BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 18 March 2009, 13:18:33

Titel: DSM staakt ammoniaktransport
Bericht door: Hans Reints op 18 March 2009, 13:18:33
Het transport van ammoniak van DSM Geleen naar DSM Agro te IJmuiden wordt uiterlijk eind dit jaar definitief beƫindigd. Dat staat in een convenant dat aanstaande donderdag door de Kamer in het Algemeen Overleg over het Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen wordt besproken.
Ik kan uit dit bericht niet opmaken in hoevere dit met het transport over de rails te maken heeft??  Is er iemand die hier meer opheldering over kan geven??? DSM Agro krijgt hiervoor een schadevergoeding van bijna 48 miljoen euro omdat de eerder verleende milieubeheervergunning voor IJmuiden gedeeltelijk wordt ingetrokken.  DSM bouwt met de schadevergoeding een nieuwe fabriek in Geleen. ????? :-|

SK

Titel: Re: DSM staakt ammoniaktransport
Bericht door: henk op 18 March 2009, 13:32:28
Staat inderdaad op de agenda (http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/per_commissie/details.jsp?parlisnummer=2009A00245&dayofweek=&his=) van de Commissie Verkeer & Waterstaat. Op die pagina staat een knop naar zoekmachine Parlando (http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous). Als je daar in 'zoek uitgebreid' de term 'convenant DSM' intikt, dan vind je de convenantstekst en de begeleidene brief waaruit blijkt dat het inderdaad om het spoorvervoer gaat.

Sommige mensen moeten voor hun werk de weg in de Haagse krochten weten.  ;D
Titel: Re: DSM staakt ammoniaktransport
Bericht door: laurent op 18 March 2009, 15:39:03
DSM Agro krijgt hiervoor een schadevergoeding van bijna 48 miljoen euro omdat de eerder verleende milieubeheervergunning voor IJmuiden gedeeltelijk wordt ingetrokken. 
En ze maken per maand bijna 2 miljoen euro pure winst. Gaat leuk worden, het personeel moet naar Corus, maar die trappen er ook 800 uit.

Is al even bekend hoor ;)
En weet je waarom het dicht moet? Omdat er een enorm opgeblazen verhaal is rondom NH3. Duitsland en Frankrijk enzo zeggen dat alle "gevaarlijke" stoffen per spoor moeten, wat doet Nederland? Die weigeren het helemaal. Omdat de trein door woonkernen heen komt, 2 maal per week, stuk of 20 middelgrote tankers. Helaas wordt er niet bijverteld dat er 2 keer per dag een trein met zo'n 25 tot 30 grote tankers geladen met NH3 over de Betuweroute naar Duitsland gaat, pal langs woonkernen.
Volgende dat ze gaan verbieden zal wel LGP o.i.d. worden.