BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jan dutij op 26 March 2009, 13:59:59

Titel: 1930 - (Baanplan N)
Bericht door: jan dutij op 26 March 2009, 13:59:59
Beste collega's,

Na weet ik hoeveel pogingen heb ik "als kluns" met Anyrail een baanplan in elkaar gedraaid. Het zou prettig zijn als jullie daar eens naar willen kijken, waarbij jullie " vooral niet" moeten letten op de losse eindjes, hier en daar, die maak ik met flexrail, kunst&vliegwerk, enz. wel passend. De bedoeling van het plan is een doorgaande baan, een lokaal-deel en een opstel/rangeer-deel te maken. Ik ga ( 1930) alleen met stoom rijden ( Engelse stoom), maar omdat ik het niet kon laten, mogen er af en toe ook een paar Bayerische
Loc's komen ( en wie weet,later...de 3700...). En o ja, ik ga analoog ( met blokken, reed-relais-schakelingen etc rijden: dan maar een dradenboel.

Ben benieuwd naar jullie kritiek/commentaar!

Jan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1930.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1930.jpg)
Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: Remunj op 26 March 2009, 14:07:26
Eh JAn,

Foutje gemaakt bij het uploaden? Zie wel een foto van een stationsgebouw maar geen baaplan.

Gr.
Eric
Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: jan dutij op 26 March 2009, 14:12:18
Ja, ik had het baanplan " gewoon 1930" genoemd, en dan komt er een mooi beneluxplaatje ( zeker uit 1930), inmiddels plan maar baanplan 1930 genoemd, e.e.a. veranderd, en nu doet ie het wel!
Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: Rmul op 26 March 2009, 16:20:26
Hoi Jan,
Ziet er goed uit, ga je ook nog iets doen met verschillen in hoogtes of is het een platte boel?

Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: santerdam op 26 March 2009, 16:27:33
Jan, je schrijft over je worsteling met Anyrail, de losse eindjes en de noodzaak van kunst&vliegwerk om het passend te krijgen. Een paar dagen geleden schreef je dat ook al eens. Hoewel je vroeg daar niet op te letten, ga ik er toch even op in.

Het sleutelwoord is geometrie. Ik weet niet welke rails je gebruikt. Maar kijk bijvoorbeeld eens naar deze link (http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/N/E/image_111.html). Blader hier eens door t/m pagina 116. Je ziet dat de ontwerpers uitgaan van een soort raster met vaste afstanden tussen rails en vaste lengte-eenheden. Op die manier zijn de juiste railsstukken perfect passend te combineren.

De reden dat jij het kunst&vliegwerk nodig hebt, komt doordat je geen rekening hebt gehouden met dat "raster", de geometrie. Ieder merk/type rails kent een geometrie. Je bespaart  je veel werk door daar rekening mee te houden. Dan blijkt ineens alles passend uit te komen.

Sander
Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: jan dutij op 26 March 2009, 17:33:22
Het is de bedoeling, de achterste baan omhoog te brengen, en dan ook " optisch" te bekijken of ik dan in het basisplan daar nog wat aan moet/kan veranderen. Dan besluit ik ook hoe ik die " hoogte" verpak: in iets bergachtigs
of als spoordijk: in het laatste geval is er wellicht nog ruime voor een extra baan.
Sander, je hebt gelijk, ik weet het. Maar ik gebruik verschillende soorten rails
( voornamelijk minitrix, duitse flexgleis, kato-kruiswissels). De grote bogen op de hoofdbaan heb ik op 24 graden gehouden, vooral omdat ik daar ook met grotere loc's ga rijden en ik de bui anders al zie hangen. Wat me nog niet lekker zit, is de tamelijk rommelige aanblik van het opstel-en rangeer-deel:
er zit volgens mij rij-technisch wel een goed idee achter, ( je moet wel rangeren om treinen samen te stellen maar ik wil qua stroomvoorziening hier toch een appart deel van maken).En voor de rest, en dat is een beetje een fobie voor me, zit het rij-technisch een beetje kloppend in elkaar, ik bedoel voldoende spoor-wissel-mogelijkheden op het hoofdstation, geen ongeplande keerlussen, etc.. Want ik wil graag een beetje realistisch treinbeeld met alle mogelijkheden van het grootspoor er aan.
Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: Saraan op 27 March 2009, 08:57:29
Hallo Jan,

Ik ben ook fan van periode II, en kijk uit naar jouw interpretatie van het verhaal. Maar als ik het baanplan bekijk, kan ik niet veel verhaal ontdekken. Je heb een heleboel rails neergelegd, en je kan een hoop rondjes rijden en randen volgen, maar ik vrees dat deze baan je snel gaat vervelen.

Kan je de thema's meer concentreren tot de essentie (station, depot, hoofdspoor, schaduwstation, zijlijn,...) en proberen om met zones te werken (ruraal, stedelijk gebied, industriegebeid, ...). Ik elk geval denk dat je op weg bent op een machtige baan te bouwen. Succes!

groeten,
Michiel

Titel: Re: n-spoor: 1930
Bericht door: Marc tramt op 27 March 2009, 09:07:40
Een baanplan is natuurlijk leuk maar alleen rails vind ik moeilijk te beoordelen. In de echte wereld is er eerst een landschap, en dan een spoorlijn (ja, er zijn uitzonderingen waar ze samen ontworpen zijn > Maasvlakte e.d.). Landschap en spoorlijnen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en moeten dus samen ontworpen worden. Alleen maar een hoop sporen op papier zegt mij dus niks, tenzij je alleen maar wil rijden en rangeren. Het blijft tenslotte jouw baan.
Titel: Re:1930 - (Baanplan N)
Bericht door: jan dutij op 31 March 2009, 20:42:55
Dank jullie--tot zover--voor jullie commentaar: Natuurlijk moet de baan " aangekleed" worden: Ik heb een soort glooiend--Limburgs" landschap in mijn hoofd, maar treinen moeten wat mij betreft rijden, en dan dient er een zekere logica  te zitten in rangeer-delen, hoofdstations, " neben"-strecken", de hoofdbaan.... Oftewel: als de " dienst" van een sneltrein-loc erop zit,kan hij dan logischer wijze weg-rangeren naar de Loods, de volgende morgen weer aankoppelen aan een wagenstel, en de dienst weer hervatten, etc.etc.?

mvg,
Jan