BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dobby op 20 March 2009, 15:58:02
-
Beste Beneluxspoor,
ik heb na wat jaartjes mijn treinen op zolder te hebben staan er maar eens aangedacht om weer te gaan bouwen.
Nou had ik een baanplan gemaakt die in het tijdperk 2/3 wordt gemaakt. Het is een industriestad/gebied. Met een kolenmijn en een ijzererts bron + autofabriek. Tevens zal er een stoomdepot komen met een locloods.
Hieronder komt mijn baanplan en ik ben benieuwd naar tips / commentaar.
Het onderste gedeelte van het plaatje is met scenery!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Spoorplan.jpg)
Arjan
-
Arjan, aan de linkerkant heb je tweesporen tussen de boogwissels. Ik denk dat je daar in de praktijk niet veel mee kunt doen. De sporen lopen maar heel langszaam uit elkaar - het duurt dus lang voordat de tussenruimte voldoende groot is voordat treinen elkaar kunnen passeren. Formeel heet dat het "profiel van de vrije ruimte" en "de positie van de vrijbalk".
Als je de buitenboog door laat lopen naar het bovenste spoor, los het probleem op. Dus de bovenste boogwissel weglaten.
Sander
-
Arja, je hebt een thema, een visie en een idee. Dat is goed. Maar het baanplan vind ik persoonlijk vrij mager. Een ovaal met zijsporen ben je snel beu, lijkt me. Hou het concept van de ijzermijn en autofabriek vast, en probeer iets meer leven in je plan te brengen. Loop niet parallel met de zijkanten, maar probeer er iets "organisch" in te steken. En probeer dit te combineren met een volwaardig schaduwstation (1 niveau lager?), want die 2 spoortjes in de bochten zijn echt te kort.
Je bent goed vertrokken, met een tof idee. Ga door met het ontwerpen, en je zoektocht naar dat perfecte baanplan. Succes,
groeten,
Michiel
-
Michiel en sander,
Bedankt voor de feedback. Ik moet zeggen nu ik de tip van sander heb opgepakt vind ik hem zelf ook veel leuker! Hij wordt digitaal en dankzij deze aanpassing wordt het mogelijk continue 2 treinen te laten rijden en dat doet me deugd.
Zouden jullie kunnen kijken wat jullie van de update vinden. Hij is hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorplan2.jpg)
Arjan
-
Je baanplan ziet er goed uit. Denk je niet dat je lokloods het zicht een beetje beperkt? Misschien dat je het beter een hoek in kan schuiven.
-
Ik denk dat ik deze misschien wel verleng naar achteren. Maar dat moet ik in de praktijk zien. De ruimte ervoor is er in ieder geval.
Arjan
-
je wissel iets meer naar buiten schuiven bedoel ik dan...
-
Arjan, voor m'n gevoel kun je de baan nog wat verder optimaliseren. (Aannemende dat je met de klok mee rond wilt rijden)
Vuistregel is, dat doorgaande treinen in de route geen wissels in de afbuigende stand tegenkomen (er bestaan enkele uitzonderingen). Op jouw baan speelt dit ook.
Als je de rechter boog aan de bovenkant laat aansluiten op het bovenste spoor, is het probleem opgelost. De rechterboog moet dus iets ruimer worden.
Merk op dat je dan meteen een tweede knelpunt oplost. In het huidige plan kun je de twee opstelsporen alleen verlaten door achteruit het hoofdspoor op te rijden. Met het verleggen van de rechter boog wordt het andere spoor het hoofdspoor. En daarmee is de ontsluiting van de opstelsporen meteen opgelost. Je kunt nu achteruit rijden terwijl het hoofdspoor beschikbaar blijft.
Sander