BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Railhopper op 29 October 2006, 18:00:22
-
Hallo iedereen
Ik had een vraagje, ik wil graag met bovenleidingen van Sommerfeldt gaan werken. wie weet hoe dit in zijn werk gaat. hoefje alleen de portalen en de rijdraad te kopen of moet je meerdre dingen er bij kopen ??? ???
ik hoop dat iemand dit weet :)
Railhopper
N.B Het Gaat om een module van 250 cm ;D
-
Hallo Railhopper,
De masten / portalen zijn compleet maar moeten wel in elkaar gezet worden.
Het is een bouwdoos zeg maar. Of het nu om een enkele of dubbele mast gaat. De masten / portalen komen kompleet met isolatoren.
Indien je een naar Nederlands of Belgisch voorbeeld modelbaan / module hebt, dan kan je er nog een afspan inrichting los bij kopen.
Indien je Duits of andere landen als voorbeeld hebt zijn er meer accesoires te verkrijgen.
En indien je de bovenleiding onder spanning zet en er echt mee werkt dan zijn er isoleer stukjes voor de rijdraden te verkrijgen.
Dat is het dacht ik wel. Oh ja er is ook nog een mal te kopen die de afstand van de plaatsing t.o.v. het rails bepaald, maar dat heeft op zich niets te maken met de daadwerkelijke bovenleiding.
Veel plezier er mee, ik ben zelf een half jaar geleden met wat Belgische bovenleiding van Sommerfeldt aan het werk gegaan, het Nederlandse maak ik zelf van messing.
Erwin
-
Hoi Erwin :D
bedankt voor je informatie, :D :D
ik wil naar Nerderlands voorbeeld gaan bouwen. het is bedoelt voor een module , er komt geen stroom op te staan.
had ik nog een vraagje welke draad moet ik nemen want op de site van TT
zie ik veel verschillende draden staan :'(
Railhopper
-
Niet zoals ik de verkeerde 30x bestellen. :(
Maar voor een goed antwoord zal ik de catalogus er voor bij moeten halen, maar waar die nu weer is weet ik niet. Zal wel ergens in een doos zitten met bovenleiding spul.
In iedergeval heb je, meen ik twee soorten draad, fijn en grof om het zo maar even te zeggen. De fijne is dun en moet gesoldeerd worden, de groffe is als ik het goed hebt 0.2 mm dikker en heeft van die ronde gebogen uiteinden waardoor het niet gesoldeerd bevestigd kan worden. Hier heb ik nog geen ervaring mee.
Wat de lengtes van de draden betrefd, dat hangt af van de situatie op je module. Boog radius ed.
Erwin
PS er is een rijdraad die maar voor de helft compleet is met hangers, en de andere helft is zonder hangers en heeft alleen de rijdraad en hangdraad, die heb ik dus 30x gekocht zonder goed op te letten.
Voor nummers moet ik toch even de catalogus vinden.
-
Concrete verschil tussen de standaard en de zogenaamde profidraad is gewoon de dikte. De Profidraad is inderdaad dunner en zou fijner ogen.
Hou wel rekening dat ze ook kwetsbaarder is.
Zowel de standaard als de profidraad moet je zo wie zo vastsolderen aan de masten. Klein beetje aantippen met soldeer volstaat hier.
Interessant is hier de handleiding en caralogus die door Sommerfeldt wordt uitgegeven. Heeft veel voorbeelden en tips mbt tot de aanleg en aanspannen en tevens welke rijdraden in welke bochten moeten komen. Koop zeker de mal voor de juiste afstandplaatsing van de masten
groetjes
Peter /Gent
die zelf een deel van zijn bovenleidingmasten probeert te maken ;D
-
Okee ik heb de catalogus gevonden, mocht je wat nummers willen weten.
Peter, weet jij mischien waar rijdraad nummer 149 voor gebruikt wordt? Dat is die van 450 mm lengte en maar voor de helft compleet, een uiteinde is dus open.
Ik zelf denk als laatste draad in een tunnel waar je hem uit het zicht bevestigd op een hogere afstand om de pantograaf op te vangen?
Op zich geen ramp want ik maak er een Belgisch rijdraad van en als ik dan toch aan het solderen ben, dan kan ik gelijk het open gedeelte bewerken.
Erwin
-
De rijddraad die aan één uiteinde open is wordt gebruikt bij een afspaninrichting.
-
Hoi Erwin :)
dus ik moet ze altijd vast solderen ook al komt er geen stroom op te staan ??? ???
Railhopper
-
@L1train
Bedankt dan weet ik dat ook weer. Toen ik ze ontving van de post dacht ik eerst met een defecte produktie te maken te hebben.
@Railhopper
Volgens Peter wel, en hij schrijft dat dat niet moeilijk is, gewoon even aan tippen. Ikzelf heb de rijdraden nog niet gebruikt en dus nog geen ervaring mee, wat het monteren betrefd.
Ik heb alleen de masten klaar op dit moment. Solderen doe ik zo ie zo, maar ik was in de veronderstelling dat het niet nodig was bij de groffe draden omdat die van die ogen aan de uiteinden hebben.
Zo zie je maar, hebben we allebij weer wat geleerd.
Erwin
PS dit is een link naar mijn bovenleiding zoals het er uit ziet. De onderste twee portalen zijn zelfbouf van messing profiel. De Belgische zijn van Sommerfeldt.
http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm (http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm)
-
de eerste 8 enkel masten zijn binnen en volgende week komen de Bovenleidingportaal 2 sporen binnen
Railhopper
_______________________________________
Acts/vos loc er bij :D :D :D :D
-
zijn er ook bogen voor 4 spoors?
-
volgens mij niet, maar dit weet ik ook niet zeker
Railhopper
___________________________________________________
Acts/Vos loc binnen :D :D :D
-
[PS dit is een link naar mijn bovenleiding zoals het er uit ziet. De onderste twee portalen zijn zelfbouf van messing profiel. De Belgische zijn van Sommerfeldt.
http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm (http://www.nlms.info/articles/railwayinfrastructure/catenary_nl.htm)
[/quote]
Mooi werk Erwin. Mag gezien worden. Ben zelf bezig met Zwitserse masten en het eerste protoype is klaar. Nog een paar kleine aanpassingen en dan kan ik ze in serie gaan produceren. Alleen de draadhangers en isolatoren heb ik van Sommerfeldt gekocht. De rest volledig in messing werk.
Proefstuk in bijlage
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/Zelbouw%20zwitserse%20masten/417837d5.jpg)
groetjes
Peter