BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Henk Kooiman op 10 March 2009, 19:06:24
-
Hallo allen,
Hieronder 2 (slechte) foto's van een miNi auto.
Deze wil ik voorzien van het dinamo/fallercar systeem.
Vraag: Waar zitten de voor en achter knipperlichten op deze machine? (behalve dan aan de voor en achterkant :P)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_1.jpg)
mvg
Henk
-
Voor op die 2 steeltjes dacht ik...
Achter gewoon in/onder t rood
-
bedankt remarkable,
Aan de voorkant gebruikte ze in ieder geval wel veel van die witte bollen op die steeltjes om vanuit de cabine de voorkant te bepalen.
Achter kant: Zullen die onderste dan reflectors zijn? Dat was toen nog niet zo populair toch?
mvg
henk
-
Bij de Krupp zitten de richtingaanwijzers aan de voorzijde op de spatborden.
-
Het "grootbedrijf" google en helpt je niet verder? (weet het merk niet..)
ging er vanuit dat t onderste indd reflectors waren...
-
Hallo
Deze prachtige auto is een Duitse -Krupp Titan- uit de jaren 50.
Op Google zijn veel fotos te vinden.
Ook op Youtube enkele filmpjes.
Ik heb hem in mijn jeugd veel zien rijden.
Een schitterend gezicht vooral als ze zich met aanhanger op de Duitse Autobahnen tegen de helling letterlijk omhoog zwoegden.
De chauffeurs in hemdsmouwen, er bestond nog geen airco.
Jay Jay
P.S. Ik heb toen helaas niet op de richting aanwijzers gelet.
Op de fotos zie je wel naast de steeltjes op de bumper, een echte, kleine witte bolletjes. Misschien zijn dit ze.
-
De richtingaanwijzers voor, zitten op de bumper onderaan de steeltjes.
plaatje (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Krupp_Titan.jpg)
Boven het spatbord aan de zijkant, en op het dak zitten ook nog iets wat op lampjes lijkt.
Achter het laatste zijraampje zie ik een soort van uitklapbare richtingaanwijzer.
-
Bedankt allemaal,
Tja, googelen. Dat had ik al een tijdje gedaan. Het meeste is model waar niets te zien is.
Voor zover ik verder in het eggie kon zien zijn er 3 varianten/mogelijkheden.
1: op het spatbord.
2: op het dak (?)
3: op de bumper zoals door jullie genoemd. Zie foto. Afijn echt blij ben ik daar ook niet mee gezien de afmetingen. Laat die in het echt 4cm zijn. Dan wordt dat 0,25 mm in N. Dat wordt dan wel een heel klein ledje. :-|
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16141729.jpg)
Bij deze foto zie je net voor het "steeltje" op de bumper een lichtje en (iets) op het dak.
Mochten er nog overtuigende aanwijzingen zijn hoor ik die graag.
mvg
Henk
-
De richtingaanwijzers voor, zitten op de bumper onderaan de steeltjes.
Je was me net voor. En wat zijn die dingen op het dak denk(en) j(e)ullie?
mvg
Henk
-
Ik vulde net mijn bericht nog aan met de gleuven achter het laatste raampje, uitklapbare richtingaanwijzers?
Op mijn plaatje zit er een soort van plankje in de gleuf.
Groet Stephan.
-
Volgens mij heb je gelijk Stephan.
Ja, het zou leuk zijn. Een knipperbolletje op het spartbord, een knipperbolletje op het dak en een uitklap lichtje. Maar we praten niet over schaal O. Zucht.
Bedankt voor het meezoeken/denken.
mvg
Henk
-
En wat zijn die dingen op het dak denk(en) j(e)ullie?
Dat zijn gewone heldere lampjes als onderdeel van de contour-verlichting van een vrachtwagen.
Je ziet ze op elke vrachtwagen en bus.
-
Je ziet ze op elke vrachtwagen en bus.
ok, dus toen ook al.
mvg
Henk
-
FLMtreintjes, weet je zeker dat het heldere lampjes waren ? Mij staat bij dat het op het dak oranje lichtjes waren.
Sander
-
Op meerdere oudere afbeeldingen van de Krupp Titan zie je die lampjes op het dak zitten.
Ze behoren wit licht te geven maar er zal best weleens een chauffeur zijn geweest die er een oranje lampje in heeft gedraaid.
Kijk 's avonds maar eens rond. De meeste vrachtwagens en bussen rijden met wit licht. Natuurlijk zijn er uitzonderingen......
Amerikaanse trucks zijn uitgerust met oranje toplichten.
-
lampjes dak is wit licht , alle andere kleuren waren verboden. contour licht en verkocht als accessoire.
Steeltjes puur ter bepaling van wagen breedte voor de chauffeur.
Uitklappende knipperlichten was de standaard , eerst met hand en onverlicht later elektriek en verlicht.
lampjes op bumper in kleur extra knipperlicht accessoire
-
Dat alleen Amerikaanse trucks zijn uitgerust met oranje toplichten, wist ik niet. Mijn (vage) herinnering is een transportbedrijf, vlak bij m'n ouderlijk huis. Destijds, rond 1955, reden die met oranje toplichten.
En ja ...... Ze reden met Amerikanen ! Dat zal wel voortvloeien uit de Marshall-hulp.
Sander
-
dag allen,
Hierbij 2 foto's van het resultaat.
2 warm witte leds op de bumper en de 2 richtingaanwijzers half in de bumper. Verder nog motor, accu, decoder en spoel er in gefrommeld, 2 remlichten/achterlichten en 2 richting aanwijzers aan de achterkant
Maar het rijdt wel prachtig (computer gestuurd, dinamo/koploper) en nu dus gelijkgesteld met de vloeiende digitale treinbewegingen. Een aanwinst voor alle N rijders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08263_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08235.jpg)
mvg
Henk
-
Heel fraai (y)
Ik wist eigenlijk niet eens dat dat ook in N mogelijk was, dom hè.
Groet Stephan.
-
Hallo Henk
Zeker een mooi resultaat! Maar kunt u voor mij nu eens uitleggen wat u heeft gedaan? En hoe het werkt met Dinamo/koploper. Zijn misschien de lichten ook analoog te maken?
Alvast Bedankt
Gr Wilmar
-
Heren ,
voor wat betrefd de richting aanwijzers hadden alle auto`s in die tijd alleen klaprichtingaanwijzers ,hier zat geen knipperende lamp in maar gewoon een die continu brand
deze zaten op de zijkant van de cabine net voor of net achter de deur
Alle foto`s van trucks die nu op internet staan zijn voor de veiligheid uitgerust met later aangebrachte extra richtingaanwijzers
omdat hedendaagse auto mobilisten hier totaal geen ervaring mee of wetenschap meer van hebben
op het dak hadden vrachtwagens stond vroeger een bord ,gele driehoek met zwarte rand om aan te geven dat er een aanhanger aangekoppeld was
die bollen op steeltjes waren hulpmiddelen voor de chaufeur om makkelijker de breedte van zijn auto te kunnen bepalen
ben zelf eigenaar van 5 x oude mercedes bj 1936 tm 1948
en ja heb ook modeltreinen ;D
gr jan
-
@Stephan
Zo dom is dat niet want de kleine decoder (dinamo) voor N (vracht)auto 's is er nog niet zo lang.
@Wilmar
Kijk eens op de site van dinamo. Even in het kort: Ga vooreerst uit van een fallercar auto met de magneet in stuurinrichting en een draad in het wegdek waardoor de auto geleid wordt. Analoog tot zover. Natuurlijk kan je er nu licht (ledjes)inbouwen. Het rijgedrag blijft wel aan/uit. En het is mogelijk om met diverse magneten in het wegdek icm reedcontacten in de auto de lichten aan te sturen, maar het (voor mij) ergelijke start/stop rijden blijft.
Overstap naar digitaal: als je het goed uitkient is één (electrische) draad langs de weg voldoende. (dus naast de magneet draad) Deze wordt aangesloten op een print (weer gekoppeld aan pc)die een soortemet inductie veld opwekt. Plaatst nu in de auto een spoel en een decoder. De spoel "leest" het inductie veld en geeft de signalen door aan de decoder.
Voor automatisering: Net als bij treinen plaats je bezetmelders (reedcontacten) in het wegdek. In koploper teken je dan een baanplan (wegenplan) met de daarbij behorende melders. Aan de hand hiervan weet de pc waar de auto zich bevindt en kan gericht acties laten uitvoeren. (knipperlicht aan/uit, optrekken/afremmen etc.)
@Jan, tja ik had er nog even aan gedacht, uitklappende richtingaanwijzers......... in N.......... . Het moet mogelijk zijn ::).....maar nu nog maar even niet.
mvg
Henk
-
;D dan ben je in mijn ogen een held als je dat voor elkaar krijgt (y)
-
hefboompjes met geheugendraad? Ik weet niet of de decoder op een accessoireuitgang 200mA continu kan leveren?
-
hefboompjes met geheugendraad?
Tja, zeg nooit: het kan niet. En in HO is het te doen maar als je ziet hoe "vol" de N auto's al zitten om MCC te rijden ! En het geheugendraad direct op de decoder gaat inderdaad niet lukken. Dan moet er nog meer tussen.Bovendien moet het nog eens dubbel uitgevoerd worden (links en rechts)
Hieronder even een indruk van "het vol zitten" En dit is dan nog de verhuiswagen waarbij cabine en "bak" één ruimte is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06772_640x480.jpg)
Conclusie (mi): Hobbymatig niet te doen. Fabrieksmatig wel te doen maar kost veel poen.
mvg
Henk
-
hallo allen,
Dat was even geleden, die vraag. Voor hen die interesse hebben naar het uiteindelijke resultaat een link naar een filmpje. (ook elders op dit forum gepost)En nog bedankt voor jullie inzet.
http://www.youtube.com/watch?v=JYIyqHrtoHw
mvg
Henk
-
Henk,
Geweldig. Ook hier zal er zulk een systeem ingebouwd worden.
Jouw filmpje trekt me nogmaals over de lijn om dit te gaan toepassen.
Knap.
Groetjes,
David
-
verdomd knap gedaan! :o
-
@David,
Zeer zeker een vooruitgang tov het volgas/stopsysteem.
@Floris
hé, waar is dat "bloosicoontje" gebleven?
mvg
Henk
-
erg mooi (y)