BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: C Kocken op 16 March 2009, 23:47:41
-
Hallo Ik zit met het volgende probleem ik ben een pendelbaan aan het aalsluiten en heb gisteren en vandaag proefgereden geen probleemen maar naardat ik een 2e trein op de pendelbaan heb gezet krijg ik continu kortsluiting bij de overgang van centrale naar booster nadat ik de 2e trein van de baan heb gehaald krijg ik nog steeds cortsluiting heeft iemand hier een verklaring voor
Mvrg.Kees`Kocken
-
Misschien kun je ook iets meer vertellen over merk en type van het gebruikte materiaal. Zo kunnen we er niet zoveel mee.
Mvg
Wim.
-
Hallo Intellibox met de power 3
C kocken
-
En wat voor decoders?
Grtz Rob
-
Hallo Lenz en esu
C kocken
-
C. Kocken, is het misschien mogelijk om in een schema weer tegeven hoe het daadwerkelijk is aangesloten?
Mvg
Wim.
-
Hallo dat is moeilijk ik kan wel mijn baan mailen die moet dan op koploper gezet worden bovendien heeft het eerst geen kortsluiting gegeven hoe kan dit in een keer veranderen
C kocken
-
...bovendien heeft het eerst geen kortsluiting gegeven hoe kan dit in een keer veranderen
Dat is op afstand moeilijk te zien. Je zult dus toch op de een of andere manier moeten aangeven hoe de zaak aan elkaar zit.
Als je het niet kunt tekenen, beschrijf het dan eens. En dan graag punten, komma's en hoofdletters gebruiken, dat leest makkelijker.
-
Hallo na enkele uuren zoeken ben ik nog steeds niet verder.
Inmiddels kan ik een duidelijke opsommen wat er mis is.
Bij overgang van intellibox naar power 3 kortsluiting
Pouwer 3 geeft aan oververhitting 1x rood 1x groen knipperen
Intellibox op groen alles nomaal intellibox groen pouwer 3 groen
Welke trein ik ook neem alles reageerd hetzelfde bij overgang kortsluiting
Heb al maanden lang met pouwer 3 gereden in mijn schaduw station nooit probleemen
Heb pouwer 3 gewisseld met pouwer 6 maar geeft dezefde partonen .
Als ik de trein alleen op de pouwer 3 laat rijden ook geen probleemen.
Alles heeft dus te maken met overgang van intellibox naar pouwer 3 heeft maanden goed gewerkt en stopt plotseling .
waar moet ik zoeken ? wat heb ik verkeerd gedaan ?(kan mezelf niets herinneren dat ik iets anders heb aangesloten wat invloed hierop kan hebben)
Alle adviezen zijn welkom
Kees kocken
-
Kees,
Heb je niet per ongeluk de common verwisseld met de andere draad bij een van beide?
Grtz Rob
-
Hallo Rob Dit heb ik geprobeerd om te kijken of de sluiting dan weg is geen resultaat dus weer teruggezet
Kees`Kocken
-
En toch wil ik nog steeds heel erg graag weten hoe het is aangesloten.
Heb je in de tussentijd misschien de LocoNet-Interface aangesloten?
Mvg
Wim.
-
Ligt er nog een schroevendraaier op het spoor? :-|
-
Hallo Wim nee heb ik wel klaarliggen maar nog niet aangesloten
Kees Kocken
-
Nee er licht niets op de baan wat kortsluiting kan veroorzaken anders zou de kortsluiting continu zijn
Kees
-
Zie Koploper
-
Ok, dan blijft er toch echt niets anders over dat je ons verteld in woord of beeld hoe het aangesloten zit. Eerder kunnen we je niet verder helpen. Want alles is dan gissen, of koffiedik kijken.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim ik zal het zo goed mogelijk proberen
Hoofdbaan aangesloten op itb. met terugmelders vam Ldt
opstelspoor aangesloten op Pouwer 3 met terugmelders van Ldt
Loopt al maander perfect op koploper geen problemen bij overgang naar booster
Pendelbaan eveneens aangesloten op pouwer 3 loopt al weken proef handmatig op koploper geen probleem bij overgang van itb naar booster
Wil proeg gaan rijden met 2 locs krijg kortsluiting en treinen weigeren van itb naar booster niets veranderd in stroomaansluiting
Dit gaat boven mijn pet
Kees Kocken
PS baan staat op koploper forum
-
Sorry Kees, maar hier komen we ook geen steek verder mee.
Mvg
Wim.
-
Ok Wim ik denk dat ik morgen maar eens Uhlenbrock ga bellen
Kees Kocken
-
Kees, en die zullen je dan dezelfde vraagstellen.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Nog een suggestie. Als je sluiting hebt tussen de ib en je booster, dan knipperen de rode en groene lampjes. Dat schrijf jij ook.
Wellicht kun je aangeven hoe ze knipperen. Ik bedoel. is er een bepaalde volgorde bv. 1 x groen en dan 2 x rood of 1 x groen en dan 3 x rood. Aan de hand hiervan kun je namelijk zien wat voor storing het is. In de handleiding van de booster staat achterin beschreven wat de betekenis is van deze volgorde van knipperen.
We horen het wel.
Groetjes,
Fred.
-
Hoi,
Sorry, lees nu dat je dat al aangaf. 1x rood en 1 x groen. Volgens jou geeft dat aan " oververhitting". Zoals de anderen al schreven is dit, zonder nader aansluitschema niet op te lossen. Dat iets al een tijd, schijnbaar, proleemloos werkte zegt niets, is mijn eigen ervaring met 2 boosters. Toch kan er een een aansluitfout zitten. dat had ik nl. ook op mijn eigen baan. Dus.... aansluitschema is vereist, denk ik.
Groetjes.
Fred
-
Kees, ik zal ook nog een duit in het zakje doen. Je moet toch eerst een aansluittekening laten zien. En als je geen kans ziet om er een tekening van te maken, dan moet je echt draad voor draad beschrijven hoe het aan elkaar zit. Daar is al meerdere malen naar gevraagd, maar blijkbaar kost het je veel moeite om dat duidelijk te maken.
-
Kees,
Ik ben geen elektra-expert, maaaaaaar teken in paint
hoe je e.e.a. heb aangesloten, mooi met kleurtjes.
Dit is voor jezelf leerzaam omdat:
- jij ook geen elektra-expert ben,
-dit de forum leden goede info geeft,
-werkt voor je eigen geest goed (beeldvorming tussen de oren)
-je hebt meteen een naslagwerk van je aansluitingen.
(na jaren kan je nog zien hoe het is aangesloten)
(=4 redenen)
Of ben je al aan het tekenen ?? ;)
John
-
Nee er licht niets op de baan wat kortsluiting kan veroorzaken anders zou de kortsluiting continu zijn
Kees
Nee, want door een fout in de manier van aansluiten, dus door b.v. te weinig aansluitingen naar het spoor, en dus door een bepaalde overgangsweerstand. Kan het dus zo maar zijn dat als er een trein over rijdt, dat dit net het laatste zetje is wat nodig is om in kortsluiting te gaan. En dat het tijden goed gegaan is kan daar dus aan liggen. Het kan zomaar zijn dat door stoten of temperatuur verschillen, krimpen uitzetten van de rails en het hout, er een contact probleem ontstaat.
Dus daarom alleen is een bedradings/aansluitschema van belang.
Mvg
Wim.
-
Juist Wim.
Zoals " mij ondertekening aangeeft, werk ik met 2 van die boosters. Ook ik had zo'n probleem wat veel later, na maanden gewoon gebruiken , plotseling de kop op stak door een van de zaken die jij nu net beschreef. Bij mij was het ook toch een foutieve aansluiting waar ik ook telkens overheen keek.
Een schemaatje is dus echt nodig... ;)
Fred.
-
Hallo allemaal ik heb helaas niet eerder dan vrijdag avond weer tijd voor de baan ik zal alle draden nalopen en trachten een zo goed mogelijk schema aan te leveren .
Vast allemaal bedankt voor jullie medewerking.
Kees Kocken
-
Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je de aansluiting van booster naar de sporen al een keer omgewisseld hebt om te controleren of er geen ompoling in het spoor tussen booster en centrale zit, toch?
Edgar
-
Hallo Kees,
ik heb geen ervaring met boosters, en weinig ervaring met digitale technieken, maar opper hier toch maar mijn voorstel.
Naar mijn weten kan je de spanning van een booster instellen (bv lagere spanning voor N schaal). Leveren de beide boosters wel dezelfde spanning? Als dat niet zo is, dan krijg je problemen. Namelijk bij de overgang met een trein, gaat de booster met de hoogste spanning stroom leveren aan de booster met de laagste spanning. Deze stroom kan aanzienlijk zijn, en kan de zekering van de boosters doen afslaan.
Meet eens met een eenvoudige multimeter wat de spanning is over de railisolatie langs iedere kant als beide boosters aan staan.. Deze zou ongeveer 0 (nul) moeten zijn aan beide kanten. Stel beide boosters in op dezelfde rijspanning, en controleer dit eventueel met een multimeter.
't Is maar een voostel... wie weet.
groetjes,
Michiel
-
Op het Koploperforum is inmiddels een soortgelijk idee geopperd, nl. dat er twee verschillende trafo's zijn gebruikt. Dat komt feitelijk op hetzelfde neer als verschillende spanningsinstellingen van de boosters.
Als dat zo is, dan was dat al veel eerder in het oog gesprongen als Kees maar de moeite had gedaan om zijn installatie te tekenen of te beschrijven.
Maar ja, als hij dat ondanks herhaalde verzoeken niet doet, dan blijven we in het luchtledige zwemmen.
-
Hallo Allemaal
PROBLEEM OPGELOST
wat nienmand en zeker ik niet verwacht had.
Een telefoontje naar Uhlenbrock en na 30 sekonden gaf de man aan dat de intellibox de schuldige was (kwam schijnbaar vaker voor)
Hen inmiddels de intellibox gewisseld voor de Ecos,booster aangesloten en de treinen wisselen zonder probleem van centrale naar booster nu nog alles corect aansluiten en de Ecos met koploper verbinden (moet nog uitzoeken hoe dat moet)
Tip voor allemaal
Bij rijden van centrale naar booster kortsluiting
Booster knipperd rood 1x groen 1x (betekend oververhitting) booster niet heet.
normaal rijden in gebied booster en centrale
Intellibox heeft mankementen
Indien je hem rechtstreeks naar Uhlenbroc stuurd heb je hem vrij snel weer retour
Allemaal bedankt
Kees Kocken
-
Geweldig Kees, nu kun je dus wachten op het volgende probleem, en dat is de ECoS met S88 terugmelders, alvast sterkte hiermee.
Alleen één voordeel je hebt alvast een LocoNet-Interface. Alleen kun je die nu niet gebruiken, maar wie weet wat de toekomst zal brengen.
Mvg
Wim.
-
Geweldig Kees, nu kun je dus wachten op het volgende probleem, en dat is de ECoS met S88 terugmelders.
Mvg
Wim.
Welk probleem verwacht je dan met de Ecos en de S88 bus. ???
Ook ik gebruik een Ecos Centrale en via de S88 bus zijn hier enkele Viessmann terugmeld decoders op aangesloten, ik werk met massa detectie maar kan niet echt een probleen zien.
m.v.g. Willy...
-
Willy, we wachten het af. Mijn ervaringen uit het veld zijn anders.
Het gaat dus om valse, of anders gezegd onterechte meldingen.
Mvg
Wim.
-
Hallo
,ik ben nog steeds niet op koploper met de ecos moet de verbinding nog maken en ben daar niet zo goed in dus moet ik wachten tot een van mijn vrienden dit regeld
Ik gebruik zelf de terugmelders van Litfinski RM-GB-8 of die ook problemen geven is dus voor mij nog afwachten
De IB.stuur ik op en switschen kan ik dan ook weer
Bij problemen bij de ecos wort het niet moeilijk welke centrale in de verkoop gaat.
De ecos is qua centrale mooier en makkelijker,uitlezen en progameren is via het scherm goed te volgen.
Mer de IB heb ik al div problemen gehad vandaar dat ik naar de ecos ben overgestapt en mijn IB heb verkocht
Toen ik aan koploper ben begonnen toch weer een IB gekocht omdat toen koploper nog niet op ecos werkten . nu kan ik bijde uittesten en een keuze maken.
De tijd zal het leren
Kees Kocken