BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ArtMan op 28 October 2006, 21:16:01
-
Vraagje:
Wat is het maximum percentage dat ik een traject kan laten stijgen (dalen)?
Sorry als deze vraag al eerder gesteld is maar met een zoekopdracht kreeg ik het antwoord er niet uit.
ik gebruik Märklin C rails (H0)
Alvast vriendelijk dank voor jullie reacties!
-
2.5%-3%
3 cm per meter dus.
-
Wat een heerlijk forum is dit toch. Lekker snel antwoordt :-* :)
Bedankt
-
Wat RJ zegt klopt helemaal!
Maar bedenk wel dat in stijgende bochten (zeker de scherpe bochten) dat hellingspersentage nog minder moet zijn!
Treinen hebben daarin veel wrijving van de wielen en daarom meer moeite met omhoog komen.
Dat geld ook voor alle wagons die ze moeten trekken, dat word dan ook alleen maar zwaarder door de wrijving.
m..v.g.
Mark
-
Aaii, goede tip van die bocht. Ik denk zeker dat het belangrijk is om daar rekening mee te houden met je BR03.....
-
Ook heb hier nog wat vraagtekens over, en dan met name over de tandradlocomotief 4306 van FM.
Ik heb er twee van deze locomotiefjes (jeugdsentiment) en vlgs de catalogus mag de hellingspercentage 35% zijn.
Zijn er medebouwers die hier ervaring mee hebben en is dit gezien het model locomotief en wagonnetjes die erachter hangen realistisch.
Voor mijn gevoel moet je dan toch meer wagons hebben waarbij de zitplaatsen iets meer als een trap in elkaar zitten.
Met name de realiteit is voor mij een belangrijk punt
Arthur :)
-
Dat kan inderdaad wel wat steil lijken voor de rijtuigjes van Fleischmann, een constante stijging van 35% doet je Preisertjes wel achterover vallen. Aan de andere kant zie je niet zo vaak tandradbanen met die "getrapte" wagens (dat is meer iets voor kabelspoorwegen) en zijn de stations vaak ook vlak, zodat de wagens een "normaal" uiterlijk hebben. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen te bedenken, maar ik zou niet verder gaan dan 15 à 20%. Ook niet te vlak, het beste kun je kijken wat goed oogt.
Wel in de gaten houden dat wanneer een tandradbaan constant stijgt de locomotief altijd aan de dalzijde staat, ook wanneer de trein bergop rijdt ;). Bij een tracé dat afwisselend stijgt en daalt is dat natuurlijk niet het geval.
-
Dan moet je toch eens hier een kijkje nemen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigbahn
Dat steile stuk was ooit tandrad, later niet meer ....
-
@marco: Ik hoop niet dat je promile en procent door elkaar haalt...
Een helling van 61,2 promille is 'slechts' 6,1 procent.
-
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).
-
Okeee, dan gaat goed!
-
nee, ging erom dat in grootspoor 6% te doen is (DR diesel BR 118 met zo'n 150 ton aan gewicht erachter).
150 ton ? Dat zijn dus 4 a 5 goederenwagens. Meer niet. Dat stelt dus niet zoveel voor.
Maarten.
-
6% werkt inderdaad wel, maar slechts met zeer korte treinen en aangepaste loks (met een stuk of 750 remsystemen enzo ;D), en het blijft een uitzondering. In de meeste gevallen gaat men niet verder dan 4%.
-
Die 3% is een theoretisch getal hoor!! Als het spoor niet te bochtig is, kun je best iets steiler gaan hoor. Bij mij is de hellingshoek ongeveer 5-6% en de treinen hebben hier geen moeite mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel wagons je wilt trekken. Bij mij zijn het maximaal 4-5 "Silberlinge" geduwt of getrokken.
Ik rij spoor N Minitrix / FLM met selectrix.
-
Ik zou zeggen bij Marklin 5 of 6% op rechte stukken en de helling niet in een bocht laten beginnen.
En de helling bij begin en eind langzaam laten afvlakken. En hou er rekening mee dat de ene Marklin loc nog een trein van 4 meter dan nog omhoog trekt zonder problemen, maar dat de andere het bij 10 of 16 assen of zo er dan al de brui aan geeft.
Ik heb twee hellingen in mij baan zitten. 1 is 5 a 6% maximaal en daar komen sommige locs tegen hun limiet bij een bepaald aantal assen. De andere helling is 3,5% en levert minder problemen op.
-
Voor trams en metro's worden in het echt in NL stijgingen tot 6% gebruikt, bij ons in het nederlands openlucht museum hebben we 4% steiging.
Vroeger waren er in Nederland ook hellingen van 8% o.a. in en rond Nijmegen.
In duitsland zijn er nog stijlere hellingen, voor trams kan je in berg gebieden tot tegen de 12%(ik weet dat het er is alleen niet waar) gaan zonder tandrad, maar dan zit je wel echt op het maximum.
Groetjes Michiel
Ps; denk inderdaad vooral aan de bochten daar moet het veel minder stijgen!
-
ik zie toch dat velen nog altidj in hun baan te steile hellingen hebben..
maar goed..ieder doet wat hij wil... zelf vind ik grotere hoogteverschillen ook wel toffer: meer relief...