BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Marcel112 op 30 March 2009, 22:49:30
-
Ik heb een M* 1607, helaas is deze 3-rail en rijd ik zelf 2-rail.
Ik wil deze dus ombouwen naar 2-rail.
Ik heb reeds bij winkels gevraagd om hulp en/of onderdelen. Daar kreeg ik echter te horen dat er geen onderdelen voor handen zijn.
Ik wil deze loc echter toch graag op de baan laten rijden. Wie kan mij helpen met know-how of onderdelen om deze 1607 om te bouwen naar 2-rail.
-
Kun je dan niet beter een Roco 1600 omstickeren?
Heb ik ook gedaan, is veel bedrijfszekerder dan een omgebouwde Märklin.
En ik kan het weten, hij heeft dan ook met hulp van 2 andere 1600en de LRT door de miniatuurwereld van Railz getrokken.
Jos.
-
Welke onderdelen heb je nodig? misschien heb ik hier nog wat liggen wat je kunt gebruiken ;D. de bedrijfszekerheid ligt ook aan de ombouw, gebruik je hoogvermogen of conventioneel, welke decoder (of analoog), welk gebruik. wie een goedkope decoder en een conventionele motor erinzet zal vanzelfsprekend mindere kwalitiet hebben dan een een hoogvermogen motor en een goede decoder. verder is het een persoonlijke voorkeur, ik kan me voorstellen dat je het omstickeren niet ziet zitten.
-
Ik heb geen ervaring met de ombouw naar 2 rail. Wel eens een 2 rail TEE naar 3 rail omgebouwd.
Wat technisch gezien moet richting 2 rail:
-doorverbonden 3 rail assen vervangen door geïsoleerde 2 rail assen of proberen te isoleren (vervangen moet vermoedelijk toch al vanwege de flenzen)
-rijrichting schakelaar vervangen door een decoder (zou dan voor een DCC decoder gaan)
-stroomafname van sleper naar de wielen verplaatsen.
De Märklin motoren zijn al enkele jaren alstroom motoren. Zaken die je moet controleren zijn met name de stroomafnamepunten van de wielen. Bij de 1600 loks zitten er metalen assen in metalen wielstellen. Het goed isoleren van alles zonder kortsluiting zal de lastigste klus zijn.
NB. op de Trix Tee werd op de Märklin TEE's de sleper simpelweg vervangen door een koperen stroomafname lipje wat tegen de wielen drukt. Misschien kan je dat onderdeel ook wel ergens bestellen.
-
Op Houten stond altijd iemand die dat soort dingen deed. Al een paar keer niet gezien, maar misschien weet iemand anders een adres.
Toen de Märklin 1600 net uit was, zijn er een stuk of twee nummers in tweerail uitvoering geweest. Nog onder de naam Hamo. Die vind je zo nu en dan nog wel op een beurs. Je zou dan de kap kunnen wisselen en de loc met drierailonderstel weer verkopen. Ik weet alleen niet zeker of de Hamo 1600 wel genormeerde wielen had.
-
Heb reeds een adresje gekregen per PB.
Weet dat er onder de naam HAMO 2-rail M* modellen zijn gemaakt. Toen ROCO echter met een 1600 kwam is M hiermee gestopt.
Het is dus ook zeer lastig om een Hamo 16** te vinden.