BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ArtMan op 28 October 2006, 21:16:01

Titel: maximum helling percentage?
Bericht door: ArtMan op 28 October 2006, 21:16:01
Vraagje:

Wat is het maximum percentage dat ik een traject kan laten stijgen (dalen)?

Sorry als deze vraag al eerder gesteld is maar met een zoekopdracht kreeg ik het antwoord er niet uit.

ik gebruik Märklin C rails (H0)

Alvast vriendelijk dank voor jullie reacties!
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: RJ op 28 October 2006, 21:17:49
2.5%-3%

3 cm per meter dus.
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: ArtMan op 28 October 2006, 21:20:46
Wat een heerlijk forum is dit toch. Lekker snel antwoordt  :-* :)

Bedankt
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: mmhajvth op 28 October 2006, 22:13:31
Wat RJ zegt klopt helemaal!

Maar bedenk wel dat in stijgende bochten (zeker de scherpe bochten) dat hellingspersentage nog minder moet zijn!
Treinen hebben daarin veel wrijving van de wielen en daarom meer moeite met omhoog komen.

Dat geld ook voor alle wagons die ze moeten trekken, dat word dan ook alleen maar zwaarder door de wrijving.

m..v.g.

Mark
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: ArtMan op 28 October 2006, 23:36:57
Aaii, goede tip van die bocht. Ik denk zeker dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden met je BR03.....
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: tuurtje op 31 October 2006, 22:19:26
Ook heb hier nog wat vraagtekens over, en dan met name over de tandradlocomotief 4306 van FM.
Ik heb er twee van deze locomotiefjes (jeugdsentiment) en vlgs de catalogus mag de hellingspercentage 35% zijn.

Zijn er medebouwers die hier ervaring mee hebben en is dit gezien het model locomotief en wagonnetjes die erachter hangen realistisch.
Voor mijn gevoel moet je dan toch meer wagons hebben waarbij de zitplaatsen iets meer als een trap in elkaar zitten.

Met name de realiteit is voor mij een belangrijk punt

Arthur  :)

Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: Anoniem op 31 October 2006, 22:47:46
Dat kan inderdaad wel wat steil lijken voor de rijtuigjes van Fleischmann, een constante stijging van 35% doet je Preisertjes wel achterover vallen. Aan de andere kant zie je niet zo vaak tandradbanen met die "getrapte" wagens (dat is meer iets voor kabelspoorwegen) en zijn de stations vaak ook vlak, zodat de wagens een "normaal" uiterlijk hebben. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen te bedenken, maar ik zou niet verder gaan dan 15 à 20%. Ook niet te vlak, het beste kun je kijken wat goed oogt.

Wel in de gaten houden dat wanneer een tandradbaan constant stijgt de locomotief altijd aan de dalzijde staat, ook wanneer de trein bergop rijdt ;). Bij een tracé dat afwisselend stijgt en daalt is dat natuurlijk niet het geval.
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: marco op 31 October 2006, 23:22:01
Dan moet je toch eens hier een kijkje nemen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigbahn

Dat steile stuk was ooit tandrad, later niet meer ....


Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: Marc tramt op 01 November 2006, 08:21:42
@marco: Ik hoop niet dat je promile en procent door elkaar haalt...
Een helling van 61,2 promille is 'slechts' 6,1 procent.
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: marco op 01 November 2006, 09:02:00
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: Marc tramt op 01 November 2006, 09:16:02
Okeee, dan gaat goed!
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: maartenvanderburgt op 01 November 2006, 10:03:48
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).

150 ton ? Dat zijn dus 4 a 5 goederenwagens. Meer niet. Dat stelt dus niet zoveel voor.

Maarten.
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: Anoniem op 01 November 2006, 11:19:28
6% werkt inderdaad wel, maar slechts met zeer korte treinen en aangepaste loks (met een stuk of 750 remsystemen enzo ;D), en het blijft een uitzondering. In de meeste gevallen gaat men niet verder dan 4%.
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: mstsfreak op 09 November 2006, 12:50:43
Die 3% is een theoretisch getal hoor!! Als het spoor niet te bochtig is, kun je best iets steiler gaan hoor.  Bij mij is de hellingshoek ongeveer 5-6% en de treinen hebben hier geen moeite mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel wagons je wilt trekken. Bij mij zijn het maximaal 4-5 "Silberlinge" geduwt of getrokken.
Ik rij spoor N Minitrix / FLM met selectrix.


Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: Davy op 09 November 2006, 16:24:51
Ik zou zeggen bij Marklin 5 of 6% op rechte stukken en de helling niet in een bocht laten beginnen.
En de helling bij begin en eind langzaam laten afvlakken. En hou er rekening mee dat de ene Marklin loc nog een trein van 4 meter dan nog omhoog trekt zonder problemen, maar dat de andere het bij 10 of 16  assen of zo er dan al de brui aan geeft.

Ik heb twee hellingen in mij baan zitten. 1 is 5 a 6% maximaal en daar komen sommige locs tegen hun limiet bij een bepaald aantal assen. De andere helling is 3,5% en levert minder problemen op.

Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 09 November 2006, 17:13:37
Voor trams en metro's worden in het echt in NL stijgingen tot 6% gebruikt, bij ons in het nederlands openlucht museum hebben we 4% steiging.

Vroeger waren er in Nederland ook hellingen van 8% o.a. in en rond Nijmegen.

In duitsland zijn er nog stijlere hellingen, voor trams kan je in berg gebieden tot tegen de 12%(ik weet dat het er is alleen niet waar) gaan zonder tandrad, maar dan zit je wel echt op het maximum.

Groetjes Michiel

Ps; denk inderdaad vooral aan de bochten daar moet het veel minder stijgen!
Titel: Re: maximum helling percentage?
Bericht door: dancer op 30 January 2007, 19:36:45
ik zie toch dat velen nog altidj in hun baan te steile hellingen hebben..
maar goed..ieder doet wat hij wil... zelf vind ik grotere hoogteverschillen ook wel toffer: meer relief...