BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HuubvG op 11 March 2009, 18:05:33
-
Aan alle medegebruikers die een kleine* Grote Sik bezitten, of aan het bouwen zijn, of van plan zijn etc. etc., heb ik een kleine mededeling over een nog kleinere ontdekking, gevonden in het boek "Diesellocomotieven in Nederland".
(*model, alle schalen)
Vandaar toch in de grootspoorvraagbaak, gerelateerd aan modelspoor.
De Grote Sik 401 staat op de foto in 1945 (blz 24 en 25) zo uit de fabriek zonder 'traptreden' (sorry als ik het fout benoem, graag verbeteren) vóór aan de huif, beide zijden.
Op een foto uit 1947 (blz 123) staat dezelfde 401 met vier traptreden aldaar.
Terwijl alle andere grote sikken er altijd op alle foto's met drie traptreden op staan.
Ik denk dat men al snel de trapjes op de huif is gaan plaatsen, dat de 401 er eerst 4 kreeg, en doordat dat een teveel bleek (de bovenste zit wel erg hoog), bij de andere 412 t/m 415 er gewoon 3 heeft geplaatst.
Zijn er bouwers die de 401 in model hebben? En zich ook aan het aantal traptredes willen houden?
Nog een opmerking: er staat ook een foto in dat boek, waarop het schuifluik boven op de huif goed scherp te zien is. Ik meen dat er laatst iemand naar vroeg.
Ik mag hier geen scans plaatsen, maar wie het boek niet heeft, kan altijd in de plaatselijke bibliotheek kijken.
-
Hallo Huub,
Interessant,
Mist de 401 op de foto uit 1945 dan ook die handrail met 3 handrailhouders die voorop de motorhuif zit?
Bart
-
@Huub,
Scherp opgemerkt! Het was mij nog niet opgevallen, terwijl er toch ook een foto van de 401 zonder treden op de meegeleverde DVD staat. Overigens heb ik geen nummerplaten van de 401 bij mijn model.
@Bart,
Die handrail zit er op, ook bij de fabrieksfoto zonder treden.
Grtz,
Ton
-
Herstel: 1945 moest zijn: 1946.
Bart, de handrail die jij noemt heeft ie wel, echter zou het maar zo kunnen, dat de vier treden dan al op de andere kant zitten. Dat de 401 dus al die tijd met 4 treden aan één kant heeft rondgereden.
Waarom denk ik dat? Aan de zijde die de 1e foto toont, de rechterkant, zie ik ook niet de gebogen handgreep boven op de ronding. Op de latere foto waarop de linkerkant te zien is, zie ik wel de vier treden en daarboven, voor op de huif, ook een meegebogen handgreep. Maar niet de gebogen handgreep bovenop de andere zijde.
Waarmee het er niet makkelijker op wordt. Uitkijken naar frontale foto's van de 401 dus.
Als je zelf een grote sikje aan het bouwen bent, kijk je toch met andere ogen naar zo'n boek. Ik weet niet of dit plaatje (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GroteSikkl.jpg) mag?
Edit Ton, tegelijk aan het typen geweest, dank je.
-
Gevonden!
Op de site van Het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/159347) staat een foto van de 401 uit 1955. Als je inzoomt kan je zien dat hij aan weerszijden van de huif 3 treden heeft. Blijkbaar heeft men hem dus later aangepast aan de rest van de serie.
Ton
-
terwijl er toch ook een foto van de 401 zonder treden op de meegeleverde DVD staat.
TonM, ik dacht eerst ook te zien dat op foto2 van de DVD van Dutzrail de grote sik zonder opstapjes op de foto was gezet maar vervolgens begon ik te twijfelen, ik dacht dat het ook gezichtsbedrog kon zijn doordat de opstapjes van het voorste trapje wat op de frameplaat zit ook niet goed te zien zijn.
-
Ton, duidelijk! Dus de 401 heeft eerst zonder, daarna met vier (waarschijnlijk toch wel aan beide zijden), later met drie treden rondgereden, de rest altijd met drie. Dus met drie treden zit je dus toch ook goed als je de 401 hebt. Eind goed al goed.
-
Bedankt voor de informatie, ook ik liep tegen deze vraag aan. Bestuderen van de foto's in het eerder genoemde boek hielp niet zo veel, en zo zijn er meer verschillen. Bij welke los zitten er nu uitsparingen in de voetplaat bij de rangeerders opstaptreden voor aan de loc? Bij de 401 bij de aflevering zeker niet...
Ik maak de loc dan wel niet in model, maar wel voor een treinsimulator. Ook hierbij geldt dat elke fout vermeden moet worden en elk detail telt. Krijg van alle kanten informatie, maar eigenlijk is er van dit locje te weinig te vinden... Heeft er iemand ook informatie (foto's) over/van de cabine?
Hier is een filmpje van mijn model in de simulator tot nu toe:
http://www.youtube.com/watch?v=xAFTqKArXI8
Het locje is nog lang niet af, er komen nog geanimeerde lamellen voor de grill/ventilator (je kunt ze open en dicht doen) en er moeten nog veel details gemaakt worden. Maar het begin is er...
FokkeB
-
Wat een (y) filmpje! Leuk gezicht om de grote sik te zien rijden in een natuurlijke omgeving.
En wat je zegt, de inkeping voor uit de voetplaat ontbreekt bij de 401, het valt me na jouw mededeling pas op.
Van het interieur is ws geen info meer voorhanden, gelezen in het spoornulforum en hier op t forum. Wel loopt bij de bouwkits de huif nog wel een ½ cm door in de cabine. Je zou je moeten verplaatsen in een ontwerper van toen en vervolgens een paar meubelstukken toevoegen... Niemand zal je aanvallen, want er is geen bewijs.
-
Dank je wel Huub!
Tja, daar heb je een punt, niemand die er wat van kan zeggen.... Ik heb voor de cabine een paar 'kasten' gemaakt en bekleed met een aantal meters en knopjes. Het is eigenlijk wel de bedoeling dat er ooit een 'werkende' cabine komt voor deze loc. Dat je de locomotief kunt bedienen met de diverse handles (rijrichting, gas en remkraan) en zo. Ik zal zelf dan maar wat moeten bedenken... ;D
Die inkepingen in die voetplaat mis ik wel bij meer locs, of zie ik dat verkeerd? Ook staan er op sommige foto's wel een 'handgreep' naast de opstaptreden, bij sommige ook weer niet? Is er dan bijv bij een revisie een en ander aangebracht?
FokkeB