BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Bob R. op 09 April 2009, 20:23:37
-
Ik ben lid van de NVBS sinds 2000 vooral vanwege de excursies en de reizen.
(Daar is echter niet veel van terecht gekomen, ze zijn nogal fanatiek naar mijn smaak :-\)
Maar ze hebben gelukkig ook veel andere leuke bijkomstigheden ;).
Nu vroeg ik me af hoeveel Beneluxers lid zijn van deze club?
Een poll starten vind ik wat overdreven, het gaat mij meer om de reacties.
-
Ik was lid van de NVBS van 1983 t/m 1986. Ik vond deze club te formeel en te afstandelijk, zelfs bij het hautaine af. De bijeenkomsten waren meer om te keten dan dat we serieus aandacht besteedden aan Oostenrijkse smalspoor diesellocs.
Inmiddels is er het nodige veranderd, thans zal het er wel minder wemelen van de Drs's, dr's, Ir's en Mr's...
-
Sinds een aantal jaren lid. Geen spijt van. Goed maandblad, mooi papier, goede opmaak. Heb sindsdien ook niet meer de behoefte om Rail Magazine in de losse verkoop aan te schaffen.
Bijeenkomsten zijn in ieder geval in Zwolle voldoende serieus. Kortom; kan het eigenlijk wel aanraden.
-
Lid sinds 1982, vanaf mijn 15e dus. Lees eigenlijk alleen maar 'Op de Rails' en heb alle jaargangen nog in de kast staan. Ik pak ze nog regelmatig om zaken na te lezen of op te zoeken.
-
Sinds een jaar of acht lid vanwege 'Op de rails'. Ooit een keer een koninginnedag excursie meegemaakt (nog als introducee van een ander), en dat ging er inderdaad fanatiek aan toe. Om die reden later nooit meer geprobeerd.
Maar het blad lees ik elke maand met veel plezier.
Huub
-
Lid sinds 1981. Nooit spijt van gehad. Op de Rails is een mooi blad met veel informatie en de NVBS organiseert elk jaar een groot aantal leuke excursies naar plekken waar je normaal niet komt.
In veel regio's zijn afdelingen die maandelijks bijeenkomsten organiseren.
Ik zou het iedereen aanraden om lid te worden.
Zie www.nvbs.com (http://www.nvbs.com)
CKLX
-
Ik ben sinds een paar jaar lid van de NVBS en tot op heden geen spijt van gehad. Goed tijdschrift, leuke excursies. Echt leuk (y)
-
Lid sinds 1986, hoofdzakelijk om Op de Rails. De jaargangen later nog aangevuld t/m 1968.
Toen nog met leuke artikelen in OdR, tegenwoordig vind ik er weinig van mijn gading, in de nieuwste vandaag alleen wat gebladerd :-[
Het boekenverkooppunt was ook handig, maar daar hebben we tegenwoordig de snelle service van Van Stockum wel voor.
En op bijeenkomsten zul je me niet snel vinden, daar haal ik de gemiddelde leeftijd der oude heren iets te ver naar beneden ;)
-
NVBS-lid sinds 1975, Op de Rails heeft mijn interesse aangewakkerd in het 'echte spoor/grootbedrijf'.
Zag het blad tijdens een bezoekje in het Spoorwegmuseum in 1974.
Heb Op de Rails compleet vanaf 1961, leuk als naslagwerk. ;)
Via het Documentatiebureau ook mijn abonnement op de MIBA,
vroeger ging ik veel naar de dia/filmavondjes in Rotterdam, nu af en toe in Dordrecht [sectie Drechtsteden].
En inderdaad vroeger naar Leiden om 'oude' boeken en treinbladen te kopen.
Een excursie [Koninginnedagrit] was in het begin wel bijzonder, alleen 'fotolijnen' blijven moeilijke dingen voor sommige deelnemers. :-\
Sedert die tijd is er veel verandert, de info is nu overal vandaan te halen [lang leve het internet!]
Erich
P.S. Titels zoals Dr, Drs, Ing e.d. zegt mij niets, ik probeer de mens achter de titel te leren kennen,
en door met passie over de gezamenlijke hobby te praten vervallen die 'titels' vaak snel......
-
Er is een NVBS Afdeling Jongeren, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Ik zie liever alle leeftijden door elkaar.
De leeftijd zou er niet toe moeten doen, het wordt anders net een padvinderij ;D
-
Lid sinds januari 1978. Zie nog het eerste nummer voor me, met alle detailinformatie die ik daarvoor als 16-jarige niet eerder had gezien. Er ging een wereld voor me open. In die tijd had je nog een proefperiode. Als je iets deed wat de NVBS niet zinde, dan werd je er weer uitgegooid. De eerste maanden hield ik me dus koest ;D. Maar dat formele bleek erg mee te vallen en ik ben dus al ruim 30 jaar lid.
Fanatiekelingen heb je overal, kijk maar eens hoe sommige topics hier "ontsporen" ;). Wat me wel opvalt dat er wel verschil zit in de grootspoorder (zoals ik van oorsprong) en de modelspoorder. In de laatste groep zit meer diversiteit en de modelspoorder staat wat meer in de wereld, grootspoorders zijn vaak nogal eenzijdig gericht in hun belangstelling. Maar dat is misschien iets voor een ander topic....
groeten, Carlo
-
Er is een NVBS Afdeling Jongeren, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Ik zie liever alle leeftijden door elkaar.
De leeftijd zou er niet toe moeten doen, het wordt anders net een padvinderij ;D
Het is jullie misschien niet opgevallen, maar jongeren worden, al het goed is, ook oud!!
Denk daar eens aan als je tussen al die oude mannen zit. ;)
SK
-
Nooit lid geworden en zal het ook niet worden.
Voor het Noorden niet veel meer gedaan na de Wadloper Excursie in de '90's naar Stiens.
Over het algemeen word hier niks meer gedaan aan opendagen en/of feesten.
Is wel eens anders geweest.
Greetz:Menno
-
Ik ben nu een paar jaar lid en eigenlijk alleen voor Op de Rails. Ik ben in Enschede wel bij een paar bijeenkomsten geweest, welke voor mij interessant waren.
-
Ik ben sinds 1987 lid.
Zit toevallig net de nieuwe Op de Rails te lezen,zoals altijd met boeiende- en minder boeiende onderwerpen.
Ik heb Op de Rails sinds jaargang 1957 verzameld,dus een mooi naslagwerk.
Ben deze week weer aan jaargang 1993 begonnen :D.
Deze winter met de winterreis naar Zwitserland meegeweest en is mij uitstekend bevallen.
Af en toe ga ik wel eens naar een bijeenkomst van de afd. Den Haag en ben daar dan meestal de jongste met m'n 38 jaar,maar dat boeit niet.
Ook ga ik wel eens naar de winkel in Voorschoten,maar die is niet zo vaak open,dus de meeste boeken haal ik bij v Stockum.
Kortom ik ben een tevreden lid van een vereeniging met een rijke traditie.
gr Ed.
-
Het is jullie misschien niet opgevallen, maar jongeren worden, al het goed is, ook oud!!
Denk daar eens aan als je tussen al die oude mannen zit. ;)
SK
Zoals ik al melde, leeftijd hoort bij dit soort verenigingen niets uit te maken :)
Het gaat er om dat je allemaal dezelfde interesse/belangen hebt.
Ik zou wel graag willen dat er meer excursies zouden worden gehouden, maar dat zal wel komen door een tekort aan vrijwilligers :-\
-
Ben eind vorig jaar lid geworden van de NVBS. Kende de club wel, enige reden zou voor mij het blad zijn maar vond dat in vergelijking met railmagazine maar oubollig. Samen met gratis HOV was railmagazine een goede combinatie. Kreeg vorig jaar bij toeval een Op de Rails in handen en was aangenaam verrast. Toen HOV ermee stopte en het verhaal ging dat Op de Rails het gedetailleerde railnieuws zou overnemen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik (alleen voor het blad) lid geworden. Railmagazine vond ik toch al niet meer zo sinds al die fabrieksbezoeken werden beschreven. Tot nu toe zeer tevreden Op de Rails-lezer: mooi blad, lekker veel nieuws (staat vaak ook wel op internet maar nu heb ik het overzichtelijk bij elkaar) en afwisselende artikelen, die ik natuurlijk niet allemaal even interessant vind maar dat kan natuurlijk ook niet. Goederennieuws is minder dan in railmagazine, maar ik trof tot mijn grote verrassing in de laatste twee nummers gedetailleerde artikelen met tijden aan zodat ik ook dat overzichtelijk onder handbereik heb. Een aanrader dus.
Ingmar.
-
Hallo,
Voorlopig ben ik dan de oudste hier , met de meeste NVBS jaren. :D
Ik ben lid sinds 1960.
Ik was de Blauwe Tram van de NZH aan het filmen met mijn vaders 8mm camera, toen er nog iemand aan het filmen was.
Dat was de in de NVBS wereld bekende heer Van Engelen. Die gaf mij het adres van de secretaris van de NVBS.
Ik heb ook nog op de Ballotage lijst gestaan. Als er dan geen bezwaren tegen jouw waren ingebracht kon je lid worden.
Vroeger was het er idd erg ambtelijk. Maar de tijden zijn veranderd, ofschoon het soms nog te merken is bij de nog veel oudere leden als ik. ;)
Gr Peter
-
Dat verbeter ik niet idd. Ik ben een twintig/vijfentwintig jaar lid. Lang iig.
Eèn keer een excursie meegemaakt; naar de spoorstaaflasinrichting. Buitengewoon interessant. Dat was in het jaar dat de eerste 6400 z'n proefritten deed, en (egnie) speciaal voor ons ff naar Ut kwam ;)
Ik lees dus elke maand OdR met heel veel plezier, en ben begonnen met het aankopen van oude jaargangen. Voor mij is het ook, met de krant, het laatste abo dat de deur zal uitgaan.
Gr/H
-
Hier nog een trouw NVBS'er, vooral lid voor OdR, maar ook actief bij de afdeling Jongeren. Een beetje tegenwicht bieden aan de oude garde, niet dat daar iets mis mee is, maar het is wel goed om de kloof niet te groot te laten worden. Het leuke van de NVBS is de veelzijdigheid, kan daarom iedereen aanraden om lid te worden. Het 65-jarig bestaan-feestje was leuk, de komende maanden opent de bieb in het nieuwe pand bij station Amersfoort, er komen weer leuke excursies etc aan, kortom er gebeurt weer genoeg!
Heb OdR inmiddels verzameld vanaf eind 1947, mis nog enkele nummers... erg leuk om te lezen!
-
Hallo ,
Ik vind het jammer dat ze naar Amf gaan verhuizen. De winkel was op fietsafstand.
Toevallig heb ik wel eens contact met iemand uit de NVBS ,die zich bezig houdt met die verhuizing. Wanneer het precies allemaal overgaat weet ik nog niet.
Ik heb OdR vanaf 1956.
Vroeger was de NVBS een club vooroudere heren, gelukkig is dat nu niet meer zo, al ben ik nu zelf een oudere heer. :(
Gr Peter
-
Hallo,
Ben lid sinds 1990, heb een aantal binnen en buitenlandse excursies meegemaakt.
Of die fanatiek zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat het erger kan (maar ook minder).
Ik bezoek regelmatig de bijeenkomsten hier in Amersfoort.
Groet,
Marcel
-
Voor diegene die de NVBS niet zien zitten;
Wat zou er daar anders moeten ? (als je daar iedeëen over hebt).
-
Bob en anderen,
Het leuke van de NVBS is dat het een vereniging is. Met andere woorden: de leden maken de club. Dus als je dingen anders wilt: wordt lid!
Groet,
Huibert, die op voorhand een hoop wildplasserij hoopt te voorkomen.
-
Dat is nou juist het probleem, er moeten meer leden bij.
Het is handig om te weten waarom sommige geen lid zijn en misschien wel zouden willen zijn.
-
Ik ben ook alweer een jaar of 8 lid. Eerst om Op de rails en de excursie's. Zijn inderdaad wel erg fanatiek met de excursie's maar goed georganiseerd. Bezoek de laatste jaren ook de bijeen komsten in Arnhem als het onderwerp interresant is en het met me werk uitkomt.
Mvg,Johan.
-
Ben lid sinds 1998 voornamelijk voor Odr en de boeken service al doe ik dat tegenwoordig vaker via een winkel in Den Haag.
Groet,
Ronan
-
Zo'n jaar of vijftien. Voor het blad, de excursies, de bijeenkomsten in Bilthoven en Amersfoort. En binnenkort dus de winkel hier in de buurt!
Freek.
-
Ik ben geen lid en ben eigenlijk niet van plan om het te worden ook. Odr is een leuk blad waar soms best nuttige info instaat, maar waar ik een beetje tegenaanloop is dat er een bepaald type hobbyist uitspringt wat je bijv. ziet tijdens excursiedagen of open dagen bij verschillende stations/onderhoudsbedrijven, en dat zijn de types die mij weerhouden om ook lid te worden van deze vereniging, mensen die elkaar bijna van het perron afduwen om maar de mooiste foto te maken en de ene freak weet het nog net even beter als de ander...
K weet zeker dat er vast een hoop leuke mensen rondlopen die op een positieve leuke manier met deze hobby bezig zijn, maar het andere type "hobbyist" weerhoud mij er toch van om lid te worden...
Vat dit vooral niet te persoonlijk op, immers een ieder is op een andere manier bezig met DE hobby maar ik spot/fotografeer toch liever op m'n eigen manier in alle rust daar kan ik meer van genieten want het is ook een stuk ontspanning!
Grtz Frank
-
Zo iets als dit bedoel je?
(http://lh6.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/RoecvYjVVRI/AAAAAAAAEoY/LGTsyAXf2EQ/s400/ygp4EB2.jpg)
Het perron was dan ook wel erg smal hier ;D
Ik zie het overal dit gedrag, er zijn nou eenmaal een aantal fotografen die zich zelf belangrijker achten dan een andere fotograaf/hobbyist :-\
Ik ga niet heel vaak mee op NVBS excursies maar wel vaak mee met de stoomstichtingritten en ook daar kom je dat af en toe tegen.
Gebeurd niet alleen onder spoorhobbyisten, ga maar eens b.v. naar de keukenhof ;)
Er is ook een tekort aan vrijwilligers/actieve leden bij de NVBS om alles een beetje in de hand te houden (ik ben ook geen actief lid :-[).
-
Ik ben geen lid en ben eigenlijk niet van plan om het te worden ook. Odr is een leuk blad waar soms best nuttige info instaat, maar waar ik een beetje tegenaanloop is dat er een bepaald type hobbyist uitspringt wat je bijv. ziet tijdens excursiedagen of open dagen bij verschillende stations/onderhoudsbedrijven, en dat zijn de types die mij weerhouden om ook lid te worden van deze vereniging, mensen die elkaar bijna van het perron afduwen om maar de mooiste foto te maken en de ene freak weet het nog net even beter als de ander...
Och, dat hoort tot de folklore. Als je zelf niet zo nodig de zoveelste identieke foto als de rest wil maken, is het eigenlijk wel humoristisch om op het gemak te bekijken. Volgens mij kan een antropoloog of een psycholoog er een proefschrift over schrijven.
Het wordt pas naar als niets vermoedende derden de dupe worden.
-
Dat is inderdaad vermakelijk om te beschouwen maar als argeloze gezinnen ontvangen worden op gehuil tijdens een open dag vind ook ik het geen amusement meer. Naar het schijnt zijn een jaar of tien geleden bezoekers tijdens een open dag te Hgl bij een een line-up te zijn gestenigd omdat deze voor de 1200'en langs liepen.
Overigens wil ik in aansluiting op het eerder gemeldde nog wel toevoegen dat ik de materieelomlopen in OdR bijzonder wist te waarderen.
-
Achteraf is het blad voor mij voldoende om lid te blijven.
Het is net voetbal, de minderheid verpest het voor de andere
-
Dat is nou juist het probleem, er moeten meer leden bij.
Het is handig om te weten waarom sommige geen lid zijn en misschien wel zouden willen zijn.
Mijn vader was ooit geabonneerd op OdR, samen met de RM en HOV. Het abonnement op OdR is opgezegd omdat er in het blad nog veel zwart/witfoto's stonden, minder interessante artikelen, 'gezever' over het aantal leden', de RM had dit allemala niet en ook nog eens modelspoor dus was de keus snel gemaakt.
Dat is inderdaad vermakelijk om te beschouwen maar als argeloze gezinnen ontvangen worden op gehuil tijdens een open dag vind ook ik het geen amusement meer. Naar het schijnt zijn een jaar of tien geleden bezoekers tijdens een open dag te Hgl bij een een line-up te zijn gestenigd omdat deze voor de 1200'en langs liepen.
En het ophangen van poster of iet dergelijks was al helemaal 'not done'.
-
al vaker dit draadje gezien en snel doorgelezen, nu een vraagje want dat kan ik nergens terug vinden
wat betekend NVBS ??
groet stefan
-
Nederlandse Vereniging van Belangstellende in het Spoor en tramwegwezen (http://www.nvbs.com/)
of Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden (http://www.nvbs.nl/)
-
In dit geval dan.
http://www.nvbs.com/ (http://www.nvbs.com/)
Het gaat vermoedelijk niet over de blinden en slechtzienden.
Ooooohhhh, Lennert heeft zijn bericht aangepast. >:( :P ;D
-
bedankt voor de uitleg , helemaal duidelijk
mvg stefan ;)
-
@ Rick,
Sinds kort is het blad flink opgeknapt. Dikker papier en meer kleurenfoto's.
Ik ben lid sinds 2000 en kom eigenlijk geen 'gezever' over het aantal leden' tegen.
Het is eerder nogal zakelijk.
-
Achterin Op de Rails vind je een paar pagina's "Verenigingsnieuws" (het is tenslotte een verenigingsblad), met o.a. aankodigingen van nieuwe excursies en reizen, nieuwe boeken en DVD's in de NVBS winkel, boekbesprekingen, de verenigingsagenda en andere nuttige zaken en, inderdaad -- ook wat "huishoudleijke mededelingen".
Eén keer per jaar een verslag van de secretaris over de Jaarvergadering, en af en toe nog zo wat. Dat kun je overslaan als het je niet interersseert, maar om daarom het blad op te zeggen vind ik wat ver gaan.
En zoals gezegd: Op de Rails is de laatste jaren sterk gemoderniseerd en veel dikker geworden (en niet alleen door zwaarder papier ;) )
Vraag eens een gratis proefnummer aan als je twijfelt ... kost niks.
Jongeren tot hun 25e jaar betalen trouwens maar de helft.
En je krijgt er veel meer voor dan alleen een maadblad.
Vanaf deze zomer bovendien de Winkel en de Bibliotheek plus de foto- en documentatieverzamelingen onder één dak in station Amersfoort.
Dirk
-
Goedenavond,
Voor de goede orde, De NVBS is in 1931 opgericht, door toendertijd jonge mensen, die alleen waren geinteresseerd in de NS en de trambedrijven. Dus geen modelbouw en ook geen autobussen. 8),alleen Railvervoer.
Dat is nog steeds zo ,verder hebben ze een jongere afdeling, ze hebben een besloten boekwinkel, en organiseren excusies in binnen- en meerdaagse naar
het buitenland.
Er zijn ca 5400 leden (Schatting van mij )
In het nummer van deze maand staan de volgende onderwerpen :
De magneetzweefbaan (In Duitsland ), hier is heel weinig over geschreven in OdR.
Het Goederenvervoer in Nederland.
De tram in de Franse stad Le Mans, de tram in de provincie.
En het Openlucht museum in Beamish (Engeland)
vr Gr Peter
-
@ Rick,
Sinds kort is het blad flink opgeknapt. Dikker papier en meer kleurenfoto's.
Ik ben lid sinds 2000 en kom eigenlijk geen 'gezever' over het aantal leden' tegen.
Het is eerder nogal zakelijk.
In 2001 kregen we het blad hier thuis nog, toen is de opmaak ook al veranderd. Hoe het nu is weet ik niet, maar ik heb er ook geen interesse meer.
@Dirk: Het was vooral het aantal zwart/wit foto's dat het hem deed. Dat de actuele artikelen overlappen met die van de RM hielp ook niet (zeker omdat daarin ook modelspoor staat). Een optelsom van dingen dus, waardoor OdR het niet haalde. Pluspunt was wel het jaarlijkse materieeloverzicht.
-
Nu even puur over Op de Rails dan:
OdR zou er m.i. goed aan doen zich te richten op de historie van het Nederlandse railvervoer. Die kennis, documentatie en foto's zit als geen ander bij de NVBS en haar leden.
De Duitse tegenhanger DGEG doet dit ook met haar blad "Eisenbahngeschichte", een zeer geliefd blad voor de DGEG-leden dat in tegenstelling tot OdR ook los in de (stations-)boekhandels in Duitsland te koop is. Dat is ook een actie, waarmee je de oplage vergroot en potentiële leden trekt. Meer innfo over dit blad op de site der DGEG:
http://www.dgeg.de/marktplatzbilder.php4?id=33&bildquelle=katalog&bildquelle_id=5
Laat het moderne gebeuren dan over aan een blad als Railmagazine, een periodiek dat heeft bewezen deze materie prima te beheersen. Ook internet met allerhande sites en fora is hier het tegenwoordige platform voor.
In OdR nog steeds artikelen over het trambedrijfje in Verweggistan; leuk voor een zeer select groepje lezers ongetwijfeld maar de massa spreek je er niet mee aan.
Er is zoveel te publiceren over de geschiedenis (t/m tijdperk 4 om in modelspoortermen te blijven hier) van de binnenlandse spoor- en trambedrijven etc. Hiervoor is in ons land geen specifiek specialistisch medium. De Oosterburen hebben naast het DGEG-blad daarvoor ook nog het Historisch Forum van Drehscheibe-online op internet.
Vroeger was OdR daar ook meer mee bezig, ik herinner aan de artikelenreeks over de mat'34 diesels van het Middennet (rond 1985), huisstijl op NS-materieel (1986), geschiedenis van de Beneluxdienst (1987) en zo zijn er vele te noemen.
De Ten Broek/van der Vlist-reeks over de materieelomlopen van de NS waren een 'fundgrube' in de pré-internetperiode. Nahon en Ankersmit over goederenmaterieel. Uit dat soort artikelen leerde je wat van de geschiedenis en begreep je het spoorbedrijf weer wat beter.
Ik mis dat in de huidige jaargangen. Lid blijven om het documentatiebureau is niet meer nodig nu je alles gemakkelijk bij een Haagse boekwinkel kunt bestellen en op de bijeenkomsten met hoofdzakelijk fanatieke en soms ook exentrieke NVBS'ers zul je mij bij hele hoge uitzondering treffen.
In de april-OdR zat een vragenlijstje aan de leden; wat moet er anders in de NVBS? Misschien komt daar een nieuwe wind uit waaien...
groet,
Wim
-
Zoveel mensen zoveel wensen, Wim. Ik moet er niet aan denken een abo op RM te nemen enkel voor het grootspoornieuws. Belangrijker: juist ook in het nu zit de kracht om (jonger) publiek te winnen.
Artikelen over bv trambedrijfjes in de outbacks van Verweggistan lees ik met veel plezier en genoegen. Geldt overigens ook voor een artikelenreeks van een paar jaar terug aangaande de NS 50 jaar geleden.
Een goede mix heeft mijn voorkeur.
Mijn mix, jouw mix: zie het maar 's te doen :)
Overgens: die losse verkoop... dat heb ik ook nooit zo gesnapt. Mss een kwestie van extra oplage en daarmee verbonden kosten? Distributie? Geen idee eigenlijk.
Gr/H
-
Ik heb toch wel eens een Op de rails los gekocht. ???
Minstens vijf jaar geleden, dat wel.
-
Ze zijn bij Van Stockum te koop, dat is ook vrijwel het enige punt.
Maar de kracht van de NVBS is juist dat het een vereniging is, dan moet je geen losse verkoop willen. Overigens lees ik RM over het algemeen niet vanwege het grootspoornieuws, want dat is meestal onvolledig en soms klopt het gewoon van geen kant. Leuke plaatjes, soms interessante artikelen, dat is het dan wel. OdR is toch altijd net een stukje beter en diepgravender! Zou het niet willen missen.
-
Vroeger was OdR daar ook meer mee bezig, ik herinner aan de artikelenreeks over de mat'34 diesels van het Middennet (rond 1985), huisstijl op NS-materieel (1986), geschiedenis van de Beneluxdienst (1987) en zo zijn er vele te noemen.
De Ten Broek/van der Vlist-reeks over de materieelomlopen van de NS waren een 'fundgrube' in de pré-internetperiode. Nahon en Ankersmit over goederenmaterieel. Uit dat soort artikelen leerde je wat van de geschiedenis en begreep je het spoorbedrijf weer wat beter.
Ik mis dat in de huidige jaargangen. Lid blijven om het documentatiebureau is niet meer nodig nu je alles gemakkelijk bij een Haagse boekwinkel kunt bestellen en op de bijeenkomsten met hoofdzakelijk fanatieke en soms ook exentrieke NVBS'ers zul je mij bij hele hoge uitzondering treffen.
Wim, ik weet niet wanneer je voor het laatst OdR hebt gelezen, maar de omloopverhalen, de dienstregelingverhalen, overzichten van het goederenwagenpark en artikelen over Nederlands materieel staan nog steeds in OdR en zijn een vast terugkerende serie.
-
Hallo,
En een aanvulling op Ingmar103 :
Onlangs zijn er 2 of 3 artikelen geweest over ERTMS beveiliging, dat soort onderwerpen haal je niet uit boeken, hoogstens van internet .
Groeten,Peter, al 48 jaar lid. :D
-
Onlangs zijn er 2 of 3 artikelen geweest over ERTMS beveiliging, dat soort onderwerpen haal je niet uit boeken,
Jawel... het NVBS jubileumboek "Sporen van verandering" :D
Illya
(25 jaar lid)
-
(25 jaar lid)
Jubilaris! (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/cake509.gif)
-
Jubilaris! (http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/cake509.gif)
;D Thanks! (y)
-
Hallo Jubilaris Ilya, (y)
Ik moet me schamen, dat boek ""Sporen van Verandering "' heb ik zelf ook . :-[
Het was een pittig hoofdstuk ,herinner ik me nu.
Groeten,Peter
-
Hallo Jubilaris Ilya, (y)
:) Maar dan wel met dubbel-el hè :P (en nee, niet jubillaris ::) )
Ik moet me schamen, dat boek ""Sporen van Verandering "' heb ik zelf ook . :-[
(y)
Het was een pittig hoofdstuk ,herinner ik me nu.
Ja, dat vergeet men dan liever :P
-
Nu even puur over Op de Rails dan:
OdR zou er m.i. goed aan doen zich te richten op de historie van het Nederlandse railvervoer. Die kennis, documentatie en foto's zit als geen ander bij de NVBS en haar leden.
...........
Laat het moderne gebeuren dan over aan een blad als Railmagazine, een periodiek dat heeft bewezen deze materie prima te beheersen. Ook internet met allerhande sites en fora is hier het tegenwoordige platform voor.
...............
Er is zoveel te publiceren over de geschiedenis (t/m tijdperk 4 om in modelspoortermen te blijven hier) van de binnenlandse spoor- en trambedrijven etc. Hiervoor is in ons land geen specifiek specialistisch medium. De Oosterburen hebben naast het DGEG-blad daarvoor ook nog het Historisch Forum van Drehscheibe-online op internet.
Vroeger was OdR daar ook meer mee bezig, ik herinner aan de artikelenreeks over de mat'34 diesels van het Middennet (rond 1985), huisstijl op NS-materieel (1986), geschiedenis van de Beneluxdienst (1987) en zo zijn er vele te noemen.
De Ten Broek/van der Vlist-reeks over de materieelomlopen van de NS waren een 'fundgrube' in de pré-internetperiode. Nahon en Ankersmit over goederenmaterieel. Uit dat soort artikelen leerde je wat van de geschiedenis en begreep je het spoorbedrijf weer wat beter.
Ik mis dat in de huidige jaargangen. Lid blijven om het documentatiebureau is niet meer nodig nu je alles gemakkelijk bij een Haagse boekwinkel kunt bestellen en op de bijeenkomsten met hoofdzakelijk fanatieke en soms ook exentrieke NVBS'ers zul je mij bij hele hoge uitzondering treffen.
In de april-OdR zat een vragenlijstje aan de leden; wat moet er anders in de NVBS? Misschien komt daar een nieuwe wind uit waaien...
groet,
Wim
De inhoud van OdR wordt mede bepaald op grond van een leden-enquête van enkele jaren geleden, hoewel er inderdaad de laatste tijd stemmen opgaan die het graag wat anders zouden zien, o.a. in de richting die jij aangeeft. Natuurlijk kan de redactie alleen maar iets als er zich auteurs en artikelen aanmelden. Maar dat OdR de laatste tijd meer en meer op RM gaat lijken is een kritiek die ik deel. De NVBS heeft inderdaad veel sterke punten op het gebied van kennis die nu onderbelicht worden.
Dat is op dit ogenblik onderwerp van discussie. Doe daar vooral aan mee!
Het huidige Hoofdbestuur van de NVBS is bezig met een "inhaalslag" om de vereniging meer van "deze tijd" te laten zijn en het "oude mannen" imago van zich af te schudden. Te lang heeft de leiding van de vereniging de vergrijzing en het in zichzelf gekeerde karakter van de club maar laten passeren. Er wordt nu hard aan gewerkt om daar wat aan te doen.
En de eerste resultaten zijn er al.
Dirk
-
Overgens: die losse verkoop... dat heb ik ook nooit zo gesnapt. Mss een kwestie van extra oplage en daarmee verbonden kosten? Distributie? Geen idee eigenlijk.
Gr/H
Dat is wel degelijk onderzocht, ook nog niet zo heel lang geleden nog een keer.
De reden om het niet te doen: de kosten en het risico met een deel van de (onverkochte) oplage te blijven zitten.
Verkooppunten als Bruna en Ako doen eigenlijk alleen maar zaken met grote landelijke distributeurs en die stellen voorwaarden die voor de NVBS niet haalbaar zijn.
Kortom: helaas.... de NVBS zou het wel graag willen,. maar er zijn risico's die je niet kunt nemen of de contributie zou drastisch omhoog moeten (die is overgens al een groot aantal jaren gelijk gebleven).
Dirk
-
Jawel... het NVBS jubileumboek "Sporen van verandering" :D
Illya
(25 jaar lid)
Maar dat artikel/hoofdstuk was voor een geïnteresseerde maar ongeschoolde leek absoluut niet te volgen en veel te gedetailleerd/technisch, in tegenstelling tot de artikelen van Jaap van den Top c.s.
Dirk
(45 jaar lid)
-
Maar dat artikel/hoofdstuk was voor een geïnteresseerde maar ongeschoolde leek absoluut niet te volgen en veel te gedetailleerd/technisch, in tegenstelling tot de artikelen van Jaap van den Top c.s.
Gelukkig verschillen de meningen daarover. ::)
Overigens kan dat onderscheid (deels) liggen aan de verschillende scope.
-
Gelukkig verschillen de meningen daarover. ::)
Overigens kan dat onderscheid (deels) liggen aan de verschillende scope.
Gelukkig voor de auteur, inderdaad :P
En ja, uiteraard.
Dirk
-
Dat is wel degelijk onderzocht, ook nog niet zo heel lang geleden nog een keer.
Het Belgische TSP heeft haar Clubblad ook een tijdje in de winkel aangeboden (ook in Nederland) maar de kosten bleken hoger dan de opbrengsten.
Ook het sleepvaartblad Lekko doet dat b.v. niet, waarschijnlijk om dezelfde redenen.
-
Gelukkig voor de auteur, inderdaad :P
Uiteraard ::) maar ook voor de andere lezers die wel of meer tevreden of minder zijn.
-
Ik ben lid van de NVBS sinds 1983. Volgens mij omdat ik die zomer Illya voor sprinter 2836 tijdens een materieelshow in Heerlen tegen het lijf liep en hij mij destijds op het bestaan ervan attendeerde. Internet was er immers toen nog niet en ik kende in mijn omgeving geen andere treinliefhebbers.
In de begintijd was het voor mijn gevoel een club die louter uit oudere vaak wat intellectuele mannen bestond waar ik gewoon een treinpubertje was die letterlijk en figuurlijk gilde bij het zien van een bijzondere trein. Ondanks dat ik me een vreemde eet in de bijt voelde was ik toch verheugd en trots om lid te zijn van een "treinenvereniging".
De echte voor mij belangrijke railinformatie haalde ik destijds uit HOV; maar het was/is interessant om via "Op de Rails" kennis te maken met een heel ander deel van het vervoer over rails dan alleen het nederlandse grootspoor waar ik me toch voornamelijk in interesseerde. Hoewel smalspoortrammetjes in Verwegistan dan toch wel iets te veel van het goede waren. De artikelen over de materieelomloop van Michiel ten Broek waren verreweg favoriet mede ook door zijn erudiete stijl.
In de jaren '80 ook meegeweest met wat excursies, volgens mij ook nog wel eens een verdwaalde bijeenkomst bijgewoond maar de laatste jaren bestaat mijn lidmaatschap louter uit het ontvangen van het blad. Hoewel ik me dit jaar toch graag had opgegeven voor een NVBS excursie met de blauwe engel naar zijn geboorteplek.
Ik vind wel dat de NVBS de laatste jaren goed bezig is door zich ook wat specifieker op de jeugd te richten met een speciale jeugdafdeling; het was mooi geweest als er zoiets er in mijn tijd ook was geweest, wellicht had ik dan ook eerder/sneller zitting genomen in een van de commissies of bestuur.
-
Ben geen lid, maar ontvang wel af en toe het tijdschrift omdat er foto's worden gepubliceerd van mij.
Het is een leuk tijdschrift met interressante informatie en leuke reportages !
Robbert.
-
Ik ben een paar maanden geleden lid geworden. Het lijkt wel eens leuk om mee op een reis te gaan
Axel.