BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Henk N op 29 October 2006, 12:03:30

Titel: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Henk N op 29 October 2006, 12:03:30
Hoe je een beurs beleeft is natuurlijk subjectief. Maar als ik de reacties lees op zowel Rail als Eurospoor, bespeur ik toch een rode draad van teleurstelling. Op beide beurzen worden banen gezien die al eerder te zien waren; grote clubbanen worden veelal afgedaan met meters maken en grasmatrijden; de tweede handsverkoop hoeft niet want we hebben immers Houten, enzovoort.
De vraag is dan:
Hoe moet het er dan wél uit zien. Hoe ziet onze ideale beurs er uit?

HenkN
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: stig op 29 October 2006, 12:14:01
Expometrique!
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: tinus op 29 October 2006, 12:19:51
Eurospoor vind ik een leuke beurs.
altijd veel bekende en aardige handel.
Dit is ook een van de beurzen waar ik
altijd als bezoeker kom als we er niet
met de club staan.
Gezien de 2007 poster staan we er
volgend jaar weer ;-).
Dit was ook weer mijn eerste beurs dit
jaar.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Blausee_Mitholz op 29 October 2006, 12:20:26
Wel hier een bericht van een thuisblijver.

In de begintijd was Eurospoor interessant. Zowel modelbanen als handel.
Wat modelbanen betreft, altijd nieuwe banen kan niet. Kost veel geld en tijd. Het is wel mogelijk een modelbaan te veranderen zodat je de ontwikkelingen kunt zien.

Wat handel betreft voorheen waren op Eurospoor interessante handelaren aanwezing. Ik noem enkele namen zoals Olaerts en de Zwitser Wemoba. Bij Olaerts heb ik des tijds diverse leuke koopjes gedaan. Wemoba had altijd interessant spul bijzich wat hier moelijk te verkrijgen valt. Deze beide handelaren laten zich om wat voor reden dan spijtig genoeg al enige jaren niet meer zien op Eurospoor.

In de begintijd was Eurospoor op vrijdag altijd tot sávonds 20:00 uur opnen. Menigmaal heb ik toen vrijdags een halve snipperdag genomen, was om 14:00 uur op de beurs en had je nog een leuke tijd tot 20:00 uur.

Je kunt niet overal heen dus laat ik Eurospoor maar lopen (ik heb nog ghetwijfelt om te gaan). Volgende week is er Houten voor de handel en over twee weken de Messe te Köln. Beide interessanter dan Utrecht. En ehu Wemoba bezoek ik in CH zelf dus daar kom ik ook niet te kort aan (3 weken geleden nog een lok gekocht aldaar.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Alex_is_lang op 29 October 2006, 12:26:37
Mis de engelse modeldiorama's.
Veel handelaren met de zelfde verkoopwaren.
Wat me vooral opviel is dat veel grote namen er niet meer zijn.
Opvallend maar komt denk ik ook dat ik jaren niet veel beurzen bezocht heb zoals eurospoor , veel grote demobanen om meters op te vullen.

Mij is vertelt dat rijswijk een goed verzorgde beurs is, ben van plan om daar in januari eens een kijkje te gaan nemen.

mvg Alexander
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Nulspul op 29 October 2006, 12:46:40
[quote

Mij is vertelt dat rijswijk een goed verzorgde beurs is, ben van plan om daar in januari eens een kijkje te gaan nemen.

mvg Alexander
[/quote]

Nou daar staan bijna dezelfde handelaren en banen als in houten en eurospoor.

Bertus
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Alex_is_lang op 29 October 2006, 12:57:16
Het wereld van handelaren zal klein zijn , op computerbeurzen zijn het ook altijd de zelfde die je tegenkomt.

Alexander
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Henk N op 29 October 2006, 12:58:07
Laten we proberen bij het onderwerp te blijven.
Een vergelijk tussen Rail en Eurospoor is niet aan de orde (daarvoor is een ander draadje).
Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Om in ons land te blijven; Kunnen wij als ideeënbron fungeren voor de organisatoren van Rail en Eurospoor zodat we in de toekomst geen twee min of meer identieke beurzen krijgen én dat er beurzen georganiseerd worden die dát bieden wat we nu missen.
Kortom: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?

Henk
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Gripen op 29 October 2006, 12:58:44
Wat mij betreft zijn er 2 soorten beurzen.

1) Handel: zoals in Houten maar mag wat mij betreft nog groter. Lekker simpel, gezellig en een lage entree.

2) Produktnieuws: Importeurs en fabrikanten die hun nieuwe produkten voorstellen. Mogelijkheid om voorbestellingen te doen en gratis catalogi.
Daarnaast banen van hoge kwaliteit  uit de hele wereld en niet de gemiddelde clubbaan die we overal weer tegenkomen.
Moet ook handel bij zijn maar geen stands met ouwe bagger. Alleen nieuw en goed 2ehands spul uiteraard voor een redelijke prijs anders is het weer niet de moeite waard om op een beurs te kopen.

Ik ben jaren geleden een keer op Rail geweest en toen had het ongeveer vorm 2. Ik heb begrepen dat dat inmiddels verleden tijd is?

Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: mdjr78 op 29 October 2006, 13:43:59
De ideale beurs draait wat mij betreft voornamelijk om de banen. Een soort show van creativiteit. Dit zijn banen die inspirerend zijn voor de bezoekers. Deze banen zouden enkele of alle van de onderstaande aspecten moeten hebben:
Verder zou er meer gevarieerd moeten worden qua banen. Het alleen veranderen van wat details van een baan (zeker bij een modulebaan) valt voor het gros van de bezoekers niet onder de noemer 'andere baan'.

Handel zou zich moeten beperken tot winkeliers met leuke aanbiedingen en winkeliers met aparte dingen, gereedschappen en dergelijke (zoals GM&S). 2e hands hoeft van mij niet zo.

Daarnaast zou het de plaats moeten zijn waar fabrikanten productnieuws laten zien.

Kort samengevat: Zoiets als Rail een aantal jaar terug.

Werner
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Swaan op 29 October 2006, 20:28:04
Mijn ideale beurs? Eentje met veel geld erin ;D..Maar das weer un andere beurs :P
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: marco op 29 October 2006, 20:38:47
Dan is mijn vraag, wie is 'onze' ... Ik kan het als kritisch kijker prima naar mijn zin hebben op een beurs als Eurospoor. Het laat nou eenmaal meerdere facetten cq praktijk voorbeelden van modelspoor zien. Het past dan misschien niet altijd  in 'ons' straatje.... maar wat weerhoudt 'ons' er dan van om onze superieure creaties te tonen op een beurs ?

groet,
marco-
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Gooierhaven op 29 October 2006, 20:49:58
Als ik de reactie op allerlei fora lees, kan ik maar een conclusie trekken: men wil wekelijks naar Houten. Maar dat wil ik absoluut niet!

Ik wil banen zien en met mijn baan deelnemen aan evenementen in binnen- en buitenland. Liefst niet te grootschalig en te commercieel.

Een evenement als de Udense Modelspoordagen kan mij meer bekoren dan Rail of Eurospoor. De banen hoeven echt niet perfect te zijn. Sterker nog liever geen franje van frieslijsten, muzikale omlijsting en dergelijke. Maar wel leuke details en realistisch treinverkeer. Dus reële snelheid en treinsamenstelling. En dan val ik niet over een foutief computernummer of een ontbrekend logo.
Als er dan ook nog mensen met een open geest rondlopen, die begrijpen dat niet iedereen merk X of schaal 3 het beste vindt, heb je in mijn ogen een ideale beurs.
Voordeel van deze evenementen is ook nog eens dat de entree meestal goedkoop is.

En de commercie dan?
Voor mij is de reguliere vakhandel, Houten en af en toe een lokale ruil(?)beurs voldoende. Laat de fabrikanten alsjeblieft hun geld besteden aan de ontwikkeling van de modellen, een goede informatievoorziening aan de handelaren en vakbladen en een goede internetsite. Deelnemen aan evenementen zoals Rail of Intermodellbau is misschien alleen voor kleinseriefabrikanten een optie.

O ja, de combinatie met auto- en scheepsmodelbouw vind ik ook altijd een evenement ten goede komen.

Tot slot: dit is slechts mijn mening en niemand hoeft het me mee eens te zijn.

Jan
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Hans Reints op 30 October 2006, 20:55:12
Een ideale beurs zoals door sommige hier voorgesteld is een utopie.
De twee belangrijkste redenen waarom zo,n beurs niet te organiseren is; zijn de factoren tijd en geld! (Het valt mij meerdere malen op dat de meeste criticasters die zich hier bewegen, geen geld (het moet altijd goedkoper =lees gratis zijn= geen tijd hebben, (moeten nog naar school) en zij vooral niets gebouwd hebben (woon nog thuis en heb geen ruimte))))
Zij vergeten dat om iets nieuws te bouwen, zeker vanaf het  beginnen van denken tot aan de laatse grashalm plaatsen, er zeker enkele jaren en een hele zooi pecunia aan voorbij en vooraf gaan.
Als je commentaar heb bedenk dan eerst eens wat jou inbreng zou kunnen zijn en of je het op kan brengen iederjaar iets nieuws te maken. Je inbreng moet natuurlijk wel iedere keer op een hoger pijl staan want anders beginnen diez....kers weer te ouweh...... dat ze allemaal al eens eerder gezien hebben, zij teleurgesteld zijn en de beurzen achter vliegen in kwaliteit.

Denk hier maar eens over na!

Groetjes van SK die een ieder in zijn (modelspoor) waarde wil laten
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: mmhajvth op 30 October 2006, 21:12:19
Ik vind dit wel een interesant draadje wilde ik graag als eerste kwijt.

Dan de mening over een ideale beurs:
Eurospoor en ook Rail vond ik dit jaar niet slecht. Oke het kan misschien nog wel beter maar dat kan bijna altijd.

Wat ik nog wel er bij zou willen is inderdaad wat nieuwe bouwwerkjes. En dan hoeven die helemaal niet groot te zijn! Want ik zie liever een gedetaileerde diorama dan een "kilometer grasmat".
Ook wel mooi zou wat nieuw uitgebracht N spoor zijn (IRM ofzo, droom droom) Maar goed dat zal eers voorlopig dromen blijven.
Verder lijkt het me ook wel heel leuk om min of meer 1 op 1 op beurzen workshops te geven dat je met je eigen handen dingentje leert bouwen. gewoon van die gedetaileerde kleinigheidejes als een struikje en een electra kast voor naast het sein ofzo.) Beetje leren omgaam met materiaal dus.

Maar nogmaals ben ik best tevreden over beurzen van nu.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Anoniem op 30 October 2006, 21:17:29
Ik ben heel makkelijk: óf ik rouleer mijn beursbezoeken met Duitse, Franse, Belgische, Engelse en Nederlandse beurzen óf indien dat niet kan (pecunia  ::)) zeur ik niet. Althans niet voor het echie, natuurlijk zeur ik altijd maar dat zou ik ook doen als ik op de ideale beurs rondliep...it's a way of life ;D.

Alle gekheid op een stokje: zodra de middelen er zijn, ga ik een keer niet naar Eurospoor maar naar Genk, Stuttgart of Parijs. Dat is best een goede oplossing om het krappe aanbod op te rekken.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Eric van Spelde op 31 October 2006, 11:51:10
Een ideale beurs zoals door sommige hier voorgesteld is een utopie.

<knip>

Als je commentaar heb bedenk dan eerst eens wat jou inbreng zou kunnen zijn en of je het op kan brengen ieder jaar iets nieuws te maken. Je inbreng moet natuurlijk wel iedere keer op een hoger pijl staan want anders beginnen diez....kers weer te ouweh...... dat ze allemaal al eens eerder gezien hebben, zij teleurgesteld zijn en de beurzen achter vliegen in kwaliteit.

Denk hier maar eens over na!

Groetjes van SK die een ieder in zijn (modelspoor) waarde wil laten


Vind ik een beetje kort door de bocht, Hans.

Wat mij opvalt dat het steeds dezelfde zijn (jij zelf niet uitgezonderd) die zich bekommeren om de kwaliteit van zowel het uitgebeelde zelf als de presentatie naar het publiek, en dat er hele volksstammen rondlopen die al jaren dezelfde onafgewerkte meters bak meezeulen; nooit kiezen voor een onderwerp of een logische samenstelling van verschillende onderwerpen, maar gewoon alles wat de individuele clubleden 'wel leuk' vinden bij elkaar op één baan sodemieteren; railmateriaal gebruiken dat waarschijnlijk niet meer goed genoeg was voor de eigen baan 'thuis', hun boterhamzakjes op de baan laten slingeren, 'verlichting' en 'achtergrond' (of zelfs maar een verfje voor de buitenzijde van hun modulebakken) een vies woord vinden en ook op geen enkele wijze met het publiek wensen te communiceren. En het jaar na jaar presteren om daar op geen enkele wijze verbetering in te (willen) brengen.

Dit zijn doorgaans niet de individuele modelbouwers en de modelspoorgroepjes die alles uit eigen middelen bekostigen, integendeel - het zijn vaak de 'rijke' verenigingen (veel leden = veel contributie en een groot 'maatschappelijk draagvlak', terwijl slechts een klein gedeelte ervan daadwerkelijk bouwt) met een eigen, door de gemeente toegewezen clubruimte en veelal ook nog wat subsidie/bijdragen uit de Nationale Clubactie e.d.!


Ik ga er vanuit dat deze verenigingen die al voor de honderdvijftigste keer meedraaien op Rail/Eurospoor et cetera niet met dezelfde visuele beperking behept zijn als Ray Charles, Stevie Wonder en Jules de Corte, en misschien zelfs ook wel eens een modelspoorblad openslaan. Zij zien dus net zo goed dat hun bijdrage op geen enkele manier representatief is voor de huidige stand van de modelspoorbouw, en dat anderen veel meer werk maken van de presentatie aan/interactie met het publiek. Bomt niet, want zij kunnen lekker een weekend 'spelen' op kosten van de organisatie...

Ik heb het al eerder gezegd: van een 'internationale' modelspoortentoonstelling verwacht ik een zeker niveau, per slot van rekening wordt ook niet iedereen zomaar toegelaten tot de Fomule 1 of het WK volleybal. Je zult eerst wat moeten laten zien. En kan de organisator niet genoeg 'serieuze' modelspoorgroepen/banen/demo's aan zich binden, dan maar een hal minder of wat meer ruimte op/tussen de stands (is vaak nogal krap bemeten, en aan het uiteindelijk resultaat gaat vaak heel wat heen en weer gebel/mail aan vooraf omdat de organisatie op één of andere manier denkt dat je een baan van tien meter lengte ook wel op zes meter kwijt kunt...).

Voor wat betreft betreft het argument 'het zijn grotendeels toch maar dagjesmensen/ kinderen/ mensen die er geen verstand van hebben, als we de treinen lekker laten racen dan staat het publiek gelijk twee rijen dik (waarom neem je dan geen autoracebaan mee, die is er meer geschikt voor en het publiek kan ook nog meedoen)' - op een '' internationaal' autotuningevenement begin vorig jaar stond het publiek (d.w.z. pubers van vijftien die nog ver van hun rijbewijs verwijderd zijn) ook vijf rijen dik tegen de dranghekken toen ene Barbara uit Tilburg na een korte en nauwelijks artistiek verantwoorde 'striptease' in haar blote m*ts over het showpodium paradeerde.
Je moet echter wel heel goed in de gaten houden met wat voor indruk je publiek naar huis gaat. Je mag je publiek namelijk nooit onderschatten. We waren met zijn allen eind jaren tachtig, begin jaren negentig net een beetje bezig het niet-modelbouwende publiek ervan te overtuigen dat dit een enorm interessante en veelzijdige hobby is waar je in de loop der jaren een ontwikkelingsproces ondergaat dat maakt dat je er niet zomaar op uitgekeken raakt, en dat beeld gaan dan we op de twee grootste beurzen die ons land kent weer net zo hard afbreken. Ik heb me op Eurospoor - een soort kruising tussen een kerstmarkt en een Turkse bazaar, maar dan met treintjes - kostelijk vermaakt. Maar wanneer ik als geïnteresseerde leek
in de wetenschap dat dit de grootste modelspoortentoonstelling in Europa is met 20.000 vierkante meter etc. etc. -  met andere woorden beter dan dit wordt het niet - naar Utrecht was getogen, dan was de kans toch vrij groot geweest dat ik de hobby had afgeschreven als en tijdverdrijf voor wat kinderlijke mannen (nog steeds een schromelijk gebrek aan vrouwen binnen de hobby - zou het totale gebrek aan gevoel voor kleur, proportie, natuurlijkheid, kortom esthetiek op veel banen daarvan en gevolg, of de oorzaak zijn?) met enigzins beperkte geestelijke vermogens en morsige oude mannetjes die hun kindertijd met de blikken trein die door moeder zonder pardon met de vuilnisman werd meegegeven toen ze het huis uitgingen, weer willen beleven.

Laten we wel wezen, de maatschappij is veranderd sinds de hoogtijdagen van de 'speelgoedtrein' in de jaren vijftig. Er is veel meer keuze in vrijetijdsbesteding, en mensen die zich tevreden stellen met een minimum aan interactie en eigen inbreng kunnen zich 24 uur per dag, 7 dagen per week, hun hele leven lang kapot amuseren zonder dat ze ook maar in de buurt van een hobbyzolder hoeven komen. Met andere woorden, wie anno 2006 in een hobby 'duikt' is so wie so al iemand met een wat meer actieve en individuele instelling, iemand die zich graag laat uitdagen en prikkelen, waarbij 'iets willen bereiken' geen vies begrip meer is.
Is de modelspoorhobby zoals die bijvoorbeeld op Eurospoor aan en breed publiek wordt gepresenteerd, prikkelend en uitdagend genoeg? Ik denk het niet. Iedereen binnen de modelspoorwereld heeft het over vergrijzing en beperkte aanwas van nieuw bloed en de hoge prijzen van (kant en klaar) modelspoormateriaal die daarvoor verantwoordelijk zouden zijn. Onzin - iedere hobby is duur, maar bij iedere hobby zijn ook mogelijkheden om een gebrek aan pecunia door een overmaat aan eigen inzet en creativiteit te compenseren (kijk daarvoor maar eens wat Floris met wat styreen en limonadeblikjesblik op de rails zet). Het probleem is, dat in vergelijking met wat er tegenwoordig nog meer 'te koop' is op de wereld, de modelspoorhobby nog steeds wordt gezien als een wat kinderachtige bezigheid. En moeten we in het licht van sommige commentaren waarbij 'alles kan, alles mag' en het onder het vloerkleed willen vegen van niveauverschillen binnen de hobby, niet een heel klein beetje constateren dat de criticasters by and large gelijk hebben? Laat ik het zo stellen, als ik op Eurospoor zo eens om me heen kijk dan word ik niet vrolijk van het profiel van de gemiddelde hobbyist. De modelspoorhobby lijkt inderdaad met uitsterven bedreigd.

En dan kijk ik naar het clubje (jonge) mensen dat wél zijn monde durft open te trekken en man en paard noemt, en constateer dat dit groepje voor ongeveer 100% valt binnen de 'pool' van modelspoorbouwers die hier en elders ook wat laat zien. En daarom denk ik dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt met de hobby... :D

Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Wim Waleboer op 31 October 2006, 12:29:52
Modelbanen halen uit Buitenland brengt nogal wat met zich mee, wat denk je van ONKOSTEN ,logies en km geld en dat komt allemaal bij het entree kaartje waarvan we nu al vinden dat het veel te duur is.
Ik heb b.v afgelopen weekeind in Frankrijk gestaan op een expo en daar waren we de enigste Nederlanders verder twee Belgen rest lokaal en de entree prijs slechts 4 euro p/p en 2 voor kinderen.
Onkosten waren voor rekening van de Stad.Burg en schepenen.
MAAR OERGEZELLIG.
Alleen zo kleinschalig dat ik er niet voor zou rijden 228km geen en 228 terug.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: conradm op 31 October 2006, 12:44:24
De ideale beurs:
-Voldoende kwalitatief hoogwaardige banen.
-Beperkte handel
-Redelijke presentatie van fabrikanten

om bij het eerste punt te beginnen, aan welke criterea zou een baan moeten voldoen:
-één duidelijk thema (land/streek, tijdperk)
-Verzorgd uiterlijk (achtergrond en publiekszijde)
-Iets toevoegen aan het geheel (dus niet alleen stoom of nevenlijntjes. niet alleen maar H0 maar ook andere formaten)
-orginaliteit (denk ook eens aan smalspoor of diorama ipv H0 naar duits voorbeeld)

het tweede punt, de handel. Die mag natuurlijk niet ontbreken maar 20 stands waar ik voor de zelfde prijs het zelfde Roco of Marklin materiaal kan kopen daar zit geloof ik nietmand op te wachten.
Juist de handelaren die zich richten op een bepaald marktsegment zijn zeer welkom.

het laatste punt; een stand van een fabrikant is meestal een welkome aanvulling. Wie wil er niet de nieuwste producten 'live' zien.

Tot zo ver, kan nog wel twee uur door gaan....maar dan zouden jullie toch echt moeten gaan betalen ;-)


Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 31 October 2006, 12:51:52
Voor mij persoonlijk:

De nederlandse modelspoordagen in Rijswijk.
Geheel mijn thema. Ook demonstraties en verkoop(maar niet teveel)

Dus voor mij bestaat deze beurs reeds.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Har op 31 October 2006, 12:55:04
Ik sleut me helemaal aan bij Geoffrey. Tevens zijn de toegangsprijs en de horeca prijzen wat acceptabeler. Dit geldt overigens ook voor de wachttijden bij de toegang en de horeca.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: conradm op 31 October 2006, 12:56:22
mee eens, Rijswijk is best OK.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Sander op 31 October 2006, 13:23:29
je ziet zoveel mensen termen als " kwalitatief hoge banen"  enz gebruiken.

Als ik al die mensen zou laten defineren wat, als voorbeeld, " kwalitatief hoge banen" inhoud dan krijg ik van al die mensen een verschillend antwoord varierend van "een baan op 130 cm hoogte" tot " een baan die zich kenmerkt door de vele net afgewerkte details" om maar eens wat te noemen.

Zolang we die termen niet gedefinieerd hebben blijven we praten over beurzen die wel al dan niet goed zijn. En spreekt iedereen elkaar tegen terwijl ze soms best het zelfde bedoelen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: conradm op 31 October 2006, 14:22:32
Zal ik dan maar een beginnetje maken:

Kwaliteit van een baan kan je natuurlijk op verschillende punten beoordelen;
-Orginaliteit, Realisme& Thema
-Afwerking
-Presentatie

Orginaliteit; een algemene baan naar duits voorbeeld is net iets minder orgineel dan een Nederlandse baan van een speciale omgeving in een bepaalde tijd.

Ook het wel of niet gebruiken van standaard (fabrieks) onderdelen kan hierin meegewogen worden.


Afwerking;  zijn er geen kale plekken of zijn er preisertjes flauw gevallen? Ook het verschil tussen netjes zelf geballast of F* profi telt hier mee.

Presentatie;Algehele verzorging,  heeft de baan een achtergrond. Is de baan goed verlicht.

Tot zo ver....nu jullie


Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Eric van Spelde op 31 October 2006, 14:53:38
Ik denk dat ik al een aardig aanzetje gaf door voorbeelden te geven van het tegendeel :D.

Maar goed, minimale kwaliteitseisen zouden toch moeten zijn:

* Een voor de bezoeker (evt. met uitleg) te herkennen thema, of een aantal zonder al te veel fantasie te hoeven gebruiken bij elkaar passende thema's.

* Thema moet enigzins consequent zijn uitgewerkt - als je pretendeert een 'Nederlandse' baan neer te zetten en 95% van je gebouwen is overduidelijk van Duitse afkomst, dan klopt het plaatje niet.

* Modelbouwtechnieken en materialen op zijn minst volgens de algemeen aanvaarde huidige standaard - als de modelspoorwinkels al twintig jaar geen messing code 150 rail met dertig graden wissels en puntstukken waar je complete treinen in kan laten verdwijnen, H0-bomen van 4 centimeter hoogte bestaande uit een pluk groen gekleurd beddenschuim op een stokje, gekleurd zaagsel als 'gras' en modelhuisjes waarin een Preisermannetje gegarandeerd z'n kop stoot, meer verkopen en jij gebruikt je nog steeds op je 'model'baan, dan heeft deze hoogstens een nostalgische waarde.

* Daarmee verbonden: schaal consequent aanhouden of er mee 'spelen' om meer diepte in het landschap te suggereren, maar in ieder geval geen N-huisjes in de directe omgeving van een H0-spoorlijn...

* Rollend materieel behorend bij het thema en rijdend op een manier die suggereert dat we inderdaad met een trein te maken hebben en niet met een soort zwaartekrachtloos object dat moeiteloos van stilstand tot warp speed en terug in éénhonderdste seconde gaat.

*Constructies van tunnels, bruggen e.d. moeten een beetje kloppen met de werkelijkheid. Als een kind van tien zit dat het in het echt nooit zo kan (en kinderen zijn tegenwoordig in velerlei opzicht wat 'wijzer' dan wij misschien vroeger waren) dan kan je gaan zitten mokken van 'en IK bepaal dat het natuurgetrouw is'- maar volgens mij doe je an toch gewoon iets niet goed.

* Boogstralen in overeenstemming met het karakter van de spoorlijn en het gebruikte materieel. Dertig centimeter-rijtuigen zien er gewoon bezopen uit als ze door een radius van veertig centimeter moeten.

* Geen volledig zichtbare rondjes (tenzij de de Stadtbahnring om Berlijn of zoiets bouwt) of keerlussen volgens het hondekluifprincipe. Niets zo illusieverstorend als een trein die vol in het zicht zo'n beetje dubbelklapt om een paar weilanden en de locomotief het station alweer binnenrijdt terwijl de laatste wagen zich nog in tegengestelde richting op het andere spoor bevindt. Bovendien heb ik nooit een landschappelijk verantwoorde aankleding van een open en bloot liggende keerlus gezien. En waarom doe je het dan in Godsnaam? Een schotje met een paar bomen ervoor waarachter de trein verdwijnt richting weetikveel lijkt me niet alleen een stuk eleganter, maar ook eenvoudiger.

* Geen in het zicht liggende kale/onafgewerkte plekken op de baan. Zeker niet wanneer ze een jaar later nog steeds kaal en onafgewerkt zijn.

* Het houtwerk van de bakken netjes geschilderd/afgewerkt. Liefst nog een bordje er op met wat het voorstelt. 

* Zeker bij schalen kleiner dan 0 zijn een goede verlichting en achtergrond onontbeerlijk. Anders verzuipt het tefereel in de niet-vormgegeven omgeving.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: JaJo op 31 October 2006, 15:09:04
Citaat
Ik denk dat ik al een aardig aanzetje gaf

Eric, dit gaat prima zo, ik hou wel van dit soort "aanzetjes". Lekker om te lezen en voorzien van leuke voorbeelden :)
Groet Jaap

P.S., Zelf kan ik niet zoveel zeggen anders hoor ik direkt daar heb je 'Bergmans' weer ;D
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Anoniem op 31 October 2006, 15:22:53
Eric, ik kan mij grotendeels wel vinden in je criteria voor een "kwalitatief goede baan", hoewel zo'n term nooit volledig geobjectiveerd kan worden. Ik wil nog toevoegen:

* Rollend materieel behorend bij het thema mag wat mij betreft vrij ver gaan. Dat houdt natuurlijk in "geen TGV naast stoom" (al heeft dat in Frankrijk niet eens zoveel gescheeld ;D) maar indien mogelijk kun je je bij een niet-fictief voorbeeld ook beperken tot het materieel dat in werkelijkheid door je station komt / kwam. Het rijden op een (eventueel in tijd gecomprimeerde, maar van het voorbeeld afgeleide) dienstregeling is in dat opzicht een pluspunt, al kan dat snel vervelen en zie je daarom ook vaak dagplanningen in de trant van "van 12 tot 14 uur rijden wij volgens dienstregeling". Voor mij ook prima en houdt een grote groep mensen tevreden. Tailchasing daarentegen vind ik altijd een beetje jammer.

* Vermijd landschappelijke onlogica. Vrij vaak zie je in een voor de rest plat landschap ineens een enorme kloof omdat dat grote viaduct zo mooi is.

* Over de kale / onafgewerkte plekken: dat moet kunnen vermits de baan op dat punt nog in aanbouw is en dat ook aangegeven staat (met een bordje of iets dergelijks).

* De baan hoeft geen rariteitenkabinet te zijn. Als een vreemde of onlogische situatie voorkomt in het grootbedrijf - type spoorlijn door een huis enzo - dan kun je dat uiteraard uitbeelden, maar het is dan raadzaam om ergens een uitleg of foto van het grootbedrijf op te hangen.

* Natuurlijk sporenverloop is een must. Geen 5 meter kaarsrecht om vervolgens met R1 negentig graden linksaf te knallen en aan de volgende rechte lijn te beginnen. Hierbij is gebruik van verkanting en overgangsbogen ook een pluspunt.

* En vooral: niet alles bomvol met sporen....
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: mmhajvth op 31 October 2006, 15:37:57
Bomvol met sporen zou mijn inziens nog kunnen. Als het dan geografisch en plaologisch maar kloppend is. Kijfhoek naboodsen lijkt me toch een leuk onderwerp maar doe het dan wel waarheidsgetrouw. En kom niet aan met gemiddelde spoorlengte van 90cm, en wissels van 15 graden. Om nog maar te zwijgen over de vaak pal naast geplaatste binnenstad dat in werkeijkheid natuurlijk he-le-maal nooit voorkomt!

Verder wil ik een punt maken met stdenbouwkunde.
Stedenbouwkunde om een station moet kloppen. Dus niet 3.5 vakwerkhuizen en we zijn de stad weer uit.
Nee Kijk naar de werkelijkheid en zorg er voor dat het station een reden heeft om daar te liggen.

Wanneer je dan toch een station aan de rand van de stad wilt kan je 2 dingen doen.
- Tijdperk I of II gaan rijden. in die tijd lagen stations ook daadwerkelijk aan de rand van de stad in een weiland.
- Bouw geen Centraal station maar een station dat in werkelijkheid ook aan de rand van de stad ligt.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: conradm op 31 October 2006, 15:45:19
Kijfhoek naboodsen lijkt me toch een leuk onderwerp maar doe het dan wel waarheidsgetrouw.

klinkt goed, wanneer beginnen we??

Ja het blijft lastig voor de meeste bouwers om een echte stad na te boodsen. Ze zijn denk ik bang dat je door de huizen het spoor niet meer ziet.....het zelfde geld voor bossige omgevingen, wanneer zie je nu echt een modeltrein door een bos gaan???

Conrad.

Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: henk op 31 October 2006, 15:46:50
Daar krijg je allemaal mooie banen van. Maar een beurs vol met dergelijke banen is ook niet compleet.

Nog een kwalitatief hoogstaande baan.
Een spaanplaat met daarop een dubbel railovaal en wat ingewikkelde inhaalsporen. Naast de sporen zijn op strategische plaatsen goed zichtbaar de wisseldecoders, seindecoders en terugmeldencoders gemonteerd. Goed zichtbaar is ook hoe een en ander fysiek met elkaar in verband staat. Naast de baan een man met een computer die helder en duidelijk kan uitleggen hoe je dat nou doet, een digitale baan automatiseren met een computer. Daarna weet je wat je op de beurs moet kopen om thuis zelf aan de slag te gaan.
Zoiets heeft een hoge beurskwaliteit en is een stuk zeldzamer dan de ideale banen die in de voorgaande berichten werden omschreven.

Persoonlijk zie ik op een beurs nog het liefst lekker grote schalen met goed zichtbare modeltechniek. Scenery mag, mits het uitzicht op de rijdende treinen niet wordt bedorven.
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 31 October 2006, 15:48:35
Verder wil ik een punt maken met stdenbouwkunde.
Stedenbouwkunde om een station moet kloppen. Dus niet 3.5 vakwerkhuizen en we zijn de stad weer uit.
Nee Kijk naar de werkelijkheid en zorg er voor dat het station een reden heeft om daar te liggen.

Zelfde geld voor het civiel technische aspect (wegenbouwkunde en waterbouwkunde), een Autosnelweg (A wegen: A12, A20 etc) weg neemt veel meer plek in dan een Pronvinciale weg (N Wegen). Bij A wegen vind men alleen ongelijkvloerse kruisingen. Bij provinciale wegen vind men zowel gelijk als ongelijkvloerse kruisingen.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Eric van Spelde op 31 October 2006, 16:37:11
Goed punt, maar dat valt wat mij betreft meer onder 'demonstraties' dan 'modelbanen'. :)

Daar krijg je allemaal mooie banen van. Maar een beurs vol met dergelijke banen is ook niet compleet.

Nog een kwalitatief hoogstaande baan.
Een spaanplaat met daarop een dubbel railovaal en wat ingewikkelde inhaalsporen. Naast de sporen zijn op strategische plaatsen goed zichtbaar de wisseldecoders, seindecoders en terugmeldencoders gemonteerd. Goed zichtbaar is ook hoe een en ander fysiek met elkaar in verband staat. Naast de baan een man met een computer die helder en duidelijk kan uitleggen hoe je dat nou doet, een digitale baan automatiseren met een computer. Daarna weet je wat je op de beurs moet kopen om thuis zelf aan de slag te gaan.
Zoiets heeft een hoge beurskwaliteit en is een stuk zeldzamer dan de ideale banen die in de voorgaande berichten werden omschreven.


Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Sicco Jan op 31 October 2006, 20:31:58
voor mij is een ideale beurs eentje met veel verkoop tweedehands. Of de prijs goed is maakt me niet uit, dat betekent hooguit dat ik licht huiswaarts kan keren. Ik geniet er vooral van een beetje rond te scharrelen met de ogen. Zowel wegens de waar als het publiek. Regelmatig een lokaal beursje heeft ook zijn charmes.

Als de verkoopbeurs slechts 1 of 2 banen heeft dan zie ik het liefst supergedetaileerde.
Indien het zoals Eurospoor een tentoonstellingsbeurs is kan ik mij ook prima vermaken met een baan op een wat lager niveau, zolang maar duidelijk is dat er moeite is gedaan om het tentoongestelde resultaat te krijgen. Je moet er dus plezier in de hobby uit af kunnen zien. En die ene baan op het lokale beursje is me meestal geen blik waard, hoewel dat voor de leden van de organiserende club natuurlijk een prima buitenritje is, dat snap ik ook wel.

Wat ik nog nooit bezocht heb is een beurs als Nueremberg, met slechts nieuw materieel van fabrikanten.

Doe mij maar de Eurospoor/Rijswijk mix dus.

Sicco Jan

ps Eurospoor en Rijswijk zijn natuurlijk slechts voorbeelden, niet het non-plus-ultra
Titel: Re: Hoe ziet onze ideale beurs er uit?
Bericht door: Jaap Post op 31 October 2006, 21:21:35
Hoi allemaal

Doe ik ook een duit in het zakje.
Wat zou ik graag willen.
*Modelbanen diverse schalen. ( liefst wel af of zo goed als )
*Diorama's
*Tweede hands verkoop.
*Diverse Winkeliers

En wat ik ook zeer belangrijk vind

Diverse workshops.
Om zo maar eens wat te noemen

*Decoder inbouw
*Binnenverlichting plaatsen in rijtuigen.
*Electronica printjes solderen
*Huizen bouw  ( aan de hand van tekeningen) dus geen bouwpakketjes lijmen ( tenzij er veel aan veranderd moet worden ).
*Waethering van gebouwen/rijden materiaal
*Ballasten van rails
*Zelf rails maken
*Gietmallen maken

Etc.