BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: GertB op 10 March 2009, 21:32:39
-
Medespoorders,
Het assortiment van Roco stelt me voor een raadsel. Ik heb enkele rijtuigen van de DB (silberlinge, Roco nr 45880 en 45881).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45881.jpg)
Ik zou hier graag een stuurstandrijtuig bij kopen. Maar roco heeft enkel het volgende stuurstandrijtuig in haar assortiment (overigens nog niet leverbaar): (nr 64210)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/64210.jpg)
Beiden zijn schaal 1:87 (exact). Deze twee lijken alleen niet bij elkaar te horen. Wel vind ik de volgende rijtuigen in schaal 1:100: (nr 45519)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45519.jpg)
Zie ik het nu verkeerd, of heeft Roco een rare keuze gemaakt? De stuurstand en gewone rijtuigen die bij elkaar lijken te horen zijn in verschillende schaal en voor "mijn rijtuigen" is geen stuurstand beschikbaar.
Graag jullie reactie.
Gert
-
Hoi Gert,
Ik denk je hebt dit stuurstand 44942 1:100 nodig: (http://www.lokshop.de/Img/ROC/4/4/44942.jpg)
bron lokshop.de (http://www.lokshop.de)
64210 is wel 1:87 en ook te combineren met de 45880/881 rijtuigen maar dan als 1:87. Deze zijn in "verkehrsrot" niet van roco verkrijgbaar, omdat Lima/Eurotrain er nog de rechten op heeft...
De stuurstand 64210 ken ik slecht in combinatie met de silberlinge 45880/881, de keuze is niet so rare...
Groet
Bernd
NB: DB is niet mijn vakgebied
-
Het rytuig dat Roco gaat uitbrengen is van het type wurtenberger.
Deze heb ik vaker gehad in de RE van Koblenz naar Mainz in combinatie met de silberlingen in rood met een Br 143.
Het type stuurstand dat fissy bedoeld komt elk uur in Venlo met de RB.
8)
Groetjes Chris
-
Deze heb ik vaker gehad in de RE van Koblenz naar Mainz in combinatie met de silberlingen in rood met een Br 143.
ja, Chris. Deze combinatie heb ik elke daag in Koblenz gezien ;D
Groet
Bernd
-
De door Roco aangekondigde stuurstandwagen rijdt niet alleen met Silberlinge, een groot deel van deze rijtuigen zijn ook Silberlinge. In de jaren 90 heeft men in AW Wittenberge een flink aantal van deze wagens omgebouwd. Niet alleen uit oude stuurstandwagens (nog met de oorspronkelijke doorloopkop) maar ook uit gewone 2e-klasse-wagens en zelfs uit "Halberstadter" middeninstappers.
Ook vanuit München rijden ze met Silberlinge. Deze wagens en de exemplaren met "Karlsruher Kopf" worden door elkaar gebruikt. Via de Karwendelbahn rijden ze zelfs tot Innsbruck.
-
Het stuurstandrijtuig met wittenberg kop Bybdzf482( Roco nr64 210) reed hoofdzakelijk met "n wagen"( silberlinge, mintlinge, rotlinge) en "y wagen" de lange Halberstaders. Verder werd en word het op een enkele verbinding ingezet met ex. IR rijtuigen al dan niet in combinatie met een ABd406( rijtuigen met 1e en 2e klas en een service afdeling), deze combi werd in 2007 ingezet in de RE Warnemünde Express vanuit Berlin. Zelfs met dubbeldeksrijtuigen heeft het spul gereden.
Het Rotling stuurstandrijtuig met Karlsruhr kop dat Bernd laat zien kan een BDnrzf460, 461 of 463 zijn, dat zijn de enige types die (deels) hun bagage deuren behielden. Van de 460( ex. CityBahn Köln) en 461( ex. CityBahn Hamburg-Stade) zijn zelf een paar rijtuigen gebouwd( 7 en 4). Hoeveel er bij de BDnrzf463 hun deuren behouden hebben weet ik niet precies maar het zijn alleen rijtuigen die bij de ombouw voor inzet rond Hannover bedoelt waren las ik van de week, ze zijn in ieder geval erg schaars zelf heb ik ze ook nog nooit gezien.
Wat belangrijk is bij je keuze voor een stuurstandrijtuig is met welke loc hij ingezet moet worden. Voor de Bybdzf482 het je een loc met "ZWS ( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung)" besturing nodig. Dan praat je over een deels van de Br111, 143, 218 locs en alle modernere locs, oudere elocs( op enkele 141ers na) en oudere dieselloc hebben dat systeem niet en kunnen dan ook niet vanuit dat stuurstandrijtuig bedient worden. Dat zou weer wel kunnen met dat BDnrzf rijtuig. Die hebben KWS( Konventionele Wendezug Steuerung) besturing, daarbij gaan alle comando's door een 36 polige stuurstroomkabel terwijl dat bij het ZWS systeem met pulsen door 2 aders van de standaard UIC kabel gaat.
Het KWS systeem vind je alleen bij de locs Br212, 215, 139, 141 en deels 211, 216, 110.4( van rond 2000 ingebouwd), 111, 140 en 143. De Br111, 141 en 218 met ZWS besturing kunnen ook vanuit een stuurstandrijtuig met KWS besturing bedient worden omdat de oude voorzieningen daar nog voor handen zijn.
Bij treinen die met het KWS systeem worden bestuurd kunnen er alleen n wagen( silberlinge, mintlinge, rotlinge), Bduu497 en toen ze er nog waren ook de DB yl rijtuigen( de echte midden instappers) en deels 3assige umbau rijtuigen worden ingezet.
Bij treinen die met het ZWS systeem worden kunnen alle rijtuigen die een UIC kabel( staandaard in bijna al het europese materieel) worden ingezet. Zo is een mix van Duitse en Oostenrijkse of Zwitserse rijtuigen geen enkel probleem en dat is/was in de normale reizigers dienst te vinden.
Groetjes Michiel
-
44942
Let op, dit rijtuig heeft GEEN front- en sluitseinen. Anders had ik hem ook al gekocht. :(
-
Waar is die eerste foto hierboven gemaakt? Waar komen Duits en Zweeds materieel bij elkaar?
-
Om het lange verhaal van Michiel kort te maken: ;)
Beide modellen stuurstandrijtuig kunnen gebruikt worden met jouw type rijtuigen van de DB (silberlinge, Roco nr 45880 en 45881). Je moet alleen even opletten welke loc je er voor/achter hangt.
Jammer dat er geen model van het stuurstandrijtuig met Wittenberg kop is in N.
-
Waar is die eerste foto hierboven gemaakt? Waar komen Duits en Zweeds materieel bij elkaar?
Vrij simpel, Berlin Lichtenberg is dat, maar op de hele route van de nachttrein Berlin-Malmö in Duitsland kan je Duits en Zweeds materieel dus naast elkaar vinden.
@Marcel, zo lang je niet naar de nummers kijkt kan je met een 218 of 143 eigenlijk nooit fout zitten.
Oohja om de één of andere reden die ik niet uit m'n hoofd weet kunnen 146ers niet vanuit een stuurstandrijtuig of voorste loc bedient worden als er "n wagen" in de trein zitten.
Wat ook erg jammer is is dat er zover ik weet geen "n wagen" met Karlsruhe kop te koop zijn zonder bagage afdeling, bij een tijdperk 5/6 baan hoort dat toch echt wel, een bagage deur kan bijna niet meer ;)
Groetjes Michiel
-
Vrij simpel, Berlin Lichtenberg is dat, maar op de hele route van de nachttrein Berlin-Malmö in Duitsland kan je Duits en Zweeds materieel dus naast elkaar vinden.
Boeiend --hoe zit 't daar op het Duitse trace dan met het omgrenzingsprofiel? Heeft dat de Zweedse breedte? ( Sorry voor de off-topic).
-
mmm... super bedankt voor al jullie reacties. als beginnen modelspoorder begrijp ik eigenlijk nog heel weinig van alle codes.
wat ik wel begrijp is dat ik mijn 45880 (silberlinge) gewoon kan combineren met het stuurstand rijtuig 64210 mits ik er bijvoorbeeld een br 111 mee combineren...
vind ik alleen opvallend dat de ruituigen qua uiterlijk niet bij elkaar lijken te passen (45880 en 64210). als ik het goed begrijp heeft dat dus te maken met het feit dat de silberlinge rijtuigen later zijn gemoderniseerd en dat het nog een oud stuurstand rijtuig is...?
-
wat ik wel begrijp is dat ik mijn 45880 (silberlinge) gewoon kan combineren met het stuurstand rijtuig 64210 mits ik er bijvoorbeeld een br 111 mee combineren...
kan ja, maar let op, de 64210 is 1:87 en de 45880 is 1:100 ! Dit lijkt in model geen goede combinatie! Voorbeeld kan wel...
Groet
Bernd
-
thanx! 45880 is 1:87! ;D
-
Ups, dacht deze zijn slechts in 1:100 :-X Nu weer iets geleerd!
Groet
Bernd
-
mmm... super bedankt voor al jullie reacties. als beginnen modelspoorder begrijp ik eigenlijk nog heel weinig van alle codes.
wat ik wel begrijp is dat ik mijn 45880 (silberlinge) gewoon kan combineren met het stuurstand rijtuig 64210 mits ik er bijvoorbeeld een br 111 mee combineren...
vind ik alleen opvallend dat de ruituigen qua uiterlijk niet bij elkaar lijken te passen (45880 en 64210). als ik het goed begrijp heeft dat dus te maken met het feit dat de silberlinge rijtuigen later zijn gemoderniseerd en dat het nog een oud stuurstand rijtuig is...?
Gert, die 64210 is een Bybdzf482 aan die y kan je dus zien dat het geen (ex.) silberling is maar een lange Halberstadter. Bij rijtuigen uit de silberling familie zit er altijd een n in de type aanduiding. Het zijn dus ook andere rijtuigen maar met het eerder genoemde ZWS systeem maakt het dus weinig uit welke type rijtuigen er in de trein zitten.
Je hebt het goed begrepen dat je op electrisch gebied een Br111 of moderner in kan/moet zetten bij dat rijtuig.
Groetjes Michiel
-
Een beetje off-topic, maar toch ook niet echt nodig om een heel nieuw topic voor te beginnen: weet iemand hoe de "WiegenstoBdämpfer" op het dubbeldekker stuurstandrijtuig bevestigd moeten worden (DBzf 761, Tillig 73775).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1067_4.jpg)
De demper heeft een "hoge zijde" en een "lage zijde". Op het draaistel aan de "voorkant" ("machinistkant") van het rijtuig moet de "hoge zijde" aan de kant van de machinist en de "lage zijde" aan de "deurkant". Maar hoe moet het bij de draaistellen aan de "achterkant" van het rijtuig?