BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Marcel (BR643 Talent) op 11 March 2009, 21:14:45

Titel: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 11 March 2009, 21:14:45
Zoals ik in een ander draadje al schreef, ben ik bezig met sluitlichten voor een Minitrix SBB EC-rijtuig. Ik wil voorkomen dat de sluitseinen flikkeren (als de stroomafname even wat minder is, wat bij enkelzijdige stroomafname per draaistel een reëel risico is) en dus een buffer condensator gebruiken.

Mijn idee is om na een bruggelijkrichter en de condensator (220 uF), een 5 V spanningsregelaar te plaatsen, gevolgd door een 4k7 Ohm weerstand en twee rode LEDs in serie. Klinkt dit een beetje zinnig?

Hoewel de spanningsregelaar niet noodzakelijk is, zorgt deze er wel voor dat altijd dezelfde stroom door de LEDs loopt (zolang de spanning over de condensator voldoende hoog is), waardoor er ook geen variaties in helderheid optreden bij (korte) stroomonderbrekingen. Bij voldoende spanning branden de LEDs altijd even fel, bij een te lage spanning zijn ze direct uit.

Helaas heb ik niet alle onderdelen op voorraad om dit even uit te proberen, en ik heb weinig zin om alles te bestellen om er daarna achter te komen dat ik een denkfout heb gemaakt. Klopt het idee wat ik heb, of zijn hier andere/betere oplossingen te bedenken?
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: NS 1100 op 11 March 2009, 21:16:31
Laat die spanningsregelaar er maar uit. Gewoon de meest grote elco (220uF/25V - 470uF/25V) nemen die je kwijt kan levert al prima resultaat op! ;)
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 11 March 2009, 21:26:17
Grootste elco die ik kwijt kan is denk ik 220 uF (heb ik helaas niet op voorraad, maar volgens de maten van Conrad moet dat net passen). Of ik moet het andere toilet er ook uit slopen, dan kan er daar nog eentje.

Ik heb het eerder wel 'ns zonder spanningsregelaar gedaan, maar vond toen toch wel dat de helderheid zichtbaar varieerde bij stroomonderbrekingen. Was trouwens wel met een grotere stroom dan hier, dus dat verklaart ook wel wat.

Zoals gewoonlijk, dacht ik dus weer 'ns te moeilijk ;)
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: HuubvG op 11 March 2009, 21:28:39
Het lijkt mij dat het effect, dat met het weglaten van de spanningsregelaar verloren gaat, niet door een elco vervangen kan worden.
Je hebt dan wel constanter licht, maar bij meer spanning gaan ze dan toch wel feller branden, denk ik.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: NS 1100 op 11 March 2009, 21:30:01
Valt reuze mee, probeer het maar eens in de praktijk.

Rij je trouwens analoog of digitaal? Bij analoog gebruik kan je idd wel een spanningsregelaar gebruiken, bij digitaal (waar ik van uit ging) hoeft het dus niet.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: tuurtje op 11 March 2009, 22:28:38
Marcel

Kijk anders even op de site van Jaap (Jajo)
Dit is een oplossing die werkt, maar dit gaat denk ik bij jouw niet passen  ???

http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1236 (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1236)

Groetjes

Arthur
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 12 March 2009, 09:14:54
Ik rijd digitaal.

De schakeling van Jaap past op zich wel (als ik SMD componenten gebruik, en een iets kleinere goldcap van bijvoorbeeld 0,5 F), alleen lijkt zo'n grote condensator me een beetje overkill voor mijn situatie. De stroom door de LEDs is zo klein, dat ze met een condensator van 220 uF al enkele seconden blijven branden.

In een klein testje wat ik gisteren nog even gedaan heb, zag ik echter wel dat na het los trekken van de voeding, de LEDs direct minder fel beginnen te branden. Met een 5 V spanningsregelaar is dat effect weg (ze blijven dan een korte tijd even fel branden, en gaan daarna heel snel uit).

Helaas is de condensator van 220 uF / 35 V die ik heb te groot voor in het rijtuig. Een condensator van 100 uF / 35 V (die ik ook op voorraad heb) of 220 uF / 25 V (die ik zou moeten bestellen) zou wel passen. Hetzelfde geldt voor de 5 V spanningsregelaar, die ik niet in SMD heb liggen. Daarnaast wacht ik nog op de sleepcontacten van Minitrix. Een echte praktijktest zal dus nog even op zich laten wachten...
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: vanDyk op 12 March 2009, 17:14:31
Heb een vraagje over een condensator, aangezien 2 dingen elkaar tegenspreken. Het gaat over  deze condensator (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=5B940D43F2907C88E10000000A010221&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=8&p_load_area=0206812&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=).
In de website beschrijving staat 220000 pF, maar als ik het datablad erbij pak, en controleer kom ik op 220 pF, wat moet ik nou gaan geloven? En als het 220000 pF is, staat dat gelijk aan 220 µF? Of was het eerder 220 nF?

Paul.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: tuurtje op 12 March 2009, 17:39:14
Hai Paul

220000 pF is 220 nF is 0,22 µF is 0,00022 F

Groetjes

Arthur

Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Swiss_fan op 12 March 2009, 19:17:22
Je kunt ook natuurlijk meerdere elco's met een kleinere capaciteit parallel zetten.
Je kunt ze dan "verdelen" over de wagon.
b.v. 4x 47 uF=168 188uF.
En een spanningregeleaar in to92 behuizing kan je makkelijk kwijt in N-materiaal.

mvg, Peter
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: santerdam op 12 March 2009, 19:22:08
168uF ? Hoe bereken je dat ?

Sander
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Swiss_fan op 12 March 2009, 19:25:11
Zonder inflatie is het dus 188uf. :-[
Peter
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Nijboer op 12 March 2009, 19:28:25
Begin bij het begin: optimaliseer de stroomafname.
(extra afnemers, extra gewicht in de wagen)
Dan kan de capaciteit (afmeting) ook kleiner.

Grt,
Collin
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 13 March 2009, 11:33:41
@Nijboer: op zich met je eens, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Het rijtuig neemt standaard (na het plaatsen van de sleepcontacten) stroom af op de assen. Als ik dat wil optimaliseren, zou ik dus stroom moeten afnemen op de wielen. Ik moet dan ook per draaistel twee draadjes naar binnen, in plaats van één (wat nu gebeurt doordat het draaistel om een metalen pinnetje draait). Het verzwaren van het rijtuig is ook lastig, want de ruimte in N is erg beperkt. Het plaatsen van een condensator (100 tot 220 uF is genoeg) vereist een veel minder grote ingreep, en lijkt me dan ook een betere optie. Ik ben het met je eens dat het meestal beter is om bij het begin te beginnen, maar om nou m'n hele rijtuig te slopen terwijl het ook met een simpel condensatortje kan gaat me net iets te ver.

@Swiss_fan: er is voldoende ruimte voor een condensator van 220 uF. Het lijkt me dus niet nodig om meerdere kleine condensatoren parallel te schakelen. Dat dit kan (en dat je de capaciteit dan gewoon kunt optellen) wist ik wel. Een spanningsregelaar en bruggelijkrichter in SMD formaat zijn inderdaad geen enkel probleem.

Maar goed, de sleepcontacten zijn besteld bij Keuterman en de condensator en spanningsregelaar bij Conrad, dus zodra dat alles binnen is kan ik verder met m'n projectje.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: marco haringa op 22 March 2009, 14:56:36
Ik heb ook een vraagje wat goed bij dit draadje past.
Ik wil ook een kondensator 470 uv 25 volt inbouwen in een stuurstandrijtuig met functiedecoder.Dit om het flikkeren tegen te gaan.

Echter dit rijtuig heeft gloeilampjes en geen leds.
Gloeilampjes verbruiken veel meer stroom mijn vraag is dus heeft een kondensator dan wel effect met gloeilampjes.

Graag jullie reacties.

Groetjes marco
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: willem22 op 22 March 2009, 18:17:44
Marco, met gebruik van leds is het wel mogelijk een buffer C.,maar met lampjes is het niet mogelijk je zou dan een groot capaciteit moeten toe passen maar daar is geen ruimte voor.

wil.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: marco haringa op 22 March 2009, 18:54:36
Ok bedankt wil, ik was er al bang voor.
Toch vind ik het opvallend dat loks met decoder bijna geen last hebben van knipperende frontverlichtichting  ( ook met gloeilampjes)
Toen ik nog analoog reed hadden mijn loks daar meer last van.

Groetjes marco
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: willem22 op 22 March 2009, 20:19:00
Marco,op je opmerking is ook een verklaring.
Analoog rijden is meer storing gevoelig voor de stroom afname .
Om niet te technisch te worden hier een simpele uitleg, je gebruik nu een digitale sturing waarvan de baan voeding constand aanwezig is en aanmerkelijk hoger digitale signaal van 17/22 volt en daardoor minder
storings gevoelig.

wil.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: marco haringa op 22 March 2009, 21:21:03
Ok wil, snap ik maar waarom valt het flikkeren van de verlichting bij de lokdecoders dan minder op dan bij de functie decoders?
Of kom het omdat ik de tams functiedecoders van 10 euro van conrad gebruik ???
Als lokdecoders gebruik ik kuehn,zimo en tran.

Groetjes marco
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: willem22 op 22 March 2009, 23:57:07
Ja ik ben toevallig een aantal funktie decoders aan het testen.
Nog even geduld ik heb er pas twee binnen de Tams en esu.
Tams is zo en zo een ramp om de CV's te benaderen.
De esu doet het beter , maar is twee keer zo duur.
Het is altijd verstandig om een buffer condensator toe te passen indien er leds worden gebruikt.
Ja helaas bij gebruik van lampjes blijft het een probleem het flikkervrij te krijgen.
Titel: Re: Flikkervrije sluitlichten
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 23 March 2009, 09:30:11
Ook nog maar even reageren vanuit mijn ervaringen: ik heb bij N-spoor inderdaad ook dat de verlichting van locs (vrijwel) nooit flikkert, terwijl dit bij rijtuigen vaak wel gebeurt. Echter niet bij alle rijtuigen. De verklaring zit denk ik voor een groot deel in de stroomafname en het gewicht.

Bij al mijn N-spoor locs, gebeurt de stroomafname op alle wielen. Dat betekent bij de meeste locs dus dat er stroom wordt afgenomen over vier of zes wielen per spoorstaaf. Bovendien zijn locs relatief zwaar, waardoor deze wielen stevig op de rails worden gedrukt. Enkele rijtuigen nemen ook stroom af op alle wielen (bijvoorbeeld mijn ICE-2 en dubbeldekker-stuurstand). Bij mijn ICE-2 heb ik nooit last van flikkeren (deze heeft gloeilampjes voor de front- en sluitseinen), maar dit rijtuig is ook redelijk zwaar. De dubbeldekker is veel lichter, maar ook daar flikkert de verlichting zelden. In beide gevallen zit er geen condensator in.

Het rijtuig waar het hier om gaat, neemt de stroom af van de assen. Dat betekent dat er per wielstel slechts aan één kant stroom wordt afgenomen, dus op slechts twee wielen per spoorstaaf. In combinatie met het lage gewicht van dit rijtuig, leidt dat nogal snel tot stroomonderbrekingen en dus flikkeren van de verlichting.

Of een condensator nodig is (zowel bij lampjes als bij LEDs) verschilt dus een beetje per rijtuig. Bij LEDs is het dan in ieder geval op te lossen met een condensator met beperkte capacitiet, bij lampjes lukt dit vaak niet. Een oplossing kan zijn om de lampjes te vervangen door LEDs.

Overigens, als functiedecoders (voor N-spoor) gebruik ik vaak de Tran DCX33D. Deze zijn erg klein en kosten ongeveer 20 euro.