BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: e_p op 12 April 2009, 12:35:35
-
Ik ben op zoek naar het sporenplan van Denekamp, ik denk dat dit het kleinste emplacementje is, dus geschikt om in nul te bouwen. Andere kleine plannetjes ook welkom! Ewijcksluis wordt bijvoorbeeld ook bekeken
-
oow dat is balen, ik heb hem net weggedaan met opruimen.
maar ik zal even kijken of ik heb nog kan vinden.
-
uw hebt un PM. ;)
-
ha floris, dank! Heb jij ook de wijziging van het plannetje in beeld? Wellicht red dat de breedte van 60cm van de modulebak
-
dit is alles wat k heb...
-
ondertussen in het boek Tractietereinen en locomotiefloodsen.... Het gewel(dadige) nfls station ANJUM tegen gekomen. Dat gaat hem worden. Wie heeft er tekeningen van station, locloods en retiradegebouwtje?
-
Zou het sporenplan ook geplaats kunnen worden? Want kleine emplacementjes zijn altijd leuk!
-
stationsgebouw is niet moeilijk qua tekeningen: neem deze foto http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=anjum&num=1 en de waldorp erbij, je weet de maten van de loc dus dan reken je t station zo om, dan heb je al een aardige gok. Of je gaat erheen en meet t zo op ;)
-
lekker rondkijken op deze site waar ook dit plattegrondje op staat:
http://home.wanadoo.nl/nfls/index_ns_nfls.html
http://www.xs4all.nl/~bng0021/ws/ns_nfls_foto/odr_1967_10_188_anjum.gif
-
Ik ben een stukje verder gekomen met Anjum, zelfs het goederenloodsje is al klaar op het schilderen na. Helaas geen kleuren op tekening, dus wie durft er wat te zeggen?
mijn inschatting: dak zink, boeiboord wit, rabat lichtgroen/ donker groen of grijs/d. groen?
(meer op mijn blogspot)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/odr_1967_10_188_anjum.gif)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/baanplan1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/DSC00614.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/337.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/foto-05.jpg)
-
tja op de ene foto is hij lichter dan het bakstenen hoofd gebouw
op de andere foto is het anders om das ff lastig ,wel leuk sporenplan
Overigens ben je er zeker van dat dit een goederenloodsje was
vaak stond er een dergelijk bouwsel op het station voor opslag van lamp olie ,carbid , lantaarns en aanverwante spoorse zaken
ook een retirade is nog een mogelijkheid(retirade is een deftig oud hollands woord voor openbaar toilet) ;D
gr jan
-
Het lijkt me niet een zinken dak ... te duur voor een eenvoudige houten goederenloods. Asfaltpapier lijkt me meer voor de hand liggend ... en ja, dat werd al aan het begin van de vorige eeuw geproduceerd.
Groet,
Jeroen
-
Eens met Spoors, ik zag het eerst ook aan voor een zinken dak, maar dat is inderdaad te duur voor zo'n hutje. Asfaltpapier is een goede suggestie, en dan vastgespijkerd met houten latten. Dat verweerde vrij snel, na een paar jaar mocht je de zaak alweer vervangen. Vooral de latten rotten snel weg en dan lekt het dak. Overigens doet lichtval heel veel voor een foto, dat zal de lichte kleur van het dak verklaren.
Als ik de foto's zo zie, e-p, neem dan voor de planken (rabat is iets anders) okergeel of middengrijs.
Standaard uiterlijk voor gewone gebouwen waren in die tijd;
Standgroen, een donkere groen tegen zwart aan, prachtig voor voordeuren, maar verschiet en verslijt snel vanwege de warmte-inwerking. Nog steeds leverbaar; Boonstoppel HG.
Creme-wit. Goed bestand tegen weersinvloeden mede door de lichte kleur, maar voor een goederenloods niks.
Okergeel, ook een standkleur, vrij goed bestand tegen weersinvloeden, maar iets minder voorhanden dan creme-wit en standgroen. Vergrijst wel wat in het gebruik, maar dat is niet erg. Overigens, het is geen helgeel, meer tussen RAL1002 en 1014 in
Donkerrood (ossenbloedrood). meer een verf voor oude (= middeleeuwse, vochtig doorslaande) gevels
Voor gebouwen buiten het dorp;
Geteerd; zwartgrijs. Heb ik gebruikt voor een brandloodsje die ver op het emplacement stond. Niet handig met reizigers en schone kleren. Vergrijst overigens ook redelijk snel tot een donker soort grijs. Ik denk dat de loods in Tzummarum geteerd is.
Overigens zou je de loods ook 'gewoon' goederenwagengrijs kunnen doen, het is tenslotte een spoorgebouwtje.
succes verder
-
Ik zie nu dat ik wat karig was met info, Zowel van het station, goederenloods en retirade heb ik orginele tekeningen. Omdat er in het station geen ruimte voor goederen was, in de retirade naast sta en zitplaatsen ook een bergplaats was van 1,6x1,4m , denk ik dat dit niet een ´hok´ was maar wel degelijk een goederenloodsje zoals aangegeven op tekening. Afmeting 6x4m, en een goothoogte van 2,7m, nokhoogte 4,7m, In het loodsje twee ruimten, 4x 1,75 ´bergplaats´ (troephok) en 4 x4,25m `goederenloods`. En geen gepotdekselde delen, maar heus rabat. Verder was de NFLS niet van de chique of luxe (nuchtere friezen) maar toch wel van stevig en niet te benauwd. Kijk maar naar locomotieven. Vandaar mijn idee van zink, en zoals Gert al aangeeft die latten zijn zo weggerot, en niet nodig, dubbel omslaan en vastzetten met nagels is een technisch betere oplossing.
Station Marrum is in 2003 gerestaureerd, volgens het algemene beeld wat Gert schets
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=marrumwesternijkerk&num=37 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=marrumwesternijkerk&num=37)
maar op de alleroudste foto´s zie ik niet zoveel wit, een kleurstelling zoals te zien bij
It Dockumer Lokaeltsje van Fokko Feenstra (mooie baan!) valt dan toch veel voor te zeggen
(http://members.home.nl/fsfeenstra/nfls01_bestanden/f001.JPG)
-
Lees eens het stukje over de Nederlands-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij (NWSM). Dit staat in Trammend door Twente van Guus Ferreé pag. 9-45. Uitgeverij Pirola Schoorl.
Foto's van Denekamp staan op pag. 19, 23, 30 en 38
Omdat de gehele lijn Gronau-Glane-Losser-Tol-Oldenzaal-Rossum-Beuningen-Denenkamp gelijktijdig gebouwd is, kan je kijken of ergens langs de lijn nog gebouwen behouden zijn gebleven. Het station Denekamp omvatte, een lokloods, een goederenloods, een stationsgebouwtje en een toiletgebouwtje. Alle gebouwen zijn opvallend klein! Het sporenplan aan de eindpuntszijde is van de foto's af te lezen. De andere kant laat zich raden.
-
@Moddemeijer, E-P is al om naar Anjum, denk ik. Maar bedankt voor de informatie over Denekamp, dat mag in dit draadje niet missen.
@E-P, ik denk dat het Dockumer lokaeltsje van FF zodanig bekend is, dat je het maar beter als trendsetter kunt aanhouden qua sfer en kleurgebruik. Alleen de kozijnen én de ramen in standgroen, dat heb ik nog niet vaak gezien. Maar dat mag jij (op basis van de foto's van Marrum) anders doen.
-
@Moddemeijer, E-P is al om naar Anjum, denk ik. Maar bedankt voor de informatie over Denekamp, dat mag in dit draadje niet missen.
Anjum, here we come ;D ;D ;D
Gert, heb jij een een humbrol of revell receptje voor standgroen? een enkele kleur uit het assorti heeft toch altijd een zweem van pantzer of nato
-
In rustig tempo verder gebouwd aan het loodsje, retirade en een stootheuvel;
De retirade was behoorlijk veel werk voor zo'n klein gebouwtje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01989.jpg)
De stootheuvel is van losse latjes 3x6mm gemaakt, in totaal een kleine 2,5m ;D. Op kleur gebracht met sterk verdunde humbrol bruin en zwart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01982.jpg)
Het volgende gebouw zal het station worden, mooie klus voor winteravonden. Tot die tijd nog wat spoor leggen op de modules
Uitgebreide verhalen op mijn blogje http://nulspoor.blogspot.com/ (http://nulspoor.blogspot.com/)
-
het duurde even ;D ;D ;D, maar het loodsje is af
(https://lh5.googleusercontent.com/-zpH58H6ncwg/U8KuGfQR2vI/AAAAAAAABQM/Y-Svxp1YC-Y/s640/blogger-image--1706699019.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-Wo5WL_4ri2Y/U8KuHnlGebI/AAAAAAAABQU/FTtGUzssZ_A/s640/blogger-image-772900628.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-A4Jiblma3xI/U8KuIzN5q2I/AAAAAAAABQc/_b4roPFCMys/s640/blogger-image-1301669931.jpg)
-
Maar dan heb je ook wat :) ;D Ziet er erg strak uit! (y) Mooi!
Groet Ronald.
-
Doordat je vandaag hebt gepost heb ik dit draadje ook gevonden. ;D
Het draadje was een beetje in de vergetelheid beland geloof ik. Gelukkig ben je stug doorgegaan en heeft het bouwen van de loods je nog niet eens 5 jaren gekost. ;)
Wel jammer als de rest van de bouw ook in dit tempo gaat, daarvoor is het een veel te leuk thema. Ik heb net dit jaar dat hele dikke boek over de NFLS gekocht. Best interessant, een aanrader voor je. Volgens mij is het nog bestaande station van Anjum nog redelijk in oude staat. Street view of een fotoshoot ter plekke zou je veel info over het gebouw geven. (En andere voor de hand liggende tips ;D)
-
De bouw gaat inderdaad niet snel, maar er word aan meerdere zaken tegelijkertijd gebouwd, en ik ben niet consequent met het posten van vorderingen 8) op mijn blog zie je wat meer vorderingen