BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Machinist Johan op 10 April 2009, 11:00:34
-
hoi,
heeft er ooit een 1100 of 1200 met de Vam-trein gereden? of reden alleen diesellocs deze trein?
BvD
Johan
-
Niet alleen diesellocs, getuige dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1602_1.jpg)
-
De VAM trein werd juist heel veel door elocs gereden. Natuurlijk niet de bedieningen, maar wel de grote afstanden naar Wijster.
Een 1000, 1100, 1200, 1300, 1600 kan allemaal voor VAM.
Jeroen
-
Plaatje is erg leuk en ook een beetje curieus. Een nog vrij nieuwe 1600 met aan de haak een sleep bijna uitgediende VAM type-2 bakken (exit ong. 1986/87). Ergens begin jaren tachtig moet dit geweest zijn (locnummer nog in het midden...).
-
kan ik mijn blauwe 1100 met gele botsneus er ook voor zetten?
johan
-
Ja Johan, dat is realistisch. :)
-
Voor de VAM trein reed meestal een 1000-er. Een 1100 voor de VAM trein is onwaarschijnlijk, maar zal in noodgevallen wel voorgekomen zijn. Natuurlijk kon je ook een 1200 of 1300 verwachten. De VAM trein was namelijk een goederentrein met de maximale lengte. 30 VAM wagons?
Er is een rel geweest om de Hotelplan Expres naar oostenrijk/zwitserland. Omdat er een tekort aan eloks was, werd deze trein enige tijd getrokken door een 1000-er. Dit in de tijd dat de 1000-ers geen personentreinen meer reden. Men vond het niet goed dat een vuilnistrein lok een vakantietrein trok. Ook ik associeer de 1000-ers direct met vuilnis- en olietreinen.
http://www.vakantietreinen.com/html/periode_1976-1982.php
De hoofdverbinding Den Haag - Wijster reed elektrisch. Vanuit de kleinere VAM laadplaatsen (Zandvoort, Leiden, etc.) werden met dieselloks de wagons verzameld.
-
Kwamen de 1000's wel vaak zo noordelijk? Ik dacht dat deze meestal in het zuiden van het land reden. Kan me eigenlijk niet herinneren er ooit één gezien te hebben bij mijn woonplaats, tussen Amersfoort en Zwolle.
-
de 1500 kan ook nog volgens mij (y)
-
Zou kunnen, maar die reden die vooral Venlo - Den Haag.
-
@ Albert, zie hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vam_1004_diemerzeedijk_080575_Rob_van_Ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vam_1004_diemerzeedijk_080575_Rob_van_Ee.jpg)
De 1004 wacht met een sleep VAM-wagens op de Diemerzeedijk in Amsterdam op 8 mei 1975 z'n eerstvolgende rit af. ©Rob van Ee 1975
Grt, Ronald.
-
Kwamen de 1000's wel vaak zo noordelijk? Ik dacht dat deze meestal in het zuiden van het land reden. Kan me eigenlijk niet herinneren er ooit één gezien te hebben bij mijn woonplaats, tussen Amersfoort en Zwolle.
Tot 1977 kwamen de 1000'en nog door het gehele land (al wel een slag Leeuwarden met goederen, maar al geen VAM-treinen meer naar Wijster), daarna bleven de locs voornamelijk onder de grote rivieren.
-
Voor de VAM trein reed meestal een 1000-er. Een 1100 voor de VAM trein is onwaarschijnlijk, maar zal in noodgevallen wel voorgekomen zijn. Natuurlijk kon je ook een 1200 of 1300 verwachten. De VAM trein was namelijk een goederentrein met de maximale lengte. 30 VAM wagons?
Ik ben tientallen foto's van een 1100 met een VAMtrein tegengekomen in mijn boekenkast,dus heel normaal.
gr Ed
-
Plaatje is erg leuk en ook een beetje curieus. Een nog vrij nieuwe 1600 met aan de haak een sleep bijna uitgediende VAM type-2 bakken (exit ong. 1986/87). Ergens begin jaren tachtig moet dit geweest zijn (locnummer nog in het midden...).
De datum heb ik niet bij de hand, maar het is één van de eerste foto's geweest die ik met mijn Oostduitsche Pentor gemaakt heb en dat was laat in 1983. Prachtige camera, met een gordijnsluiter die ermee ophield bij -5 graden...Ik wist wel van scherpstellen en sluitertijd, maar niemand had me nog verteld van scherptediepte, vandaar dat de foto niet helemaal klopt. Leuker nog, natuurlijk, is dat dit bewuste filmpje destijds alleen ontwikkeld is en niet afgedrukt. Pas 25 jaar later, bij het scannen, zag ik dat er oude VAM-wagens achter hingen...