BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: C Kocken op 16 March 2009, 23:47:41

Titel: Booster
Bericht door: C Kocken op 16 March 2009, 23:47:41
Hallo  Ik zit met het volgende probleem ik ben een pendelbaan aan het aalsluiten  en heb gisteren en vandaag proefgereden geen probleemen maar naardat ik een 2e trein op de pendelbaan heb gezet krijg ik continu kortsluiting bij de overgang van centrale naar booster nadat ik de 2e trein van de baan heb gehaald krijg ik nog steeds cortsluiting  heeft iemand hier een verklaring voor
Mvrg.Kees`Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 16 March 2009, 23:51:21
Misschien kun je ook iets meer vertellen over merk en type van het gebruikte materiaal. Zo kunnen we er niet zoveel mee.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 00:03:01
Hallo  Intellibox met de power 3
C kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: R Fongers op 17 March 2009, 00:04:04
En wat voor decoders?

Grtz Rob
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 00:11:10
Hallo Lenz  en esu
C kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 17 March 2009, 00:15:13
C. Kocken, is het misschien mogelijk om in een schema weer tegeven hoe het daadwerkelijk is aangesloten?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 00:26:10
Hallo dat is moeilijk  ik kan wel mijn baan mailen die moet dan op koploper gezet worden  bovendien heeft het eerst geen kortsluiting gegeven hoe kan dit in een keer veranderen
 C kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 March 2009, 08:51:29
...bovendien heeft het eerst geen kortsluiting gegeven hoe kan dit in een keer veranderen
Dat is op afstand moeilijk te zien. Je zult dus toch op de een of andere manier moeten aangeven hoe de zaak aan elkaar zit.
Als je het niet kunt tekenen, beschrijf het dan eens. En dan graag punten, komma's en hoofdletters gebruiken, dat leest makkelijker.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 22:42:36
Hallo na enkele uuren zoeken ben ik nog steeds niet verder.

Inmiddels kan ik een duidelijke opsommen wat er mis is.

Bij overgang van intellibox naar power 3 kortsluiting

Pouwer 3 geeft aan oververhitting 1x rood 1x groen knipperen

Intellibox op groen  alles nomaal intellibox groen pouwer 3 groen

Welke trein ik ook neem alles reageerd hetzelfde bij overgang  kortsluiting

Heb al maanden lang met pouwer 3 gereden in mijn schaduw station nooit probleemen

Heb pouwer 3 gewisseld met pouwer 6 maar geeft dezefde partonen .

Als ik de trein alleen op de pouwer 3 laat rijden ook geen probleemen.

Alles heeft dus te maken met overgang van intellibox naar pouwer 3 heeft maanden goed gewerkt en stopt plotseling .

waar moet ik zoeken ? wat heb ik verkeerd gedaan ?(kan mezelf niets herinneren dat ik iets anders heb aangesloten wat invloed hierop kan hebben)
Alle adviezen zijn welkom

Kees kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: R Fongers op 17 March 2009, 22:49:57
Kees,

Heb je niet per ongeluk de common verwisseld met de andere draad bij een van beide?

Grtz Rob
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 23:02:03
Hallo Rob  Dit heb ik geprobeerd om te kijken of de sluiting dan weg is  geen resultaat dus weer teruggezet
Kees`Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 17 March 2009, 23:02:51
En toch wil ik nog steeds heel erg graag weten hoe het is aangesloten.
Heb je in de tussentijd misschien de LocoNet-Interface aangesloten?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: stig op 17 March 2009, 23:16:01
Ligt er nog een schroevendraaier op het spoor? :-|
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 23:17:10
Hallo Wim nee heb ik wel klaarliggen maar nog niet aangesloten
Kees Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 17 March 2009, 23:50:25
Nee er licht niets op de baan wat kortsluiting kan veroorzaken  anders zou de kortsluiting continu zijn
Kees
Titel: Re: Booster
Bericht door: R Fongers op 17 March 2009, 23:51:44
Zie Koploper
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 17 March 2009, 23:54:57
Ok, dan blijft er toch echt niets anders over dat je ons verteld in woord of beeld hoe het aangesloten zit. Eerder kunnen we je niet verder helpen. Want alles is dan gissen, of koffiedik kijken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 18 March 2009, 00:19:33
Hallo Wim  ik zal het zo goed mogelijk proberen
Hoofdbaan  aangesloten op itb. met terugmelders vam Ldt
opstelspoor aangesloten op Pouwer 3 met terugmelders van Ldt
Loopt al maander perfect op koploper geen problemen bij overgang naar booster
Pendelbaan eveneens  aangesloten op pouwer 3 loopt al weken proef handmatig  op koploper geen probleem bij overgang van itb naar booster
Wil proeg gaan rijden  met 2 locs krijg kortsluiting en treinen weigeren van itb naar booster  niets veranderd in stroomaansluiting
Dit gaat boven mijn pet
Kees  Kocken
PS baan staat op koploper forum
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 18 March 2009, 00:22:46
Sorry Kees, maar hier komen we ook geen steek verder mee.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 18 March 2009, 00:31:15
Ok Wim  ik denk dat ik morgen maar eens Uhlenbrock ga bellen
Kees Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 18 March 2009, 00:51:37
Kees, en die zullen je dan dezelfde vraagstellen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: Fred op 18 March 2009, 08:39:31
Hallo,

Nog een suggestie. Als je sluiting hebt tussen de ib en je booster, dan knipperen de rode en groene lampjes. Dat schrijf jij ook. 

Wellicht kun je aangeven hoe ze knipperen. Ik bedoel. is er een bepaalde volgorde bv. 1 x groen en dan 2 x rood  of 1 x groen en dan 3 x rood. Aan de hand hiervan kun je namelijk zien wat voor storing het is. In de handleiding van de booster staat achterin beschreven wat de betekenis is van deze volgorde van knipperen.

We horen het wel.

Groetjes,
Fred.
Titel: Re: Booster
Bericht door: Fred op 18 March 2009, 08:45:43
Hoi,

Sorry, lees nu dat je dat al aangaf. 1x rood en 1 x groen. Volgens jou geeft dat aan " oververhitting".  Zoals de anderen al schreven is dit, zonder nader aansluitschema niet op te lossen. Dat iets al een tijd, schijnbaar, proleemloos werkte zegt niets, is mijn eigen ervaring met 2 boosters. Toch kan er een een aansluitfout zitten. dat had ik nl. ook op mijn eigen baan. Dus.... aansluitschema is vereist, denk ik.

Groetjes.
Fred
Titel: Re: Booster
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 March 2009, 09:09:09
Kees, ik zal ook nog een duit in het zakje doen. Je moet toch eerst een aansluittekening laten zien. En als je geen kans ziet om er een tekening van te maken, dan moet je echt draad voor draad beschrijven hoe het aan elkaar zit. Daar is al meerdere malen naar gevraagd, maar blijkbaar kost het je veel moeite om dat duidelijk te maken.
Titel: Re: Booster
Bericht door: Joto op 18 March 2009, 09:52:32
Kees,

Ik ben geen elektra-expert, maaaaaaar teken in paint
hoe je e.e.a. heb aangesloten, mooi met kleurtjes.

Dit is voor jezelf leerzaam omdat:
- jij ook geen elektra-expert ben,
-dit de forum leden goede info geeft,
-werkt voor je eigen geest goed (beeldvorming tussen de oren)
-je hebt meteen een naslagwerk van je aansluitingen.
   (na jaren kan je nog zien hoe het is aangesloten)
(=4 redenen)

Of ben je al aan het tekenen ??  ;)

John
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 18 March 2009, 10:14:16
Nee er licht niets op de baan wat kortsluiting kan veroorzaken  anders zou de kortsluiting continu zijn
Kees

Nee, want door een fout in de manier van aansluiten, dus door b.v. te weinig aansluitingen naar het spoor, en dus door een bepaalde overgangsweerstand. Kan het dus zo maar zijn dat als er een trein over rijdt, dat dit net het laatste zetje is wat nodig is om in kortsluiting te gaan. En dat het tijden goed gegaan is kan daar dus aan liggen. Het kan zomaar zijn dat door stoten of temperatuur verschillen, krimpen uitzetten van de rails en het hout, er een contact probleem ontstaat.
Dus daarom alleen is een bedradings/aansluitschema van belang.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: Fred op 18 March 2009, 14:33:41
Juist Wim.

Zoals " mij ondertekening aangeeft, werk ik met 2 van die boosters. Ook ik had zo'n probleem wat veel later, na maanden gewoon gebruiken , plotseling de kop op stak door een van de zaken die jij nu net beschreef. Bij mij was het ook toch een foutieve aansluiting waar ik ook telkens overheen keek.

Een schemaatje is dus echt nodig... ;)

Fred.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 19 March 2009, 01:13:59
Hallo allemaal  ik heb helaas niet eerder dan vrijdag avond weer tijd voor de baan  ik zal alle draden nalopen en trachten een zo goed mogelijk schema aan te leveren .
Vast allemaal bedankt voor jullie medewerking.
Kees Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Edgar op 19 March 2009, 06:37:16
Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je de aansluiting van booster naar de sporen al een keer omgewisseld hebt om te controleren of er geen ompoling in het spoor tussen booster en centrale zit, toch?

Edgar
Titel: Re: Booster
Bericht door: Saraan op 20 March 2009, 09:47:00
Hallo Kees,

ik heb geen ervaring met boosters, en weinig ervaring met digitale technieken, maar opper hier toch maar mijn voorstel.

Naar mijn weten kan je de spanning van een booster instellen (bv lagere spanning voor N schaal). Leveren de beide boosters wel dezelfde spanning? Als dat niet zo is, dan krijg je problemen. Namelijk bij de overgang met een trein, gaat de booster met de hoogste spanning stroom leveren aan de booster met de laagste spanning. Deze stroom kan aanzienlijk zijn, en kan de zekering van de boosters doen afslaan.

Meet eens met een eenvoudige multimeter wat de spanning is over de railisolatie langs iedere kant als beide boosters aan staan.. Deze zou ongeveer 0 (nul) moeten zijn aan beide kanten. Stel beide boosters in op dezelfde rijspanning, en controleer dit eventueel met een multimeter.

't Is maar een voostel... wie weet.
groetjes,
Michiel
Titel: Re: Booster
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 March 2009, 10:01:57
Op het Koploperforum is inmiddels een soortgelijk idee geopperd, nl. dat er twee verschillende trafo's zijn gebruikt. Dat komt feitelijk op hetzelfde neer als verschillende spanningsinstellingen van de boosters.
Als dat zo is, dan was dat al veel eerder in het oog gesprongen als Kees maar de moeite had gedaan om zijn installatie te tekenen of te beschrijven.
Maar ja, als hij dat ondanks herhaalde verzoeken niet doet, dan blijven we in het luchtledige zwemmen.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 20 March 2009, 22:17:40
Hallo Allemaal
PROBLEEM OPGELOST
wat nienmand en zeker ik niet verwacht had.
Een telefoontje naar Uhlenbrock en na 30 sekonden gaf de man aan dat de intellibox  de schuldige was (kwam schijnbaar vaker voor)
Hen inmiddels de intellibox gewisseld voor de Ecos,booster aangesloten en de treinen wisselen zonder probleem van centrale naar booster nu nog alles corect aansluiten en de Ecos met koploper verbinden (moet nog uitzoeken hoe dat moet) 
Tip voor allemaal
Bij rijden van centrale naar booster kortsluiting
Booster knipperd rood 1x groen 1x (betekend oververhitting) booster niet heet.
normaal rijden in gebied booster en centrale

Intellibox heeft mankementen
Indien je hem rechtstreeks naar Uhlenbroc stuurd heb je hem vrij snel weer retour

Allemaal bedankt

Kees Kocken
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 20 March 2009, 22:31:18
Geweldig Kees, nu kun je dus wachten op het volgende probleem, en dat is de ECoS met S88 terugmelders, alvast sterkte hiermee.

Alleen één voordeel je hebt alvast een LocoNet-Interface. Alleen kun je die nu niet gebruiken, maar wie weet wat de toekomst zal brengen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: Willy de Vaal op 21 March 2009, 00:12:38
Geweldig Kees, nu kun je dus wachten op het volgende probleem, en dat is de ECoS met S88 terugmelders.

Mvg
Wim.


Welk probleem verwacht je dan met de Ecos en de S88 bus.  ???

Ook ik gebruik een Ecos Centrale en via de S88 bus zijn hier enkele Viessmann terugmeld decoders op aangesloten, ik werk met massa detectie maar kan niet echt een probleen zien.

m.v.g. Willy...
Titel: Re: Booster
Bericht door: Wim Ros op 21 March 2009, 00:15:16
Willy, we wachten het af. Mijn ervaringen uit het veld zijn anders.
Het gaat dus om valse, of anders gezegd onterechte meldingen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Booster
Bericht door: C Kocken op 22 March 2009, 14:41:57
Hallo
,ik ben nog steeds niet op koploper met de ecos moet de verbinding nog maken  en ben daar niet zo goed in  dus moet ik wachten tot een van mijn vrienden  dit regeld
Ik gebruik zelf de terugmelders van Litfinski RM-GB-8 of die ook problemen geven is dus voor mij nog afwachten
De IB.stuur ik op en switschen kan ik dan ook weer
Bij problemen bij de ecos wort het niet moeilijk welke centrale in de verkoop gaat.
De ecos is qua centrale mooier en makkelijker,uitlezen en progameren is via het scherm  goed te volgen.
Mer de IB heb ik al div problemen gehad vandaar dat ik naar de ecos ben overgestapt en mijn IB heb verkocht
Toen ik aan koploper ben begonnen toch weer een IB gekocht  omdat toen koploper nog niet op ecos werkten . nu kan ik bijde uittesten  en een keuze maken.
De tijd zal het leren

Kees Kocken