BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Dennis op 16 March 2009, 15:58:58

Titel: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 16 March 2009, 15:58:58
Ik wil op de laatste wagen van mijn D10 sluitseinen plaatsen op ijzers.
Zoals te zien is in het prachtige boek zoals op de foto is te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01063_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01063_2.jpg)
alleen op de foto is het niet de bagagewagen maar een gewoon rijtuig wat als laatste rijd.
Bij mij rijd nu net de bagagewagen als laatste wagon.

Kan iemand mij vertellen waar ik de ijzers moet aanbrengen op het model?
De foto staat op pagina 250.

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 March 2009, 16:31:05
Dennis, vertel er even bij welk boek dat is. Want op de foto is dat niet te zien.

Waarom laat je de bagagewagen als laatste rijden? Ik het net ergens gelezen dat de bagagewagen altijd direct achter de loc zat. Als de loc moest omlopen, dan ging de bagagewagen mee naar de andere kant.
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 16 March 2009, 16:34:39
Sorry Klaas helemaal vergeten.
Het gaat om het boek van de heer albers 1947/1986.
Het laatst uitgebrachte fotoboek.

En waarom als laatst, geen idee?
Ik had de achtezijde voorzien van een modelschroefkoppeling, vandaar.

Maar mocht de bagagewagen alleen achter de loc kunnen dan plaats ik hem achter de loc.
iemand die dit kan bevestigen?

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 18 March 2009, 14:32:09
Niemand???

Vooral het verhaal dat er nooit een bagagewagen achterop reed interesseerd me.

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Ekklesia op 18 March 2009, 14:42:46
Dennis,

Voor zover mij bekend is reden achter de stoomloc's altijd een bagagerijtuig, dit was een veiligheid voorschrift.

Bij de Rheingold zat aan beide uiteinden een bagagewagen, daar een stoomloc en bagagewagen niet op een draaischijf pasten.
 
Groenten Rob
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dpc Fo op 18 March 2009, 14:51:11
Rob zit volgens mij een heel eind in de goede richting. In de tijd dat de rijtuigen nog grotendeels van hout waren, was het voorschrift dat het eerste voertuig achter de zware en stevige stalen loc geen reizigers mocht herbergen. Vandaar de D altijd achter de loc. Als er splinters kwamen, dan maar liever in een bagagewagen dan een rijtuig met reizigers. Bovendien was er dan een goede communicatie tussen locpersoneel en de conducteur in de bagagewagen, zowel visueel als met een treinkoord en tenderbel. Toen eenmaal de rijtuigen ook van staal waren, en dus het risico op versplintering veel minder was, verviel het voorschrift dat het eerste rijtuig nooit reizigers mocht bevatten. Overigens kwam het wel voor dat er wel een rijtuig direct achter de loc hing, maar dan was dit afgesloten voor het publiek.

groeten, Carlo
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 18 March 2009, 15:31:52
Heren,

Ik dank u vriendelijk.
De D10 is van de generatie van na het voorschrift, dus het kan ;D

Nu nog de plaats van.
Heeft iemand een detail foto o.i.d?

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Ivo tB op 18 March 2009, 16:23:44
Beste Dennis,

Als je goed kijkt zit er in het boek van Alberts ook nog een foto, waarin je de D keurig achterop ziet lopen. Daarmee heb je nog geen antwoord op je sluitseinijzervraag. Ik zal eens kijken of daar geen plaatje van te vinden is. Helaas fotografeert men vooral loks en geen rijtuigen.

Groeten,
Ivo
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 March 2009, 16:40:42
Als iemand een antwoord kan geven op de vraag, dan is het modelspotter. Die komt hier ook op het forum, maar niet zo vaak.
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 18 March 2009, 16:42:12
Ivo,

Het is inderdaad heel erg vervelend dat men bijna alleen loc`s interessant vond :(
Daar in tegen heb ik nu alweer uren plezier in het doorzoeken van mijn boeken op de juiste plaatjes ;D ;D

Ben benieuwd of jij wat hebt staan?

Modelspotter maakt volgens mij geen onderdeel meer uit van het forum :(


Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: sneek op 18 March 2009, 17:46:35
sluitseinijzers tot halverwege de jaren vijftig aan de bovenzijde van de kopwanden, daarna halverwege de kopwanden (gevaar van electrocutie bij het opzetten van de sluitseinen onder de bovenleiding).

Het bagagerijtuig reed achter de loc. Slechts de vooroorlogse Rheingold reed wel met bagagerijtuig voor en achter.


grtz,
Wim
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 18 March 2009, 18:43:50
Halverwege de jaren 50 pas??
Wat laat, je zou eerder verwachten.

Bedankt voor de info.

Maar waarom reed deze wagen altijd achter de loc?

Ivo wat jij zei, welke pagina is dat?


Grts
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: TonM op 18 March 2009, 18:53:49
Dennis,

Volgens mij was de plaatsing van sluitseinijzers niet zozeer afhankelijk van het type rijtuig, maar van de landen waarin de rijtuigen waren toegelaten. Zo had Duitsland andere voorschriften voor het soort en de plaats van sluitseinijzers dan Nederland. Daarom zie je op de Nederlandse internationale rijtuigen uit die tijd ook verschillende soorten sluitseinijzers op verschillende plaatsen zitten.
Dus kan je volgens mij op jouw bagagerijtuig de sluitseinijzers gewoon op dezelfde plaats zetten als waar ze op het rijtuig van de foto zitten.

Grtz,
TonM
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Hans Reints op 18 March 2009, 19:16:13
Hier zie je een voorbeeld van de bevestiginsmiddelen voor internationaal gebruik.
Boven zitten div houders voor dag en nachtseinen terwijl het staartsein gewoon rond de bufferhuls was opgehangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1277.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1283_1.jpg)

SK
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: AB 7216 op 18 March 2009, 21:42:49
Hoi Dennis,

Officieel mochten er ivm brandgevaar geen rijtuigen met reizigers direct achter een stoomlokomtief geplaatst worden, hierdoor stond bijna altijd een bagagewagen achter de loc.
Bij stalen rijtuigen was dit niet van toepassing.
in het boek Rheingold van Friedhelm Ernst staan verscheidene foto's van de Rheingold uit 1952 waarbij de bagagewagen achterop loopt.
Meestal was in deze trein ook nog een turkooize stalen postrijtuig uit 1931 opgenomen (P7901-7903)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060338.jpg)

hierbij een foto van een gelijke bagagewagen in Wahlburg genomen aug 2008.
Je kunt de montage van de sluitseinijzers nog zien zitten op de driehoek boven aan de dakrand, de ijzers zelf kwamen gelijk aan de dakrand
een en ander gelijk aan de AB7216 van de SGB, waar ken ik dat nummer nu van ;D

Groeten Arjen
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 18 March 2009, 21:54:25
Geweldig deze informatie!!! Top.

Ik heb in mijn D10 een blauwe plan C lopen.
Dit bij gebrek aan een P uit de dertiger jaren ;)

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: TonM op 18 March 2009, 22:07:19
Dennis,

Die P waar Arjen op doelt, is ook heel leuk om zelf te bouwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oude_Station_postrijtuig_EP_110B_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oude_Station_postrijtuig_EP_110B_1.jpg)

Kan goed uit een Duitse Hecht postwagen van Roco.
Dit exemplaar heb ik overigens niet zelf gebouwd, wel dezelfde in een andere kleurstelling.

Grtz,
Ton
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Ivo tB op 18 March 2009, 23:31:40
Dennis,

Boek Alberts pag 276, D achterop na 2 blauwe Schuerzen wagen een WR en nog een blauwe wagen, getrokken door de 3916 (heb je de DJH kit al?) in 1953
Pag 274 loopt de D in het midden na eerst 3 blauwe Schuerzen wagen in 1955
Pag 262 SS D achterop een NL trein getrokken door een 3900.
Op pagina 259 staat jouw D achter een Br 23, maar dat is in 1976, dus helaas geen sluitseinijzers meer.
Pag 254 weer een duitse D te zien, maar geen sluitseinijzers te zien in 1956
Pag 246 onderaan een interessante ratjetoe van duitse rijtuigen met mogelijk ook weer de D achteraan. Ik gok dat het eerste rijtuig een groene Einheits Bauart is, vervolgens 2 blauwe Schuerzen wagens, dan een WR, 3 of 4 blauwe Schuerzen en dan de D.

Groeten,
Ivo
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 19 March 2009, 20:03:35
Heren wat een informatie :o :o (y)

Ton,

Een hele mooie wagen.
Start daar eens een draadje over ;D

Ivo,
Ik ga het allemaal even lekker bekijken, bedankt!
Een 3900 kit heb ik niet.
Wel een gebouwd exemplaar ;D ;D

Grts,
Dennis
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: TonM op 19 March 2009, 21:40:48
Ton,

Een hele mooie wagen.
Start daar eens een draadje over ;D

Ga jij hem dan nabouwen?
Dan hoef ik geen haast te maken, want ik had begrepen dat jij de komende maanden genoeg om handen hebt.  ;D

Grtz,
Ton
Titel: Re: Plaatsing sluitseinijzers
Bericht door: Dennis op 21 March 2009, 16:11:24
Geen idee of ik hem dan ga nabouwen, er zijn zoveel leuke dingen:-)
Komende tijd is inderdaad redelijk druk ja ;D

Grts
Dennis