BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: everh003 op 11 March 2009, 12:52:42
-
Ik heb nu mijn baanplan klaar, er daar liggen een aantal Peco wissels in.
Nu hoor je vaak dat de Peco wisselsmotors deze wissels met een stevige klap omzetten.
Nu kan je ook geheugendraad gebruiken om je wissel om te zetten, en dat is zeker stiller.
Nu vraag ik me af: hoeveel ruimte (bijv cm draad) heb je nodig om een wissel om te zetten met geheugendraad.
Jeroen
-
Ik denk dat dit veel van je vragen beantwoordt:
http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm)
-
een droomanwtoord.
Nu meten of ik genoeg ruimte heb, of dat ik wat moet verplaatsen
-
Hoi, kijk ook eens naar Uhlenbrock mini servo's. Daar ben ik op dit moment mee aan het experimenteren. Is zo klein en krachtig. Zelfs een peco wissel met veer krijgt hij om. Niet dat je dat wilt maar goed. En niet te vergeten erg stil. Wel niet zo stil als geheugendraad maar zeer acceptabel. Ben nu een microswitch constructie aan het verzinnen voor het polariseren van de hartstukken.
Jos
-
In princiepe is er altijd genoeg ruimte bij de wissels aangezien je het geheugendraad gewoon in de lengte van het wissel kunt plaatsen, je hebt dan dus dezelfde ruimte nodig onder de tafel onder je wissel. Er kan daar toch nooit iets van b.v. een sein staan.
Enige probleem zou kunnen zijn als je er met een spoor onderdoor gaat, en de tussenruimte erg krap is bemeten.
En het werkt heel mooi, en mijn ervaring tot dus ver, ook heel betrouwbaar, als je bij aanleg/plaatsing maar nauwkeurig te werk gaat.
Groet,
Roelco
-
Jeroen, op die site van Avontuur in Miniatuur ligt de geheugendraad dwars op de rijrichting. Je bent daar natuurlijk niet aan gebonden. Je kunt de geheugendraad ook in de lengterichting onder het wissel onder de grondplaat leggen, dat spaart ruimte. Je hebt dan wel een hefboomconstructie nodig om het hoekje om te gaan.
Bij geheugendraad moet je wel bedenken dat deze in de afbuigende stand continu 200 mA staat te trekken. Persoonlijk vind ik dat een groot bezwaar van geheugendraad. Zelf ben ik dan ook voorstander van motorische aandrijvingen. Die trekken ook tussen de 100 en 200 mA, afhankelijk van het type, maar ze doen dat maar gedurende die ene seconde dat het omlopen duurt.
Verder zijn er ook nog motoraandrijvingen die permanent stroom trekken, zoals de Tortoise. Maar die stroom is beperkt tot ca. 12 mA.
-
Klaas,
Het hoeft niet de afbuigende stand te zijn, dat heb je zelf in de hand. Bij mij is het de stand die het meest wordt gebruikt. (meestal inderdaad recht, maar niet altijd )
En het wissel wordt alleen omgezet als er een trein over moet, als die weer weg is worden de wissels weer in ruststand gezet. Hierdoor kun je het stroomgebruik beperken. Al blijft het wel iets waar je rekening mee dient te houden.
Groet,
Roelco
-
Hoi, kijk ook eens naar Uhlenbrock mini servo's. Daar ben ik op dit moment mee aan het experimenteren. Is zo klein en krachtig. Zelfs een peco wissel met veer krijgt hij om. Niet dat je dat wilt maar goed. En niet te vergeten erg stil. Wel niet zo stil als geheugendraad maar zeer acceptabel. Ben nu een microswitch constructie aan het verzinnen voor het polariseren van de hartstukken.
Jos
Neem eens contact op met Karst Drenth, die heeft dat kant en klaar beschikbaar inclusief een servo aansturing. ;)
Klik (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/ServoSwitch.htm)
Mvg
Wim.
-
Kijk ook eens op de website van Jaques le Plat in Belgie.
http://users.skynet.be/pro-rail/_private/fam/ukcafam1.htm (http://users.skynet.be/pro-rail/_private/fam/ukcafam1.htm)
Ik heb in het verleden mijn geheugendraad altijd bij hem besteld. Op sommige internationale beurzen was hij vaak te vinden.
Gerard
-
Wim, wie, wat waar is Karst Drenth? De naam zegt mij niets. Is het een lid van dit forum of is het een winkel? En kan ik ergens een plaatje of zoiets zien? Je ziet, veel vragen ;D
Jos
-
Het hoeft niet de afbuigende stand te zijn,
Roelco, met "afbuigende" stand bedoelde ik eigenlijk de niet-ruststand. En na elke treinpassage het wissel weer in de ruststand leggen, dat doen ze in het grootbedrijf ook niet altijd. Als de eerstvolgende treinpassage ook "afbuigend" is, dan laten ze hem lekker liggen.
Ik wilde met mijn opmerking voornamelijk aan Jeroen aangeven dat hij rekening moet houden met dit toch wel aanzienlijke stroomverbruik, wat vooral gaat meetellen als er meerdere wissels zijn die tegelijk afbuigend kunnen liggen.
-
Wim, wie, wat waar is Karst Drenth? De naam zegt mij niets. Is het een lid van dit forum of is het een winkel? En kan ik ergens een plaatje of zoiets zien? Je ziet, veel vragen ;D
Jos
Beter op letten Jos :-X
nogmaals
KLIK (http://www.sleutelspoor.nl/technieken/ServoSwitch.htm)
-
Wim, wie, wat waar is Karst Drenth? De naam zegt mij niets. Is het een lid van dit forum of is het een winkel? En kan ik ergens een plaatje of zoiets zien? Je ziet, veel vragen ;D
Jos
Hier een plaatje, de man in het lichtblauwe shirt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7705.jpg)
-
Bedankt Klaas, voor de waarschuwing over het stroomgebruik.
Zal me in verdiepen of dat problemen kan geven.
-
@ Wim, vreemd dat de post om14:03:11 was en er een verandering was om 14:13:31. In mijn beleving stond er bij de post van 14:03:11 geen KLIK Bij posts die niet veranderd zijn staat geen "Laatste verandering: Vandaag om enz enz." Weet je zeker dat de KLIK er al stond? :P
Jos
-
Jos, als je goed kijkt naar de tijdstippen, dan zie je dat die klik er stond, 2 seconden voordat jij je vraag stelde.
-
@ Klaas, misschien stond de KLIK er toen nog niet en heb ik iets langer dan 2 seconden gedaan over de vraag "wie wat enz enz. Ik blijf er (voor mezelf) bij dat de KLIK er in de eerste instantie niet bij stond. ;)Maar eigenlijk doet het niet terzake. Ben al blij met de verwijzing. ;D
Jos