BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Gert Arkema op 13 March 2009, 14:24:36
-
Aangezien hier veel mensen binnenkomen met zeer uiteenlopende interesse, wil ik wel eens weten hoe groot voor H0 de interesse voor de tijdperken I en II is. Zoals jullie wel weten ben ik tijdperk II - bouwer en -rijder. Ik hoor wel eens wat ooh's en aah's zodra er iets vooroorlogs als thema hier voorbijkomt, maar over het algemeen gaat de actieve interesse (bouwen en kopen) niet verder terug dan zeg 1950.
Niks mis mee, maar ik wil wel eens weten in hoeverre de tijdperken I en II 'leven' of niet. Ik heb een beetje onderscheid gemaakt of de interesse uitgaat naar alleen treinen of dat er ook een passende baan omheen gebouwd wordt.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
-
Heb al gereageerd!
Kijk maar bij wat zijn we aan t bouwen, Trossingen!
Vriendelijke groet
Dave
-
appelgroen is een fraai kleurtje ;)
-
Sja, Trossingen is leuk, maar ook en vooral Duits. Ik heb in de poll niet goed aangegeven dat het mij puur om Nederland ging. Dus de titel maar eens aangepast. In elk geval bedankt voor je reactie Dave.
-
Sja, Trossingen is leuk, maar ook en vooral Duits.
Ja zo Duits als bier en Bockworst ;D
-
ach appelgroen is geen NS maar wel NL gelukkig.
-
Ik heb op zich niet zoveel met TP I en II, maar betaalbaar ned. materieel zou in de vitrine kast komen te staan.
-
Bij mij rijdt wel al tijdperk I en II Mat, in de vorm van Mat '24 (tijdperk I-d en verder)
Nog geen "echte" NS stomers, slechts marshall hulp loc's en na oorlogse aankopen.
Het rijden gebeurt echter op een baan die na oorlogs is
in de periode 1950 - 1965 (tijdperk III-a/b/c)
-
Je mag wel iets vertellen over je eigen fascinatie in plaats van alleen stemmen... :)
-
Okay snel en in het kort:
Sinds eind vorig jaar overgestapt van N naar H0 (nu ga ik gelynched worden) vanwege mijn voorliefde voor zelfbouw. Daarbij direct gekozen voor de Staatsspoor tijd (meer zelfbouwerig kan het niet worden) omdat mijn favoriete station (dordrecht) van origine een SS station is en ik het appelgroen bijzonder fraai vind.
-
Ik heb niet gestemd, want mijn keuze is er niet bij.
Tp 2 eindigde in mijn geboortejaar, ik heb daar niks mee, en ook niet met stoom. Dus voor mij alleen maar Tp 3 en later. En nee, het hoeft niet allemaal geel te zijn. In die periode hebben er genoeg andere kleuren rondgereden.
-
Bij mij gaat het vooral rondom het moderne NS gebeuren. ( TP 5 - 6 )
En met hier aan daar een museumtrein ertussen, en die zijn dan voornamelijk TP 3
Maar wel is het stationsgebouw uit TP 1.
Op mijn baan komen ook buitenlandse treinen voor, voornamelijk ven de NMBS.
Jos.
-
Sinds eind vorig jaar overgestapt van N naar H0 (nu ga ik gelynched worden)
Grrrr
Mocht er Nederlands Tp I- II te koop zijn dan zal ik het kopen. Een leuk stomertje is nooit weg.
-
Niet gestemd, want ik heb nog niets uit TP I en II. Maar 'k volg wel met groeiende belangstelling alles wat er vermeld wordt over materieel uit die tijdperken.
Eigenlijk heel boeiend, maar ik ben een rijder. Alleen maar naar kijken is voor mij niet voldoende. Daarom zou ik waarschijnlijk toch kiezen voor een ruim TP II en III.
-
Ik ben het met Huub eens. Ik doe hetzelfde, ik moet nog beginnen met bouwen van nostalgische modellen en ik ben net begonnen met 2-rail naast 3-rail. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Interessant draadje!
Heb gekozen voor de 3e optie, maar eigenlijk hoort 6 er ook bij..
Grotendeels bestaat mijn verzameling uit tijdperk 3 modellen gewoon om de reden dat deze kant en klaar beschikbaar zijn en ik ze ook heel mooi vind.
Maar tijdperk 2 interesseert me ook heel erg en ik ben begonnen met het verbouwen van een loc naar NS voorbeeld (8600). Dit zal zeker leiden tot een zelfbouw loc nadat deze klaar is en ook mijn nieuwe baan zal tijdperk 2 en 3 worden.
De ideeen en plannen zijn er.. alleen de tijd nog!
Mvg. Laurens
-
Ik doe nu ff tijdperk IV ex-nederlands territorium, maar k heb nog wel wat tijdperk I en II-meukjes staan... ;D
-
Geachte lezer,
Tijdperk II is een beetje mijn doel :D. Maar op reis in de tijd blijf ik vaak in tijperk III steken >:(. Ik denk dat veel medespoorders daar last van hebben ;D. Vooroorlogs NS is en blijft lastig, op de blokkendozen na. Het is veel zelf experimenteren en concessies doen, helaas :-|!
Met spoorse groeten, Erik.
-
Tijdperk I en II zijn mijn ideaal, maar mijn baantje heeft als thema toch duidelijk tijdperk III, hoewel als ik de kans krijg er misschien toch iets van tijdperk II in stop. De kleinschaligheid van het spoor in die tijdperken heeft mijn hart. Vooral de stoomtram lijkt mij geweldig qua thema. Het heeft alles was een modelbaan leuk kan maken. Kleine emplacementjes, krappe boogjes. Gemengd goederen- en personenvervoer. Creatieve oplossingen voor absurde situaties (boog te krap? Dan leggen we de rails ondersteboven!) Ik heb zitten rekenen dat het stoomtramstation van mijn geboorteplaats past op 1,5 bij 1,5 meter in H0 en het is nog een kopstationnetje ook. Misschien...ooit.
Groet,
Marco
-
Concreet de inzenders tellend zijn er slechts enkele tp I bouwers / rijders, voor tp II een stuk of 10. De interesse in de genoemde tijdperken is er wel, maar die is gelijk verdeeld over de zeg maar bouwers als verzamelaars, ik bedoel; vitrinemodel of museale inzet op de baan.
in cijfers (tot nu toe) van de ca 46 reacties de helft in de ene en de helft in de andere categorie.
Conclusie op basis van deze smalle steekproef; Er is bescheiden belangstelling voor deze tijdperken.
... Staatsspoor tijd (meer zelfbouwerig kan het niet worden) omdat mijn favoriete station (dordrecht) van origine een SS station is en ik het appelgroen bijzonder fraai vind.
(y) Heeft dit reeds tot enig tastbaar resultaat geleid :D ?
-
Curious minds want to know... ;D
-
ik ben nu bezig met tpIIIa, maar in de toekomst zal er vast nog wel eens verschuiving plaatsvinden richting tpII.
Sander
-
Ik heb toch maar de één na laatste aangevinkt, met dien verstande dat er best wel wat TP II materieel (loc's enigzins gestript) ook in TP IIIa hebben doorgereden.
Ik rij dus TP IIIa.
Groet Stephan
-
@ gert arkema:
Mijn eerste C5 zit bijna in elkaar, moet nog een paar dingetjes en dan kan ie gespoten worden.
Verder ben ik m'n eerste zelfbouw loc inelkaar aan het frotten (SS 531-545) en daar heb ik gister toevallig de ketel en rookkast van geplakt en daar gaan we vandaag weer mee verder.
De tweede C5 en een D liggen al klaar op de plank.
Maar ik ben verslaafd inmiddels.
-
Mijn interesse gaat vooral uit naar Tp 3a, maar wel met uitlopers tot 1960 Maar zoals eerder gemeld zijn enkele TP1 en veel TP 2 voertuigen tot in de jaren 50 en 60 blijven bestaan.
Omdat ik het mooi vind, heb ik ook enkele treinstammen uit TP 2 in de vitrine.
Arjen
-
Met mijn stem is iets fout gegaan.
Wilde periode 1 en 2 stemmen, maar zag te laat dat er maar een werd geregistreerd, en dat was periode 2.
Ik heb iets met deze beide periodes.
Ik ben helemaal gek van stoom en de periode.
De elegantie van het materieel en gebouwen spreekt mij erg aan, en vind dit karakter uitstralen.
Ik bouw ook het vroegste materieel, en ervaar dit als iets unieks.
Als je op zoektocht gaat zie je pas goed dat het niet alleen om de Arend draaide.
En dat vind ik echt leuk. Ontdekken wat er in die eerst jaren op de rails reed.
-
Tijdperk I én Nederlands, daar hoef je niet een poll voor te maken om te weten dat er maar enkelen zijn. Als je niet in de vitrine van de winkel die modellen al kan vinden, dan blijven alleen de bouwers over. Bouwers, die niet alleen landschap en huizen kunnen/willen bouwen, maar ook de treinen. Dat kunnen er nooit veel zijn. Zo lang een fabrikant zich er niet op stort, wordt het nooit wat. :)
-
@Lennert, mooi man! Ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten, maar niet eerder dan dat ze toonbaaar zijn. Let er wel op dat een beetje station zoals Dordt je niet in de kouwe kleren gaat zitten qua opzet en m2's werk.
@Sven, we gaan niet noodzakelijkerwijs voor de grote getallen. Juist door het relatieve overschot aan opmerkingen en reacties op tp III, IV en V (zowel materieel als gebouwde omgeving) was ik getriggerd om eens in de andere hoeken van de bouwerij te gaan snuffelen.
Bedenk daarbij dat diegenen die zich de moeite getroosten vrij veel aan zelfbouw op beide terreinen te doen, niet dezelfden zijn die avond aan avond hier opmerkingen maken over de plan E of zo. Die werken rustig door en laten zich zo nu en dan eens zien (of; lezen).
-
Ik verzamel tp3a.
Mijn interesse zou eerder uilopen naar eerder dan naar later.
De jaren 30 zijn ook zeer interessant.
Ik sluit dus ook niet uit dat er niets uit die periode komt ;D
Grts,
Dennis
-
Het baantje kan ook als thema hebben: Lang geleden, toen het op het spoor bepaald anders toeging dan vandaag de dag, was er eens een klein stationnetje... Kortom: grofweg tijdperk III en eerder.
Die tijdperken zijn toch geen wetten van Meden en van Perzen?
Groeten,
Marco
-
@Marco,
Ik ga uit van de tijdperken zoals ze nu bestaan. Die tijdperken zijn onderling afgesproken tijdsregels. Uiteraard is er wel het een en ander aan zeg maar grensverkeer op de grens van 2 tijdperken, maar zodra je het begrip tijdperk op je baan van toepassing verklaart (simpel, twee mogelijkheden: wel of niet) dien je je eraan te houden. Dus geen groene telefooncellen bij een Staatsspoorloc enzo.
Bij mij op de baan (tp2) heeft ook wel eens een Hondekop gereden, maar dat is voor de lol, buitencategorie en zeker niet standaard.
Welk thema je neemt en of het reeël of fictief is, is aan jou.
-
Ik heb de voorlaatste optie gekozen, maar ik ben in principe een TpIV rijder.
Ik bouw wegens gebrek aan baanruimte echter momenteel alles in diorama/ modulevorm en kan zo verschillende tijdperken naast elkaar uitbeelden: momenteel maak ik ook een stukje Tp1 inclusief zelfbouw locje (HSM 194-203)
en zelfbouw scenery.
-
Bij mij op de baan (tp2) heeft ook wel eens een Hondekop gereden, maar dat is voor de lol, buitencategorie en zeker niet standaard.
Niet alleen een hondedrol...
http://www.belderok.net/benelux/verspanend/ook_verdwaald.jpg
Was "happy hour" inderdaad... ;D
-
Nou ja, happy, hij/zij wandelde er op elk wissel uit. Mees6tal zijn de Ami locs niet zo kieskeurig.
Maar deed jij nou ook iets vooroorlogs, Stig? ::)
-
Jazeker, ik ben een vooroorlogs huis aan het opknappen... ;D
-
Voor mij zijn tijdperk III en IV je-van-het, maar ouder materieel mag rustig als museumtrein voorbijkomen. Voor de trams ligt het wat makkelijker want sommige types lijken wel het eeuwige leven te hebben en overstijgen alle tijdperken. Dat maakt het op mijn baan weer wat makkelijker. De auto's hou ik beter gescheiden: tijdperk III in de arbeiderswijk en de nieuwere in de yuppenbuurt.
In het landschap staan wel verstilde herinneringen aan vroegere tijden in de vorm van bunkers uit de mobilisatietijd.
-
Ik ben begonnen met de periode 1945 tot ongeveer 1965; zolang het maar niet geel is en geen computernummers heeft. Langzamerhand heeft de interesse zich verlegd naar de vooroorlogse periode, maar wel NS. Nu dus zeg maar 1920 tot 1965 met een voorkeur voor vooroorlogs. Wat daarbij ook meespeelt is dat ik meer geinteresseerd ben in het bouwen van materieel dan in het kant en klaar kopen. En het motiveert niet als je iets in elkaar gefrobelt hebt dat later door een grootseriefabrikant wordt uitgebracht. Heeft wel als consequentie dat ik heel snel met pensioen moet wil ik alle kits in mijn kast nog in elkaar te kunnen zetten. Met de huidige conjunctuur zit dat er helaas nog lang niet in.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0403Image0031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0403Image0031.jpg)
Ik ben ook tijdperk II rijder. Hier staat een deel van mijn eigenbouwverzameling op de modulenbaan bij "Het Bollenspoor" in het Spoorwegmuseum tijdens een gezellig evenement in april 2008. Het merendeel van de stoomlocs zijn ontstaan uit DJH bouwpakketten.
(foto gemaakt door VT 11.5)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locloods5_1.gif)
Deze 4600 bijvoorbeeld staat op een Fleischmann onderstel en de bovenbouw is zelf afgegoten van DJH. Het machinistenhuis is opnieuw geëtst.
Gerard
-
Gerard,
Die heb ik vorig jaar gezien. Dit was het meest interessante stukje van de baan. Heb ik dus jouw werk staan bewonderen (y)
mvg,
Ivo
-
Ik verzamel alle tijdperken, maar tijdperk I & II vind het meest interessant.
De scenery wordt zo neutraal (Nederland/Belgie) mogelijk gehouden.
-
Depot Vlieringen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HANSDEPT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HANSDEPT.jpg)
SK
-
Mooie Vliering (y)
-
Mooi hoor Hans, dat depot Vlieringen.
Ik zat al op een fotootje van je te wachten.
Ivo, heb jij ook nog mooie plaatjes?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf1_1.jpg)
De 4613 op de Bollenspoor draaischijf.
Gerard
-
>:(
-
Wat kijk je boos?
-
Klopt Stig,
Ik wilde even een foto wijzigen en dat ging helemaal de mist in.
Vandaar die boze blik.
Na enig zoekwerk is het toch gelukt. :)
Gerard
-
Ik ben begonnen met de periode 1945 tot ongeveer 1965; zolang het maar niet geel is en geen computernummers heeft. Langzamerhand heeft de interesse zich verlegd naar de vooroorlogse periode, maar wel NS. Nu dus zeg maar 1920 tot 1965 met een voorkeur voor vooroorlogs.
Dat is een wat betere omschrijving met wat ik bedoelde toen ik schreef:
Het baantje kan ook als thema hebben: Lang geleden, toen het op het spoor bepaald anders toeging dan vandaag de dag, was er eens een klein stationnetje... Kortom: grofweg tijdperk III en eerder.
Heldere afbakening toch en inspirerend thema toch? Ook al omvat het de tijdperken II en III in hun geheel en zelfs het staartje van I. Van de zogenaamde tijdperken hoeven we ons niet zoveel aan te trekken. En je kan ook bepaalde modellen juist niet willen al past het binnen je tijdsbeeld omdat het niet bij je atmosfeer past. Een wat lossere omgang met het tijdsbeeld vergroot de markt voor Nederlandse stoomlocomotieven juist.
Al is dat wat juist verschillende mensen in dit draadje niet willen, omdat zelf bouwen zo leuk is. Maar dan bouw je toch zelf een 6700 ook al zou ROCO er één op de markt gezet hebben? Je hoeft je daardoor toch niet dwars te laten zitten? Bovendien de variatie in het stoomtijdperk was zo groot.
Groeten,
Marco
-
Ik begrijp je beter MR, dezelfde opmerking uit marketing-technisch oogpunt klinkt heel anders dan uit (mijn) puriteinse blik ;D .
Overigens blijft het zo dat een aantal bouwers de randen opzoeken. Of omdat het er niet is, of omdat hun versie er niet is. Als, ik zeg ALS alle NL stoomlocomotieven en ander materieel in model zou zijn uitgebracht, zou er wel een ander segment aangeboord zijn om de creativiteit op de richten; de gemeentetram Nijmegen, een spoorlijntje bij een steenfabriek, een bommenlijntje bij Terlet, noem het maar.
-
@ Marco,
Het gaat mij niet enkel en alleen om het bouwen. Ik wil proberen een stukje Nederlandse historie neer te zetten dat de vroegere werkelijkheid zoveel mogelijk benaderd. In mijn uitbeelding de jaren dertig van de afgelopen eeuw.
Fraaie passende armseinen zijn niet in model verkrijgbaar, dus dan ga je dat zelf maken.
Nederlandse stoomlocs zijn gedeeltelijk in model verkrijgbaar, met andere woorden de niet verkrijgbare modellen dien je dan zelf te maken.
Een voorbeeld van wat ik bedoel,
een NS 2200 vind ik ook een mooie dieselloc en door Roco wordt die al ruim 20 jaar lang geleverd, dus dan koop ik hem. En als het model dan niet helemaal bevalt, dan ga je wat aanpassingen doen, bijvoorbeeld andere hekwerken en voor de periode vijftiger jaren de demperkast verwijderen. Dat is wat anders als helemaal zelfbouw.
Niet dat ik het niet leuk vind, dat zelfbouwen, dat is een stukje hobbybeleving. Maar een stoomloc in elkaar zetten en dan ook nog ervoor zorgen dat het goed rijdt, dat blijft vaak een lastige opgave. En indien mogelijk, dan ga ik ook uit van een gereed chassis met compleet loopwerk van een fabrikant en plaats daar dan de eigengemaakte kap op.
Een wat lossere omgang met het tijdsbeeld vergroot de markt voor Nederlandse stoomlocomotieven juist.
Dit is een beetje kort door de bocht. Naar een groen hondekop treinstel mag ik graag kijken, maar een geel exemplaar zal ik niet kopen en ook niet op mijn baan inzetten. De fabrikant zal in mijn persoontje geen afzetmarkt hierin vinden. Wat natuurlijk wel prettig voor die fabrikant is, dat hij het treinstrel in het ene jaar in kleur A kan uitleveren, in het jaar daarop in kleur B en daarna nog eens in kleur C. Maar je mag niet stellen dat de markt dan breder is en daarom beter verkocht zal worden.
Gerard
-
@Weerd,
Maar ga je ook een Ezeltje maken? Loc 6700, past toch net binnen je tijdsbeeld?. Mooi dinkie en lekker apart. Dan laat je je toch niet hinderen door een Hondekop? Of een 6800, kan mooi een goederentreintje trekken met een DG 2421-2470. Leuk toch?
En als mensen tijdperk III rijden met een 2200 en er verschijnt een loc waarvan de laatste in de oorlog of vlak ervoor gesloopt is. Past het bij je baan naar je eigen oordeel? Wat jij er mee voor ogen hebt. Dat is de hamvraag.
Groeten,
Marco
-
Marco,
Als mensen een trein willen laten rondrijden met een elektrische 1600 en een diesel 2200 en een Nederlandse stoomloc uit 1930, dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Het is hùn belevingswereld en zij leven hun hobby op hun eigen manier uit.
Wie ben ik dan om daar een oordeel over te vellen.
In mìjn hobbybeleving staat centraal om voor de dag te komen met een Nederlandse stoomloc met daarbij passend de juiste rijtuigen. En als ik een bepaald stammetje op het oog heb, dan probeer ik dat in model te realiseren. Als daar dan bijvoorbeeld een 6700 of 6800 bij hoort welke niet te koop is, dan ga ik kijken hoe dat in model verwezenlijkt kan worden. En daarbij val ik -voor de rijeigenschappen- liever terug op een bestaand model wat aangepast kan worden of -indien niet voorhanden- dan pas overgaan op complete eigenbouw.
Nu zijn er gelukkig diverse Nederlandse bedrijven die een en ander in hun collectie hebben, denk maar aan Philotrain, MK Modelbouwstudio, Werps, Hollandsch Lokaalspoor en anderen.
Ik zelf maak veel gebruik van bouwpakketten van DJH.
Wat natuurlijk niet onverlet laat dat ik het toejuich wanneer de grotere fabrikanten ook Nederlandse stoomlocs zouden gaan fabriceren. Maar helaas is dit voor de Europese modelspoorfabrikanten een te kleine markt. Volgens de berichten uit een ander Beneluxforum bestaat er misschien hoop dat iemand anders van plan is deze stappen te zetten, we zullen maar eens afwachten.
Maar Marco, het bovenstaande is mijn eigen mening en ik weet zeker dat er andere hobbyisten zijn die daar anders over denken. En dat mag ook.
En dat is nou weer het mooie van onze spoorweghobby, ieder beleeft het op zijn eigen manier en zo moet het ook blijven. Ik ben bezig op mijn manier met mijn hobbybeleving en ik wil niemand daarbij frustreren of een andere mening opdringen.
Gerard
-
Voor hen die niet weten wat een "Ezeltje is"..... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1876_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1876_3.jpg)
-
Ik ga een 'ezeltje' voor m'n spoor G diorama bouwen, maar oefen vast met een H0 exemplaar. Ik ben er recent achter gekomen dat ze tot vlak bij mijn plaats (Lopik) hebben gereden op de lijn Gouda-Schoonhoven en ga toch wat doen met deze periode. Heeft iemand van de bouwers voor mij een tip aangaande indeling van de machinistenruimte (vooral de instrumenten) en de kleurstelling uit de HSM periode?
Groeten Bessel
-
...en ga toch wat doen met deze periode. .....
(y) In H0? Wees zeer welkom! (y)
Voor een ezeltje; kijk eens op thonis van der Weel's (http://www.thonis.nl/ns_6700.htm)pagina hierover.
In het Nulspoor-ezeltje van E-P zit niet zoveel schot; als je z'n weblog (http://nulspoor.blogspot.com/search/label/HSM%20Causarius-Wesp) mag geloven.
-
@Gerard,
Nu ik er over nadenk... ROCO heeft al een Sik, een Ezeltje zou er goed bij passen. Kunnen mooi samen in de wei: op een modelbaantje met klein grut. Maar natuurlijk moet het bijbehorende materieel wel uit de periode, uit de tijd dat er Sikken of Ezeltjes rondreden, stammen. :P
Groet,
Marco
-
@ Gert:
Dank voor deze tip, deze link kende ik nog niet. Als vingeroefening zal ik eerst een H0 ezeltje bouwen en zal mijn vorderingen steeds plaatsen zodat de 'kenners' mij van leerzaam commentaar kunnen voorzien. Het is wel een leuke periode om eens te verbeelden, daar was ik al snel achter.
Nu moet ik me nog even in passende rijtuigjes verdiepen..
Groeten, Bessel
-
(y) In H0? Wees zeer welkom! (y)
Voor een ezeltje; kijk eens op Thonis van der Weel's (http://www.thonis.nl/ns_6700.htm)pagina hierover.
quote]
voor foto's en tekeningen; zie Railhobby 2004/12/42 voor deel 1 en 2005/01/48 voor het laatste deel
SK
Het Ezeltje van Thonis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0886.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0886.jpg)
-
Waarom staat er in de Poll niets over periode 3?
Sorry ik lees niet goed, er staat duidelijk periode 1 en 2, dus geen 3 of nog later alleen iets over geel troep....
-
Waarom een topic van zes jaar oud weer aanslingeren?
Het antwoord op je vraag vind je in de titel van het draadje.
-
je vind wel eens wat als je aan het zoek en bent in oude troep.... ;D
-
Tip, beperk je zoekopdracht tot 365 dagen. Alles daarna doet er echt niet meer toe. Jammer dat je niet vooruit kunt zoeken op toekomstige berichten.
-
Jawel, vind je onder de nog te realiseren knop toekomst....
-
Ja, dat kon ik dus niet vinden nu... ;D
-
Wel heel grappig om de reacties terug te lezen uit 2009.
Een aantal reageerders zijn inmiddels beste maatjes geworden ;D
Ik was in 2009 een Tp4 rijder.
Inmiddels bouw of koop ik alleen nog maar SS, NCS en HSM.
Gr Jan
-
En wie weet zijn er nog nieuwe leden die ook tp I of II rijden? Ik rij zelf met modern materieel maar I/II vind ik ook prachtig. Daarom rijdt er wel eens een museumtrein over mijn baan. Wel voornamelijk duits (KPEV etc), nederlands tp I/II is mij iets te duur en zelf bouwen heb ik geen tijd/gereedschap/geduld voor ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150113_215912_1a_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150113_215912_1a_2.jpg)
-
Toen wist ik nog niet eens wie Gert en Jan waren, haha, grappig
-
Wie? ;D
-
Sja, dat is niet je ware, Martijn. Het gaat om EN Nederlands EN alleen tp 1 en 2. Met NL tp 3 rijders kun je stadions vullen, evenals met tp 2 rijders naar Duits voorbeeld en tp 4/5 rijders naar NL voorbeeld. En inderdaad, tp 1/2 NL is niet makkelijk, luie mensen daar zitten we niet op te wachten.
Tomasso: huiveringwekkend hoe snel iemand kan groeien 8) ! ;D.
-
Tp 1 en Tp 2, wasda ???
-
Ik zou best materieel uit Tp. I en II willen verzamelen als d eprijs een beetje redelijk was.
Ben blij dat ik ooit zo'n styreen kitje van De Arend heb gekocht. Dat is tenminste iets.
Ziet er helemaal niet zo verkeerd uit.
Vraag me af wie de mallen daarvan nu in bezit heeft. Zou je zo weer op de markt kunnen brengen. Ik denk dat er wel vraag naar zou zijn.
-
Tp 1 en Tp 2, wasda ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4982_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4982_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5071_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5071_1.jpg)
Zo iets 8)
-
Mooie rookpluim op die boot SK, waar heb je die van gemaakt?
-
Het zeil is gemaakt van een dunne soort papier. Op maat geknipt, vervuild en langs de mast opgebonden. Hierna het hele zeil natgemaakt en met verdunde houtlijm ingedruppeld zo dat het zijn opgebonden vorm blijf behouden. Veel werk, maar het loont!!
-
Wel heel grappig om de reacties terug te lezen uit 2009.
Een aantal reageerders zijn inmiddels beste maatjes geworden ;D
Ik was in 2009 een Tp4 rijder.
Inmiddels bouw of koop ik alleen nog maar SS, NCS en HSM.
Gr Jan
Nou vandaag weer wat er bij ;D
Komt mijn totaal nu uit op 5 SS loks
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-SGPPWDN4-D.jpg)
-
Wat schattig, een onrijp locomotiefje.... ;D
-
Nee, is al bijna beurs. Oftewel, decoder erin en beursklaar. (y)
Kak, is Jan me weer een locje voor. 8)
-
;D ff kijken of er ruimte is voor sound (y)
-
Leg d'r een paar bananen bij. Dat helpt met het rijp worden (y) ;D
-
Oeh, ik zit op 4...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
4 wat?
Oh bedoel je Philo locs. Nou ik zit nog steeds op 0 hoor, die hybride 6002 telt niet mee; half DJH en bovendien een slecht lopende kit.