BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 05 April 2009, 11:48:43
-
Na de F1007 in 1:66,6 bleef het toch jeuken qua indisch spul, dus moest er maar es een mallet gebouwd worden. Eerst wilde ik een DD52, met 2 vierassige drijfwerken, maar toen ik er achter kwam dat je van 2 mehano-mikado's waar je de achterste koppelas vanaf snokt een onderstel voor een CC50 kunt maken werden de plannen even aangepast... Afgezien van het feit dat ik natuurlijk gewoon lui ben heb ik niet zo heel veel tijd meer als vroeger en zo'n hok moet natuurlijk wel es afkomen. (het dreigt nu al behoorlijk eindeloos te worden)
Voor wie deze locs niet kent: als je de achtbaanrit in het spoorwegmuseum overleefd hebt heb je er een van alle kanten gezien, hier verder nog een zooi lekkere plaatjes:
http://www.flickr.com/photos/malawirail/sets/72157603279205187/
De mijne moet de CC5012 worden, zoals ie daar op de foto staat, dus de voorkant opgetut met versieringen en vrij netjes gepoetst en naar achter toe steeds smeriger.
wat plaatjes van t modelletje tot nu toe:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2102.jpg)
een kijkje op de techniek: alle drijfwielen worden aangedreven, net als bij een echte mallet is het voorste drijfwerk swenkbaar en zit het achterste vast. Dat betekent wel een hoop afstelwerk om de asdruk overal goed te krijgen en de loc enigszins stabiel te houden...
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2101.jpg)
met ketel dr op, nu eens niet helemaal zelfgemaakt maar een kaalgeragde ketel van een oude fleischmann-br 01 met 0,25mm-evergreen dr omheen, want ik kon geen passende buis vinden.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2109.jpg)
en zoals ie er nu bij staat. De voorste cilinders zijn de grotere lagedrukcilinders, zo'n mallet is als compoundloc gebouwd, de achterste cilinders krijgen de verse hogedrukstoom zo uit de ketel, de voorste cilinders krijgen de afgewerkte stoom van de achterste cilinders.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2112.jpg)
ja, dit ding is echt groot ja. vanmorgen heb ik er definitieve bedrading in gesnokt, met digitaalstekkertje enzo. zelfs in zo'n log ding raak je die berg draden nog steeds niet helemaal comfortabel kwijt eigenlijk...
goed, dawassieweer. Hopelijk kom ik vandaag nog wat verder dr mee...
-
Ziet er weer allemachies gaaf uit Floris ;D
Dat is weer een mooi projekt....ik denk dat zo'n lang
Mallet-mechaniek met behulp van zo laag mogelijk
aangebracht gewicht wel stabiel te krijgen is ;)
Succes met bouwen,
mvg,
Tis
-
klopt, maar ik heb t meeste gewicht in de ketel gekwakt en die zwenkt zo uit in de bochten dat je dr niet hard mee moet willen. Nou gaat dat met de aandrijving die er nu in zit sowieso niet, de topsnelheid is vrij realistisch. ;)
-
Heb je ook zoveel preisertjes om er op te plakken??
-
leuk project!
-
Dus als ik het goed begrijp bouw je deze in 1:66,6 en niet in S? En het rijdt op H0, een soort smalspoorloc? Maar dan moeten de wielen - diameter en breedte wielband, dikte spaken - toch ook in 1:66,6 zijn en niet 1:87, zoals deze wielen die je nu (zo te zien) laat zitten? Of let je daar verder niet zo op? Het is me al vaker opgevallen. Aangezien ik ook iets in Sm wil bouwen, zoek ik me rot naar geschikte wielen in S, want om H0 wielen te gaan gebruiken, dat klopt niet. Het door jou gebruikte tenderwiel is zo geschat naast de sik (H0 toch), zo'n 11 mm ø, maar dat moet bijna 15 mm zijn. Het verschil is duidelijk zichtbaar, vandaar dat ik jou even stevig zit te ondervragen hierover, sorry daarvoor...
-
Mijn 1:66,6 is in feite Sm, het indische spul is kaapspoor dus 1067 mm, ik heb dus gewoon de schaal aangepast aan 16,5 mm-spoor want dan kan ik tenminste op mn gewone baan rijden met die zooi. 1067/66,6=16,02 dus dat klopt aardig toch? En ik heb dus geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, maar t gaat om t idee) en het makkelijk rekent, alles delen door 100 en dan keer anderhalf. Verder hebben stoomlocs een soort ideale verhoudingen die gewoon meekrimpen met de spoorbreedte, als de spoorbreedte smaller wordt wordt de loc in dezelfde verhouding kleiner (ook de wielen dus) alleen krimpt het machinistenhuis niet mee, daarom is veel onderstelreut van H0-locs gewoon bruikbaar.
De tenderwielen van deze loc zijn dus bijvoorbeeld gewoon standaard H0-11mm-wielen, wat aardig klopt met de 777 mm van het originele wiel. De drijfwielen van de gesloopte mehano-locs zijn nogal grof voor H0, maar op zo'n smalspoormachine stoort dat weer minder, dat mag klonteriger zijn. Misschien zullen ze dan nog een spaakje teveel hebben... ach.
Bij normaalspoor in schaal S zit je wel te klooien, dan moet je gewoon grotere wielen hebben...
-
Bedankt voor de uitleg, het is me helemaal duidelijk. Alleen het dit begrijp ik niet, je zegt:
... geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, ...
... en ik heb geen idee wat je bedoelt...
-
666 is het getal van het beest, zoals opgetekend in de openbaringen van Johannes. De metalscene bedient zich derhalve rijkelijk van dit duivelse getal... ;D
Eelco
-
Kompleet gestoord! Geniaal! 8) ;D
Hoe dan ook, ik ben zoals gewoonlijk heel benieuwd en verwachtingsvol naar het verdere verloop van dit vervloekte boze locje, zet m op en hou ons op de hoogte! (y)
-
En ik heb dus geen 1:64 genomen omdat 1:66,6 veel meer metal is (niet dat ik nog zo metal ben, maar t gaat om t idee)
Huh? Floris niet meer zo metal?! Wat zullen we nou krijgen! >:(
Maarten
-
Ehh, Floris, van de metal af en dat bureau ziet er ook als zo klinisch uit op die fotoos, wattisseraandehand? :o (bezorgde blik)
-
Het ritme der loonslavernij. :'( ;D
-
dat bureau ziet er altijd al zo uit, das gewoon t computerbureau, dat van mn kamer is op t moment weer vrij erg. (vandaar ook dat ik t ding daar niet fotografeer, anders zit strals mn toestel vol lijm en verf ;D)
en tja... die loonslavernij zorgt er inderdaad wel voor dat t niet opschiet. Qua muziekjes (net of dit iemand gaat boeien) zit ik nu meer in t engels depri gezeik zoals joy division, echo & bunnymen, smiths, cure, nick drake, porcupine tree, iliketrains (ja alleen al om de naam zijn die heel cool maar de muziek is ook goed te pruimen) en niet-engels gezeik zoals 16 horsepower (lekker desolate amerikaanse folkachtige zooi die soms gave joy division-covers maken), low, interpol, nick cave & bad seeds... maar gister nog weer ff duchtig thrashen met exodus, helemaal van de metal af raken doe ik nooit denk ik. ;D
enne... beuh, alweer n dag niks aan mn locje gedaan. :'( deste meer aan t ouwe hofplein. ;)
-
Gaat ongetwijfeld weer een prachtlok worden.
Als ik jouw bouwsels zie voel ik mezelf weer heel klein worden. Ben zelf vreselijk aan het worstelen om mijn brouwsel een beetje behoorlijk te laten rijden.
Hoe kom je altijd weer aan de gegevens (maten,tekeningen e.d.), beschik je zelf over een omvangrijk archief of waar haal je zoiets vandaan??
Ik geniet in ieder geval van jouw bouwverslagen en van de resultaten.
m.v.g.
Gerrit
-
tekeningen... tja, vaak een kwestie van wat connecties en in de loop der jaren verzamel je ook wel een zooi boeken... de tekening van deze loc kwam bijvoorbeeld uit "de stoomtractie op java en sumatra". Maar als je wat specifieks zoekt...
enne, nouja, ik heb alles bij elkaar wel een dag of 2 zitten kloten voor dit ding enigszins acceptabel reed en niet steeds uit het spoor klapte... t komt mij ook niet zomaar aanwaaien hoor ;)
-
Hm Floris, qua muzieksmaak ben je er op vooruit gegaan! (y)
-
mwah, beetje verbreding kan nooit kwaad he... maar zijn dr overeenkomsten dan? ;D
enne... om deze post nog n beetje een ontopic-zweempje te geven hier nog ff de mededeling dat de omloopplaten langs de ketel op hun plek zitten, de dommen zitten dr op en het frame van de bak van de tender is klaar. Nu nog heel veel klinknageltjes drukken in de bekleding van de tender....
-
goed, eindelijk weer es een beetje vooruitgang... t gaat steeds bij beetjes want ik had t de laatste tijd nogal gehad met modelbouw en ook heb ik de tenderbak met al die klinknagels een keer opnieuw moeten maken omdat ie verziekt was... ach ja, zo gaat dat. Op de foto's zit de voetplaat nog erg scheef maar die heb ik alweer even recht gemept.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2260.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2262.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2263.jpg)
-
The Gathering, pinkpop 1997 kompleet stronken geweest en veel lol gehad...
Oh, gaat dit gaat over treinen.
Gaat toch lekker zo, ik zit ook even in een soort van writersblock maar dan de modelspoor versie zeg maar, maar dit gaat helemaal goed komen zie ik (y) hoppa duimpjes omhoog.
Ketel toeters en bellen reut bij de vuurkist is ook helemaal goed zo.
Vooral doorgaan ;D.
Groet Stephan.
-
Gathering is gaaf he? Een van de beste NL-bands ooit denk ik. Benieuwd wat er nog van komt zonder anneke, k hoorde dat er een neiuwe plaat aankomt enzo. Enne nouja... jij begint ook vast wel weer n keer wat te frutten toch? ;)
-
Klinkt goed maar erg symfonisch, ik blijf toch altijd meer een punkrock liefhebber, alhoewel ik nu weer veel Tool (nemen zichzelf erg serieus) en Rammstein (nemen zichzelf niet serieus) draai.
En toevallig vandaag wat blauwe ondervloer gekocht, ga weer wat rails proberen te leggen, en wat oude zooi uit de dozen gehaald, b.v. de Pola steenfabriek niet echt op schaal want een beetje klein maar in de uiterwaarden valt er wel wat mee aan te vangen. Beetje kitbashen ;D
-
zo, vandaag weer es rustig daggie, dus heb me weer es wat met dit hok bezig gehouden. 't wordt al wat, nouja, n beetje dan... foto's zijn niet echt briljant maar nou en.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2703.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2705.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2704.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/cc50/DSC_2706.jpg)
-
MOOOI Floris! (y)
Waar dienen die 2 ronde flippers voor op de voorkant van de loc?
Groet Jaap
-
Allereerst, wow, zelfs ongeschilderd een prachtloc (y)
Dat zijn een soort "magazijnen" waarin gekleurde lenzen zitten die voor de
lampen kunnen worden geschoven, vroeger, heel vroeger was dit goed te zien
bij de "bergkoningin" in het spoorwegmuseum, toen deze nog buiten stond.
-
Erg knap gedaan! Superstrak gebouwd zeg (y) Doe het je niet na!
Gr. Remco.
-
T'is weer van retteketet.
Hoppa, ook hier de duimpjes (y)
Groet Stephan.
-
zo, vandaag weer es rustig daggie, dus heb me weer es wat met dit hok bezig gehouden. ...
(y) , en dat er nog maar veel van die daggies mogen komen!
-
Floris, wellicht wat lekkernijen opdat de bouw verder gaat?
(http://i300.photobucket.com/albums/nn1/devrieze/indi1.jpg)
(http://i300.photobucket.com/albums/nn1/devrieze/indi2.jpg)
Voornamelijk pacifics uit de serie SS 1001 -1020 te zien, waardeloze machines getuige het boek van Jan de Bruin maar niet minder fraai om te zien.
Foto's komen uit het gedenkboek 50 jaar staatsspoor en tramwegen in Nederlandsch Indie 1875 -1925
Eelco
-
mooie plaatjes!
en die locs hadden inderdaad zo hun kwaaltjes maar in de praktijk deden ze het toch wel aardig begrijp ik uit andere boeken... in de boeken over NS-stoomlocseries kom je ook allerlei gescheld en loftuitingen over een loctype door elkaar tegen. Probleem aan die 1000'en was toch vooral dat de treinen die ze trokken dusdanig succesvol waren dat ze zo lang gemaakt werden dat de locs ze eigenlijk niet meer fatsoenlijk wegkregen. Perfect waren ze zeker niet, maar met dik 100 een sneltrein zoals op de foto over een smalspoorlijn raggen is toch bepaald niet slecht.
Ik wilde trouwens sowieso nog wel es de C5313 of C5317 maken, die twee bleven als laatste over, trokken soms wat lokaaltreintjes. Eigenlijk jammer dat ik er dan windleiplaten op moet zetten, zo zonder zijn ze toch stoerder.
-
nou, eindelijk is dit ding dan zo ongeveer spuitklaar... nu nog ergens schildjes laten etsen. Even voor de foto's een LP op de vuilnisbak gekwakt en hop, loc dr op, verder ligt alles hier vol pleuriszooi. ;D
Wie weet welke LP het is krijgt 100 punten en een aai over zn bol.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0743.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0745.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0746.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0747.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0750.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0751.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0752.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0754.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0758.jpg)
nog een detail van de lekker verhabbezakte leidingen en onduidelijke zooi:
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0759.jpg)
In het echt waren die leidingen ook een pestzootje, kijk maar http://www.flickr.com/photos/malawirail/987667909/sizes/o/
en het dak, bekleed met papier, met nageltjes erin gedrukt.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0756.jpg)
leek me t sfeertje van het echte dak aardig weergeven
http://www.flickr.com/photos/malawirail/2059215151/sizes/l/in/set-72157603279205187/
en nog een mooi plaatje zoals ie moet worden...
http://www.flickr.com/photos/malawirail/2059209857/sizes/l/in/set-72157603279205187/
-
Floor, hij is mooi! Ik zou zeggen, waar moet ik de bos met veren plaatsten? ;D ;D ;)
-
Indolocje zeg maar rustig LOC.
Prachtig! (y)
Groet Jaap
-
Ongeloveloos (y)
-
Een echte scratchbuild in styreen. Hij ziet er bijzonder mooi uit. (y) Ik ben benieuwd naar de gespoten versie.
mvg,
ivo
-
Zeer fraai. (y)
Herman
-
Hoi Floris, word een mooie en stoere loc zo (y), ben benieuwd naar het eind resultaat, jou kennende zal het wel een aardig :o gehalte krijgen ;D
Groetjes Michiel
-
Fraai! Ik heb nog een lange weg te gaan in styreen-knaagland voor ik in de buurt van deze kwaliteit ga komen.
Vraagje tussendoor; hoe maak je die dommen, want daar zit ik met mijn rtm-locje een beetje (veel beetjes?) mee te prutsen.
-
Floris, het is al 100x gezegd, maar het blijft ongelovelijk hoe jij toch altijd weer een paar velletjes styreen en een aandrijving weet te combineren tot een perfect gebouwd model. Benieuwd hoe hij er straks gespoten en wel uitziet!
En, misschien heb ik wat gemist, maar waarom jouw specifieke voorkeur voor Indonesische locs?
-
Hé mijn antwoord is verdwenen. Sluit aan op dat van Ronald.
-
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0776.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0783.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0785.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0787.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0788.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0791.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0795.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0796.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0834.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0836.jpg)
en nog wat plaatjes met een telelens met en vergrootglas ervoor, zo kun je redelijk dichtbij scherpstellen met zo'n ding (20 cm ofzo) en details heel erg uitvergroten, had ik een tijdje terug verzonnen. Omdat een vergrootglas geen al te beste lens is is de kwaliteit een beetje mager, maar t gaat erom dat t werkt. Dit ding is al knap klonterig, maar van dichtbij wordt het helemaal organisch.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0838.jpg)
smeerleidingen bij de hogedrukcilinder
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0845.jpg)
injecteur
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0848.jpg)
appendages (vacuumremejecteur, meertonige fluit, veiligheden)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0851.jpg)
krik
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0852.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0853.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0855.jpg)
en....
jawel, hij doet ut!
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/DSC_0807.jpg)
ziet er spannender uit dan het is, bij het maken van de foto kwam ie echt op een sukkeldrafje langsgonzen... dat is meteen hetgene wat me t minst bevalt aan dit ding, je hoort m nogal. Verder is de voetplaat bij de voorbuffelbalk heel erg krom wat ook niet de bedoeling was, maar om het overstekende randje aan de voetplaat te imiteren had ik 0,25 mm-plaat op 1mm-plaat gelijmd wat vervolgens als een dolle ging kromtrekken... de andere voetplaten waren toen met wat geweld wel in het gareel te krijgen maar die niet, grrr.
Nu nog nummerplaatjes laten etsen...
-
Bijzonder knap gedaan Floris (y)
Doe het je totaal niet na! Strak werk zeg!
Gr. Remco.
-
Ziet er wederom zeer netjes uit man! (y)
Je verdient nu echt wel een koekje!
Maarten
-
En weer die vreselijke 2200, wat moet je nou met dat moderne ding ???
Verder een prachtig model, schitterend gebouwd (y) (y)
Grts,
Dennis (die geen idee heeft welke lp het is(hint))
-
Het moet een lp zijn zoiets als King Diamond/ Mercyful fate. Past wel bij die lok.
-
dank. En oh ja, ik moest nog zeggen welke LP t was, nou, t was dus Pink Moon van Nick Drake. Is de laatste tijd geloof ik weer helemaal hip aan t worden, zie m ineens overal liggen op cd of lp.
-
Zeer fraai. (y)
Herman
-
Heel fraai Floris, ik doe het je niet na.
Jos.
-
Geweldig mooie loc geworden Floris, groetjes Michiel
-
:o Weer een topstuk ! Echt geweldig Floris (y)
-
Tja alles is al gezegd denk ik ..... top stuk (y)
Jeffrey
-
(y) uit den Gordel van Schmaragd!
.....Pink Moon van Nick Drake. ....
Duh! Wistikallang. En nu moeten we zeker raden van wie die gitaar is..... >:(
Speel je net zo goed al je bouwt?
-
Adoe, toean Dilz, opnieuw een schitterend stuk werk. Nu nog een C53 of een afgeragd 1C locje uit 1900 en je hebt de sfeer van Indonesië in de jaren zeventig helemaal te pakken! Alle respect voor je bouwkunsten, ik ben enorm benieuwd naar het Indodiorama!
Eelco
-
:o Hier is maar één woord voor: Kunst!
mvg,
Gert
-
oeff
-
Die loc is poepie ruig! (y)
-
(y) uit den Gordel van Schmaragd!Duh! Wistikallang. En nu moeten we zeker raden van wie die gitaar is..... >:(
Speel je net zo goed al je bouwt?
spelen heb ik al tijden niet meer gedaan, kan dr dus nog steeds geen moer van. te druk met bouwen he.... :P
-
spelen heb ik al tijden niet meer gedaan, kan dr dus nog steeds geen moer van. te druk met bouwen he.... :P
Gewoon net als vroeger bij de Who, trashen die hap... (y)
-
niet eens zo'n slecht idee misschien, ding is toch krom. had m destijds gekregen in 2 stukken, dus alleen krom was destijds al een hele vooruitgang. gitaar repareren is trouwens makkelijker dan erop spelen.
-
Echt een schitterende machine!!!
Ik doe het je niet na....
Michael
-
wanneer gaan we nou eens eten ?
-
Laat es raden, Indiese rijsttafel? :P
-
mij best ;D
enne ja chris, roep gewoon es een datum dat jij kan, dan kijk ik wel wat de rest ervan vindt. ;)
-
Ik vindt hem erg mooi geworden (y).
Maar zijn deze locs zo schoon ???of is dit een opgepoetst exemplaar ???
groet martijn
-
nieuw! nu met wagentjes:
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1053.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1039.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1044.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1046.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1048.jpg)
-
Goh, weet je zeker dat die loc die twee wagentjes wel aankan? ;)
Mooi stukje werk weer!
Eelco
-
wat jij denkt dat ontstaat ook gewoon hè
(y)
-
volgende wagen in aanbouw...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_1203.jpg)
dit keer een heusche vooroorlogsche staatsspoorwagen waarvan ik het type niet weet en wat ik maar gewoon een beetje na bouw van een paar foto's waar ie zo'n beetje op staat als bijvangst bij een loc... op een foto waar ie samen met een loc op staat waarvan ik de maten weet kon ik uitvissen wat de afmetingen van het hok zo'n beetje moesten zijn en toen ik er later achterkwam dat het staatsspoorspul redelijk gestandaardiseerd is met chassislengtes van 13 meter bleek ie zo'n 2 mm afwijking te hebben in de lengte... daar doe ik het voor. ;D
-
Als je doorgaat in dit tempo wordt dat een behoorlijk vol Cibatu-diorama... ;D
Prachtig stukje werk, petje af!
Eelco
-
Het gaat maar door, lekker hoor (y).
Groet Stephan.
-
Mooi, mooi, mooi...
Wanneer ga je beginnen aan een D52000 of C5300 (mijn persoonlijke favoriet)? ;)
Groeten, Geoffrey
-
Voor een C5300 moet je bij mij zijn. Althans, het plan is dat ik er eentje ga bouwen met vaderlijke raad van heer Dilz... En dan niet in afgeragde staat zoals Floris dat graag ziet, maar de fabrieksnieuwe SS 1006.
Eelco
PS: Hij suggereerde dat ik er meteen twee moest bouwen en er een mooie 20 rijtuigen tellende Eendaagsche Expres achter kon hangen die ik dan in één moeite door in elkaar zou kunnen zetten...
-
Lijkt mij een goed plan! ;D
-
ja, wanneer begin je? ;D
De D52 en C53 vind ik zelf niet zo bere-interessant, de C53 is wel heel mooi maar had geen rol van betekenis in de jaren '70 en de D52 is zo'n modern standaardding, eigenlijk mag ie niet ontbreken maar als model wordt ie wel vervelend (erg lange wielbasis, dus een hoop gezeik om m de bocht om te krijgen)
Volgende locje wordt waarschijnlijk de C1127, dit hokje: http://www.flickr.com/photos/malawirail/1038570606/
de depotrangeerloc van cibatu.
-
Aaaah, wat issie lief!
-
ja he ;D
je mag wel zn billetjes een keer vegen. http://www.flickr.com/photos/79159520@N00/1038503086
-
Hmmm, die bunker valt me dan weer een beetje tegen... :(
-
ja, wanneer begin je? ;D
Januari. Eerst de laatste details op m'n 52'er van Trumpeter proppen. Daarna heb ik in elk geval de tijd voor de SS 1006, een 20 rijtuigen tellende Eendaagsche is dan weer een heel ander verhaal. ;D
Eelco
-
Volgende locje wordt waarschijnlijk de C1127
Is deze:
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8WDZuIT9I/AAAAAAAABRE/HT6B1fLo2mk/s400/IMG_0685%20%282%29.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8WWia4JaI/AAAAAAAABTM/BmKkKvigfcI/s400/IMG_0713%20%282%29.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8WZpGb-PI/AAAAAAAABTc/fMNszmB9Z4o/s800/IMG_0717%20%282%29.JPG)
geen familie, de gestroomlijnde versie ;D?
-
Das wel een leuk ding zeg (y)
Grts
-
Jeetje man, zoals jij het opschrijft is het bouwen van zo'n apparaat een peulenschilletje wat je ff voor de tv in elkaar flanst.. En dan staat er ineens een ding wat zo uit de foto is weggereden.. :o
Lekekr die voetplaat krom laten wezen, is in het echt ook vast wel zo na de zoveelste heilige koe waar ze zichzelf voor uit de rails hebben geremd..
Machtig ding!!
-
Heh, volgens mij rijden ze in Indonesië gewoon over die koe heen en gaatie de zelfde dag nog in de sate! :P
----> Diorama idee!!! ;D
-
klopt, Bob, das inderdaad familie! Er waren van dit locje 2 versies, een compound en een gewone. de C11 is de niet-compound, de C12 de compound (even uit mn hoofd), die hoge afgeschuinde waterkasten hoorden dacht ik bij de compoundlocs maar omdat ze qua bouw zo op elkaar lijken zullen ze vast wel de niet-lekkende watertanks van een C12 op een C11 gezet hebben ofzo... zou niet voor het eerst zijn. Onduidelijk gerotzooi met watertanks kwam daar vrij veel voor geloof ik... Hier nog een mooi voorbeeldje: een tenderloc met extra tender in de vorm van een half gesloopte goederenwagen zonder wanden waar dan de tank van een andere overleden loc los in staat, met een berg onduidelijke rotzooi en stookhout erbij uiteraard.
http://www.internationalsteam.co.uk/java/pics/pp310.jpg
afkomstig van deze site met erg feestelijke plaatjes. http://www.internationalsteam.co.uk/java/java7601.htm#Introduction
-
Oh, heerlijk wat een debiel ding!
(http://www.internationalsteam.co.uk/java/pics/pp608.jpg)
-
Briljant zo'n foto, dat betekend dat je met het Java thema alles wat niet helemaal van z'n wielen dondert er in kan frotten. Ik kan me voorstellen dat je genoeg inspiratie op doet met zulke plaatjes. En eigenlijk maak je die treinen dus veel te mooi, de volgende keer hoef je je styreen alleen maar min of meer recht af te breken ;D
-
Deze;
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Su8W6qezi5I/AAAAAAAABW4/DPdTmBDqKjM/s400/IMG_0760.JPG)
vind ik ook wel lekker bizar, zal deze constructie origineel zijn ?
-
ja, die is zeker origineel! B-locs met losse tender en oververhitter zijn inderdaad vrij zeldzaam. Ze waren dan ook bedoeld voor de "sneltreinen" van de SCS, een stoomtrammaatschappij aldaar. Later schaften ze volwaardige hoofdlijnlocs aan trouwens, toen de baan dat kon hebben.
En die B50-jes zijn leuk he! ik vind t wel fraaie locjes, zo heel gestrekt gebouwd.