BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: S.vanderZee op 22 March 2009, 19:35:12
-
Gd,
Ik ben voornemens om m'n controle station via een flatcable aan te sluiten.
Het controle station omvat dan het twincenter, booster, trafo, laptop etc.
Dat houd dus in dat de baanspanning, schakelspanning, s88 "aders", etc. allemaal door de ene kabel gaan.
Is dit verstandig?
Groeten Sietse
-
Nee.
Mvg
Wim.
-
Heeel erg neeeee :-X
Ik heb een testbaan ermee, niet doen!!!!!
Hans
-
Okee, dat is nogal duidelijk!
Kunnen jullie ook aangeven wat de "problemen" zijn.
Dank, sietse
-
Vooral overspraak, welke valse bezetmeldingen veroorzaakt. :-[
Daarnaast is de spanningsval vrij groot als je wat groter afstanden maakt.
Gewoon niet doen, werkt niet goed.
Hans
-
Hans,
Allereerst neem ik je advies terharte en zal het laten.
Maar kun je ook uitleggen wat je met "overspraak" bedoelt.
De s88 kabel is toch niet afgeschermd, noch getwist, o.i.d.
Ik zou zeggen als de lengte binnen de perken blijft is er weinig aan de hand.
Of interveerd de baanspanning of de schakelspanning met de digitale info, omdat ze met z'n alle dicht bij elkaar liggen?
Grtn Sietse
-
Sietse,
gebruik die flatcable nou maar om golfplaten te imiteren in je scenery en gebruik dedicated kabels voor je verschillende doelen en hou deze waar mogelijk gescheiden/op afstand.
-
Beste Sietse,
Er zijn redelijk wat klachten over storingen op de S88, veroorzaakt door magnetische velden van ander stroomvoerende kabels, flatcables zijn daarvoor gevoelig, dus inderdaad niet doen, overigens kan ik er niet uit ervaring over oordelen, door mijn Edit melders heb ik automatisch ronde kabels.
Groet, Anne (je weet wel)
-
Gebruik maken van ronde kabel is niet per definitie minder storingsgevoelig.
Als je standaard meeraderige laagspanningskabel gebruikt (zonder afscherming) is dit nagenoeg net zo storingsgevoelig als een flatcable in deze toepassing (S88).
Gebruik je daarintegen UTP kabel of afgeschermde meeraderige laagspanningskabel dan is de kans op dergelijke storingen minder.
Mijn voorkeur gaat uit naar UTP kabel... Goedkoop en in diverse lengten zeer goed verkrijgbaar.
Zeker met de S88-N gedachte in het achterhoofd, en steeds meer fabrikanten en hobbyisten hier gebruik van maken.
Groetjes,
Dave
-
UTP, is toch ook gewoon een ronde kabel, wat is daar dan beter aan?
Mvg
Wim.
-
Hoi,
De UTP kabel heeft twissterd pairs binnendraadjes, door de twist als paartjes , zijn ze minder gevoelig voor storing.
gr Ruud
-
UTP, is toch ook gewoon een ronde kabel, wat is daar dan beter aan?
Als je het gebruikt zoals bedoeld (voor ethernet netwerken) zitten een signaalader en massa-ader steeds als paar getwist. En 4 van zulke paren zitten vaak weer als bundel getwist in de mantel. Door het twisten zou er minder snel storing opgepikt worden van buiten. Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...
-
Ruud, die twisted pairs hebben alleen een voordeel als je in elk paar een ader voor de massa gebruikt. In een normale UTP kom je dan toch aders tekort als je die voor s88 gebruikt. Dus de configuratie van de s88-N kabels blijft een compromis. Hoewel een ronde kabel altijd beter is dan een bandkabel, simpelweg omdat in een ronde kabel de aders dichter bij elkaar liggen en daardoor minder gevoelig zijn voor het oppikken van stoorsignalen.
-
Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...
En wat doe je dan met het scherm?
-
Als je het gebruikt zoals bedoeld (voor ethernet netwerken) zitten een signaalader en massa-ader steeds als paar getwist. En 4 van zulke paren zitten vaak weer als bundel getwist in de mantel. Door het twisten zou er minder snel storing opgepikt worden van buiten. Al gebruik ik voor grotere afstanden nog altijd STP kabel ipv UTP...
Uhm... Lees je boeken er nog eens op na Jan-Albert. ;)
(hint: signaal wordt differentieel verstuurd)
Groetjes,
Dave
-
Utp voor de modeltrein besturing is volgens mij ontstaan omdat het makkelijk te verkrijgen is zowel de kabel als de aansluit kabels en de rj45 stekers.
Aansluitkabels kant en klaar kopen in de componenten prikken en gaan met dat signaal
Dus kans op foute verbinding 0.0
Maar naar mijn inziens niet beter als getwiste signaal kabel
Utp Stp of Sftp is gewoon voor Netwerbekabeling
Daar is hij voor ontworpen
Hier een stukje tekst over Utp http://www.pchulp-hhw.nl/utp4-10.php (http://www.pchulp-hhw.nl/utp4-10.php)
Mvg
Henk
-
Ja Henk dat weten we al, rond deze periode in 2008 is dezelfde discussie geweest. Met nagenoeg dezelfde deelnemers.
Mvg
Wim.
-
En wat doe je dan met het scherm?
Een zijde stekker met afscherming monteren, hoort in het betreffende apparaat afgevangen te worden, waarschijnlijk via een weerstand oid naar centraal massapunt in het apparaat. (twee zijden is niet aan te raden, een aardlus is zo geintroduceerd)
-
Een zijde stekker met afscherming monteren, hoort in het betreffende apparaat afgevangen te worden, waarschijnlijk via een weerstand oid naar centraal massapunt in het apparaat. (twee zijden is niet aan te raden, een aardlus is zo geintroduceerd)
Waarom via een weerstand aan de massa, en niet direct? En aardlussen, daar ben je zelf bij. Een afscherming die maar aan één kant aan massa ligt helpt wel tegen capacitieve inkoppeling van stoorsignalen, maar niet tegen inductieve storingen. Daarvoor moet je beide zijden van de afscherming aan de massa leggen. Dus volgens mij is het handigste om de afscherming gewoon als de massaverbinding te gebruiken, als je al zin hebt om een afscherming toe te passen. Zelf denk ik dat een afscherming een beetje overkill is. Daarbij komt dat de meeste s88-N modules geen afgeschermde RJ-jack hebben, dus dat wordt dan weer knutselen buiten de connector om. Gewoon een UTP kabel gebruiken volgens de s88-N norm lijkt mij voldoende waarborg tegen storingen.
@Wim, deze discussie is inderdaad al eens eerder gevoerd. Maar ja, na een jaartje komen er weer nieuwe mensen op het toneel, of mensen die de vorige ronde gemist hebben, of die het niet gesnapt hebben. En dan kan het geen kwaad om gewoon weer overnieuw te beginnen.
-
Ongetwijfeld heeft deze "deskundigen" discussie nut, maar ik denk dat Sietse voorlopig niet al te ingewikkeld moet doen: S88 bandkabel gewoon gebruiken, maar niet dicht in de buurt van de digitale kabels van de baan.
Als er toch storingen optreden, dan de bandkabel vervangen door de S88-N adapters en goede kabel als beschreven in de Railhobby van maart 2009.
Sietse, kom je nog naar de MSG a.s. weekend?
Groet, Anne W
-
Sietse, ik zou kiezen voor een S88 met stroomdetectie en een RJ45 aansluiting, verder is denk ik een s88toLoconet adapter de beste mogelijkheid om storingen te voorkomen.
Mvg
Wim.
-
Beste mensen,
Volg de discussie en artikelen over het digitaal gebeuren, ik vermoed dat er grote groepen hobbyisten zijn die weinig of niets van electronica begrijpen, laat staan weten. Dit betreft ook mijzelf. Door mij is ook al eens wat op dit forum gevraagd.
Misschien wel onmogelijk, maar toch:
Zou er niet beter een soort Explodid View gemaakt kunnen worden, waarbij is aangegeven, wat de beste manier is om je digitale gebeuren met S-88-Loconet -bekabeling-stekkers-enz. te verzorgen in diverse combinaties met b.v. Intellibox-Ecos- en weet ik wat voor centrales/computers, en de diverse Bezetmelders zoals Viessmann 5233- BM 16N-SD, en wat al niet meer?
Inderdaad wordt er in Railhobby Maart 09 een goed artikel geschreven met voorbeelden, maar vlgs mij is een eenmalig duidelijk schema met gegevens ook t.a.v. netwerkkabels , verdelers en stekkers, voor veel mensen een uitkomst !
Of ik het goed verwoord heb weet ik niet, en misschien voelt diegene die dit wil of kan uitwerken zich mogelijk belast, maar ik denk, dat er ontzettend veel mensen zijn,die dankbaar zullen reageren!!
Beste groeten:
Johan Kuipers
-
Johan, jij vragen die je nu aan het stellen bent, zijn al meerdere malen en op diverse sites in woord en in beeld beantwoord, wat heeft het dan voor nut om dat nog een keer te doen? Jij hebt het tot op heden niet ontdekt, denk je dat
een ander of dat jij het in de toekomst wel zal ontdekken? Het is al meer dan 10 jaar hetzelfde, steeds dezelfde vragen en verzoeken, soms wordt daar door iemand een complete site mee vol geschreven, en nog steeds kan niemand dat vinden. Ook op dit forum is een duidelijke uitleg al meerdere malen gegeven in woord en in beeld. Sorry als dit een beetje negatief overkomt, maar hier is al zoveel energie en tijd ingestoken door verschillende mensen dat het bijna onterecht is om deze vraag te
stellen.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik heb alle begrip voor jouw reactie. Op fotoforums was ik ook de zoveelste vraag naar een camera met de evenzoveelste lens vor weet ik veel wat lichtelijk spuug.
Kennelijk leeft die vraag iedere keer weer of nog steeds.
Misschien is het beter, om de betreffende antwoorden in een database te plaatsen - of staat dat al in de FAQs? - en dat sticky te maken.
Hopelijk neemt de ergernis aan kennerszijde dan wat af en ook de wanhoop van de vragensteller, die door de (draad)bomen het bos niet meer ziet en zich verloren voelt tussen alle antwoorden en "freaks".
Jij verwoordt wat velen voelen.
Het is dan ook niet terecht van mij, om dit op jouw bordje neer te leggen.
Misschien kunnen de admins en mods en iedereen die hier een zinvolle bijdrage in kan leveren eens brainstormen over dit idee.
fijne avond verder, Wim
Groeten, Ruurd
-
Misschien is het beter, om de betreffende antwoorden in een database te plaatsen -
Zou zeggen, hij of zij die zin en tijd heeft vul het aan........
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec107
Robert
-
Het idee voor een database of een cursus of wat dan ook in die richting is wel aardig. Maar het is een berg werk om dat op te zetten en wie gaat dat doen?
Ik zou iedereen die naar dit soort antwoorden zoekt in overweging willen geven om eens naar de bibliotheek te gaan. Mijn ervaring is dat je in boeken vaak veel gestructureerdere informatie vindt dan op het internet.
-
RuuRRRRd, het begint links van dit bericht klik op Encyclopedie (http://www.modelspoorpraktijk.nl/)
Voor een Loconet deel Uhlenbrock (http://www.uhlenbrock.de) of DigiTrax (http://www.digitrax.com)
Uitleg over S88 Loconet aansluiting Klik (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/digitaal.htm)
Uitleg aansluiten Multi-Maus met oa. Koploper Klik (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/digitaal.htm)
Uitleg digital en oa de ultieme keerlus Klik (http://www.funkyrail.nl/fr-digitaal.htm)
Zomaar een greep.
Mvg
Wim.
-
@ Robert: Zoiets verwachtte ik al.....
@ Klaas: Ik ben daarvan ten volle bewust. Het is ook geen klus voor één persoon.
@ Wim: Je hebt al een begin gemaakt. Bravo.
En nu: Wie neemt het stokje over?
Of blijven we allemaal op ons eigen stationnetje wachten, tot een ander het oppakt?
En natuurlijk is ook mijn eigen belang, maar ik zal daadwerkelijk meedoen. Ook ik wil meer inzicht krijgen in de hele materie.
En alwetend ben ik niet, doch veel is mij bekend.
Alleen weet ik nog niet, wat ik nog niet weet.
Groeten,
Ruurd
-
Waarom via een weerstand aan de massa, en niet direct? En aardlussen, daar ben je zelf bij. Een afscherming die maar aan één kant aan massa ligt helpt wel tegen capacitieve inkoppeling van stoorsignalen, maar niet tegen inductieve storingen. Daarvoor moet je beide zijden van de afscherming aan de massa leggen.
Volgens mij wil schrijver de gevolgen van aardlussen voorkomen, vandaar de weerstand. Met het introduceren van de weerstand is ook de werking al een stuk minder. Zoals jij aangeeft Klaas hoort het ... langs 2 zijden aan de massa (volgens mij de aarding en niet de 0V ... of voor wat *massa* ook mag staan) maar dan wel via een HF condensator (of toch zeker al langs één zijde). Voorkomt aardlussen door DC potentiaal verschillen, verder alle voordelen zoals jij aanhaalt. In elke geval zal afscherming volgens mij meer invloed hebben dan het toepassen van UTP kabel of je moet wel heel goed weten welke signalen je wel/niet zou twisten.
Verder zijn veruit de meeste storingsoorzaken zogenaamde 'common mode' storingen en die los je best op met een aantal spoeltjes in serie met de/alle lijnen of een ferrietkern rond de signaaldraden.
Wil je met bandkabel werken, gebruik dan om-en-om een signaaldraad-0v-signaaldraad ... etc. Heeft gelijkaardige effecten als een afscherming.
Een S88 IF is *by design* niet echt het betrouwbaarste systeem te noemen (misschien wel het goedkoopste) . Ikzelf ondervindt totaal geen problemen op mijn baan maar als elektronicus vindt ik de oplossing maar magertjes.
mvg,
Patrick Smout
-
Voor iedereen die gereageerd heeft,
Bij deze bied ik mijn verontschuldiging aan voor de vraagstelling, ik zal zelf voor zover mogelijk proberen de zaken tot een goed einde te brengen en zal nogmaals proberen de electronica artikelen die ik wel graag wil gebruiken te doorgronden.
Beste groet:
J.Kuipers
-
Volgens mij wil schrijver de gevolgen van aardlussen voorkomen, vandaar de weerstand. Met het introduceren van de weerstand is ook de werking al een stuk minder. Zoals jij aangeeft Klaas hoort het ... langs 2 zijden aan de massa (volgens mij de aarding en niet de 0V ... of voor wat *massa* ook mag staan) maar dan wel via een HF condensator (of toch zeker al langs één zijde). Voorkomt aardlussen door DC potentiaal verschillen, verder alle voordelen zoals jij aanhaalt. In elke geval zal afscherming volgens mij meer invloed hebben dan het toepassen van UTP kabel of je moet wel heel goed weten welke signalen je wel/niet zou twisten.
Patrick, ik vind je verhaal nogal ingewikkeld geformuleerd, en daarom kan ik het ook niet helemaal volgen.
Om te beginnen, aardlussen voorkom je door ze domweg niet te maken. Dat wil in het geval van s88 concreet zeggen: de massabus (die op de meeste s88 modules aanwezig is) mag je nergens met de massa van de railvoeding verbinden. De massa van de s88 en de railmassa zitten in de centrale aan elkaar, en dat is ook de enige plaats waar ze aan elkaar mogen zitten.
Verder de begrippen aarde, massa en 0V: aarde is hier niet van toepassing, er zit in de schakeling van een modelspoorbaan niks aan aarde, en dat is ook nergens voor nodig. Massa en 0V is wat mij betreft hetzelfde, een nog betere benaming is referentie.
Ik denk dat de simpelste oplossing voor de afscherming is om het kabelscherm gewoon als massaverbinding in te zetten. Maar nogmaals, ik denk ook dat een afscherming in dit geval overkill is. Het is volgens mij veel simpeler om de kritische lijnen in de s88, dat zijn de kloklijn, de resetlijn en de datalijn, ieder in een aderpaaar te combineren met een massalijn. Daarmee geef je ieder van deze lijnen zijn eigen retourpad. Je krijgt dan feitelijk 3 parallelle massalijnen. Ik weet niet zeker hoe de aders in de s88-N gebruikt zijn, maar ik dacht dat dit idee daaraan ten grondslag ligt.
-
Voor iedereen die gereageerd heeft,
Bij deze bied ik mijn verontschuldiging aan voor de vraagstelling, ik zal zelf voor zover mogelijk proberen de zaken tot een goed einde te brengen en zal nogmaals proberen de electronica artikelen die ik wel graag wil gebruiken te doorgronden.
Beste groet:
J.Kuipers
???
??? ???
Hier moet ik effe over nadenken.... :-| :-|
:o :o
Het kan toch niet zo zijn, dat je je zou moeten excuseren, omdat je een vraag stelt...
Nee, om die reden accepteer ik jouw excuses niet.
Domme vragen bestaan nou eenmaal niet... (y)
Alleen mensen met domme antwoorden. :'(
Groet, Ruurd
-
Hier wordt vrij kort door de bocht gegaan.
Heb je geen zin om een antwoord te geven reageer dan niet
of geef een link waar de antwoorden in staan.
Deze beginners afblaffen en in de kou laten staan is funest voor
de aanwas.
mvg Frans
-
Frans, (y)
In spoorse termen:
Er is geen enkele materieeltype, dat zo'n bocht kan maken...
Goede morgen samen
Groet, Ruurd
-
Patrick, ik vind je verhaal nogal ingewikkeld geformuleerd.
Kan ik me best voorstellen. (Ont-)Storingen en oorzaken zijn jammer genoeg niet altijd eenvoudig te verklaren in enkele woorden (toch zeker niet door mij). Sommige dingen kan je eenvoudig voorkomen, andere zaken kunnen enkel verklaard worden vanuit het ontwerp. Wil je ook de achtergrond meegeven dan moet je aan het antwoord nog enkel hoofdstukken toevoegen.
Om te beginnen, aardlussen voorkom je door ze domweg niet te maken. Dat wil in het geval van s88 concreet zeggen: de massabus (die op de meeste s88 modules aanwezig is) mag je nergens met de massa van de railvoeding verbinden. De massa van de s88 en de railmassa zitten in de centrale aan elkaar, en dat is ook de enige plaats waar ze aan elkaar mogen zitten.
Op een modelbaan kan dat - als je werkelijk met langere kabels zit (buiten een modelbaan) loop je zo tegen aardlussen. Wat doen we dan?
Verder de begrippen aarde, massa en 0V: aarde is hier niet van toepassing, er zit in de schakeling van een modelspoorbaan niks aan aarde, en dat is ook nergens voor nodig. Massa en 0V is wat mij betreft hetzelfde, een nog betere benaming is referentie.
massa is een misbruikte term uit de volksmond. Referentie is te algemeen (*referentie van wat?*), 0V is in praktijk in digitale systemen *de* referentie (maar in een mixed analoog/digitaal ontwerp ook nietszeggend). Ik ga in dit ontwerp voor 0V. ;) maar *DGnd en AGnd* ware nog beter.
Ik denk dat de simpelste oplossing voor de afscherming is om het kabelscherm gewoon als massaverbinding in te zetten. Maar nogmaals, ik denk ook dat een afscherming in dit geval overkill is. Het is volgens mij veel simpeler om de kritische lijnen in de s88, dat zijn de kloklijn, de resetlijn en de datalijn, ieder in een aderpaaar te combineren met een massalijn. Daarmee geef je ieder van deze lijnen zijn eigen retourpad. Je krijgt dan feitelijk 3 parallelle massalijnen.
Potentiële overspraak tussen signalen zal hierdoor verkleinen omdat je als het ware individueel afgeschermde signalen maakt, echter volgens mij vergroot je hiermee de gevoeligheid voor common mode storingen.
Deze kun je ook oplossen maar enkel zoals aangegeven in mijn vorige mail. Bij langere S88 verbindingen zal dit een duidelijke verbetering geven omdat overspraak daar een significante rol zal gaan spelen. Bij korte verbindingen, waarbij de storingen van buiten buiten komen (TL verlichting bvb of dimmers) geeft meer dan waarschijnlijk geen enkele verbetering, eerder een verslechtering.
Probleem waar je mee temaken hebt is dat alle storingen rond S88 op één berg gegooid worden. Het onderscheid maken is niet doenbaar zonder de geschikte maatapparatuur. Verschillende oorzaken vereisen ook een verschillende aanpak, daarom zal wat voor de één een wondermiddel is voor de ander totaal geen verschil uitmaken.
-
En nu: Wie neemt het stokje over?
Of blijven we allemaal op ons eigen stationnetje wachten, tot een ander het oppakt?
Ik ben wel bereid om er tijd in te steken. ;D
De leden van dit forum hebben mij in korte tijd zoveel geleerd en geholpen dat ik nu zelfs mijn eigen centrale aan het bouwen ben. Wanneer ik bedenk dat ik 3 maanden geleden niet eens wist wat DCC was dan kun je wel stellen dat men over het algemeen méér dan behulpzaam is. (y)
Om die reden wil ik best iets terug doen voor deze 'gemeenschap'. Ik schrijf graag (wat sommigen een nadeel vinden door mijn ellenlange berichten) en weet inmiddels het één en ander. Zeker wanneer een paar 'oude rotten' in het vak het verhaal willen nakijken denk ik een goede beginnershandleiding te kunnen maken op het gebied van 'digitaal-rijden'.
Groet,
Jeroen.
-
Helaas heb ik ook simpelweg de tijd niet om een 'beginnershandleiding' voor digitaal te schrijven, voor zover dat al mogelijk is. Heel veel hangt namelijk af van de keuzes die je maakt, en als je alle mogelijkheden overzichtelijk wilt beschrijven, dan wordt het nogal een boekwerk. Er zijn ook al wel wat boeken over dit onderwerp, maar het nadeel is dat dit soort dingen altijd weer (vrij snel) verouderen.
Toen ik enkele jaren geleden begon met digitaal was er de keuze tussen Märklin/Motorola, DCC en Selectrix. FMZ was toen al min of meer dood. De beste keuze wat centrale betreft was een IntelliBox (of MRdirect) en terugmelding gebeurde via S88. De LokMaus van Roco was een leuk ding voor beginners, maar voor computerbesturing was een dure interface nodig en die werkt niet met Koploper. Nu, slechts een paar jaar verder, is Märklin/Motorola grotendeels vervangen door Märklin Systems. DCC wordt nog steeds veel gebruikt (en daar is ook weinig of niets aan veranderd). Wat centrales betreft zijn er allerlei nieuwe opties, zoals de Ecos en de MultiMaus (die met de interface van dit forum wel met Koploper gebruikt kan worden). Daarnaast gaat het steeds vaker over zelfbouw centrales. Terugmelding gebeurt tegenwoordig via S88-N (hetzelfde als S88, maar met UTP-kabels in plaats van flatcables) en bij voorkeur sluiten we dit tegenwoordig aan via LocoNet.
Ik heb destijds alles wat ik moest weten gewoon geleerd door veel te lezen op dit forum en op andere websites. Het lezen van handleidingen van digitale centrales zoals de IntelliBox en MRdirect en van programma's zoals Koploper heeft me ook zeer veel geleerd. Ik ben altijd van plan geweest om een website te maken waarop ik wil beschrijven hoe ik het uiteindelijk allemaal heb opgelost (compleet met schema's van de gebruikte schakelingen en alles), en misschien ga ik die website ook nog wel eens maken, maar helaas zou die nu alweer achterhaald zijn. Ik begrijp dat het beginners enorm zou helpen als er een goede handleiding was, maar ik ben er van overtuigd dat je door gewoon veel te lezen ook kunt leren hoe het allemaal moet. Dat kost veel tijd, en het is zeker in het begin ook best lastig om alles op een rijtje te krijgen, maar uiteindelijk begrijp je wel echt hoe het werkt.
-
Mijn gedachtengang is niet het schrijven van een boek(werk), maar meer het verzamelen/inventariseren/catalogiseren van de topics hieromtrent hier op het forum, zodat sneller en duidelijker verwezen kan worden.
In de electronica-vraagbak en de digi-vraagbak is al veel verzameld en dat is niet zonder opzet zo ingedeeld. Uit alleen al deze discussie blijkt al, hoe uitdijend dit onderwerp is.
Het heeft een overeenkomst met sterrenkunde: Als je "ster" intoetst en je wilt Jupiter tevoorschijn hebben, moet niet André van Duin ten tonele verschijnen.
Dit zal natuurlijk een hoop dubbel werk opleveren. Soit, het zij zo.
Maar er van uitgaande, dat er al een index bestaat, moet het uitvoerbaar zijn.
Groet,
Ruurd
-
Kan ik me best voorstellen. (Ont-)Storingen en oorzaken zijn jammer genoeg niet altijd eenvoudig te verklaren in enkele woorden (toch zeker niet door mij).
Het zou mij al een heel stuk helpen als je een tekening maakt van wat je bedoelt.
Op een modelbaan kan dat - als je werkelijk met langere kabels zit (buiten een modelbaan) loop je zo tegen aardlussen. Wat doen we dan?
Daar wil ik me hier het hoofd niet over breken. Het gaat hier over de storingsgevoeligheid van s88, en hoe die in te perken. Daar wil ik liever geen andere problemen bij slepen.
massa is een misbruikte term uit de volksmond. Referentie is te algemeen (*referentie van wat?*), 0V is in praktijk in digitale systemen *de* referentie (maar in een mixed analoog/digitaal ontwerp ook nietszeggend). Ik ga in dit ontwerp voor 0V. ;) maar *DGnd en AGnd* ware nog beter.
Het is mij om het even welke term je gebruikt. Heb net een boekje zitten lezen over EMC, en daar wordt juist het gebruik van de term referentie aanbevolen.
Potentiële overspraak tussen signalen zal hierdoor verkleinen omdat je als het ware individueel afgeschermde signalen maakt, echter volgens mij vergroot je hiermee de gevoeligheid voor common mode storingen.
Deze kun je ook oplossen maar enkel zoals aangegeven in mijn vorige mail.
Dan kun je je afvragen waarom die ferrietkraaltjes niet meteen in de IB of in de kabels zijn opgenomen.
Probleem waar je mee temaken hebt is dat alle storingen rond S88 op één berg gegooid worden. Het onderscheid maken is niet doenbaar zonder de geschikte maatapparatuur. Verschillende oorzaken vereisen ook een verschillende aanpak, daarom zal wat voor de één een wondermiddel is voor de ander totaal geen verschil uitmaken.
Aardig idee, maar wie heeft die meetapparatuur? Zelfs de certificatie-instituten zitten soms te dubben welke meetinstrumenten ze wel of niet zullen aanschaffen. Voor de hobbyist rijzen de kosten van die apparaten al helemaal de pan uit. Nog afgezien van de vraag of de gemiddelde hobbyist weet wat hij met zo'n instrument moet aanvangen.
-
Klaas,
ik weet wat je waard bent als elektronicus en waardeer ten zeerste je kennis op dit vlak. Je manier van antwoorden in deze irriteert mij echter mateloos en ik ben dus niet van plan om mij in een oeverloze discusie te gooien. Als jij je gelijk wil - van mij krijg je ze.
Waarom Uhlenbrock geen ferrietkernen toepast? Als jij de materie beheerst, zoals je laat uitschijnen, weet je dat er betere oplossingen zijn voor het onderdrukken van common mode! Of dat Uhlenbrock ze toepast? Geen flauw idee, heb geen IB. Vraag het aan hen of gooi er één open.
Op de zaak waar ik werk staan voor 10.000-en euro's aan EMC meetapparatuur om na te gaan of onze hardwareontwikkelingen voldoen aan de normeringen. Vergis je niet, ik werk op een relatief klein bedrijf (30) mensen maar met de jaren hebben wij wel ingezien wat nodig is om je daadwerkelijk te onderscheiden van anderen. Uiteraard hebben hobbyisten dit soort apparatuur niet in huis. Kan het kleinste kind je vertellen. Als je goed leest staat dat er ook. Resultaat is een lijstje van maatregelen die nergens op gebaseerd zijn.
groet,
Patrick Smout :-X
-
Je manier van antwoorden in deze irriteert mij echter mateloos en ik ben dus niet van plan om mij in een oeverloze discusie te gooien. Als jij je gelijk wil - van mij krijg je ze.
Patrick,
ik begrijp eerlijk gezegd niet waardoor je geïrriteerd raakt. Ik probeer gewoon mijn visie op de zaak te geven. Daar kunnen denkfouten in zitten, maar ik verwacht dan dat die gecorrigeerd worden door mensen die er blijkbaar nog meer van weten, zoals jij. Ik probeer op het gebied van EMC en storingsonderdrukking nog wat bij te leren, want zoals je weet is dat waarachtig niet het makkeljikste deel van het elektrovak. Maar ja, als jij het bijltje erbij neergooit, dan wordt mij die gelegenheid tot bijleren ontnomen, en komen we allebei niet verder. Jammer.
-
als je werkelijk met langere kabels zit (buiten een modelbaan) loop je zo tegen aardlussen. Wat doen we dan?
Hier zijn, voornamelijk in de audio en video techniek, de 2 hoofdfilisofieën
-1 centraal massapunt, en hier strikt aan vasthouden, waar nodig galvanische scheiding (optisch, trafo). Deze komt het meest voor.
-zo veel mogelijk massapunten en verbindingen hiertussen zodat er een fijnmazig massanetwerk ontstaat, zodat de stoorspanning tussen 2 punten zo klein mogelijk blijft. Kom je volgens mij niet zo veel tegen.