BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Kieft01 op 25 March 2009, 15:42:36

Titel: 8-baan ipv keerlus - (Baanplan N)
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 15:42:36
Hierbij mijn voorlopig ontwerp. Het kopstation zit over de bovenkant heen voor de duidelijkheid.

Grondplaat: 250*125

Periode : IV-V

Vooral veel rangeerwerk op kopstation en treinen die rond kunen blijven rijden, komen af en toe te voorschijn en duiken dan weer weg.

Ik had eerst een keerlust ingebouwd ipv een acht omdat ik het kopstation wil kunnen bereiken vanuit twee zijden van het doorgangsstation.
Een keerlus levert vindt ik teveel elektronische rompslomp en kosten op zodat ik het op deze manier opgelost heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaal_baan_1.jpg)

De volgende zaken ben ik nog niet over tevreden: De bochten na de doorgansstation zijn erg krap en het station aan de korte kant. Misschien station in de bocht maken? 

Iemand een goed idee of verdere tips?

Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: santerdam op 25 March 2009, 15:49:30
Het station is links en rechts verbonden met de 8. Dat geeft toch gewoon een keerlus.

Sander
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 15:54:19
Je hebt nog gelijk ook, helemaal niet aan gedacht. Zo zie je maar dat je heel de baan moet nakijken.
Verder nog tips?

Dit was het vorige idee:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grondvlak_lus.jpg)

De aansluiting van het spoor naar het kopstation ligt hier nog aan de linkerkant i.p.v. rechts. Kan hierdoor minder hoogte maken.
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: santerdam op 25 March 2009, 16:11:18
Ben, je uitgangspunt in het eerste bericht is :
Citaat
Een keerlus levert vindt ik teveel elektronische rompslomp en kosten op

Deze laatste tekening toont twee keerlussen. Ik weet dus niet preces wat de bedoeling is.

Sander
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Remunj op 25 March 2009, 16:12:40
Het station is links en rechts verbonden met de 8. Dat geeft toch gewoon een keerlus.
Volgens mij niet. Volg maar eens een van de railstaven. Volgens mij vindt je geen conflict.

De aansluiting van het spoor naar het kopstation ligt hier nog aan de linkerkant i.p.v. rechts. Kan hierdoor minder hoogte maken.

Ben kun je eens vertellen wat er aan die twee sporen rechtsboven hangt?
gaat dat naar een schaduwstation? Zoja dan heb je daar een keerlus.

En verder zie ik nog niet waar dat kopstation aansluit op de rest van de baan.

Gr.
Eric
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 16:24:04
Het kopstation sluit rechtsboven aan op de twee vrije banen in de hoek.

Het doorstroomstation op de vrije banen links en recht onderin.

Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: santerdam op 25 March 2009, 16:24:31
Eric, het is een goede tip om de railsstaven te volgen. Dat had ik dus gedaan .... en dan zie je het conflict. Kijk ik nou verkeerd of vergis jij je ?

Sander
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 16:27:20
Ben, je uitgangspunt in het eerste bericht is :
Deze laatste tekening toont twee keerlussen. Ik weet dus niet preces wat de bedoeling is.

Sander

Welke tweede keerlus zie jij die ik niet zie?
De eerste is de lus in de ovaal, of tel je deze twee keer omdat hij van twee kanten gebruikt wordt?
Stel dat ik het stuk in het ovaal weg haal en er alleen een ovaal overblijft dan heb je toch geen keerlus meer?
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: santerdam op 25 March 2009, 16:41:40
Ben, in het midden van de ovaal loopt een diagonaal. Links daarvan zie je een keerlus, rechts daarvan zie je de tweede keerlus. Beide lussen kun je inrijden en in omgekeerde richting weer terugkomen bij de wissel van de diagonaal.

Sander

Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Remunj op 25 March 2009, 16:42:47
Eric, het is een goede tip om de railsstaven te volgen. Dat had ik dus gedaan .... en dan zie je het conflict. Kijk ik nou verkeerd of vergis jij je ?
Waar zie jij het conflict. Nu ik er nog een keer goed naar kijk zit er inderdaad ergens een probleem. Kan alleen nog niet de vinger op de zere plek leggen.

Maar Ben moet ook even antwoord geven wat er aan die twee sporen rechtsboven hangt. Dat is nu niet te zien. Ik vermoed een schaduwstation en dan zit daar in ieder geval wel een keerlus want je komt weer op hetzelfde spoor uit.
Ook is mij nog niet duidelijk waar dat kopstation in het baanplan meedoet.  Maar dat doet er ook niet veel toe want daar zit geen probleem in.

Gr.
Eric
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Ed K. op 25 March 2009, 16:43:41
@ Santerdam

Bij het plan staat: dit was het vorige idee.
Gr. Ed
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Remunj op 25 March 2009, 16:46:30
Inmiddels heb ik het idee dat we even langs elkaar heenpraten  ;D komt wel weer goed.

@Ben
Ik zie het. Rechts van het kopstation zit ook nog een kort stukje spoor en dan heb je inderdaad twee aansluitingen naar die 2 sporen. kopstation ligt dus verschoven tov hoe het nu getekend is.
Dat stuk van de baan is dus geen probleem.
Ergens in het middengedeelte (8-baan) zit het probleem. Maar waar precies? ik zie het nog niet helemaal.

Gr.
Eric
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Kieft01 op 25 March 2009, 16:53:59
De 8 baan is het probleem. Bij de eerst tekening met de acht heb je een keerlus als je bv rechts vertrekt uit het doorgangstation en je neemt de + aan de buitenzijde naar de 8 en je volgt deze lijn dan kom je bij de andere zijde van de acht en dan zit de + aan de binnenkant. Dat geeft een probleem bij de wissel waar de baan aankomt vanaf de linkerkant. Daar is de plus nl. nog steeds aan de buitenkant.

Bij de tweede ("vorige tekening") heb je een duidelijke keerlus. Maar die telt voor twee. Is dat niet met één keerlus module op te lossen??? ???
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: santerdam op 25 March 2009, 18:03:29
Ben, je uitleg van de 8-baan klopt met wat ik bedoelde.

Bij de tweede ("vorige tekening") heb je twee keerlussen. En dat los je op met twee keerlusmodule's. Denk er wel aan, dat naast de keerlussen nog extra wissels met aansluitende sporen liggen. Daar zou best nog 'n extra keerlus verborgen kunnen zitten, ik weet niet wat het schaduwstation allemaal gaat doen.

Sander
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 26 March 2009, 09:32:35
Ben,

Je vraag begint eigenlijk met een redelijk ingewikkeld baanplan (met die 8 er in) om een keerlus te voorkomen. Uiteindelijk kom je uit op twee keerlussen (en vraag je of je dat niet met één module kunt oplossen). Wat is eigenlijk de echte reden dat je de keerlus wilt voorkomen? Zo moeilijk is het nou ook weer niet om een keerlus elektrisch op te lossen (op heel veel modelspoorbanen komt een keerlus voor en wordt die opgelost), en met de hulp hier op het forum moet dat zeker lukken!

Groeten, Marcel
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Kieft01 op 26 March 2009, 13:11:16
reden voor het afzien van een keerlus is vooral prijstechnisch.
Als ik digitaal wil gaan rijden heb je weer een aparte module en bij twee keerlussen twee modules nodig. Deze zijn vindt ik wel erg prijzig.

Het liefst zou ik gewoon kunnen rondrijden zonder keerlussen etc. Maar ik denk niet dat dat haalbaar is als je het kopstation (aansluiting rechtsboven) van beide zijden van het doorgangs-station wilt kunnen bereiken. ???

Of is er wel een oplossing?

Schiet me nu te binnen: zou het verdelen in drie lagen een oplossing bieden?  Heb dan meer ruimte en mogelijkheden lijkt me. Laag één schaduw sporen; laag twee station 1 en laag twee station twee :-|

Iemand suggesties ?
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Wim Romijn op 26 March 2009, 13:58:13
Ben,

Als je, zoals nu, links je station uitrijdt en je ook links terug kan komen of recht uitrijden en rechts terug komen heb je ergens een keerlus al maak je nog zoveel lagen.
Een hondebot gaat maar dan mag je nergens naar het andere spoor kunnen oversteken.

Geen keerlus(sen) is rechts het station uit en links terugkomen en anders om. Of beter gezegd gewoon een rondje rijden.
Wil je dat niet ben heb je minimaal een keerlus nodig.
Titel: Re: 8-baan in N ipv keerlus
Bericht door: Albert.H0 op 26 March 2009, 14:18:20
reden voor het afzien van een keerlus is vooral prijstechnisch.

Kan natuurlijk niet in je budget kijken, maar als ik naar het baanplan kijk is het wat betreft wissels (en decoders hiervoor) ook niet erg goedkoop. Dan lijkt me het drukmaken over de prijs van een keerlusmodule een voorbeeld van verkeerde zuinigheid.
Titel: Re:8-baan ipv keerlus - (Baanplan N)
Bericht door: Steven Hoven op 08 April 2009, 22:01:44
Reken eens door wat je alternatieven kosten. Een keerlusprint kost je tegen de 50 euri, soms nog minder. Is dat goedkoper dan je andere oplossingen? Wissels, extra verdiepingen enz. zijn ook niet goedkoop. Bekijk het totaalplaatje, anders blijf je suboptimaliseren.