BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: r0n op 11 March 2009, 23:28:52

Titel: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 11 March 2009, 23:28:52
Hallo allemaal

26 jaar oud en sinds een half jaar de hobby weer opgepakt die ik als klein kind al had. Het is allemaal begonnen met wat Marklin van mijn pa. Omdat ik h0 toen al te groot vond heb ik een analoog starterssetje gekocht van Fleischmann. Geen geld, dus ook geen extra rails waardoor het rijden met een paar tellen begon te vervelen.

Nu ik afgelopen jaar naar Utrecht ben verhuist heb ik een grote eigen kamer die ik niet hoef te delen met vriendin. Dit geeft mij de ruimte om een baan te bouwen. Het starterssetje staat nog in de hoek en heb drie loks aangeschaft. Alle drie digitaal zodat het mooi optrekken en afremmen voor mij geen probleem meer is. Inmiddels staat er een tafel van 260 bij 70 centimeter met enkele uitbouw mogelijkheden voor de toekomst. Rails is allemaal al aanwezig en heb dan ook de eerste test rondjes al gereden. De tafel is niet zo heel erg groot en wil tijdens het rijden nog wel wat te doen hebben.

Algemene informatie:
Afmetingen: 260 cm x 70 cm (416 m x 112 m)
Tijdperk: III (circa 1950)
Schaal: N (1:160)
Max treinlengte: 70 cm (112 m)
Spoorlengte: 17 m (2,72 km)

Naam plaats: Roonsdorf
Naam rivier: Mäander
Railsfabriek: Gleisfabrik Eissenspur Gmbh
Houtzagerij: Gebr. Holz Gmbh
Hotel: Königsberg

(http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbWaHe9rO4I/AAAAAAAAATc/vPP3vRipVQk/s144/loks.jpg) (http://picasaweb.google.com/Ronald.Reerds/Roonsdorf?authkey=Gv1sRgCLqul5GGobq22QE#5311320788914879362)
afb. 1: En wat loks natuurlijk (Fleischmann BR64, BR80 en de BR94 (alle digitaal)).

(http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGVTLBBuaI/AAAAAAAAAS4/OxI2bHrj2DY/s144/kruiswissel.jpg) (http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGVTLBBuaI/AAAAAAAAAS4/OxI2bHrj2DY/s640/kruiswissel.jpg)
afb. 2: Rechterkant van de baan

Hetgeen eruit gezaagd is gaat een riviertje worden. Alles aan de andere kant van de rivier wordt overdekt. Hier zal de bocht dus helemaal niet te zien zijn en heb ik een schaduwstation van drie sporen.

(http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGeZY3QvrI/AAAAAAAAATI/daPAHSivEOs/s144/kruiswissel2.jpg) (http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGeZY3QvrI/AAAAAAAAATI/daPAHSivEOs/s640/kruiswissel2.jpg)
afb. 3: Huidige aansluiting op Multi Maus

Aan deze kant van het spoor, tegen de muur, zullen veel bomen komen te staan, waarbij je de trein maar een klein beetje ziet. Hierdoor probeer ik het rondje er een beetje uit te krijgen. Links achter in de hoek zal of een klein bergje komen of genoeg bomen waardoor de trein pas te zien is wanneer de bocht al voor de helft genomen is.

(http://lh4.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/Sbg5LTcawvI/AAAAAAAAAXM/gxlHXBy_8w4/s144/mogelijke%20uitbouw.JPG) (http://lh4.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/Sbg5LTcawvI/AAAAAAAAAXM/gxlHXBy_8w4/s720/mogelijke%20uitbouw.JPG)
afb. 4: groene lijnen is de mogelijke uitbouw aan de rechterkant

Het schaduwstation laat ik in een later stadium aftakken waardoor je van de tafel af kan. Aan de rechterkant van de baan komt er dan een stuk bij waar een steengroeve komt. Ik heb de Arnold fabriek weten te bemachtigen waardoor laden en lossen van treinen een mogelijkheid wordt. Het zal nog wel even duren voordat ik hier aan ga beginnen. Mogelijk ook een stoomloc depot/ fiddle yard. De drie schaduwsporen vindt ik nu toch nog wel wat beperkt en zal graag wat meer treinen kwijt kunnen.

Het baanplan is gestolen uit het minitrix baanplannen boek. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar. Ik zie het namelijk niet zitten om de hele tijd heen en weer te rijden en met een rondje is daar natuurlijk geen sprake meer van.

(http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbgB11rex4I/AAAAAAAAAW0/g0BLN4Uodwg/s144/PICT0005.JPG) (http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbgB11rex4I/AAAAAAAAAW0/g0BLN4Uodwg/s640/PICT0005.JPG)
afb. 5: Overzichtsfoto

Niet zo'n scherpe foto van mijn test plankje. hier probeer ik wat dingen op uit alvorens ik het zometeen in het echt ga doen.

(http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbgB2dJ1PaI/AAAAAAAAAW8/Ku8_s8Qfn3A/s144/PICT0007.JPG) (http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbgB2dJ1PaI/AAAAAAAAAW8/Ku8_s8Qfn3A/s640/PICT0007.JPG)
afb. 6: testplankje
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: Patrick Pontier op 12 March 2009, 07:47:37
Hoi Roon,
Baanplan Altenahr als ik het goed heb. Ziet er leuk uit.
Zijn de problemen met de engelse wissel opgelost?
Succes met de verdere bouw.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 12 March 2009, 08:57:27
Je hebt het helemaal goed. Wisselproblemen lijken voor een deel opgelost te zijn. Ik heb de voorloop wielen en achterloop wielen (als die dingen zo heten) er even afgehaald. IJzeren plaatje gepoets, wieltjes gepoetst en de trein een 10 minuten warm laten lopen. Nu gaat het vaker goed dan fout... Ik blijf gewoon netjes doorzoeken naar een nog betere oplossing. Ik heb ook al begrepen dat ik er eventueel andere wieltjes (zonder ASB) onder kan zetten.
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 13 March 2009, 23:04:09
Vandaag buurtgoederenloodsje in elkaar geknutseld. De BR80 kan nu de buurtgoederen van en naar het schaduwstation brengen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13032009031.jpg)

Ga van het weekend eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om het kurk te leggen. Heb nu een proef stukje liggen die heel goed zijn werk doet.
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 16 March 2009, 22:59:36
afgelopen weekend al mijn wissels aangesloten. er moet nog een bedieningspaneel komen, maar voorlopig doe ik het hier nog even mee:
(http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbvkWsPw_NI/AAAAAAAAAbI/SLd8ANRA_OM/s912/14032009034.jpg) (http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbvkWsPw_NI/AAAAAAAAAbI/SLd8ANRA_OM/s912/14032009034.jpg)
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 18 March 2009, 10:19:05
Het was de bedoeling om van het weekend de rails te voorzien van kurk. Ik stond voor mijn baan en dacht: "ik zal eens een wissel gaan proberen elektrisch aan te sluiten". Voordat ik het wist had ik alle wissels aangesloten en hoef ik niet meer met mijn handen over de baan (afgezien van het afkoppelen van wagons). In ieder geval is het rij plezier gigantisch omhoog gegaan door deze zaterdag. Nu maar eens langszaam na gaan denken over een bedieningspaneel.

(http://4.bp.blogspot.com/_lnw_MdhXDBg/SbvkWsPw_NI/AAAAAAAAAbI/SLd8ANRA_OM/s200/14032009034.jpg) (http://4.bp.blogspot.com/_lnw_MdhXDBg/SbvkWsPw_NI/AAAAAAAAAbI/SLd8ANRA_OM/s1600-h/14032009034.jpg)

Eigenlijk heb ik er direct spijt van gekregen omdat nu ik gisteravond begonnen ben met het leggen van kurk, last heb van de bedrading. Alle wisselmotoren dus maar weer los gehaald. Wanneer al het kurk ligt zet ik deze wel weer terug. Ik zal hier snel een foto van posten zodat jullie mij kunnen vertellen of ik wel goed bezig ben :)
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: Ruud K op 18 March 2009, 10:41:39
Ik ben heel benieuwd naar je foto's!
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 21 March 2009, 13:03:33
Ik leg de kurk zo strak mogelijk onder de rails zodat je zometeen met de ballast mooie heuveltjes krijgt. Momenteel twijfel ik nog of ik met verdund houtlijm of met voorstrijk moet gaan ballasten. Duurt nog wel even omdat ik eerst wil gaan schilderen en zoals je ziet heb ik nu niet echt heel veel kurk liggen en valt daar ook nog wel wat aan te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0022_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0022_1.jpg)
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: -Henk- op 21 March 2009, 13:37:25
Hallo Roon

Je gaat lekker zo, ziet er goed uit.

Wat betreft het ballasten is er nog een optie namelijk boekbinderslijm
Is het zelfde principe als houtlijm maar blijft een beetje flexibel
En daardoor minder geluid

Mvg
Henk
Titel: Re: Roonsdorf in N
Bericht door: r0n op 21 March 2009, 16:24:53
ja had ik al eens gelezen over boekbinderslijm... waarom ik het niet doe weet ik niet maar hou het even bij verdunde houtlijm.
heb net een paar centimeter gelegt met verdunde houtlijm... als test... ook heb ik de eerste 30 cm rails geschilderd...