BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: AB 7216 op 03 April 2009, 19:44:37
-
Het volgende persbericht is vandaag naar de pers gestuurd:
SGB krijgt rijtuig cadeau van Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum in Utrecht schenkt een spoorwegrijtuig aan de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) in Goes. Het cadeau betreft een voormalig NS-rijtuig uit 1933, met een A-status in het Nationaal Register Railmonumenten. Het rijtuig heeft de type-aanduiding C12c, wat staat voor een 3e klasserijtuig met 12 coupés en wc. Het gaat om het laatst overgebleven exemplaar van een serie van 85 rijtuigen. Het rijtuig wordt op 10 april vanuit het museumdepot in Blerick naar Goes getransporteerd. In de toekomst zal de SGB het rijtuig volledig restaureren, waarna het in de stoomtreinen ingezet kan worden.
Beknopte geschiedenis
In de jaren 1930-1933 stelde de NS een serie van 85 nieuwe stalen vierassige 3e klasse coupérijtuigen in dienst. Deze serie diende ter vervanging van oudere series twee- en drie-assige houten coupérijtuigen die NS van haar voorgangers had geërfd. Het rijtuig dat nu wordt geschonken is het rijtuig met nummer C6478 uit 1933, gebouwd door de firma J.J. Beijnes in Haarlem. De serie werd tussen 1962 en 1966 gesloopt, behalve dit rijtuig, dat in 1965 een tweede leven kreeg in een Utrechtse speeltuin. Toen het inmiddels verwaarloosde rijtuig daar in 1991 moest verdwijnen, ontfermde de Stichting tot Behoud van Af te voeren NS-materieel (Stibans) zich over het rijtuig. Na enkele omzwervingen kwam het in bezit van Het Spoorwegmuseum, die het rijtuig in Blerick stalde in afwachting van een nadere beslissing.
Het rijtuig bij de SGB
Het Spoorwegmuseum heeft onvoldoende ruimte voor het rijtuig, en heeft daarom besloten het aan de SGB te schenken. De SGB heeft de spoorwegen in Nederland in de jaren ’30 als streefbeeld, waardoor het rijtuig uitstekend in de collectie past. Momenteel is het rijtuig in verwaarloosde toestand en van binnen grotendeels leeg. De SGB heeft recent echter aangetoond restauratiewerk op hoog niveau af te kunnen leveren, en is dan ook voornemens ook dit rijtuig in de toekomst in originele staat te restaureren. Het gaat om een beeldbepalend rijtuig, en de SGB is dan ook erg blij met deze royale gift van Het Spoorwegmuseum.
Met dit rijtuig is bij de SGB een complete treinsamenstelling van een binnenlandse sneltrein aanwezig.
Dit zijn de P 6028 (HSM), D 6044 (HSM), C10c 6081(SS replica), ABdb 7516 (SS) , C12c 6478 (NS)
Deze rijtuigen moeten nog wel gerestaureerd worden ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060035.jpg)
C12c 6478 te blerick
-
Deze rijtuigen moeten nog wel gerestaureerd worden ;D
Te oordelen naar de B7507 en de AB7216, is dat jou wel toevertrouwd!!!
Grtz,
Ton
-
(y)
-
Succes ik heb er alle vertrouwen in dat het jullie gaat lukken (y)
-
Gefeliciteerd, SGB. (y)
Succes met de restauratie.
Met dit rijtuig is bij de SGB een complete treinsamenstelling van een binnenlandse sneltrein aanwezig.
Dit zijn de P 6028 (HSM), D 6044 (HSM), C10c 6081(SS replica), ABdb 7516 (SS) , C12c 6478 (NS)
Wil de passende locomotief zich melden? ;)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Wil de passende locomotief zich melden? ;)
Misschien een idee voor het NSM om de 3737 mee te sturen naar Goes?
;)
Ton
-
Het volgende persbericht is vandaag naar de pers gestuurd:
Volgens mij zaten er een paar letters minder in het bericht dat naar de pers ging ;)
-
Dit is goed nieuws.....gaat vast wat moois worden (y)
-
Ook van mij Gefeliciteerd (y)
Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie er wat moois van maken.
Gr Wilmar
-
Wie de overbrenging op de foto wil zetten, moet langs de snelweg foto's maken.
De reis gaat per twee diepladers, 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen.
MVG Fridzie
-
Kijk zo kan het ook, dit rijtuig krijgt de kans om terug te keren op het spoor. Geweldig, leuk paas kadootje van het NSM......
Groetjes Ben.
-
Zeker een beslissing geweest van iemand met hart voor het materiaal.
Lijkt mij na vorige restauraties vrij duidelijk dat sommige rijtuigen gewoon erg goed afzijn bij de SGB. Nu de 3737 (reed die daarmee?) nog naar een firma die dat goed kan en lijkt me dat we een mooi treintje hebben :)
-
Het volgende persbericht is vandaag naar de pers gestuurd:
?????????????????
??? ??? ??? ???
SK
-
?????????????????
??? ??? ??? ???
SK
Zo moeilijk is 't allemaal niet, hoor: "Het Spoorwegmuseum heeft onvoldoende ruimte voor het rijtuig, en heeft daarom besloten het aan de SGB te schenken."
-
@Laurent,
Deze rijtuigstam is in te zetten vanaf 1933 tot 1956, en reed met alle stoom en electrische lokomotieven.
Dus bijvoorbeeld de stoomlokomtieven serie 2100, 3700, maar ook de electrische lokomotieven serie 1000, 1100, en 1200
(Voor de periode na 1945 moeten bij de rijtuigen wel de klasseborden verplaatst worden)
@ Sobat ;D
Zie ik je vrijdag nog in Goes ?
Groeten Arjen
-
?????????????????
??? ??? ??? ???
SK
Ik weet niet of je daar mee bedoelt dat je 'm niet hebt gehad, maar je hebt 'm wel degelijk toegestuurd gekregen. Vóórdat 't op de forums kwam te staan ;)
-
@ Sobat ;D
Zie ik je vrijdag nog in Goes ?
Groeten Arjen
Staat in iedergeval in de agenda! Weet je al een tijd?
SK
-
Ik weet niet of je daar mee bedoelt dat je 'm niet hebt gehad, maar je hebt 'm wel degelijk toegestuurd gekregen. Vóórdat 't op de forums kwam te staan ;)
Natuurlijk heb ik jou meeltje gehad. Het stond het eerste op Sleutelspoor en op de Railhobby site.
Hier bij BNLS hebben enkele wat problemen met persberichten!
Daar waren ook de icoontjes voor bestemd ;)
-
(Voor de periode na 1945 moeten bij de rijtuigen wel de klasseborden verplaatst worden)
Zo'n klein detail mag niet uitmaken voor de pret. Als NSM nou eens zorgt dat die turquoise 1100 van ze weer rijvaardig wordt. :) Mooi sleepje voor de heimwee express, 1100 op de ene kant, 1200 op de andere kant.
Of nog beter (en helaas ook een utopie >:(), de 1010 ervoor.
Nouja, eerst maar zorgen dat de rijtuigen mooi gerestaureerd worden. :)
-
mooi nieuws! t komt wel goed met die bak (y)
-
@Sobat,
Als alles meezit is de aankomsttijd tussen 15.00 en 16.00 te Goes.
@laurent,
Waarom een turquoise 1100 van het spoorwegmuseum ?
We hebben in Goes ook nog de 1136 en 1145 staan, waarvan een van beide zijn neusjes
kwijtraakt en turquois kleurtje krjigt.
Groeten Arjen
-
Als NSM nou eens zorgt dat die turquoise 1100 van ze weer rijvaardig wordt. :)
Zie: http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1642&postdays=0&postorder=asc&start=0
Het NSM gaat bekijken of de 1122 (1125) weer rijvaardig te krijgen is.
Eelco
-
In dit draadje op het NMLD-forum een plaatjesserie van de aankomst van de C12 in Goes:
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2315
-
Voor de modelbouwers onder ons enkele detail en interieur opnamen van de C12c
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020823.jpg)
Zijaanzicht van het rijtuig, naast de afwezigheid van klinknagels is ook de plaats van de handgrepen anders dan de eerste serie geklonken C12c rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020820.jpg)
Kopwand met de noodremkleppen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020822.jpg)
Kopwand met de lokatie van de verlichtingsschakelaar.
Voor de bediening van deze schakelaar was een horizontale stang aangebracht met aan beide zijden van het rijtuig een handvat. Hier zaten ook de bordjes "licht" en "duister"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020809.jpg)
interieur kopcoupe,
De kopbank is nog geheel aanwezig, van de middenbank staat alleen de voet met de verwarmingsinstallatie nog overeind. De bankbekleding is gelijk aan de blokkendozen.
Bij de bouw waren alleen de hoofdsteunen en de zijwand bekleed met bruin kunstleder.
In 1939 zijn ook de rugleuningen en zittingen bekleed met kunstleder.
Vermoedelijk ook bruin, later gewijzigd in groen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020812.jpg)
Aanzicht zijwand, deze waren bij de bouw tot aan de bovenzijde bank bekleed met bruin kunstleder. Later is deze aangepast aan de blokkendozen, alleen berkentriplex afgezet met Java teakhout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020815.jpg)
Enkele bank tegen de Wc groep, de tweede WC en alle tussenwanden zijn verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020816.jpg)
De andere helft is geheel leeg, op de kopbank na.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020884.jpg)
gelast draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6081-6100, maar geplaatst onder houten rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020885.jpg)
Het andere draaistel is een geklonken draaistel type E.
Gebouwd als type K voor de serie D 6061-6080, maar geplaatst onder houten rijtuigen.
Beide draaistellen zijn afkomstig van de gelijkrichterwagen 3 die in de jaren 90 gesloopt is. Deze draaistellen zijn wel van het type draaistellen welke origineel onder de C12c hebben gereden.
Groeten Arjen
-
Zijaanzicht van het rijtuig, naast de afwezigheid van klinknagels is ook de plaats van de handgrepen anders dan de eerste serie geklonken C12c rijtuigen.
De beschildering lijkt me ook niet helemaal origineel. ;D
-
De beschildering lijkt me ook niet helemaal origineel. ;D
Hopelijk dat dit geen aanleiding voor de Goesse jeugd (?) is om het nog even verder aan te passen... :(
Maar mooie platen, mooi rijtuig, prima op z'n plaats denk ik, proficiat!
Peter
-
Arjen,
Prachtige foto's. Dit wordt weer net zo'n project als de AB 7216. Ik ben nog altijd van plan (maarja dat komt wel meer voor) om een interieur voor de C12c van Philotrain te maken. Of met plots van Gerco, of met een mooie 3D tekening en ze vervolgens bij Shapeways te laten printen. De bankjes van Frits op Rail 2009 waren in die zin veelbelovend.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
Ik ben wel benieuwd naar de interieurs.
Als er een goed origineel is, zijn deze ook in kunstof af te gieten.
Ik heb nog 4 gebouwde, en 2 ongebouwde C12c's waar nog interieur in moet ;D
Groeten Arjen
-
Arjen,
Dan moet er toch iets moois van te maken zijn. Ik heb er een gebouwd en nog 2 te bouwen. Met in gedachten een NS 1000, Tommy of BB300 met erachter een HSM post, stalen D, 3 keer C12c en als afsluiter een AB7521.
Jouw artikelen in Spoorwegjournaal zijn daarvoor nog altijd een inspiratiebron :)
mvg,
Ivo
-
Kijk eens op sleutelspoor bij projecten NS6400 ;)
SK
-
@ivo,
Something like this ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020958.jpg)
@sobat,
De C12c van Sleutelspoor waren gisteren nog niet leverbaar, ik had ze al besteld ;)
Maar als er speciale setjes komen voor alleen het interieur, ben ik ook geinteresseerd.
Groeten Arjen
-
Arjen,
Of met plots van Gerco,
Zelfde referentie ;)
Ivo
-
Ik heb 3 origineel philotrain gebouwd c12`s en twee kit`s liggen.
Dus hier is ook wel interesse ;D
Vooral dat afgieten klinkt veel belovend, miss kunnen we er wat mee bij voldoende interesse?
Arjen,
Dan moet er toch iets moois van te maken zijn. Ik heb er een gebouwd en nog 2 te bouwen. Met in gedachten een NS 1000, Tommy of BB300 met erachter een HSM post, stalen D, 3 keer C12c en als afsluiter een AB7521.
Jouw artikelen in Spoorwegjournaal zijn daarvoor nog altijd een inspiratiebron :)
mvg,
Ivo
Deze trein heb ik helemaal compleet, moet alleen de post en ab7521 nog bouwen.
grts,
-
Something like this ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020958.jpg)
Inderdaad. De stoof stond niet in mijn opsomming, maar die ook. Alleen niet achter Tommy, want die had een eigen stoomketel. Die BB300 heb ik ook, maar wil ik nog eens stevig aanpassen: andere ramen in de bak en de kap rechtsvoor verwijderen en niet te vergeten de soort windleiplaten in de pantograven toevoegen.
mvg,
Ivo
-
De C12c heeft z'n groene jas weer terug:
(http://i91.photobucket.com/albums/k309/zondefoto/DSC_2813.jpg)