BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: lorus op 11 March 2009, 15:25:25

Titel: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: lorus op 11 March 2009, 15:25:25
Hallo. Mijn naam is Jacob de Vos en inmidels al weer 25.
Was zondag 8 maart in houten geweest. Jullie weten wel waar  ;)

Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken. En tja, dat is toch wel weer leuk en mooi al dat kline spul. Langzaam voelde ik het toch beetje kriebelen om ook weer eens wat aan die hobby te doen. Ik heb immers ooi lang geleden een Märklin Spoor 1 startset gekocht. Maar nooit echt plezier van gehad. Te groot en de rails was flut. Ik liep al rond op die bewuste zondag in me hooft met de vraag: wil ik nog wat met teintjes en zo ja, blijf ik dan bij spoor1 of ga ik voor de gangbaardere HO ???

En stel dat ik overstap naar HO, Welke rails zouden jullie aanbevelen en kan elk merk trein op je baan rijden? Want zag daar een hondenkop van piko. Nooi van dat merk gehoort, maar kan die dus dan naast een bvb Märklin rijden?
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 15:29:57
Hoi,

Als je Märklin wilt rijden, zul je bijv. die hondekop van Piko moeten ombouwen.

Als je bijv. de Roco of Fleischmann etc zou pakken, kun je vrijwel alle locs gebruiken die gelijkstroom zijn.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: santerdam op 11 March 2009, 15:34:36
Globaal kun je modelspoor indelen in twee soorten :
- 3-rails, het systeem zoals voornamelijk Marklin toepast
- 2-rails, het systeem wat menig andere fabrikant hanteerd

Noot : In het verleden werd dat wel -foutief- wisselstroom en gelijkstoom genoemd.

Qua afmetingen heb je ook weer een keuze :
- H0, schaal 1:87
- N, schaal 1:160
- vele andere varianten

Noot : 3-rails heeft geen N-spoor

Vervolgens kom je de keuze voor een systeem tegen :
- analoog
- digitaal

Noot : 'vroeger' was het altijd analoog. Tegenwoordig zie je steeds meer digitaal opkomen.

Als je wilt gaan 'herstarten' is het verstandig over deze onderwerpen te lezen en informatie in te winnen. Maak voor elk een keuze, bepaal je tijdperk en omgeving (NL, D, ...) en gaan daarna op zoek naar merken en  uitvoeringen. Kijk ook in dat stadium naar startsets.

Sander
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Chris op 11 March 2009, 15:35:52
Hoi,

Als je Märklin wilt rijden, zul je bijv. die hondekop van Piko moeten ombouwen.

Als je bijv. de Roco of Fleischmann etc zou pakken, kun je vrijwel alle locs gebruiken die gelijkstroom zijn.

Nou, die Piko is er gewoon in wisselstroom hoor, direct uit de fabriek...
Wat trouwens ook geld voor Roco en Fleischmann.
Alles wat er in gelijkstroom is, is er praktisch ook in wisselstroom.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Hans Reints op 11 March 2009, 16:47:43
Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken.

Een heeeel goede raad. Als het serieus is met je vriendin, laat haar dan mee kiezen/beslissen over wat leuk is! Geloof mij maar, daar kan je jaren plezier aan beleven :) Als er later commentaar is, kan je altijd nog zeggen "Hoezo? jij vondt het toch ook leuk"  ;D
SK een praktijk deskundige.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 11 March 2009, 16:49:55
@ Sanaterdam, Mooie uitleg.

@ Jacob en de rest, Ik denk dat je wel kan stellen dat de prijs van 3-rail materieel iets hoger ligt en iets minder doorgaans.

Even een gevaarlijke uitspraak (sorry voor de 3-railers) Personenlijk vind ik 3-rail wat acherhaald en de derde rail niet mooi in de rails.

Over de rail keuze in 2-rail zijn er in grote lijnen twee mogelijkheden. Met ballast of zonder.

Fleischmann en Roco leveren hun startsets met rails met balast. Dit is voor het begin erg mooi en makkelijker te verwerken. Er zijn zeker ook erg mooie resultaten mee tehalen.
Als je echt voor het detail gaat is het beter om voor open rails zonder balast te gaan. Dit is ook goed te verwerken alleen vergt het wat weer werk met de aandrijving van de wissels omdat deze ondervloers moeten worden aangebracht en niet standaard ingeklikt. En natuurlijk de balast moet zelf worden gedaan. Hier zijn vele merken in te vinden zoals Piko, Roco, Peco enz.

Groeten Maurice
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: eric den boer op 11 March 2009, 18:40:09
ja je kan ze ook nog ombouwen. sorry vergetelijk om er bij te vertellen.


jaja....dus je koopt een wisselstroomlok en die bouw je dus om naar gelijkstroom...hmmm....ik zou gelijk voor de gelijkstroomlok gaan, ik heb geen tijd om een wisselstroomlok om te bouwen naar een gelijkstroomlok, want vergis je niet hoor een wisselstroomlok om bouwen naar gelijkstroom dat valt nog niet zo 1,2,3 mee want gelijkstroom is natuurlijk niet het zelfde als wisselstroom, daarbij heb je natuurlijk ook het probleem van de wielen wisselstroomwielen passen natuurlijk niet op een gelijkstroombaan en gelijkstroomwielen passen niet op een wisselstroombaan...tsja wisselstroom of gelijkstroom de keus is aan jouw, ik zou gelijkstroom kiezen want gelijkstroom.....Ow...ik wordt geroepen ik moet eten... 
doei


eric
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: santerdam op 11 March 2009, 18:54:51
Eric, het zou best kunnen kloppen. Kun je die lap tekst even in wat zinnen hakken met behulp van hoofdletters en punten. Dit massieve blok letters is niet te volgen.

Sander
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Hans Reints op 11 March 2009, 18:58:06
Ik heb het bericht er nog maar eens bij gepakt om een ieder er aan te herinneren waar het hier over gaat.

Hallo. Mijn naam is Jacob de Vos en inmidels al weer 25.
Was zondag 8 maart in houten geweest. Jullie weten wel waar  ;)

Tja was eigenlijk gewoon om wat te doen te hebben op een zondag dus ik met me vriendin maar een daagje treintjes wezen kijken. En tja, dat is toch wel weer leuk en mooi al dat kline spul. Langzaam voelde ik het toch beetje kriebelen om ook weer eens wat aan die hobby te doen. Ik heb immers ooi lang geleden een Märklin Spoor 1 startset gekocht. Maar nooit echt plezier van gehad. Te groot en de rails was flut. Ik liep al rond op die bewuste zondag in me hooft met de vraag: wil ik nog wat met teintjes en zo ja, blijf ik dan bij spoor1 of ga ik voor de gangbaardere HO ???

En stel dat ik overstap naar HO, Welke rails zouden jullie aanbevelen en kan elk merk trein op je baan rijden? Want zag daar een hondenkop van piko. Nooi van dat merk gehoort, maar kan die dus dan naast een bvb Märklin rijden?
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 11 March 2009, 22:02:05
Om wat niet ter zake doend geklets recht te zetten:
Een Piko hondekop is verkrijgbaar voor zowel 2-rail gelijkstroom als voor 3-rail wisselstroom.
In zowel de digitale 2-rail uitvoering als in de 3-rail-wisselstroomuitvoering ziet de decoder of er analoog of digitaal aangestuurd wordt.
Alleen de analoge DC hondekop rijdt allen maar analoog, maar kan voorzien worden van een decoder, zodat die alsnog digitaal is.
Maar in feite heeft dit niets met de vraag te maken.

Kortom: Alleen Wim Ros, Sobat en Sander gaven de juiste reacties, Maurice ging in de goede richting.
Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten. ;) , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.
Even Trix Express buitenbeschouwing gelaten (enige nog met 3-rail gelijkstroom), heb je in het 3-rail=wisselstroom-systeem:
=> de oude Märklin M-rails,
=> de C-rail,
beide met bedding
=> en de K-rail, zonder bedding.
Met onderlinge aanpassingen zijn de 3 soorten door elkaar te gebruiken.

Met de K-rail is het, als je handig bent, mogelijk om met 2-rail- én 3-railsysteem door elkaar te rijden op één traject, mits er met geïsoleerde wielstellen wordt gereden.

Zo, nu is een simpele vraag lekker ingewikkeld beantwoord.

Jacob,
Wat je verder wilt gaan doen is aan jou. Het 3-rail-wisselstroomsysteem is electrisch gezien een stuk eenvoudiger dan het het 2-rail gelijkstroomsysteem. Als je daar geen inzicht in hebt en / of de interesse mist om je daar in te verdiepen, dan heeft het 3-rail-AC-systeem voor jou zeker voordelen.
Schakeltechnisch is het 2-rail-systeem ingewikkelder.
Als je daar je hand niet voor omdraait, ben je nu nog precies even ver.

Succes en veel plezier met vriendin en je - gezamenlijke - nieuwe hobby.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: lorus op 11 March 2009, 23:42:11
Over ingewikeld uitgelegt gesprooken  ;D Het duizelt een beetje  :)

En als het op merken aan komt. Heeft elk merk ee eigen type copeling?

Tja, ben nog een enorm groentje en wis niet eens dat er 3-rail en 2 rail bestond. Ik weet wel dat die spoor1 van mij c rails heeft
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Chris op 11 March 2009, 23:44:17
Koppelingen zijn uitwisselbaar d.m.v een zogenaamde NEM schacht.

Dus je kunt elke koppeling plaatsen die je maar wilt.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: santerdam op 11 March 2009, 23:51:18
In mijn reactie had ik getracht het eenvoudig te houden. Je kunt beter eerst jezelf de essentiele zaken eigen te maken. In dat kader is het beter je nu nog niet druk te maken over koppelingen - die dingen kun je heel simpel en heel goedkoop wisselen. Beschouw koppelingen nu nog maar even als een bijzaak.

Richt je in dit stadium bijvoorbeeld eens op de schaal, verdiep je in N-spoor en H0-spoor. Probeer eens op dit punt tot een afweging te komen.

Sander
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 01:26:47
Citaat van: Jacob
Ik weet wel dat die spoor1 van mij c rails heeft

Het zal wel aan mijn leeftijd liggen (60-), maar ik heb nog nooit geweten dat in spoor I C-rail wordt gebruikt. ??? ??? en ik rij toch pas 57 jaar met treintjes... ???

Citaat van: Santerdam
In mijn reactie had ik getracht het eenvoudig te houden. Je kunt beter eerst jezelf de essentiele zaken eigen te maken.

Als ik de uitspraak van Jacob lees, lijkt mij de raadgeving van Sander zéér de moeite waard om opgevolgd te worden. ;) ;)

Jawel...beste kijkbuiskinderen... ;)

Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Johnnytrein op 12 March 2009, 07:43:12
Wow Ruurd was jij al vanaf 3 jaar treinliefhebber. Ik begon pas als 9 jarige met Märklin. Ben er nu 61 en nog steeds liefhebber van oa treintjes.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 12 March 2009, 08:42:26
... Het 3-rail-wisselstroomsysteem is electrisch gezien een stuk eenvoudiger dan het het 2-rail gelijkstroomsysteem. Als je daar geen inzicht in hebt en / of de interesse mist om je daar in te verdiepen, dan heeft het 3-rail-AC-systeem voor jou zeker voordelen.
Schakeltechnisch is het 2-rail-systeem ingewikkelder. ...

Er is om precies te zijn één situatie waarin het 2-rail systeem ingewikkelder is, en dat is bij een keerlus. Ja, als je digitaal rijdt is de detectie iets duurder, maar echt ingewikkeld zou ik dat niet willen noemen. Er zijn dus wel problemen, maar daar bestaan zeer goede oplossingen voor.

Een keuze tussen N en H0 en, als het H0 zou worden, tussen 2-rail en 3-rail zul je moeten maken op basis van jouw voorkeuren, maar het zou jammer zijn als je direct voor H0 3-rail zou kiezen, puur door een opmerking dat 2-rail elektrisch gezien een stuk ingewikkelder zou zijn.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Ed K. op 12 March 2009, 09:09:18
Hoi Marcel,

Ik denk dat je bedoeld dat 2-rail iets ingewikkelder is bij een keerlus.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat hiervoor goede oplossingen zijn.
Echt ingewikkeld is het allemaal niet.

Gr. Ed
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Ben op 12 March 2009, 09:09:37
Er is om precies te zijn één situatie waarin het 3-rail systeem ingewikkelder is, en dat is bij een keerlus.
Er wordt in dit draadje de nodige onzin verkocht. Ik denk dat de topic starter aardig de weg kwijt raakt.

Gr, Ben.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 12 March 2009, 09:24:29
Ik denk dat je bedoeld dat 2-rail iets ingewikkelder is bij een keerlus.

Inderdaad een typo: het 2-rail systeem is natuurlijk ingewikkelder bij een keerlus.

Ik heb dit ook aangepast in mijn oorspronkelijke bericht.

Overigens, Ben: er zit een groot verschil tussen 'onzin verkopen' en een typefout maken. Ed had mij er (terecht) ook al op gewezen dat het er onjuist stond, dus het lijkt me volledig overbodig om het op zo'n manier nog een keer te zeggen. Altijd zo jammer...
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 12 March 2009, 09:47:00
Citaat Ruud, Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten.  , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.

Dit klopt. Ik heb altijd 2 rail gereden en dus ook niet op de hoogte van 3 Rail systemen. En om een beetje uit mijn nek te gaan kletsen is ook nutteloos toch.
Ook wil ik niet 3 rail de grond in trappen. Ik heb geprobeert om Jacob verder te helpen met mijn kennis in 2 rail.

@ Jacob, 2 rail hoeft bij gebruik van standaard typen rails van Roco Flm ook niet moeilijk te zijn.
Ik had ook wel een reactie verwacht op mijn uitspraak van achterhaald. Personelijk vind ik realisme een belangrijk punt in de bouw van de baan. een derde rail (of zoals heden puntjes) in de rail vind ik storend en ook niet kloppen met het grootbedrijf. Ik denk dat ieder het systeen waar mee hij werkt het makkelijkst vind om dat hij daar gewoon weg mee vertouwd is.

Ik geef ook Sander helemaal gelijk. Kijk wat je wil berijken en hoeveel ruimte er beschikbaar is. Wil je een groot station met een vrije baan en je hebt 3 meter tot je beschikking is N een mooie keuze. Wil je ver in details op een plattelands baan gaan is HO (of zelfs 0) een leuke keuze.  Kijk eens op http://www.floodland.nl/aim/. Hier zie je een 0 baan in aanbouw, een 2 rail NS baan in HO en een 3 rail Duitse baan. Natuurlijk ook op het Forum staan onder wat zijn we aan het bouwen topic genoeg banen in aanbouw en voorbeelden. Elke schaal heeft zijn voors en tegens en beperkingen.

Groeten Maurice
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Ben op 12 March 2009, 10:04:06
Overigens, Ben: er zit een groot verschil tussen 'onzin verkopen' en een typefout maken. Ed had mij er (terecht) ook al op gewezen dat het er onjuist stond, dus het lijkt me volledig overbodig om het op zo'n manier nog een keer te zeggen. Altijd zo jammer...
Marcel,

Ik wil je niet vangen op een typefout, als je dat zo opvat spijt me dat. En de post van mij en Ed.K vielen gelijk.

Het gaat mij er maar om dat de topic starter als beginnend spoorder wijzer wordt van de antwoorden. Ik refereer ook aan antw.#9 van Ruurd die mede niet terzake doend gekletst constateert.

Over tot de orde van de dag.

Gr, Ben.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 11:57:51
Citaat van: Johnytrein
Wow Ruurd was jij al vanaf 3 jaar treinliefhebber. Ik begon pas als 9 jarige met Märklin. Ben er nu 61 en nog steeds liefhebber van oa treintjes.

Ik had idd m'n eerste trein van Hornby al met m'n derde jaar, ja.
Toen nog een uurwerk trein, maar  eind 50-er jaren m'n eerste elektrieke. Dan hoefde ik niet meer naar de seinpaal te sprinten om die op veilig te zetten, want dat haalde ik nooit. >:( >:(
Dan was de net weer opgedraaide stoomloc er allang voorbij geraasd...
Het is daarna verder gegaan met een ovaaltje, loc Märklin nr. 3000 (BR 89) en 3 wagonnetjes, waarvan mijn vader er uit zuinigheid 2 gebouwd had van een Mä bouwdoos.
Jaren hebben we daar plezier mee beleefd.

Naderhand werd dat een grotere baan en als mijn vader werd overgeplaatst - hij was bij het Rijk - dan werd er naar een woning gekeken, waar ruimte in was voor de trein.
Jawel...
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 12:05:42
Ben...

Ik voel me gestreeld.... ;D
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 12:11:44
Citaat van: Maurice
Citaat Ruud, Maurice, omdat jij 3-rail achterhaald vindt, hoef je de railinformatie voor 3 rail niet weg te laten.  , alhoewel ik me kan voorstellen, dat je daar dan niet alles van weet.

Dit klopt. Ik heb altijd 2 rail gereden en dus ook niet op de hoogte van 3 Rail systemen. En om een beetje uit mijn nek te gaan kletsen is ook nutteloos toch.
Ook wil ik niet 3 rail de grond in trappen. Ik heb geprobeert om Jacob verder te helpen met mijn kennis in 2 rail.

Een goede gedachte Maurice en ook goed gedaan.
Daar kunnen enkele mensen een voorbeeld aan nemen.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 12 March 2009, 12:21:46
Dank Ruud
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 12:22:04
Hoi Marcel,

Ik denk dat je bedoeld dat 2-rail iets ingewikkelder is bij een keerlus.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat hiervoor goede oplossingen zijn.
Echt ingewikkeld is het allemaal niet.

Gr. Ed

Heeft iemand er al over nagedacht, wat het kennisniveau is van Jacob? Hoe zijn technische gaven zijn? Waar hij tegen opkijkt?

Je kunt wel stellen, dat het allemaal simpel is, maar ik ken mensen die doodsbang zijn om een stekker aan een schemerlamp te zetten. Nou is dit een ander uiterste, ik geef het toe, maar wat voor de een eenvoudig is, kan voor de ander onoverkomelijk zijn.

Als er dan gesteld wordt, dat 2-rail DC wat ingewikkelder is dan 3-rail AC, dan is dat simpel een realiteit, die je niet moet ontkennen. Ga dan niet gelijk uit van JOUW kennisniveau op 2-rail-gebied.

Het is prima en prachtig als jij dat hebt, maar dat wil niet zeggen, dat die ander daarmee overweg kan.
Misschien !! zijn de termen DC en AC voor Jacob al gruwelen. Ik weet het niet, maar het typt wel gemakkelijker dan "gelijkstroom" en "wisselstroom"....

Groet, Ruurd
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Ed K. op 12 March 2009, 12:47:56
@Ruurd,
Je hebt gelijk dat je stelt dat ik niet uit moet gaan van mijn eigen kennis niveau.
Wat ik echter niet heb gezegd is dat het simpel is.
Voor het specifieke 2-rail probleem "keerlus", zijn kant en klare oplossingen te koop die met een beetje goed lezen van de handleiding ook voor een leek goed zijn aan te sluiten. Ik vindt dat als je de term ingewikkeld gebruikt je het risico loopt dat mensen al gaan afhaken terwijl dat helemaal niet nodig is. Ze kunnen dan gaan denken:"2-rail is alleen voor techneuten"terwijl naar mijn mening absoluut niet zo is. Mochten ze er met de handleiding niet uitkomen dan kunnen ze altijd terug vallen op ons prachtige forum waar heel veel kennis aanwezig is en waar er altijd wel iemand is die de helpende hand toesteekt.
Het enige nadeel van dit forum is dat er regematig mensen met het onderwerp aan de haal gaan en dat er van alles bij wordt gehaald waardoor het door de topicstarter al gauw niet meer te volgen is of niet meer interressant is.
Het verzandt al gauw in geneuzel en vliegenafvangerij. Dit topic is daar een voorbeeld van.
Ik hoop dat Jacob hierdoor niet ontmoedigt is.
Gr. Ed
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 12 March 2009, 13:28:44
Ik denk dat ook beide systemen niet erg moeilijk zijn voor startend baan ontwep zonder moeilijke keerlussen. Hoe veel onder ons zijn ook niet begonnen met een simpel en werkend baanontwerp. Dus voor het begin gewoon rustig starten en op eigen tempo groeien in de hobby en kennis.

Het komt er in het kort opneer, bij 3 rail is er geen kans op kortsluiting in je baanontwerp. Dit omdat de midden rail + nooit contact kan maken met de buitenrail -. Het midden zal atijd midden blijven. Bij 2 rail kan er in je baanontwerp bijv een keerlus kortsluiting onstaan omdat de linker rail + in contact kan komen met de rechter rail -. Hier voor zijn oplossingen maar het maakt het lastiger. In een ovaale baan zal dit probleem niet aanwezig zijn om dat de railen niet kruizen. (op een ateletiekbaan zijn er ook geen kruizingen)   

@jocob, Als je de plannen of wensen hebt (dit is misschien wel al een stap te ver) om later zelf treinen te gaan (ver)bouwen is 2 rail weer simpeler qwa techniek. Je hoefd dan geen moeilijke constructies onder je loc te maken voor de sleper van de derde rail. Dit omdat daar wel alle fabrikanten zoals bijv Kleinsproor voor 2 rail kiezen.
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 13:57:56
Ed,

Daar heb je gelijk in.

In dit topic zijn er 3 problemen:
1: Het kennis-niveau van Jacob is nauwelijks bekend; dit is gelijk een oproep aan Jacob om wat meer over zichzelf te vertellen;
2: het gebrek aan kennis én inlevingsvermogen van een aantal mee"denkers" met als gevolg
3: het het zinloze gepalaver over het ombouwen van hondekoppen, met weer veel onduidelijkheid als gevolg.

Daarom sluit ik mij ook graag aan bij de postingvan Maurice, hierboven.

Groet, RuuRd

Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: santerdam op 12 March 2009, 15:56:12
Heren, denken jullie dat Jacob met deze verhalen iets wijzer is geworden ?

Sander
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 12 March 2009, 16:04:57
Heren, denken jullie dat Jacob met deze verhalen iets wijzer is geworden ?

Sander

Ik kan het nauwelijks voorstellen, Sander, maar dat heb ik al eerder aangegeven. Hooguit zou uit de ZINNIGE antwoorden een samenvatting kunnen worden samengesteld.

Verder hoop ik, dat de anderen, die zoveel troep er tussendoor gooiden, wijzer worden en eens gaan nadenken over hun REACTIES. Die kun je namelijk geen ANTWOORDEN noemen. Daar zit verschil in. Stof om over na te denken.

Er zitten reacties bij van kippen zonder (honde)kop...

Groet, Ruurd
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: lorus op 13 March 2009, 01:31:47
Wow, dat was ff bij lezen zeg. Ik ben inderdaad nog al een leuk al het om termen gaat die hier langs komen. Ik weet nu teminste wat 2 rail en 3 rail systeem is. Ben ook vandaag ff lang een model zaak geweest zo dat ik ook ff zelf het kon zien wat de systeemen zijn en de verschillen. Zo weet ik nu ook dat 3 rail systeem wat meer geluid maakt dan de 2 rail systeem.

Mijn kennis-niveau is ook niet supper hoog vind ik. een stekker of een lamp ophangen gaat nog wel. Wat meer ingewikeldere ingreepen als auto electronica lukt tot zekere hoogte nog wel met een vriend die electromonteur is. Maar als het om prontplaatjse relats en dat soort spul gaat haak ik echt al af.  ::)
Ik heb ooit op de lts gezeten bouw techniek en dan nog wel op ivbo nivauw. Teorie zecht me niet veel, moed het echt zelf zien om der wat van te leeren. (tja, meschien wat ouderwets) Ik ben wel van plan om het in HO te doen en Dat ik ook de wat goedkopere merken kies en dan zit je al gouw in de hoek van 2 rail systeemen

Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Aspelix op 13 March 2009, 02:03:18
Jacob, wat een ontzettend eerlijk antwoord.

En als het te moeilijk wordt gemaakt/gezegd of wat dan ook, dan zeg je gewoon:
Watbedoelu?

enne, wat vind je vriendin er van?

Groet, Ruurd
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: genincr op 13 March 2009, 06:32:03
 :-X
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 13 March 2009, 08:55:24
Jacob, ga eens naar een winkel waar ze treinen verkopen. Laat je goed voorlichten, je kunt daar zien waar je over praat, je kunt het in je handen houden.

Veel beter dan al dat ge***** hier  ;)

Nog beter: ga naar 3 verschillende winkels, en maak dan een keuze.

Eesrt lezen mag wel, voor dat je met *** woorden start.

Citaat Jacob: Ben ook vandaag ff lang een model zaak geweest zo dat ik ook ff zelf het kon zien wat de systeemen zijn en de verschillen. Zo weet ik nu ook dat 3 rail systeem wat meer geluid maakt dan de 2 rail systeem.

@ Jacob. In het begin hoef je ook echt niet te beginnen aan Relails en andere onzin. Er zijn (zoals je al hebt gezien) erg mooie startsets waar je nog tijden mee verder kan bouwen. Alle merken hebben bij het leveren van wissles ook duidelijk aansluit tekeningen. Ook staat er een hoop info in de verschilde catlogusen van de fabrikanten beschreven over hun (eigen) rail systemen. Deze systemen zijn ook gemaakt voor een starter van 10 jaar oud en beveiligd tegen kortsluiting. Geen angst dus.

Zelf ben ik ook Electro boer. De techniek die hier wordt gebruikt verschild niet veel van het huis en tuin gebeuren. Hij zal je zeker kunnen helpen als je er met een bepaalde schakeling er even niet uit komt. De stroom moet tenslotten altijd van + naar - gaan. En met de instelling al doende leert men kom je in deze het verst ;D.

Hoe denk je trouwens over de keuze digitaal of analoog?
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: lorus op 13 March 2009, 12:10:27
Het ik zit wel aan digitaal te denken. Heb je net iets meer mogelijkheden en scheelt maar iets van 50 euro in de prijs
Titel: Re: Voorstellen met wat vraagjes
Bericht door: Maurice K op 13 March 2009, 13:37:24
Dit klopt. Ik ben begonnen met analoog 20 jaar geleden. en eindelijk over gestapt. Er leuk en het werkt mooi.

Voor het baanplan hoef je ook geen rekening meer te houden met het stroom loos te maken van sporen waar treinen moeten stil staan en je wel met een andere trein wil rijden op dezelfde baan. Moet wel met analoog.
Wel is er meer techniek aanwezig in het materieel (decoders) en de regelaar. Maar ook dit is goed uitgelegd in de beschreiving. Als je een TV kan instellen en aansluiten lukt dit ook wel ;D
Zelf ben ik voor een Roco set gegaan dit jaar. Het TEE set, er mooi set voor een mooie prijs en gelijk rails. Fleishmann heeft nu ook (2009) het zelfde Digitaal systeem als Roco.

Groeten Maurice