BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Martijn_1987 op 31 March 2009, 17:16:57
-
Hallo,
een korte vraag. Ik heb de MP 3026 van Märklin gekocht en nu wil ik hem ombouwen naar gelijkstroom. Weet iemand hoe dit moet, en zou die iemand mij tips kunnen geven. Ik ben daar totaal niet in thuis.
bedankt!
Martijn bijvoet
-
Stuur me even een PB met je emailadres, dan zal ik je een document toesturen waar de complete ombouw in besproken wordt.
mvg,
Sander
-
Hoi Sander,
Mijn mP moet ook nog eens omgebouwd worden, dus ik heb ook wel interesse in dat artikel. (y)
Alvast bedankt. ;)
Bart
-
Misschien kan dat artikel hier worden geplaatst ;), ik moet er tzt ook nog eentje ombouwen
-
Ja, ik denk dat er veel mensen zijn die het artikel kunnen gebruiken.
-
Als dit artikel ook geldt voor een 1600 ben ook ik geinteresseerd
groet,
Eelco
-
Hallo sander,
Dat documentje is nog van de "gallerie een mP3 naar mP2 " zeker ;)
Gr,Patrick
-
Patrick,
helemaal juist.
Wie wat bewaard heeft wat.
Zojuist verstuurt naar een ieder die mij een PM had gestuurt.
mvg,
Sander
-
ik begrijp dus uit bovenstaande dat het artikel niet hier geplaatst wordt, jammer, maar er zal wel een reden voor zijn
-
Biem,
ik probeer om het hier te plaatsen. Dat heeft even tijd nodig, dit mede ivm de omzet naar de nieuwe website.
mvg,
Sander
-
@Sander, super,alvast bedankt, ik wacht dan nog even rustig af (y)
-
Hallo,
een korte vraag. Ik heb de MP 3026 van Märklin gekocht en nu wil ik hem ombouwen naar gelijkstroom. Weet iemand hoe dit moet, en zou die iemand mij tips kunnen geven. Ik ben daar totaal niet in thuis.
bedankt!
Martijn bijvoet
Hallo
Dit is hier als eens meer besproken , onderhandere in deze ;)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4208.0
-
Jos,
jou draad heeft betrekking tot decoder inbouw, en daar gaat deze vraag niet over.
Deze vraag gaat over ombouw van 3-rail naar 2-rail.
mvg,
Sander
-
Jos,
jou draad heeft betrekking tot decoder inbouw, en daar gaat deze vraag niet over.
Deze vraag gaat over ombouw van 3-rail naar 2-rail.
mvg,
Sander
Ook dat ja, maar ook het aan passen van de stroom af name voor DC.
Het gaat hier namelijk om een uit AC omgebouwd model, waarvan de assen op het motordraaistel van wielen zonder antislipbandjes zijn voorzien . :-\
Hiermee bedoel ik dan mijn bijdrage met foto's.
Jos
-
Hallo,
Ik heb toevallig laatst drie Motorposten omgebouwd naar 2-rail gelijkstroom. Vrij low-cost en nog geen 2 uur werk per trein. Ik heb de treinen hier nu even niet bij de hand dus ik hoop er ca volgende week op terug te komen. De highlights: De loop-assen heb ik vervangen door oude asjes van een Roco Plan W (buiten dienst met dank aan Artitec) en op de aangedreven assen heb ik het wieltje zonder tandwiel vervangen door een geïsoleerd wieltje van diezelfde plan W, je moet hem daarvoor heel voorzichtig iets opboren, hij moet wel strak op het asje klemmen. Toen elk wiel van stroomafname voorzien en het motortje heb ik omgebouwd naar gelijkstroom door de twee delen van de electromagneet van de motor met elkaar te verbinden tot éen grote spoel (ik denk door de twee draadje die al bij elkaar komen aan elkaar te laten, dit moet ik even nakijken), en deze spoel staat meen ik met een gelijkrichter in serie met de rotor van het motortje. Parallel of het gebruik van maar één deel van de electromagneet gaf een hoger stroomverbruik en minder trekkracht. De gelijkrichter is nodig op ófwel de elektromagneet ófwel de rotor omdat het anders met beide stroomrichtingen dezelfde kant op draait. De ledjes zijn ook vrij eenvoudig aangesloten met wat diodes en condensatoren, dat moet ik ook even nakijken maar het led-printje hoeft zo in ieder geval niet aangepast te worden. Er zijn vast professionelere oplossingen maar ze rijden in ieder geval uitstekend. Wel veel herrie maar dat ligt niet aan de ombouw denk ik... ;)
Groeten, Laurent
-
Kijkt u eens.
Ik bewaar ook altijd alles, zeker dit soort zeer fraaie ombouw verhalen (y)
MP ombouwverhaal van Wisselstromer (http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/frankhoek/het ombouwverhaal.pdf)
-
Chris,
Ik kan niet op je site komen, krijg een Toegang verboden.
Ik heb je al meerdere keren gemaild, zelfs hier via BNLS, krijg nooit bericht
Ligt het probleem hier of bij jou?
-
Ligt aan jou hier gaat het wel.groet Bram.
-
PFFFFF, heb ik dit allemaal zelf uit zitten vogelen, had iemand het al gedaan. :'(
Nou ja, het is mij ook gelukt na veel gefrommel, en zonder deze handleiding. :-\
Met deze handleiding kan iederee het! ;D
Greetz, Hans ;)
-
Bedankt Chris!
Dat was het documentje wat ik hier thuis ook heb en waar ik eerder over sprak.
mvg,
Sander
-
Wederom een probleem.
Ik heb de hele beschrijving van Sander/wisselstromer doorgelezen. Ik weet zeker dat ik dat niet ga redden. Ben heel goed in het pimpen van 1600 locjes etc, maar solderen etc gaat buiten mijn macht. Weet iemand hier wie dat voor mij wil doen? Een winkel of persoon. Mijn eigen winkel, huider modeltreinen, kan het niet doen. Als iemand hier het wil doen ben ik ook erg geholpen, financieel komen we er zeker uit! Contacteer me dan aub via dit topic of via PB.
Heel hartelijk dank alvast.
Martijn
-
@Martijn, stuur eens een mail naar deze modelwinkel (http://www.muilwijkmodelbouw.nl/) , heb er hier eens 2 laten ombouwen, maar weet de prijs even niet meer
-
ga ik daar eens even kijken bedankt zover!!
-
Mooi Documentje hé ;D ;D ;D
Sorry Hans ;)
Dit is zoooooooo simpel marklin
Gr,Patrick
-
Mijn motorpost wordt omgebouwd! Yes heb iemand gevonden! :D
Twee roco postwagens erachter en ik heb er een mooi stukje 1988 bij!
-
Hallo,
Ik had nog een schemaatje beloofd over hoe ik mijn mP's heb omgebouwd naar gelijkstroom. Het is een ingescand pentekeningetje geworden dus ik hoop dat het duidelijk is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mrklin_mP3000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mrklin_mP3000.jpg)
Je hebt maar weinig onderdeeltjes nodig, het is zo gepiept en de trein rijdt goed (wel wat luidruchtig maar dat hoort er geloof ik bij) . Op deze manier hoeft de spoel/electromagneet niet vervangen te worden door een permanente magneet en de ledjes blijven ook werken zonder dat je iets aan de led-printplaatjes hoeft te veranderen.
De waardes van de condensatoren luisteren overigens niet zo nauw, en in plaats van de vier getekende diodes die de stroom naar de rotor leiden kun je ook een gelijkrichter gebruiken. Let er vooral even op dat je de twee delen van de spoel aan elkaar gesoldeerd moet laten (daar waar er bij het wisselstroommodel nog een 3e draadje is aangesloten op de spoel). De stroom gaat in serie (achter elkaar) door de spoel en de rotor heen, dit geeft een lager stroomgebruik (ca 200 mA) dan bij een parallelle schakeling en de spoel warmt amper op.
De paar onderdeeltjes hangen gewoon zwevend in de trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9868.jpg)
De loopassen en de twee aangedreven geïsoleerde wielen (voorzichtig het asje iets afgeslepen zodat het pastte) komen van een Roco Plan W. Rijdt best en je ziet er niets van. Officiële Trix/Hamo asjes zijn allicht een nettere oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9869.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9869.jpg)
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft, groeten,
Laurent