BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 20 March 2009, 13:45:24
-
Ik had dit al een tijdje opde zijlijn staan, maar wie weet hier iets meer van?
(Zou ook in het draadje over strategische reserve geplaatst kunnen worden?)
Stoomlocs, die na WW2 in Rusland zijn achtergebleven of vanuit oost Duitsland naar Rusland zijn gekomen. De lijsten komen grotendeels overeen met hetgeen in het recent verschenen boek van Waldorp is gepubliceerd.
Interessant detail is dat er een reeks stoomlocs in de 50er jaren is verkocht aan Noord Korea (voor $1,75/ton) waaronder enkele NS loks. Ook lijkt de 3792 terug te komen.
I searched again Russian lists and I found in so called "bes serija" list (lokomotiven ohne Reihenbezeichungen ) three 2C ( 4-6-0 ) locomotives of interest.
3517 2C allocated 1.4.1946 Juzh ( Southern ) + 1951
3652 2C allocated 10.1947 Juzh ( Southern ) + 1948
3792 2C allocated 1948 Lith ( Lithuania ) -> ?
It seems that at least 3792 was NS locomotive,one of the two dissapeared
from post WW2 list. This list was completed of different Soviet Railway´s locomotives and is
available in St.Pb Railway Museum. Some locos in the list were registered with their road nos, but some only by available factory numbers or something between them.
One 1E-h2 locomotive is simply shown only 146-14 .One can only guess what that meant.
Five different locos are in the list shown as No 3. The Korea info I have comes mainly from ex USSR.
Als ik verder op de lijst kijk kom ik dit tegen:
3219 C-n2 Werk 23 1900 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
3311 C-n2 Schw 7306 1920 DRo 15.11.1952 transrerred for delivery to Korea
note this loco appears as 3411, a clercial error
3420 C-n2 Schw 7315 1920 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
6222 1D1-h2 Hohz 3199 1913 DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
8723 Ct-h2 Schw 7905 1922 DRo no available information
8735 Ct-h2 Werk 585 1929 DRo no available information
So, how many locomotives ended to Korea remains, at least for a while until all archives are open, a mystery.
The North Koreans paid from all these locomotives only § 1.75 per dead weight ton ( scrap metal price ) and there were a lot of them. The Germans list show them all as scrapped or withdrawn from their books. I think the last delivery in 1953 ended to some side tracks in Russia and never reached Manchuria because of Armistice in July 27.1953. Nothing of 3792 and 3797. This is a nice place for locomotive historians to cover up.
PS. May I point out that a number of locomotives witch appear in DRo lists
are also in Russian lists.To who we have to believe.
RDB Köningsberg 31.12.1944
3713 2C BePe 5457 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3715 2C BePe 5459 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3725 2C BePe 5646 1913 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea,
3757 2C Werk 332 1913 MPS Bf Kgb-Kuggen + 1951 to Korea
From Soviet Occupation Zone in East Germany a number were painted to Korea after Stalin´s personal order to Mr Lazar Kaganovich then Minister of Ways and Communications.Most of the Dutch locomotives were allocated to Rugen Island.
At least one was taken over by the Russian Occupation Adminstration in 1946.
8219 Bt Werk 114 1904 Rbd Magdeburg 1946 to Soviet Occupation Adminstration.
Few were also transferred to so called VEB industrial concerns in East Germany.
But the big flow came in 1951 and 1952 when 18 locomotives started their long trek to Mancurian Mudakiang Works for full capital repairs and go to North Korea.
-
Als dat zo is is het probleem (Licht aan de staat van de Lok)met de 3737 ook opgelost. (y)
-
Hele bijzondere informatie! Korea heeft inderdaad normaalspoor. Maar ik maak me niet de illusie dat er 50 jaar na dato nog iets van deze locomotieven terug te vinden zal zijn in Noord Korea. Helemaal omdat het regime volgens mij niet echt open en vriendelijk tegenover een paar westerse treintjesgekken zal staan...
Maar goed, een lading levensmiddelen als smeermiddel doet misschien wonderen... ;D
Even een aanpassing, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_in_North_Korea
en let vooral op de zinsnede "There are some locomotives from Imperial Japan, the United States and Europe remaining in use."
Eelco
PS: mocht er in een uiterst onwaarschijnlijk scenario toch nog een Noord Koreaanse NS-loc opduiken dan zou ik zelf pleiten voor behoud in Koreaanse uitvoering...
-
Is er toevallig ook nog een Diesel-vijf in Noord Koreo terechtgekomen? ;)
-
Twee ;D
-
Dan beginnen we toch te zoeken vanaf hier (http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=39.054791,+125.720801&geocode=&hl=nl&mra=ls&sll=39.050385,125.728183&sspn=0.022463,0.038195&ie=UTF8&ll=39.055693,125.724632&spn=0.005615,0.009549&t=h&z=17)
-
Misschien mogen we van ome Kim hier wel even binnen kijken ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pyongyang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pyongyang.jpg)
-
Overigens toont dit verhaal wel een voordeel van een totalitaire staatsinrichting aan: werkelijk overal worden lijstjes van bijgehouden... ;D
E.
-
Ze hebben best leuke postzegels in Noord Korea... (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/postzegels_noord_korea.jpg)
mvg, Paul
-
Goedemiddag,
Een aantal loks staan in een lijst van definitief afgevoerde loks in het boek '' Stoomtractie Bij De NS 1944-1958 '' , pagina 17 .
Dat zijn 3713 ,-25 ,-57 en -92.
Mss ook nog wat anderen. 32, 33, 34 honderden en 8219 , 8723 en -35 .
Het zal nu wel een zielig hoopje schroot geworden zijn.
Altijd in de open lucht gestaan in Koreaans weer en wind .
Peter
-
Met een beetje fantasie is in die stoomloc bovenaan op dat velletje postzegels wel een verbouwde 3700 te herkennen... ;)
Eelco
-
Moet je wel eruggggg veel fantasie hebben ;D
-
Ze hebben best leuke postzegels in Noord Korea... (y)
Dat ze überhaupt de moeite nemen bestaande locs en treinstellen af te beelden is wel bijzonder. Alsof Yeng met de pet ooit de kans krijgt eens in Nederland te gaan kijken hoe zo'n NS-treinstel er nou uitziet... :-[
mvg,
Gert
-
Dat soort postzegels is dan ook echt niet voor Yeng met de pet bedoeld, maar puur voor filatelisten over de hele wereld.
Eelco
(Yeng met de pet zal zich hooguit bezighouden met de vraag hoe hij die ouwe locomotief met Russische onderdelen en een Engelse fabrieksnaam in hemelsnaam rijdend moet houden met de huidige materiaalschaarste... ;D )
-
Wie mailt er naar Noord Korea om het te vragen?
-
Hmm, ik wil wel eens een poging tot info wagen. Eens zien hoeveel ophemelende termen ik voor Kim Jong Il kan bedenken om de censoren mild te stemmen...
Eelco
-
Even omhoogedregd uit de diepte, ik kwam namelijk dit interessante linkje tegen tijdens een google-zoektocht:
http://scado.narod.ru/rail2/aj_ns_e.htm
Het lot van ee paar NS-locs na WO II. Onder andere een aantal locomotoren die naar de USSR zouden zijn verdwenen.
-
Mooi he dat ze dat huren noemen :'(,
The Deutsche Reichsbahn leased locomotives Nos 3794-3798 from February 1942 to January 1944 from NS.
SK
-
Alleen nooit terug gegeven zeker..... :-\
-
Tja, daar kwam wat tussen.
-
Een gordijn van ijzer.......(misschien hebben ze daar nog een Ome Keesje 8))
Groeten Erwin
-
Mooi he dat ze dat huren noemen :'(,
The Deutsche Reichsbahn leased locomotives Nos 3794-3798 from February 1942 to January 1944 from NS.
SK
Misschien een idee als we de achterstallige huurkosten (met rente!) gaan terugvorderen?
mvg,
Gert
-
Even omhoogedregd uit de diepte, ik kwam namelijk dit interessante linkje tegen tijdens een google-zoektocht:
http://scado.narod.ru/rail2/aj_ns_e.htm
Het lot van ee paar NS-locs na WO II. Onder andere een aantal locomotoren die naar de USSR zouden zijn verdwenen.
Leuk,
Ik heb een paar jaar geleden met Jukka Nurminen dit verhaal op een rijtje gezet. Zie ook het artikel van Paul Henken in ODR.
Jukka is overigens inmiddels overleden, volgens mij iets van anderhalf jaar geleden.
Hij was meester in het analyseren van allerlei lijsten uit Russische archieven en het samenvoegen van allerlei gegevens.
Overigens in de link staat ook een verwijzing naar 11 sikjes die in de USSR terecht gekomen zijn.
Ik had hem destijds een lijstje met verdwenen sikken gestuurd.
De vraag is natuurlijk of ze op eigen kracht (?) daarheen zijn gegaan en of ze omgespoord zijn (is dat überhaupt mogelijk?).
We hebben nog pogingen gedaan om andere verdwenen Nederlandse stukken te vinden op deze lijsten, echter hier kom je op onbegrip van het Nederlands nummer systeem (letter/cijfers) vast te zitten.
groet,
Marcel Schuring