BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 06 April 2009, 12:18:47
-
Vandaag in de Telegraaf:
In de Rotterdamse haven rijdt vanaf maandag een hybride locomotief. Alstom Transport, de bouwer, wil de loc in het Rijnmondgebied testen. Deze rangeerlocomotief, die wordt gereden door Rotterdam Rail Feeding, bespaart naar verwachting 40 procent brandstof. Daarmee stoot hij ook de helft minder CO2, NOx en fijnstof uit en is hij stiller.
De praktijk moet uitwijzen of dat ook echt zo is. Het grote verschil met traditionele rangeerlocomotieven is dat bij deze locs de grote dieselmotor continu draait. De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit
De praktijk moet uitwijzen of dat ook echt zo is. Het grote verschil met traditionele rangeerlocomotieven is dat bij deze locs de grote dieselmotor continu draait. De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit.
Ik heb op de site van Alstom ook een plaatje gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alstom_hybride.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alstom_hybride.jpg)
Er valt binnenkort weer wat te pimpen ;D
-
Die is ook al weer een paar weken in Nederland.
-
De hybride loc heeft een andere aandrijftechniek. Hij heeft een kleinere dieselmotor en als de trein lang stilstaat schakelt de generator uit
Deze lok heeft geen dieselmotor maar een electromotor gevoed door accu's. Als de lok niet rijdt wordt aldus geen energie verbruikt. De accu's worden naar behoefte opgeladen door een dieselgenerator.
Gr, Ben.
-
zie "green goat" (http://www.trainweb.org/greengoats/features.html)