BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mispoes op 09 March 2009, 11:17:58
-
Titel zou in dit geval moeten zijn: wat hebben we gebouwd, want het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik dit gebouwd heb...
In (met name) de jaren tachtig werden de VW-bestelbusjes van het type LT en de Hochdach Transporter-3 vervoerd met geprepareerde dubbele rongenwagens. Ze waren te hoog om op dubbeldekstransportwagens te staan. Bij de DB werden 2 rongenwagens tot een eenheid type Laadks 540 samengesteld. De eenheden konden apart in een goederentrein gesignaleerd worden maar ook met soortgenoten in een complete VW-trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img126.jpg)
1149 met gemengde goederentrein bij Oldenzaal op 18 oktober 1985. Achter de ketelwagen een eenheid met daarop 5 voertuigen voor het PTT-concern: 4 groene voor Telecom en 1 blauwe met "Hochdach" voor de RAC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img127.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img127.jpg)
1203 met een VW-trein te Oldenzaal op 11 januari 1986. Direct achter de loc 2 eenheden met totaal 10 VW LT's.
Het is niet moeilijk zo'n setje te maken. Neem 2 wagen Kls, werk van elke wagen aan 1 zijde het front open. Maak daarbij niet de fout zoals ik wel deed de wagens "gespiegeld" te laten rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2797.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2797.jpg)
De wagens hadden de ophangbalken voor de rongen in dezelfde richting staan. De fronten moeten worden neergeklapt. Vervolgens een paar oprijplaten tussen de wagens in en een hekwerk (ik heb kunststof hekken van Pola gebruikt) langs de zijkanten en de eenheid is klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2798.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2798.jpg)
Werk met een vast koppelboom i.p.v. koppelingen opdat ontkoppelen niet spontaan gebeurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2799.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2799.jpg)
Voor wat de lading betreft: voor wie de jaren tachtig wil nabootsen kan alleen de LT-1 en de VW-T3 gebruiken. Aan het eind van 1990 waren er nog 208 eenheden Laadks 540 bij de DB in dienst, de VW T4 kwam in het laatste kwartaal van 1990 op de weg dus daar zullen ongetwijfeld ook nog exemplaren mee vervoerd zijn met de eenheden. In de loop van de negentiger jaren merkte ik ineens dat de grotere en hogere busjes niet meer per spoor maar per vrachtauto het land werden binnengesmokkeld...
Ik heb Wikingmodellen gebruikt. 4x LT-1 met en zonder Hochdach en een Hochdach-T3 in het midden. Sommige wagens hadden opschriften die ik eerst heb verwijderd. Het is raadzaam een T3 in het midden van de eenheid op twee wagens te plaatsen zodat er meer ruimte is voor de auto om in bochten heen en weer te schuiven over de wagenbodem. De T3 is aan 1 zijde vastgelijmd en van de voorbumper iets van de zijkanten gehaald voor nog meer speling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2803.jpg)
Ik hoop dat dit een inspiratie mag zijn voor meerdere modelbouwers om zoiets te maken. Het mooiste is natuurlijk als het hekwerk van messing wordt gemaakt, wie durft?
-
Ook mooi, iedere auto zijn eigen kleur ruitenwissers ;)
-
Mooi gezicht
vooral die auto's hebben mooie details
Die Wiking modellen ben ik aan het ombouwen
hebben standaard kleuren (niet mooi dus)
Verder mooie foto's
Bruce
-
Jammer dat r geen C Kadettjes opstaan :P