resetten?
Bij deze decoder doe je dat door waarde 8 in CV8 te schrijven.
Heb je al geprobeerd met een lampje over de motoraansluitingen of dat wel resultaat oplevert? Als het lampje brandt bij een snelheid groter dan 0 is er iets met de motor mis.
Jelle.
-
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga de aangedragen opties binnenkort uitproberen.
-
Hallo ik heb ook een ESU lok pilot micro decoder.
Dacht ga m'n Fleischmann BR151 ombouwen naar digitaal volgens deze link http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-151.php (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-151.php)
M'n duits is niet 100% maar naar wat ik weet heb ik het goed gedaan.
(http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/FleischmannBR151.jpg) (http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/FleischmannBR151.jpg)
Echter als ik m'n CV's uit ga lezen, krijg ik op mijn intellibox fout te zien ???
Motor is volledig geïsoleerd van het frame, de spanningsaanvoer van draaistel is aan 1 kant geïsoleerd van het frame
Als ik meet op de 2 buitenste printbanen ( zwart en rode draad meet ik gewoon spanning )
Heb de motor en licht ook afgekoppeld, en dan blijf ik fout zien bij inlezen van de CV.
Heeft iemand een sugestie.
Groetjes FErdinand
-
Ferdinand, ik heb beide plaatjes vergeleken, maar volgens mij ben je een draadbrug ("drahtbrucke") linksboven vergeten?:
Um eine bessere Lötfläche für den im Bild hinteren Motoranschlus zu bekommen, wurde eine kleine Drahtbrücke zur vorderen Leiterbahn gelegt.
Weet zo niet of dit van groot belang is?
-
Hallo Ronald,
Die draadbrug linksboven was om een betere soldeer oppervlak te krijgen voor een van de motor aansluitingen, althans zo lees ik het
Kan het uiteraard fout hebben. ( was bij mij niet nodig )
Maar heb de alles los gehaald behalve de rode en zwarte, en krijg ik fout als melding bij m'n CV's
Groetjes Ferdinand
-
Hoi,
De 'fout' melding op de IB wil zeggen, dat de IB geen z.g. 'Ack' ontvangt van de decoder.
Normaal doet een ESU decoder dat door de Motor even aan te schakelen. Het lijkt er op, dat grijs en oranje dus niet met de motor verbonden zijn...
Grtzz,
Karst
-
Ferdinand, de draadjes voor verlichting geel en wit zou ik anders aansluiten. Namelijk rechtstreeks op de lipjes van het lamp contact.
Zo heb je aan de linkerzijde een knoeidraadje minder en aan de rechterzijde laat je de diode vervallen.
Dan is het een nettere en betere ombouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ferdinandFleis.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ferdinandFleis.png)
Mvg
Wim.
-
Normaal doet een ESU decoder dat door de Motor even aan te schakelen. Het lijkt er op, dat grijs en oranje dus niet met de motor verbonden zijn.
En da's (voor oranje) precies bij die draadbrug......gewoon even proberen, misschien zit hier de oplossing? Kun je gelijk even de tip van Wim meenemen :)
-
Een goedeavond,
Net terug van werken en zal gelijk de dingen proberen.
@ Wim dank je zal deze draadbrug verwijderen en aansluiten zoals je voor stelde
@ Ronald, ik zal die draadbrug dan gaan plaatsen kijken of dat een verschil zou maken.
@ Karst, dus als ik fout krijg te zien bij CV hoeft het niet perse te zijn dat de decoder kapot is, ik dacht dat ik de decoder kon uitlezen
zonder dat de motor en verlichting zat aangesloten
Ik zal deze aansluitingen ook eens goed bekijken
Ik laat het weten
Lavst bedankt heren voor jullie tips en uiteraard de tijd
MvG
Ferdinand Paternoster
-
Ferdinand, de decoder kun je niet uitlezen als er geen verbruiker op aangesloten is. Het ACK signaal reageert op stroomverbruik. Als er geen stroomverbruik is, dan is er ook geen reactie. Wat meestal geen decoder gevonden als reactie geeft, FOUT geeft iets anders aan.
Meestal een foutieve aansluiting (kortsluiting) in een aansluiting.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Dank je voor de heldere uitleg, dus geen stroom verbruiker is bij intellibox " Geen loc ".
Dan moet ik de aansluitingen toch nog een keer nakijken, heb in iedergeval dubbel gecheckt, betreft de motor
die ligt honderd % zeker gescheiden van het frame, zo ook 1 kant van de aanvoer van de spanning, de kant waar zwart op aangesloten zit krijgt z'n spanning via het frame bedoel ik dus de beugel die om het frame zit.
( frame krijgt z'n spanning via 1 zijde van de draaistel )
Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groeten
Ferdinand.
-
Ferdinand, ik zie dat je de lampjes er niet in hebt gezet, zet deze erin en sluit ook gelijk de bedrading aan zoals ik je aangaf.
Als het lipje van het contact van het lampje tegen het frame komt heb je ook een fout. (kortsluiting)
De motor die zit wel goed, de rest ook. Behalve dan dat de grijze draad aan de kant van de zwarte moet zitten en de oranje aan de kant van de rode.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Je advies opgevolgd, wit en geel direct op de lamp aangesloten, oranje en grijs verwisseld, en de lampen erin gedaan en op programmeerspoor, en............ helaas weer fout bij CV
Printplaat los gehaald van loc, en de motor aansluitingen ohms gemeten, dus bovenop bij soldeerpunt en de lip onder de printplaat die tegen de motoraansluiting komt, zowel oranje als grijs een goede verbinding.
Mag ik naar iemand deze loc opsturen en ernaar laten kijken tegen vergoeding uiteraard, ondanks alle deskundige tips krijg ik het niet voor elkaar, jullie zeggen altijd meten is weten, en zover ik kan zien is alles correct ???
Met vriendelijke groeten Ferdinand
-
Ferdinand, je mag hem naar mij opsturen, maar ik geef je geen garantie dat hij dan werkend terugkomt. Als de decoder om wat voor reden dan ook nu al defect is, zal ik daar niets aan kunnen veranderen.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
BEdankt voor je hulp, en uiteraard weet ik dat je geen wonderen kunt verrichten, als de decoder kapot is dan houdt het op.
Ik stuur U even een PB
Groetjes Ferdinand
-
Ferdinand, je lokje net ontvangen, even open gemaakt en bekeken, en daarna op de programmeerrails gezet, CV1 uitgelezen, en deze geeft keurig netjes 3 en Ok! De decoder is voor de rest gewoon uitgelezen en te programmeren. Niets mis mee dus.
Gaat weer terug in zijn doosje en gaat vandaag weer retour.
Mvg
Wim.
-
Wim,
waarschijnlijk een overbodige vraag, maar wil de loc ook rijden?
-
Hallo,
dat zou dan dus betekenen dat Ferdinand kortsluiting op zijn baan/programmeerspoor heeft?
Groet,
Kas
-
Wim,
waarschijnlijk een overbodige vraag, maar wil de loc ook rijden?
Ja, de lok wil ook rijden. Alleen brand dan de verlichting aan de verkeerde kant. Terwijl de bedrading wel volgens de regels der kunst zijn aangesloten. Oftwel de motor zit er verkeerdom in. Dus lok uit elkaar, en daarbij tot de conclusie komende dat er toch wel het een en ander mis was met de ombouw.
Zoals plakband op de bodem waar de motor in zit, de contact plaatjes die de railspanning doorgeven naar de printplaat verkeerdom.
En de oorzaak is bovenwater. Ferdinand is vergeten, om het contact plaatje bij één van de koolborstels te verwijderen, zodat beide koolborstels niet vrij zijn van het lokframe, en dus de railspanning. Zal daar zo even een foto van maken.
Nu met foto's
De koolborstelaansluiting rechts
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/analoogrechts-1.jpg)
De koolborstelaansluiting links, de analoog situatie.
Zie het plaatje tussen koolborstel en motorbeugel.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Analoog.jpg)
Koolborstels eruit en de koolborstelhouder even losklikken uit de beugel dan komt het plaatje vrij en kun je dit verwijderen.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Koolborstelplaatje.jpg)
De situatie met het plaatje eruit
Zie het losse plaatje. Nu is de lok geschikt voor digitaal en verdere aanpassingen zijn dan niet nodig, er hoeft dus verder niets te worden geisoleerd.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/PlaatjeLos.jpg)
Mvg
Wim.
-
Een duidelijk en heel nuttig verhaal met plaatjes (y): ik denk/hoop nu te begrijpen waarom mijn RhB Krokodil niet DCC wil begrijpen. Het weer zal mij de komende dagen niet boeien, ik heb genoeg te doen :D (Rotsen, bomen, bovenleiding en Digibabbels)
Frans
-
Dit verhaal benadrukt weer eens dat je bij het digitaliseren altijd een strikte werkvolgorde moet aanhouden.
Eerst de analoge verbindingen weghalen, dan door meting controleren of ze echt allemaal weg zijn, en dan pas de decoder aansluiten.
-
Wim,
Mag ik U bedanken voor Uw kennis en tijd.
Ik heb trouwens nogmaals de site gelezen betreft ombouw, en zie daar nergens iets staan betreft plaatje die verwijderd moet worden van de koolborstel. :-[
Weer het een en ander geleerd, check ckeck en dubbel check
De tape verdiende geen schoonheidsprijs, maar wilde zo even de motor isoleren van frame, om te kijken of ik sluiting zo kon meten tussen het frame en de motorbehuizing.
Ik ben weer een happy man, en mag straks m'n werkende BR151 verwelkomen.
De ombouw van de BR103 is vandaag in 1x tot een goed einde gebracht ;D
@Kas, andere decoders kon/kan ik gewoon lezen en programeren op het programeerspoor
Groetjes Ferdinand
-
Hallo Wim,
Loc is keurig netjes aangekomen, op de baan gezet en loopt als een zonnetje (y), heb nu een mooie BR151 voor m'n kolensleep
Mijn dank is zeer groot :).
ps. heb nog een PB verstuurd
Met vriendelijke groeten Ferdinand