BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dakotha op 25 March 2009, 11:52:49
-
Hallo iedereen,
Na heel wat avonden voorbeelden zoeken en zelf tekenen met Drail ben ik tot een baanplan gekomen waar ik van denk dat het min of meer aan mijn verwachtingen kan voldoen. Waarschijnlijk zal er natuurlijk nog een en ander aan gesleuteld moeten worden...
Dus vraag ik jullie kritiek hierop te geven zodat ik het kan verbeteren en het baanplan nog beter word.
Informatie
Schaal: 1:87 (HO)
Materieel: NS
Besturing: Dinamo+Koploper
Spoor: Fleischmann profi
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan19032009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan19032009.jpg)
Eventueel kan en wil ik het baan plan ook mailen naar iemand die mij verder wil helpen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar/voorstellen en/of opmerkingen.
Ik vergeet erbij te vermelden dat ik eenrichting rij en dat gebeurd met de klok mee. Verder wil ik het linker gedeelte in modulevorm gaan maken omdat dat gedeelte in de logeerkamer staat.
Vriendelijke groeten,
Frans van Koppen
-
Frans, het eerste wat me opvalt, is dat dit een groot baanplan is. Je zult dus wel behoorlijk veel ruimte hebben.
In de hoeken pas je boogwissels toe. Voor Flm Profi zijn dat bogen van R1 en R2. Realiseer je, dat veel locs en rijtuigen niet geschikt zijn voor dergelijk scherpe bochten. Veel rijdend materieel is inzetbaar bij R3 en hoger.
Om dezelfde reden heb ik ook mijn twijfel bij de rode boog, ongeveer in het midden van de tekening. En de blauwe bogen, iets meer naar rechts (blok 7-8x-9).
Sander
-
Sander,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Het wordt inderdaad een grote baan. De ruimte die ik kan benutten bestaat uit twee delen. Het rechterdeel is op de grote zolder en het linkerdeel is in de logeerkamer. Vandaar dat ik dat deel in modulevorm ga maken.
Voor wat betreft de boogwissels heb je gelijk ik ga dat aanpassen.
De rode boog en de blauwe bogen (7, 8 en 9) zullen met een snelheidsbeperking worden uitgevoerd. Volgens mij moet dat dan wel kunnen.
Groet,
Frans
-
Het is maar de vraag of je problemen in de scherpe bogen in de blokken 7-8-9 kunt voorkomen met een snelheidsbeperking. Als de boog te scherp is, kunnen buffers in elkaar gaan haken - dat doen ze ook bij lage snelheid. Ook wordt de kans op ontsporen groter.
Bedenk ook dat scherpe bogen bij langere wagons en rijtuigen visueel niet echt fraai is. Het ziet er heel onnatuurlijk uit.
Sander
-
@ Frans,
Je rijdt met de klok mee dus moeten je stoomlocs via de hoofdbaan naar de draaischijf?
Blokken 17, 18, 19 en 20 zijn goederensporen?
Blokken 01, 11 en 12 stationssporen?
Wat is de functie van blok 2? Ook hier wordt weer de hoofdbaan gekruist.
Eerst achteruit de hoofdbaan op om vervolgens het spoor naar links te vervolgen.
Sorry voor deze vragen want verdere informatie staat er niet bij.
Welk tijdperk? Aangezien je een draaischijf en locloods gepland hebt.
Grt, Ronald.
-
Sander,
Je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik ga proberen om de scherpe bogen zoveel mogelijk te veranderen. Telkens de boel laten ontsporen is ook niet fijn.
Bedankt maar weer!!!!!
Groet,
Frans
-
Ronald,
OOk jij bedankt voor je reactie.
Ik rij met de klok mee dus moeten de stoomlocs een stukje via de hoofdbaan naar de draaischijf.
Blokken 17, 18, 19 en 20 zijn opstelsporen voor de goederensporen.
Blok 01 is een doorgaand spoor, de sporen 11, 12, 15, 05 en 03 zijn stationssporen.
Blok 2 is een opstelspoor. Hier wordt weer de hoofdbaan gekruist.
Inderdaad eerst achteruit de hoofdbaan op om vervolgens het spoor naar links te vervolgen.
Het geeft niet dat je al deze vragen stelt want dan ga ik zelf ook weer nadenken.
Ik ga rijden met tijdperk III en IV, ik heb een draaischijf en locloods gepland.
Groet,
Frans
-
Hey Frans,
Ik heb je baanplan bekeken en vind dit (sorry dat ik het zeg) een beetje wazig....
Voor het grootste deel kan je het een dubbelsporige hoofdbaan noemen, maar rechts van de draaischijf zitten 2 rode wissels. De baan gaat daar van 2 naar 1 spoor en meteen daarna takt er een spoor af naar de draaischijf ???
Dit komt mij nogal onrealistisch over. Als beslist een depot op je baan wil hebben moet je je eens inlezen hoe deze werden opgebouwd. Hoe de diverse onderdelen (kolenpark, slakkenput, aankomst en vertreksporen etc.) t.o.v. elkaar geplaatst werden. Zoek op stoomdepot geeft genoeg leesvoer. Dit is natuurlijk altijd groter dan de beschikbare ruimte dus moet je het dan creatief zien te verkleinen zodat alle functie's nog aanwezig zijn.
Ik begrijp dat er in het midden (van boven naar beneden) een muur zit tussen de 2 ruimten. Je zou het depot langs die muur kunnen situeren.
Dan houd je de buitenrand vrij voor de baan die ik niet te strak langs de randen zou leggen en zo mogelijk met vloeiende lijnen i.p.v. de standaard bochten.
Even een schetsje van wat ik ongeveer bedoel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fransbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fransbaan.jpg)
Het is maar een schetsje in paint om aan te geven wat ik hierboven bedoel
Succes met je ontwerp!!
Jakop
-
Beste Jakop,
Ook bedankt voor je reactie.
Ik heb gevraagd om kritiek dus dan is het ook fijn als mensen het aandurven om positieve kritiek te geven.
In een eerder commentaar had ik ook al een opmerking gehad over het rechter gedeelte van de baan. Ik ben bezig om te kijken hoe ik dat gedeelte kan aanpassen. Want het hoofdspoor moet eigenlijk op die plek gewoon doorlopen.
Verder zal ik me gaan inleven in het stoomdepot. Maar je suggestie over de draaischijf en het depot ga ik zeker onderzoeken en aanpassen!!!!!!!!!!
Want wat je aangeeft in de tekening (Geweldig trouwens) behoort zeker tot de mogelijkheden.
Groet,
Frans van Koppen