BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sander Fondse op 22 March 2009, 14:04:48

Titel: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Sander Fondse op 22 March 2009, 14:04:48
Als je een treinstel hebt, dat je wil voorzien van verlichting heb je soms een probleem. Als het bijvoorbeeld een koploper is van Lima. Deze hebben relatief veel lampjes nodig om het interieur te verlichten. Dat vergt veel van de decoder. Mijn idee, gebruik wel de funktie, maar NIET het vermogen van de decoder.

Het enige wat je nodig hebt is

in het geval van lampjes :
- je decoder
- een opto-coupler die wisselspanning kan schakelen
- een weerstand

Als je LED's hebt, moet je ook nog een gelijkrichter en eventueel een extra condensator gebruiken.

Je sluit de opto-coupler zo aan   :   blauw van decoder - weerstand - plusingang opto-coupler - funktiedraad.
Dit, omdat de blauwe draad plus is.

Aan de schakelkant van je optocoupler sluit je de lampen (via dit ding) direkt op de baanspanning aan. Nu moet je wel bedenken dat het vermogen van opto-couplers gering is.  Zou je daarvoor ook een extra triac kunnen gebruiken ?
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Lvdwerf op 22 March 2009, 14:06:41
waarom dan niet gelijk een triac aan je functieuiutgang?
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Sander Fondse op 22 March 2009, 14:08:17
Het probleem :
een triac heeft een POSITIVE stuurpuls nodig. De funktieuitgang is de negatieve pool  :(
Als je een triac zou hebben die met NEGATIEVE stuurpulsen zou werken, kan je dat doen ja, je heb dan de blauwe draad ook niet meer nodig.
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Hans sprinter op 22 March 2009, 14:08:57
Nog een stapje simpeler, 5 leds in serie(plus een weerstand) en daarvan twee strengen parallel. Maximaal 30mA en weinig komponenten.
Hans
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Sander Fondse op 22 March 2009, 14:11:36
maar dan is hij weer niet te schakelen, en daar gaat het nou juist om. Bij een 4-delig treinstel heb je al gauw veel sets LED's nodig.
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Hans sprinter op 22 March 2009, 14:16:29
Sander,
Niet te schakelen? Per functie uitgang heb je bij de meeste functie decoders 100mA, dus kun je minimaal 3 en afhankelijk van je weerstand, 4 wagons verlichten met 40 Leds. Wat was je probleem?
Hans
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Sander Fondse op 22 March 2009, 17:02:57
Ik heb nog 160 draadlampjes over (24V 30 mA p/stuk)
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Ronald op 22 March 2009, 17:09:11
Ik heb nog 200 rode, gele en groene led's liggen maar dat wil niet zeggen dat ik die er ook in doet  ;) ;D

Lampjes zijn ondertussen aardig achterhaald.
Kost een vermogen aan "digitaal vermogen" en daarbij dus ook aan geld omdat je daardoor ook eerder een extra booster met trafo nodig heb.
Goedkoop is in dit geval dus duurkoop.
Tip: Gebruik dus je lampjes lekker voor de huisjes en straatverlichting en led's voor in je rijtuigen.

Groetjes Ronald
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: MRP_Peter op 23 March 2009, 03:43:55
Bij een 4-delig treinstel heb je al gauw veel sets LED's nodig...........

Sander F, dat ligt helemaal aan het type led welke je zou willen gebruiken.
Er zijn verschillende soorten leds zoals je wel weet, waaronder ook de SMD (-top) led.
Deze led heeft een vrij grote spreidingshoek waardoor je met minder leds per treindeel kunt volstaan in tegenstelling tot wanneer je gebruik maakt van 'gewone' 3-5 mm ronde leds.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: Aspelix op 23 March 2009, 03:56:12
Even anders geredenneerd:

Een thyristor resp triac heeft een 0-doorgang nodig in de hoofdstroom; in principe wordt die in de digitale stroom niet bereikt, omdat het in wezen een gesuperpneerde blokgolf is. Of je zou de thyristor/triac kortstondig met een schakeltor moeten overbruggen.

Dat zou betekenen, dat de verlichting niet meer uitschakelt, op het moment dat de decoder de opdracht krijgt de verlichting te doven.

Het lijkt mij dan ook verstandiger, om een schakeltor voor de licht-hoofdstroom aan te sturen.

Of zie ik dat verkeerd?

Groeten en welterusten,

Ruurd
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: L o k S o u n d op 23 March 2009, 09:52:16
Als je een treinstel hebt, dat je wil voorzien van verlichting heb je soms een probleem. Als het bijvoorbeeld een koploper is van Lima. Deze hebben relatief veel lampjes nodig om het interieur te verlichten. Dat vergt veel van de decoder. Mijn idee, gebruik wel de funktie, maar NIET het vermogen van de decoder.

Het enige wat je nodig hebt is

in het geval van lampjes :
- je decoder
- een opto-coupler die wisselspanning kan schakelen
- een weerstand

Als je LED's hebt, moet je ook nog een gelijkrichter en eventueel een extra condensator gebruiken.

Je sluit de opto-coupler zo aan   :   blauw van decoder - weerstand - plusingang opto-coupler - funktiedraad.
Dit, omdat de blauwe draad plus is.

Aan de schakelkant van je optocoupler sluit je de lampen (via dit ding) direkt op de baanspanning aan. Nu moet je wel bedenken dat het vermogen van opto-couplers gering is.  Zou je daarvoor ook een extra triac kunnen gebruiken ?
kleine relais zoals ESU-51963 ????
Titel: Re: Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: fissy op 23 March 2009, 10:42:35
Ik heb nog zo'n 100 reedrelais over, als je interesse aan hebt?

Groet

Bernd
Titel: Re:Idee voor binnenverlichting treinstellen
Bericht door: ZwolsBas op 11 April 2009, 17:23:57
Jongens,
Bij de IKEA zag ik een heel leuk setje voor rijtuigen.
Bestaat per print uit 9 SMD ledjes die warmwit licht geeft.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540