BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Peter Gootzen op 06 April 2009, 19:05:40
-
Hallo,
Ik heb laatste op de Duitse Ebay een Piko 185 in de rode DB uitvoering gekocht voor 33 euro. Voor die prijs kon ik het niet laten. Ik weet dat het model erg vereenvoudigd is, maar ik ga nu eens serieus proberen er wat van te maken. Natuurlijk is een Roco lok veel mooier gedetailleerd, maar die zijn ook vele malen duurder. Bovendien maakt Roco van het type 185.1 nog steeds geen standaard DB-uitvoering, zoals die in het echt wel in grote aantallen rond rijden. In plaats daarvan heeft men een uitvoering met Railion-logos gemaakt, die geschikt is voor het rijden in Zwitserland (en dus 4 panto's heeft). Daarnaast heeft men een voorserie-model uitgebracht, ook met 4 stroomafnemers. Maar een gewone simpele versie met 2 stroomafnemers en DB-logos hebben ze helaas nooit gemaakt. En het is toch ook nog steeds leuk om zelf wat te bouwen.
Om te beginnen ga ik eens de volgende stappen nemen:
1. Stroomafnemers vervangen. De Piko stroomafnemers zijn erg eenvoudig en breekbaar (en lelijk...). Daarom ga ik die vervangen door exemplaren van Roco of Sommerfeldt.
2. De bufferbalk beter detailleren. Op de plaats van de remslangen en de schroefkoppeling zitten nu 5 uitstulpingen van zwart kunststof die daarop moeten lijken. De bufferbalk ga ik eerst helemaal vlak maken en dan gaatjes boren voor remslangen en schroefkoppelingen van bijvoorbeeld Roco of Weinert.
3. Handgrepen langs de deuren aanzetten. Het Piko model heeft alleen aangegoten handgrepen. Deze zullen vervangen gaan worden door vrijstaande exemplaren van metaaldraad.
4. Verlichting aanpassen. Aangezien de lok een eenrichting lok wordt (voorste kop helemaal gedetailleerd, zodat er geen plaats meer is voor een modelkoppeling en de andere zijde minder gedetailleerd maar functioneel), ga ik aan de achterzijde de witte sluitverlichting vervangen voor rode. Door de eenrichting versie is een lichtwissel niet nodig, wat de zaak eenvoudiger maakt.
5. Wielen. De Piko wielen zijn gewoon vlak en blank aan de zijkanten. Dit zie je en dat is niet echt mooi. Ook hebben de Piko assen geen slipbanden. Ik wil er dus ook andere wielen in zetten of de bestaande aanpassen. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet.
Hebben jullie tips (misschien uit eigen ervaring) voor een van de boven beschreven stappen of weet je nog andere aanpassingen die het model ten goede zouden komen, dan schrijf het hier maar neer. Wie weet kan ik er wat mee. Ik zal straks eerst eens een foto plaatsen van het kale model zoals het nu is.
Mvg, Peter
-
Heb je al eens op de site Bahnwahn (http://www.bahnwahn.de/pikotraxx/TRAXX_Bastelei/traxx_bastelei.html) gekeken? Hier kun je meer informatie vinden over wat men zoal aan deze modellen heeft verbouwd. Eigenlijk alle door jou genoemde punten worden beschreven (op de verlichting na).
Zo kun je de panto's vervangen, maar met grijze verf ook zelf een stuk minder plastiek doen lijken. Dit geldt ook voor isolatoren en leidingen op het dak. Sommerfeldt-pantografen zijn een prijziger oplossing en je zult het dak aan moeten pakken om ze te laten passen.
Voor de zijkanten van de wielen zijn er losse zijkantjes te koop. Je kunt de wielen omwisselen door exemplaren van Trix of Roco, maar Piko heeft in de nieuwere series Hobby-locs andere wielen toegepast die al een stuk beter ogen. Deze zijn als los onderdeel na te bestellen en voorkomen een hoop werk om wielen van een ander merk te laten passen.
Voor de verlichting kun je kijken of er bij de producten van Digirails iets bruikbaars zit. Je kunt zelfs nog cabineverlichting overwegen.
Veel succes met de verbouwing en laat eens je vorderingen zien met wat foto's (bijv. voor/na behandeling).
Groeten,
Geoffrey
-
Hallo,
Na lange tijd heb ik dit project weer eens opgepakt. Ik heb inmiddels enkele dingetjes aan de lok gedaan. Ten eerste zijn de lelijke Piko-stroomafnemers vervangen door mooie, fijne exemplaren van Sommerfeldt. Sommerfeldt maakt een compleet setje om een Piko-Hobby-185 te verbeteren qua stroomafnemers. Behalve de stroomafnemers zitten er nieuwe isolatoren bij, die een stuk fijner zijn als die van Piko en een malletje om het gaatje voor de nieuwe panto op de juiste plek te boren. Dat was een half uurtje werk en het is al een enorme verbetering voor de lok. Erg duur was de set ook niet, 16 euro voor 2 stroomafnemers en wat isolatoren vind ik heel redelijk. Bij Roco betaal je 18 euro per stroomafnemer...
Verder heb ik de lok vrijstaande handgrepen langs de deuren gegeven. Piko heeft ze heel dun en nauwelijks zichtbaar aangegoten. Ik had nog deurgrepen van een Roco-101 liggen en die bleken precies de juiste lengte te zijn. Roco levert er altijd 10 bij elke lok, terwijl je er maar 8 nodig hebt voor de lok. En aangezien ik 14 101'ers heb, had ik genoeg grepen over ;-) Ook dit verbetert het aanzien van de lok enorm. De oude aangegoten handgrepen heb ik gewoon laten zitten, ze zijn zo dun aangegoten, dat ze nu geheel bedekt worden door de nieuwe metalen grepen. Om deze metalen grepen erop te krijgen, moest ik dus gaatjes boren. En omdat ik mezelf ken, heb ik de dremel maar niet gebruikt. In plaats daarvan heb ik het boortje tussen mijn vingers genomen en er rustig mee gedraaid. Duurt wat langer, maar wel minder risico op een dikke kras over de zijwand.
Foto's zal ik vanavond even maken en plaatsen.
Mvg, Peter
-
Hallo,
Hier even wat plaatjes van hoe het er nu voor staat.
Als eerste de vergelijking tussen de originele Piko stroomafnemers en de nieuwe Sommerfeldt exemplaren. Ik vind het duidelijk een hele verbetering. Persoonlijk vind ik dat de stroomafnemers nog wat hoog op het dak staan, misschien dat ik de isolatoren nog eens een stukje ga inkorten, zodat de stroomafnemers wat dichter op het dak liggen. Ik heb meteen even het laatste stukje van de dakleiding zilver gemaakt. De dakleiding gaat binnenkort nog een uitgebreidere behandeling krijgen, dus daar kom ik nog wel eens op terug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_4960.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_4962.jpg)
Verder heb ik de aangegoten handgrepen langs de deuren dus vervangen door vrijstaande exemplaren. Zoals al eerder beschreven heb ik exemplaren van een Roco 101 genomen, die hadden de juiste lengte en had ik nog genoeg liggen. Ook hier is de verbetering duidelijk lijkt me. De deurklinken moet ik ook nog een keer zilver maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_4965.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Img_4963.jpg)
De kosten voor dit project zijn tot nu toe beperkt gebleven. De lok was 33 euro via Ebay, het setje met stroomafnemers 16 euro. De handgrepen had ik nog liggen, dus die kosten me niets. Had ik die niet gehad, dan was een stukje zilverdraad in de juiste dikte om zelf te buigen ook niet al te duur geweest. Als er weer vorderingen zijn, dan laat ik die hier weer zien.
Mvg, Peter
-
Ga ook eens naar Railcolor.net (http://Railcolor.net) en kijk hoe de lok eruit ziet en welke kleuren anders zijn/er niet op zitten. De dakleidingen een andere kleur geven, hun bevestigingen zwart, de indusi-magneet zilver, de deurklinken had je al genoemd, maar de traptreden zilver en het grijze gat rond de bovenste tree zwart. Voor de rest zitten er op de draaistellen allerlei plakaten in het echt. Een goed voorbeeld van de toeters staat bij bahnwahn.de. Ik heb foto's van een verbouwde Br185 (TX logistik), maar die staan op een computer 200 km hier vandaan. Er zijn nog een paar kleine dingetjes die je onder handen kan nemen, maar die weet ik niet allemaal meer.
En och de pantografen. Die kunnen inderdaad een stuk mooier. Persoonlijk vond ik Roco's te duur (dan kan je ook een Roco-model kopen) en het verschil tussen de Sommerfeldts en de Piko's te klein. Als je de panto een beetje verbuigt en daarna omspuit, ziet hij er al een stuk beter uit. En hé, dat is ook wat Piko tegenwoordig doet. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanpassing_piko_panto.jpg)
Succes,
Henk
-
Hallo,
Stroomafnemers van Roco zijn inderdaad veel te duur. 18 euro per stuk is 36 euro voor 1 lok. Ik heb 33 voor de lok betaald, dus dan zouden de stroomafnemers duurder worden dan de lok zelf. Dus die waren inderdaad geen optie. Ik vind alleen persoonlijk het verschil tussen de Piko's en Sommerfeldt's best wel groot. De Piko's vind ik veel te grof en de voet waar ze op staan lijkt nergens op. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk ;-)
De tips op bahnwahn.de heb ik inderdaad al eens helemaal doorgelezen, daar zal ik best veel dingen van gaan doen. De meeste dingen kosten niet of nauwelijks geld, dus dat vind ik de moeite wel waard.
Nou je het over de traptreden hebt, de bedoeling was om deze helemaal open te boren. Kost niets (behalve wat tijd en geduld) en dat zal de lok naar mijn mening erg verbeteren. Ik weet alleen nog niet in hoeverre dit gaat lukken. Hangt ervanaf hoe sterk de kunststof is denk ik. Maar dat zien we wel binnenkort. Ik heb nog een tweede exemplaar van de lok liggen als onderdelenleverancier, dus mocht er een trapje afbreken, dan kan ik er altijd een nieuwe opzetten.
Mocht je binnenkort eens in de buurt van die computer komen, dan hou ik me sterk aanbevolen voor die foto's van die TX 185'er.
Mvg, Peter
-
Laat ik nou niet de foto's kunnen vinden.
Gelukkig ligt er een camera en de loc.
Even snel een paar foto's met wat veranderingen. Ik neem de high-res foto's + nog meer mee, dus die kan ik later nog plaatsen, als er behoefte aan is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3191163___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3191163___kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3191166___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3191166___kopie.jpg)
Henk