BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: ruben giesbertz op 06 April 2009, 15:31:02
-
Ik ben al een tijdje bezig met een realistische buurtgoederentrein te maken uit de jaren 50.
Zoals ik hem nu heb vind ik het best een leuk treintje, maar is die wel realistisch ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00003_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00003_2_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00006_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG00006_2.jpg)
NS 26503 type CHIZ (verse zeevis holland)
NS 87426 type LWW (rongenwagon belade met kevers)
NS 3361 type CHB (gesloten wagon met remmershuisje)
NS 13803 type CHGZ (wagen voor los gestort graan)
NS 45224 type ? (mag Nederland niet verlaten EX DR Kassel)
NS type DG (DG in aanbouw wordt de bruine versie)
Nu wil ik graag weten of deze trein realistisch is.
Wat voor soort wagon kan er nog bij of welke moet er weg.
En ook of de kevers op de rongenwagon realistisch zijn.
Ruben
-
Ruben,
Veel weet ik niet over de NS in die jaren. Ik ben meer thuis in DB epoche III. De rongen wagen met kevertjes lijkt me echter niet realistisch, zeker niet met de rongen. Dit zal veel eerder een Offs-59 (zie foto) of een Off-52 geweest zijn. De Off-59 is van Fleischmann met kevertjes van Wiking. De Off-52 is er van Märklin (geweest) en door Klein op de markt gebracht. Weet niet of ze nog te krijgen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diverse_039.jpg)
-
Ook PON kreeg in de jaren vijftig geregeld Kevers en VW T1-busjes aangeleverd op rongenwagens, dus waarom niet.
Hier zie je een voorbeeld (weliswaar op een DB stalen rongenwagen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ULM3_met_kevers.jpg)
Ook hier dus ingestoken rongen!
Verder is het een leuke gemengde Nederlandse goederentrein van rond 1955 Ruben!
succes,
Wim
-
Kwam dat voor? Personenautovervoer in de buurtgoederentrein? Kreeg de locale dealer van VW zijn nieuwe auto's per trein aangeleverd? Even met een paar monteurs naar het station om een wagon met een paar kevertjes te lossen? Of werd de importeur alleen bediend per buurtgoederentrein en waren er geen aparte treinen voor de importeur? Voor zover ik weet is dat trouwens al sinds mensenheugenis Pon.
Groeten,
Marco
-
Ook leuk (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VW_Kfer_p_Ou.jpg)
;)
maar een beetje trein voor de importeur of naar een exporthaven zag er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bahnhofs_Borgholz__met_omgeleide_VW_trein.jpg)
grtz,
Wim
-
Zie ik het nu goed dat er op die foto 2 kevers naast elkaar staan op 1 wagon ???
-
dat zie je goed! 8)
-
Dat is gaaf morgen eens kijken of ik zoiets in model kan maken.
Of reden ze niet zo mee in de trein.
-
ja hoor, als je maar een platte wagen hebt waardoor de banden in die houders een stukje buiten de bodemplaat kunnen staan, dan past het allemaal net naast elkaar. Opel's werden zo in de jaren zestig naast elkaar vervoerd op aangepaste Kbs-rongenwagens, door de DB toen als setjes Rlmms61 ingezet . Heeft Roco een setje in model van (gehad), zie http://www.modellbahnecke.de/bilder/roco/66021.jpg
veel succes met je buurtgoederentrein (ik mis de typisch Nederlandse groentewagens nog!!)
-
Misschien dat ik die van Frico er nog bij doe.
Is eens wat anders dan al dat grijs en bruin :P
-
Ok, ok, ik trek mijn eerdere uitspraak in. Wel degelijk op rongenwagens met rongen dus.
Als je geinteresseerd ben in het transport van auto's in de jaren vijftig kijk dan in de MIBA Report Zugbildung (2) Güterzüge. Hierin is een compleet hoofdstuk aan dit onderwerp gewijd.
Zeker in de begin jaren vijftig vond het transport op K, R en SS wagens plaat. De autotransporters moesten toen het licht nog zien. Als eerste kwam de Off52, gevolgd door de Offs55 en de Offs59.
Ik zou ook zeker in je buurtgoederentrein één of twee kolenwagens voor de lokale kolenboer meenemen.
-
Een 2-assige ketelwagen van Esso zou ook nog kunnen, net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!).
Denk er wel om, dat een 2200 in die tijd nog zonder demper reed en 3 koplampen nog onbekend waren.
Overigens is een groene 600/2000 en een bruine 24/2500 ook inzetbaar, evenals de Hippel in groen (zonder schrikstrepen en/of vishaak uiteraard !) en de Sik.
Groet, Ruurd
-
Ik zie geen geluidsdemper of 3e frontsein op die 2200 hoor. ;)
In hoeverre is de samenstelling van dergelijke treinen eigenlijk afhankelijk van het seizoen? In het najaar tijdens de oogst zullen er wel een paar (of meer ;) ) wagens voor landbouwproducten meerijden, en in de winter wat extra kolenwagens, maar verder?
Verder kun je natuurlijk elke soort wagen kwijt in een buurtgoederentrein, wagens moesten natuurlijk op de eindbestemming komen en dat gebeurde altijd met buurtgoederentreinen (of konvooien in de buurt van rangeerstations). Let er alleen wel op dat je niet teveel bijzondere dingen in één trein stopt: 10 gesloten wagens zal niemand van opkijken, 1 transformatorwagen of iets anders uitzonderlijks roept al snel vragen op, zeker als geen grote industrie met spooraansluiting is. Het beste is als je voor elke wagen, zeker een wagen met zichtbare lading, die je in een buurtgoederentrein stopt, een verhaal (route, bestemming, lading etc. Hier dus: waar komen die Kevers vandaan, waar gaan ze naar toe, waarom gaan ze over het spoor en niet via de importeur? Of: wat zit er in die koelwagen, waar gaat het naar toe, hoe wordt het verder vervoerd? Als er geen koelmagazijn op het station is, dan moeten de goederen direct overgeladen worden op het volgende vervoermiddel om bederf tegen te gaan, etc.) hebt. Maar: zo lang je geen kopstation uitbeeld kan je altijd extra wagens in zo'n trein stoppen die nog een paar stations verder moeten. En voor de jaren '50 geldt dat je zo'n beetje elke twee-asser uit die tijd in zo'n trein kan stoppen.
En als ik nog een tip mag geven: op de terugweg hoeft een wagen niet leeg te zijn! Zo werden lege kolenwagens vaak gebruikt om stuthout naar de mijnen te vervoeren.
-
Ik dacht dat het opschrift "Mag Nederland niet verlaten" na 1947 verdween aangezien die wagens, die eerst van de Oosterburen waren "geleend", daarna formeel werden overgenomen en van volledige NS-opschriften werden voorzien.
De Kevers zouden van mij wat ouder mogen [de Brilkever] om ze beter bij de rest te laten passen, doch het blijft een kniesoor die daar op let.
-
... Denk er wel om, dat een 2200 in die tijd nog zonder demper reed en 3 koplampen nog onbekend waren ...
Een derde frontsein kan nog net aan het einde van de jaren vijftig. In 1959 werden de eerste locomotieven aangepast. De Deutsche Bundesbahn stelde het tonen van een A vormig seinbeeld verplicht, derhalve werd bij de oudste 25 locomotieven (2201 - 2225) uit depot Eindhoven een derde frontsein aangebracht tussen de hoog geplaatste sluitseinen.
Groet,
Jeroen
-
...., net als een laadkistenwagen (Van Gend & Loos !!). ......
Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...
Het leuke van die tijd is dat bijna alles kan in zo'n buurtgoederentrein. In de laatste Hp1 van Fremo staat een artikel hoe je met een beetje nadenken de meest waanzinnige treinen kunt formeren ahv (in dit geval) een brouwerij. Aanvoer van grondstoffen en afvoer van product en residuen... 't kan allemaal.
Gr/H
-
Aan gesloten wagens geen gebrek in die tijd, allerhande varianten kun je inzetten. Ik herinner mij (al is dat misschien meer vroege jaren zestig) hele korte Belgische goederenwagens (deels met grote ribbels op de kopwanden; ooit door Liliput uitgebracht), Franse tweeassers met spaakwielen en die typische FS-wagons met puntdaken (Roco 56066, al heeft die zelfs Tijdperk IV-opschriften). Verder rongenwagens met stro (afgedekt met dekzeilen), helaas allang vervangen door die dingen met 'de vlam in de pijp', die de buurtgoederentrein deden verdwijnen. De rest is door anderen al gememoreerd (natuurlijk kolen!). Ten aanzien van auto's: 'onze' Dafjes vertrokken deels per spoor vanaf het station te Geldrop op drieassige, gelede autowagens in de buurtgoederentrein naar Ehv. Dat waren echt geen gesloten treinen. Hoop dat dit je verder helpt.
-
Wat ik wil is een lekkere bonte burtgoederentrein.
Want als je meestal op een beurs ofzo kijkt is het meestal of een kolentrein of een geheel gesloten trein.
Laat staan dat er een goederentrein rijdt.
Bedankt allemaal voor de info hier heb ik heel veel aan.
Ruben
-
Prima volgend project voor Att: ladkistenwagen met bijbehorende Daf...
(y)
Dat zou mooi zijn. Liefst passend op het Faller Car System....
Groet, Ruurd
-
Dat bouw je d'r dan zelf maar in. Ik zet zo'n wagen liever op een emplacement.
Gr/H
Pst. Wel juist blijven citeren, hè... ;)
-
Hmmm....mis ik iets? ???
(Grijns)
-
Nog wat plaatjes gevonden over autotransport te Amersfoort:
Zonder (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164085) rongen, en (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167059)
Met (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/166997)rongen.
Of zo. (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/156800)
Groet Stephan.
-
heey wat een interesant draadje
even een vraag wat voorwagens kun gebruiken voor aardappelvervoer?
groet bas
-
gewone gesloten wagens, type Gs en Gbs en Gabs. Zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt werden echter Interfrigo-koelwagens ingezet.
Echter niet om te koelen, maar om de aardappelen onder geïsoleerde temperatuur te vervoeren.
Als de aardappelen bevriezen heb je d'r niks meer an.
-
deze aardappels zaten dan in zakken?? even voor de zekerheid ;)
zijn er interfrigo's uit dat tijdperk te koop ?
groet bas
-
Niet per definitie. In Kampen werden ze simpel met een lopende band geladen.
Gr/H
-
Hallo,
Voor buurtgoederentreinen kun je kijken op mijn website www.blokpost9.nl Fotos van apeldoorn _heerde oa maar ook ong 40 orginele wagenlijsten van die lijn.
groeten jandcargo
-
:)
Zal "gast" en topicstarter Ruben na vijftien jaar nog meelezen?
-
Geen idee. Maar ik heb geen enkel bezwaar tegen “roestrijden” op oude “sporen”. Hoe was ik anders die foto’s uit het Utrechts Archief, geplaatst door Stephan tegengekomen? Geweldig!