BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Roelof op 06 March 2009, 21:03:23
-
Wie kan mij vertellen welk type rijtuig dit is?
Onderschrift van de foto op Het Utrechts Archief luidt: NS C 7005.
Nummer en rijtuig nageplozen in het boek "stalen getrokken rijtuigen" van NJvWJ maar leverde niks op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C_7005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_C_7005.jpg)
02/11/1940
Beschrijving: afbeelding van de locomotor nr. 216 (serie 200/300) van de N.S. met het rijtuig C 7005 als volgtrein 3155 langs het perron van het N.S.-station Tiel te Tiel.
Groet, Ronald.
-
Ronald,
Misschien dat je wat kunt vinden op de site van Martijn Haman of Nico Split. Op de site van Martijn is heel veel te vinden over rijtuigen.
Groenten Rob
-
Ronald, bij de stalen rijtuigen zul je dit niet vinden.
Dit is een houten "doorgangsrijtuig"van de voormalige Staatsspoorwegen, gebouwd voor de internationale dienst in 1909/1910. Er werden in eerste instantie 10 exemplaren van dit type gebouwd, genummerd SS C501 t/m 510 (latere NS nummers C 7001-7010).
In 1914 en 1917 werd de serie uitgebreid tot 27 exemplaren (C 501-526).
Maikel Kastelijn heeft plannen om dit type rijtuig in HO uit te brengen.
Of het daadwerkelijk een exemplaar uit de 700x serie wordt, dat weet ik niet .
Gerard
-
materieelboektekeningetje (tis de bovenste) (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/C%20derde%20klasse%20materieel/?action=view¤t=20080108160300683_0011.jpg)
-
Heren, dank voor de informatie.
mocht er meer zijn dan zie ik dat graag tegemoed.
Groet, Ronald.
-
Bert Steinkamp: De Erfenis. De houten rijtuigen van de Nederlandsche Spoorwegen 1921-1956. Uitgeverij Uquilair 2005 ISBN: 9071513548, blz. 144 links bovenaan. Tabel op blz. 156 bovenaan.
Uit deze tabel van blz. 156 de volgende informatie gehaald:
Cd 7001 - 7026 van de SS afkomstig, gebouwd tussen 1909-1917 door Beynes en Gastell, 68 zitplaatsen, lengte over buffers was 19470 mm, laatste afgekeurd in maart 56, hun aantal op 1 januari 1921 was 26 en op 10 augustus 1940 eveneens 26.
En hier een gedeelte van het draadje Sik2 (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=7248&highlight=tiel#7248) van het forum van de NMLD dat ook over deze foto gaat. Je kan helemaal naar boven scrollen, want ook die postings betreffen deze foto.
Groet,
Marco
-
Niet helemaal dezelfde, maar de AB7516 Te vinden bij de SGB in het Zeeuwse Goes. :) -SK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7516_ABd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7516_ABd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_7516_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_7516_1.jpg)
-
Als ik me niet vergis was de MBS in Haaksbergen de vorige eigenaar. Is wel frappant, de AB 7216 en de 7516 :).
Erik.
-
Welke kleur zou dit rijtuig gehad hebben in Staatsspoor-tijd? Als C natuurlijk.
-
Welke kleur zou dit rijtuig gehad hebben in Staatsspoor-tijd? Als C natuurlijk.
Groen?
(veel) later zoiets:
(http://farm5.static.flickr.com/4029/4298164417_94a065272d_o.jpg)
of is dit weer wat anders?
-
Dat is een stalen rijtuig. Het geval wat hierboven bedoelt word is van veel vroegere datum en een houten rijtuig. ;)
-
ja nu zie ik het ook. op die andere zitten lijsten (ws is dat dan hout ;D)
-
@Stig,
De derde klasse rijtuigen waren ook bij de SS bruin geschilderd.
De kleuren van de verschillende klassen waren bij de verschillende maatschappijen redelijk gelijk. Dit was voor het publiek beter te begrijpen.
De houten rijtuigen zijn nooit blauw geworden, in ieder geval niet in de reizigersdienst.
Groeten Arjen
-
Wederom bedankt! :)
-
En hier een gedeelte van het draadje Sik2 (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=7248&highlight=tiel#7248) van het forum van de NMLD dat ook over deze foto gaat. Je kan helemaal naar boven scrollen, want ook die postings betreffen deze foto.
Groet,
Marco
Leuk verhaal, Heb dat boek zelf ook, maar dit had ik 'even' gemist.
Grt,
Marcel