BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rijtuigpaint op 13 March 2009, 20:16:27
-
Inleiding:
Momenteeel zijn de voorbereidingen voor een nieuwe modulebaan in volle gang (WS Eurospoor, primeur, en andere tentoonstellingen). Het "niet zicht" gedeelte wordt een universeel deel in de module baan waardoor verschillende thema's (module banen) van dit deel gebruik kunnen maken.
Vraag:
Wie weet of de gebogen wissels van Piko goede rijeigenschappen hebben (ik heb alleen goede ervaringen met de rechte "normale" wissels tot nu toe omdat ik deze al gebruik) of dat de Roco's beter zijn?
Er moeten stomers en treinstellen over kunnen rijden net als een klein 2 assig dieseltje zonder te haperen.
Visualisatie:
Hieronder een tekening van de modulebak waar de gebogenwissels in komen te liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoekbakken_modulebaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoekbakken_modulebaan.jpg)
Klik on it
Kees-Jan
-
Als je al gebogen wissels wilt, zeker bij stomers en lange gelede loks, wil je een zo groot mogelijke radius. Ik zou proberen de Roco Line R9/R10 wissels te nemen indien mogelijk. Die hebben puntstuk polarisatie dus ook prettig voor kleine 2-assers.
Ik ken de Piko wissels niet, maar weet wel dat het R5/R6 wissel van Roco-Line amper ruim genoeg is om een Lima Mat46 te gebruiken (met alle details) Dus kleiner zou ik sowieso niet gaan...
-
Ja das erg groot.........die Roco's
Er is een zeker ruimte probleem ivm vervoer. De bakken mogen niet langer zijn dan 150cm en breder dan 75cm. Er wordt dus zowiezo voor de kleinere radius wissels gekozen (middelste maat van Roco is iets ruimer dan de Piko's).
Puntstukpolarisatie, sja de gewone piko's hebben het niet maar korte loks (2 assers) rijden er prima overheen dus hoe zit dat bij de gebogen wissels van Piko?
Kees-jan