BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Machinist Johan op 30 March 2009, 11:50:54
-
hoi,
een koppelschacht is toch dat ding waar je de koppeling insteekt, toch?
maar wat is kortkoppelvoorbereiding?
MvG
-
Klopt wat de schacht betreft. Die is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen.
Voorbereid voor kortkoppeling zou moeten betekenen dat het model een echt kortkoppelmechaniek heeft. Dat is het mechaniek dat ervoor zorgt dat wagens die op rechte stukken buffer aan buffer rijden, in bogen wat verder uit elkaar komen te staan, zodat de buffers niet gaan haken.
Dat werkt dan weer alleen goed als het model starre koppelingen heeft, zoals de Fleischmann profi of andere typen koppelingen die vaak kortkoppelingen worden genoemd.
Het zijn in beginsel totaal verschillende zaken, maar ze worden vaak door elkaar gehaald.
Een model met een nem-schacht maar geen mechaniek kom vrij veel voor. De meeste locomotieven bijvoorbeeld.
Omgekeerd hebben vrijwel alle modellen met een kortkopelmechaniek ook een nem-schacht, behoudens speciale gevallen als treinstellen met speciaal ontwikkelde stroomvoerende koppelingen of zoiets.
-
maar.. als een schacht zijdelings kan bewegen betekent het niet meteen dat het een KK mechaniek is?
-
Als je de wagon ondersteboven houdt en je ziet een v-vormige opening waarin de koppelingshouder (de schacht) kan bewegen, is er sprake van kortkoppelingsmechaniek.
-
Een schacht kan meestal zijdelings bewegen, maar dat zegt nog niets. De V-vormige geleiding waar Ruud over spreekt, zorgt ervoor dat de schacht tegelijk naar voren wordt geduwd. Hij heeft gelijk. Draai een model met kortkopelmechanisme om en je ziet gelijk wat er gebeurt.
-
dus als ik het zo bekijk en me wagons vergelijk dan hebben rocowagons kortkoppelmechaniek maar piko en lilliput niet. klopt?
-
Nee, dat klopt niet, tenzij het om heel oude Piko- en Liliput-wagens gaat.
-
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.
Gr.
Eric
-
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen. Dan praten we over ruim 30 jaar geleden. Vaak nog in de vorm van een set die je later kon inklikken, maar de plan d van Roco heeft bijvoorbeeld altijd een mechaniek gehad. Geleidelijk zijn de andere merken meegegaan. Vaak eerst de rijtuigen en later de wagens. Vaak eerst de nieuwe modellen terwijl pas later al bestaande modellen werden aangepast. Je kunt ervan uitgaan dat de laatste 10 jaar vrijwel alle geleverde rijtuigen en wagens een mechaniek hebben.
Verder zijn vrijwel alle modellen zonder mechaniek met wat moeite te voorzien van universele mechanieken van bijvoorbeeld Symoba.
-
Dat ligt er maar net aan hoe oud je materieel is.
Oud materieel heeft (meestal) geen KK mechaniek en nieuw wel. Al kan dat per merk ook weer verschillen.
Dus zonder te weten wat je nu met elkaar vergelijkt is daar geen antwoord op te geven.
Gr.
Eric
Neem nou een cleanwagen van roco en een Sgns van piko
-
Die zijn allebei met kortkoppelmechaniek voorhanden.
De cleanwagen had dat vroeger niet. De Sgns heb ik zelf nooit zonder gezien, maar zou goed kunnen.
Maar het verhaal is zo langzamerhand wel duidelijk toch?
-
helder als glas ;D
-
Roco was het eerste grotere merk dat kortkoppelmechanieken ging toepassen.
Wel bijzonder dat Roco in N-spoor juist tot het laatst toe goederenwagens zonder kortkoppelmechaniek en NEM-schacht leverde, terwijl bijvoorbeeld Fleischmann en Minitrix al jaren kortkoppelmechanieken en NEM-schachten op hun goederenwagens hebben.