BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Anne op 19 March 2009, 09:13:33

Titel: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 09:13:33
Hallo allemaal,

Ik heb een oude Roco locomotief (BR 218), die omgebouwd is naar digitaal door de Stoomfluit te Groningen, omdat deze loc nog geen NEM stekker had. Nu heb ik het Roco Multimaus systeem. Als ik de locomotief een tijdje laat rijden krijg je het overload signaal, (waar ik hier eerder al een keer op het forum naar had gevraagd). Nu is dus de motor te dik voor mijn baan, hij trekt te veel stroom. Nu dacht ik aan 2 oplossingen:

De Intellibox levert waarschijnlijk meer stroom, want als ik de locomotief op de testbaan van de Stoomfluit zet (waar een intellibox op is aangesloten), rijdt de locomotief perfect.

Met een vriendelijke groet,

Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Sander Fondse op 19 March 2009, 09:45:09
Ik heb een tegenvraag :
hoe kan je centrale een 'overbelast' signaal geven, terwijl je decoder dat niet doet ? Ik dacht toch echt dat de Roco-Centrale meer stroom kan leveren dan dat de decoder kan

Maar goed, er is een 'omwissel' motor. Dat is een kit van SB-Modellbau.
 http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=51_110 (http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=51_110)
Kijk bij kit 28089. Kost wel 83 euro (excl. verzendkosten)
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 10:04:04
Weet het niet, als je de loc op de baan zet en fullspeed gaat rijden, geeft hij overload weer.

poeh, dat is behoorlijk duur. Zal een booster ook zin hebben?, en die komt later toch altijd nog van pas als ik nog meer locomotieven ga kopen.

Met een groet

Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Hans Kl op 19 March 2009, 10:04:26
Mijn hele erge oude Roco Br215 (BJ 1976) gaf ook deze problemen.
Roco booster ging op overload en schakelde af. Dit was 100% reproduceerbaar.
Op een gegeven moment ging de Lenz 1025 zelfs roken.

Deze Br215 had nog zo'n hele grote ronde motor.
Ik heb de kap gewisseld met zo'n moderne 215 uit een goedkoop startsetje.
Hier zit een decoderinterface op, en een kleiner motortje.

Groet,
Hans
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 10:20:40
ja die van mij heeft ook zon grote zwarte ronde motor.
Maar als een nieuwe motor 80 euro kost, dan kan ik net zo goed precies dezelfde bij C* van Piko kopen voor 50 euro en dan de kap & decoder weer in de nieuwe zetten.

Is de decoder niet te begrenzen dat de motor maar zoveel mA gaat gebruiken, zodat er geen overload ontstaat?

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 March 2009, 10:30:00
Trekt die dikke motor van Roco zoveel stroom? Is er iemand die kans ziet om dat  te meten? Ik ken die motor wel, maar heb er op het moment geen in huis.

Wat je ook kunt overwegen is om er een Mashima motor in te zetten. Die is wel dunner dan de Roco motor, dus je zult er wat opvulling onder moeten leggen.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 10:34:31
Kennelijk, die decoder wordt ook gloeiend heet na het rijden. Maar er zijn toch wel meer mensen die deze loc hebben en die deze loc ook digitaal hebben, hoe hebben die dat dan gedaan?

Ik keek even naar dat Mashima, maar, die asjes die uit de motor komen, moeten wel precies net zo lang zijn als de oude motor, toch? Die opvulling is geen probleem, misschien wat PUR ofzo, of metalen plaatjes.

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 March 2009, 10:56:27
Ik keek even naar dat Mashima, maar, die asjes die uit de motor komen, moeten wel precies net zo lang zijn als de oude motor, toch?
Het is inderdaad wel handig als de as dezelfde lengte heeft. Ik weet niet hoe lang die dikke Roco motor is, maar ik heb hier wel de catalogus van GM&S met de gegevens van de Mashima's.

Mashima 18x24, totale aslengte 44mm
Mashima 18x30, totale aslengte 50mm
Mashima 18x33, totale aslengte 63mm.

Een iets te lange as is geen probleem, je kunt ze aan beide kanten een paar mm inkorten.

Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Menno op 19 March 2009, 11:05:26
Wat gek... ik heb hier ook een oude BR215 van Roco, grote ronde motor, rijdt nog perfect, is digitaal, en is nog nooit afgeschakeld: mijn baan is echter niet zo groot dat ik 'm een duurtest kan laten uitvoeren, maar op volle snelheid rijd het model vrolijk zijn 'rondjes' (ik kan geen rondjes rijden  ;D ) en heb ik nog nooit last gehad van een rokende decoder of overbelastings-beveiliging-inschakeling (leuk woord  ;D ) van de versterker.

In de loc is een Locpilot V3 ingebouwd, en ik krijg zin het geheel zijn ingewanden eens te onderzoeken  ;)
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Ruud K op 19 March 2009, 11:14:37
Ook ik heb zo'n oude Br 218 met grote motor, digitaal gemaakt (Lenz Gold) en nooit problemen. Hetzelfde met de V 200 van Roco: alles pico bello.

Misschien moet de motor bij jou heel hard werken vanwege stof en vuil, waardoor er overbelasting ontstaat. Maak de tandwielen e.d. eens goed schoon met wasbenzine, doe er een druppeltje olie op en op het wormwiel wat Roco-vet en kijk eens wat er dan gebeurt.

Succes!
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Menno op 19 March 2009, 11:15:23
Goed... de ingewanden hebben zich prijs moeten geven, en ik ben eens gaan meten wat de motor trekt.

Meetresultaten zijn in analoog bedrijf, omdat PWM aansturing toch geen betrouwbare resultaten oplevert.

De aanloopstroom is redelijk met zo'n 100 mA, waar de motor bij ongeveer 1,2 Volt aanloopt, maar wanneer ik de motor direct op 7 Volt laat aanlopen springt de meter over de 300 mA heen (ik vermoed dat de piek zo rond de 0,5 A ligt, iets waar mijn meter te sloom voor is)

Het zou me dus niets verbazen als de motor-aansturing het probleem is: als de motor telkens via PWM met de volle spanning aangestuurd word (die ook nog eens hoger ligt dan in 'gewoon' analoog bedrijf) vind ik het net niet verbazend dat de boel moeilijk gaat doen... Blijft echter over dat ik het nog nooit meegemaakt heb
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Hans Kl op 19 March 2009, 11:23:50
'k heb ook nog een v200 van roco met zo'n dikke motor, oceanblauw/beige.
Die geeft geen problemen, maar is ook een stukje jonger.
Wellicht dat er meerdere dikke motoren zijn?
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 11:32:36
De multi-maus booster is 3A
De Intellibox booster is eveneens 3A.
Geen verschil.

De vraag is dus rijdt de trein alleen op de baan of rijden er meerdere treinen.
Als de Motor te veel stroomverbruikt zal niet de booster een overload geven, maar zal de decoder beveiliging aanspreken, of als die er niet inzit zal de decoder in rook opgaan.

Decoder kan een motorstroom leveren van 0,8A tot 1,2A afhankelijk van het merk/type decoder.
Dus ik denk dat er of iets mis is met de booster van Roco, of dat er teveel stroomverbruikers op de baan staan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 12:25:35
hmm, dan moet het toch aan de decoder liggen
Wim: Nee maar ik heb geen booster, ik heb alleen de versterker. Ikdacht, misschien is het een oplossing om een booster erbij te kopen en aan te sluiten zodat de trein wel goed rijdt.
Er stond maar 1 trein op de baan, en dat is de Br 218.

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 12:36:57
Anne, booster of versterker is allebei hetzelfde. 3A is wat hij kan leveren. Aansluiten van een booster heeft geen nut want iedere booster bediend zijn eigen geisoleerde deel van het sporenplan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 12:41:44
Sorry, je hebt 100% gelijk

Misschien een hele onozele vraag, mar als je een booster van 3,2A neemt en een versterker van 3,2A, dan staat er toch 6.4A op de baan?

Maargoed, als de Intellibox ook die spaning levert, snap ik nog steeds niet waarom de Roco loc wel op de baan met de intellibox rijdt, maar niet op mn Roco baan

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Remunj op 19 March 2009, 12:52:35
Misschien een hele onozele vraag, mar als je een booster van 3,2A neemt en een versterker van 3,2A, dan staat er toch 6.4A op de baan?
Zoals Wim ook al schreef een booster en versterker is hetzelfde. Alleen een andere naam voor hetzelfde beestje.
Elke booster (of versterker) voedt een eigen volledig gesioleerd deel van de baan en kan maar 3,2  leveren. Dus niet beide op hetzelfde spoorgedeelte aansluiten!!

Gr.
Eric
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 12:52:53
Anne, omdat het een andere baan is misschien??? Dus ik denk dat je in je eigen baan moet kijken, en opzoek moet gaan naar bijvoorbeeld een ontstoor condensator in een aansluitrails bijvoorbeeld.

Over de boosters, lees wat ik je schrijf, iedere booster is verantwoordelijk voor zijn eigen van elkaar geisoleerde baanvak.

Dus de vermogens kun je niet bij elkaar optellen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: santerdam op 19 March 2009, 12:55:51
Op de baan staat geen stroom (A) maar spanning (V). Stroom ontstaat als een verbruiker (loc) op de baan staat.

Je kunt de vermogen nooit bij elkaar tellen, versterker en booster zijn ieder aangesloten op hun eigen -geisoleerde- deel van de baan.

Dat de Roco een foutmelding geeft en de IB niet, zou kunnen liggen in een (klein) verschil in  de gevoeligheid van de waarschuwingsdetectie.

Hoe is tijdens de ombouw omgesprongen met ontstoringsmateriaal op het printje van de loc ?

Sander
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 12:59:07
Sander, de ontstoring op de print heeft alleen invloed op de decoder zelf, die zit namelijk niet in de voedingdspanning naar de decoder, maar in de aansluiting van de motor. Dus die ontstoring heeft geen invloed op de versterker/booster.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: santerdam op 19 March 2009, 13:11:37
Wim, ik doelde op de ontstoringscondensatoren, die op sommige Marklin modellen zitten. Ik heb het even gechecked, de ESU handleidingen beschrijving dit specifiek. Het zal er van afhangen of in dit geval eenzelfde motor is gebruikt en welke decoder is ingebouwd - denk ik.

Sander
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 March 2009, 13:15:34
Sander, de ontstoringscomponenten die normaal in een loc zitten, komen na inbouw van de decoder vanzelf achter de decoder te zitten, dus tussen decoder en motor. Iemand die kans ziet om ze tussen de decoder en de railaansluiting te krijgen, die is wel erg artistiek bezig. 8)
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 13:18:17
Sander, %$#%$&^%*^%(^(&*)*&, we hebben het hier toch over een ROCO lok.

Haal jan en alle man er dan niet bij, om je gelijk te krijgen. Beperk je gewoon tot het probleem, en als je het niet begrijpt zeg dan niets.

Anne heeft al moeite genoeg om het te begrijpen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 13:21:14
Ik heb het hele Multimaus systeem zo aangesloten hoe het ook hoort, dus geen draden doorgeknipt met kroonsteentjes ertussen ofzo, nee, helemaal orgineel en al het rails is ook gewoon Roco-line met bedding. Dus dan moet het toch echt aan de decoder of de motor liggen?

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 13:24:14
Anne, nee daar ligt het niet aan, want op de Intellibox doet hij het immers wel.
Dus ligt het aan de Versterker, of aan de manier waarop het aangesloten is. Meer kan ik er niet van maken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 13:26:13
hm, had nog een versterker, die doet precies hetzelfde, en de manier waarop het aangesloten is, bedoel je dan het Multimaus systeem of hoe het in de loc is aangesloten?

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 March 2009, 13:28:46
Dus dan moet het toch echt aan de decoder of de motor liggen?
Dat is nou net het probleem. Op afstand is dat moeilijk te zien. En waarom zou het daaraan moeten liggen? Je zegt dat hij in de winkel op een IB wel goed werkt. Het uitgangsvermogen van de IB is gelijk aan dat van de Roco versterker. Dus als het bij jou thuis niet goed werkt, dan zou het net zo goed aan de Roco versterker kunnen liggen.
Je komt daar alleen maar achter door te gaan meten.
Of je moet eens op zoek gaan of er toch niet per ongeluk een ontstoorcondensator in je aansluitrail zit.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 13:34:01
Anne,

Lees even mee.

De versterker kan 3A leveren. Wordt er meer Stroom gevraagd zal de over load
aanspreken.


De lok decoder in de lok kan maximaal 1,2A stroomleveren aan de motor en de lokverlichting.

Wordt er meer stroom door de lok en de verlichting in de lok verbruikt zal de overload beveiliging van de decoder zelf aanspreken. Zit de beveiliging er niet in dan gaat de decoder stuk er komt dan ROOK uit.

Dus de lok met decoder zal nooit meer dan 1,2A van de totaal stroomverbruiken. En die is dus 3A. Meer dan voldoende dus.

Zoals ik al eerder zei of de versterker is gammel, maar dat heb je zelf al uitgesloten door een andere aan te sluiten, of er zit een probleem in de rails/ cq baan.

Leuker kan ik het niet voor je maken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 13:39:12
Ik heb het duidelijk gelzen Wim (y)

die aansluitrail komen alleen gewoon 2 draadjes uit die aan de rails zijn vastgesoldeerd en aan de andere kant zit zn 2 polig stekkertje. .

Ik heb net een heel klein rondje gemaakt (met de krapste bochten), maar de versterker vertikt het dan nog, bij allebeide versterkers.

Als ik mn oude Roco analoge trafo aansluit rijdt deze loc trouwens perfect, maar ik denk dat dat er niks mee te maken heeft
Meer kan ik er ook niet echt over zeggen :-|

Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Wim Ros op 19 March 2009, 13:41:40
Anne, keer die aansluitrails dan eens om en maak er dan even een foto van.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Anne op 19 March 2009, 14:02:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0160.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0161.jpg)
Bij Roco zit meestal zn zwart dingetje aan de onderkant, maar die heb ik er even afgehaald, anders zie je niks
Groet, Anne
Titel: Re: Roco BR 218
Bericht door: Menno op 19 March 2009, 14:10:49
De aansluitrail ziet er prima uit: de ontstoorcondensator zit in de weg als je dat zwarte spul eraf wil halen, maar gezien het feit dat die ontbreekt is dit de juiste aansluitrail.

De oorzaak zit toch echt in de baan of versterker, maar welke van de twee is me onduidelijk.

Probeer eens te testen met alleen de aansluitrails aangesloten en het geheel eens te laten draaien. Ga dan net zolang rail-stukken aansluiten totdat het probleem optreed.