BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dennis ten Hove op 06 March 2009, 18:04:02
-
Ik ben er al een tijdje mee bezig en nu de verf in de kelder aan het drogen is heb ik mooi even tijd om mijn baan te introduceren.
Ik bouw mijn baan in onze kelder, een uitgegraven kruipruimte onder het huis. Deze ruimte is ongeveer zes bij drie meter en voordat ik kon beginnen met het aanleggen van spoor moest deze eerst opgeknapt worden. Ondertussen ook al vast begonnen met het eerste deel van de baan.
Mijn baan is uitgevoerd in wisselstroom en de treinen zullen gaan rijden op Märklin C-Rails en de besturing daarvan gebeurd door middel van het Mobile Station.
Ik had de baan al getekend maar het moeilijkste vond ik toch het verzinnen van een naam. Na het lezen van de beide artikels in de Railhobby en het lezen van het boek _Sporen_ dat ik van mijn grootouders mocht lenen wist ik het: De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen. De geschiedenis van deze lijnen was zo interessant en als echte Haarlemmermeerder kon dit natuurlijk niet uitblijven. Omdat ik in tijdperk V rijdt worden het dus een moderne variant met kleine of grote details die doen denken aan de oude lijnen. Zo is mijn hoofdstation, station Willemspark (het Haarlemmermeerstation) van PeArt, komt de brug over de Ringvaart ten hoogte van Aalsmeer terug in de baan en een museumlijntje waarvan de rijtuigen (leverancier Märklin) erg lijken op de originele rijtuigen en daarbij horend een museumterrein dat gebaseerd is op het terrein van Fond-De-Gras in Luxemburg waar ik afgelopen zomer geweest ben.
Een eerste impressie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2924.jpg)
Ik zal later vanavond nog meer foto's plaatsen. En voor iedereen die tips, suggesties of goede adviezen heeft die mag reageren, graag zelfs :) :)
-
Interessant!!!!
Vooral ook in een best wel aparte plaats, een voormalig kruipruimte.
Ik ga, als echte nuchtere Noord-Hollander dit draadje maar eens volgen.
Kijk alvast uit naar de foto's.
Succes met de bouw.
Greetz,
Richard
-
Hallo Dennis,
Ik ben zelf ook bezig met het plannen van een kelder, daarom een paar vraagjes:
- van welke materialen heb je de wanden gemaakt?
- is jouw kelder vochdicht, en/of heb je last van condens?
Ben benieuwd, groeten en succes met de bouw,
Bert
-
Zoals beloofd meer foto's van mijn baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2917.jpg)
De boerderij van Faller in aanbouw. Tot begin van dit jaar had ik alles voor die boerderij, maar nu komt Faller ook nog met voersilo's, kalverhokken (of hoe die dingen ook mogen heten) en paardentrailers. Allemaal aan het einde van het jaar maar die moeten er wel bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2918.jpg)
Boerderij van Kibri. Krijgt wel een andere functie binnen deze baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2920.jpg)
Ja de gehele Faller boerderij. Compleet met stal (en inrichting), materieelschuur, mesthoop en doorrijsilo's. O ja mist nog een ding. De tractor van het Faller Car System gaat hier rondjes rijden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2923.jpg)
Oorspronkelijk bedoeld als opstelterrein maar gaat, na een fikse verbouwing, dienst doen als museumterrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2930.jpg)
De eerste foto's van het Haarlemmermeerstation. Komt een aparte topic van wordt nog verder uitgebreid.
En dan nu het materieel wat ik heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2927.jpg)
De Lima ICM 4007.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2925.jpg)
Märklin DB lok met Claas opdruk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2928.jpg)
De Rivarossi DD-AR, kwam als gelijkstroomversie van mede Beneluxer Cor Bennink en is nu wisselstroom dankzij Harlaar in 'mijn dorpje' (Badhoevedorp).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2958_1.jpg)
Mijn allernieuwste aanwinst: De Holland Elektrische Stoom Maatschappij museumlijn.
-
Nog even voor alle duidelijkheid:
- Ik heb niet zelf de kruipruimte uitgegraven dat hebben de vorige bewoners van het huis al gedaan.
En Bert...
- Ik heb eerst drie lagen cellenbetonblokken op de fundering gelijmd/geplaatst en de rest van de voormalig betonnen wand is bekleed met gipsplaten en het plafond trouwens ook
- Ik heb geen last van vocht of condens
-
Zo weer eens een update rondom de Haarlemmermeerlijnen.
- Voordat ik echt verder kon met mijn baan eerst het plafond en de wanden afgemaakt. Gipsplaten opgevuld en toen geschilderd met latex verf.
En nu weer door met de baan:
- Ik heb eerst een gat gemaakt in de tafel waar ik in kan staan om te bouwen of om ontspoorde treintjes weer op de rails te helpen. Het is niet origineel maar wel ontzettend handig.
- Daarna de gebouwen van beide boerderijen op de onder plaat vast gelijmd.
Nu kan ik gaan bepalen hoe de wegen gaan lopen. Nou zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2966.jpg)
En vanaf de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2968.jpg)
En dit is mijn laatste 'bouwput'. Een eigen gemaakt viaductje waar de provinciale weg onder de baan verdwijnt. Moet nog wel verder worden afgewerkt maar het asfalt ligt er al.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2969.jpg)
En hier ben ik ook nog mee bezig. De oude plek van de transformator en het Mobile Station was te hoog voor mij. En trouwens het 'gebouw' wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe hal voor het 'oude materieel'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2972.jpg)
Zo dat was het weer voor deze keer.
-
Zo die ruimte, de droom van elke modelspoorder (y)
Vet ;D
Gr. Remco.
-
Je hebt mooi materieel. als het af is en opgeruimd :P zal het erg mooi worden.
-
Zo, na lange tijd weer eens update over mijn baantje. Heeft een tijdje geduurd. Ik moest even wachten op het onderwerp van deze update: de locloodsen voor het HESM terrein. Mijn oog was gevallen op de Vollmer 5762. Na lange tijd zoeken heb ik deze gevonden in Duitsland en ze daar maar besteld. En gelijk maar drie. Kosten 22 euro per stuk en 9,50 euro verzendkosten. Twee weken geleden zijn ze binnen gekomen. Maar omdat toen mijn andere hobby, Mika het konijn ziek is geworden is daar al mijn aandacht naar uit gegaan. En af en toe een uurtje werken schiet dan ook niet op.
De loodsen zijn nu dan grootendeels af. Ik wil de voegen nog gaan schilderen maar dat komt in een volgende update. Hierbij wat foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3010.jpg)
Dit de locloods in de standaard uitvoering. Bedoeld voor de lok.
Maar de andere twee dat is een ander verhaal. De wagons die ik eerder had aangeschaft bleken net niet in de loodsen te passen. Dan zit er maar één oplossing op: de Dremel erin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2998.jpg)
Tot zover nog standaard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3001.jpg)
Zoals je ziet heb ik de achterwand een klein beetje moeten aanpassen. Handig zo'n Dremel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3012.jpg)
En na het aanbouwtje ook wat te hebben aangepast is dit het eind resultaat. En nu passen de wagons er wel in.
-
Het is veels te lang geleden dat ik hier een berichtje heb geplaatst. Dat komt in eerste instantie omdat een dag na de vorige update ik afscheid heb moeten nemen van Mika, mijn konijn. Hij vond het altijd leuk als ik in de kamer aan het knutselen was want dan kon hij de gietstukken door de kamer heen gooien.
Daarna heb ik weer langzamerhand de draad opgepakt. Eerst een nieuw 19 inch dj meubel gebouwd en daarna heeft de kelder een grote opruimbeurt ondergaan. Het is beneden nu zo goed als leeg en als ik terug kom van vakantie (van 28 juni tot 19 juli) dan ga ik weer verder beneden met het spoor.
Al eerder iets gekocht. Ook voor de hobby: een nieuw fototoestel, een Canon Powershot met 10 megapixels.
Vandaag twee pakketjes binnen gekregen.
De eerste:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3023.jpg)
Uit Detmold, Duitsland een pakketje met Faller scenery. U ziet hier voor het museumterrein een kleine stopplaats, een kleine bekolingsinstallatie, twee watertorens, een bezandingsinstallatie en een compressorhuis met vlampijpreiniger.
De tweede:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3024.jpg)
Een baan die de naam Haarlemmermeer draagt daar moet de bekende buslijn "Zuidtangent" in voorkomen. Ik heb er drie besteld. De plannen zijn nu om er twee op de baan neer te zetten op een vrije busbaan en een op een diorama. Ik ben nog bezig met bouwtekeningen van de bushalte.
-
Zo, gisteren terug gekomen van vakantie. Een dagje eerder dan gepland. Tijdens mijn vakantie mijn baanplan veranderd. In oppervlakte vergroot maar in lengte verkort. De omloop die door de kelder gepland stond verdwijnt grotendeels. De twee stations komen nu straks midden in de kelder te staan. Wel blijft de planning van de brug. Niet meer voor de omloop maar voor een paradebaan. Ook komt er een aftakking naar mijn werkbank. Ook gaat het museumterrein eindelijk op de schop. En daarvoor zijn in mijn vakantie de hulptroepen al aangeschaft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0326_1.jpg)
En mocht er een brandje tussentijds ontstaan dan kan deze direct worden geblust.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0327_1.jpg)
Beide sets zijn van Siku.
Komende week ga ik weer van start met de verdere bouw van mijn baan. Eerst maar beginnen met het aankleden van de kelder met gipsplaat. Het begint dus bij de bouwmarkt met de hamer.
Als iemand nuttige tips/commentaar heeft voor me (voor nu of in de toekomst) plaats ze gerust. (y)
-
Wel en zo geschiedde het. De afgelopen weken druk bezig geweest met zagen, schroeven en winkelen.
De afgelopen weken bestonden mijn modelspooraanwinsten uit:
- 18 cellenbetonblokken 60x20x5 cm
- Een emmer cellenbetonlijm
- Gootjes om de blokken in te lijmen
- 100 meter geschaafd vuren 18x44 mm
- 10 Rigips gipsplaten 200x60 cm
- Een heleboel schroeven 4x40
- Nog een heleboel gipsplaatschroeven
- Gipsplaatvuller en plamuurmes
Het was de bedoeling om alles bij de bouwmarkt met de hamer te gaan halen omdat deze lekker dichtbij zit. Maar al snel ontdekte ik dat er een andere bouwmarkt was die goedkoper was met het hout. De cellenbetonblokken komen er nog wel vandaan. Dus twee keer op zaterdag de dakdragers op de auto gebonden. Mijn Aygo mag namelijk geen aanhangwagen trekken dus vandaar. En op naar de bouwmarkt.
En na een paar avonden zagen en schroeven is dit het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0328_1.jpg)
Wanneer het raggelwerk gedaan was moesten er nog gipsplaten bij komen. Omdat ook deze niet in mijn auto kunnen en ik ze niet op het imperiaal wil binden heb ik mijn oom maar even lief aangekeken. Die heeft namelijk een aanhangwagen met huif waar ze precies in passen en nog droog liggen ook.
Het plaatsen van de gipsplaten ging erg voorspoedig. Alleen de platen die tegen het plafond aan moesten komen te hangen ging wat zwaar maar het is mij toch gelukt.
Zaterdagmiddag hingen alle gipsplaten die moesten hangen.
Daarom ben ik vanmiddag maar weer even langs de bouwmarkt geweest om een pot gipsplaatvuller te halen. Heb nu alle gaten dicht gemaakt.
Hier begon het een tijdje geleden mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0343_1.jpg)
En dit is er nog bijgekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0344.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0345_2.jpg)
En nog in één keer wat er bijgekomen is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0346.jpg)
Morgen ga ik schuren en de gipsplaten insmeren met een soort grondverf voor zuigende ondergronden. Donderdag gaat de eerste laag latex er tegen aan en vrijdag de tweede laag en als het allemaal goed gaat kan ik dus volgende week mijn baan gaan uitbouwen
-
Dan schiet het lekker op
IK heb vandaag het schilderwerk klaar gekregen .
Deze week gaan de modules naar de zolder .
Cor
-
Zo het werd wel eens weer tijd voor een nieuwe update. Ik ben lekker opschoten met de baan zelf. Ik ben afgelopen week bezig geweest met het opbouwen van de tweede treintafel. Het schilderwerk aan de gipsplaten muur is af. Alleen het elektra moet nog gedaan worden.
Een tussentijdse impressie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0382.jpg)
Ook nog afgelopen zaterdag mijn favoriete modelspoorwinkel bezocht (Harlaar) en wat wissels gekocht met elektrische aandrijving. Een rolletje verlengdraad, twee stootblokken en een nieuwe transformator. Zodat ik een aparte voeding heb voor het Mobile Station en eentje om de wissels (analoog) te kunnen schakelen. Zoals voorgeschreven door Märklin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0378.jpg)
Gelijk geinformeerd hoe het precies zit met de DD-IRM van Rivarossi. Ze hoopten hem maandag of dinsdag binnen te krijgen. Omdat dinsdag (vandaag, 22 september) mijn verjaardag is zou het heel goed uitkomen. Ik zou de IRM al in 2007 voor mijn verjaardag krijgen maar dat ging niet door. Iedereen wel bekend denk ik zo. Omdat we toch over € 330,- (wisselstroom versie) praten heb ik dan met mijn ouders afgesproken om dan het over twee jaar te verspreiden. Ben vanmiddag op de bonnefooi naar Harlaar gefietst en kijk eens waar ik mee thuis kwam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0393.jpg)
Op de Haarlemmermeerse testbaan
Ik heb nog wat meer foto's gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0394.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0395_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0403.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0404.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0405_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0406.jpg)
Ik vind het een heel geslaagd model en zeker de moeite waard geweest op ruim twee jaar op te wachten.
-
Ten eerste, gefeliciteerd.
Ten tweede, Je kelder ziet er netjes uit. Mooie baan moet het worden.
Ik blijf het volgen.
Ten derde, die Rivarossi IRM is mooi geworden.
-
Ik ben toch even nieuwsgierig.
Naar mijn idee heb je altijd wel vocht in een kelder, ook al heb je een damwal of ontzettend goede isolatie. Krukdroog zal het er nooit zijn zoals bijvoorbeeld een zolder.
Ik vind het een mooi idee zo in de kelder. Lekker de ruimte. Maar ben je echt niet bang dat als je de baan een tijdje laat staan er vocht overal tussen gaat zitten?
Of zit ik ernaast dat kelders ook echt potdicht kunnen zijn voor vocht?
Alvast bedankt voor deze "offtopic" vraag.
groeten
joffrey
-
Goofisch,
Als je de site van MBS in Soest mag geloven kan een kelder waterdicht zijn. Voorwaarde is dan dat de keldermuur minimaal 27cm dik is. In dat geval is namelijk de verdampingssnelheid aan de binnenkant hoger dan de doorlaatbaarheid van het beton.
Ze geven ook aan dat een eventueel vochtprobleem kan komen uit 2 bronnen: condens of een slechte aansluiting tussen de betonnen delen. Condens kan optreden, vooral 's zomers, als een warme vochtige lucht condenseert tegen de altijd koele kelderwand (die constant 11-15 graden is). Dus een airco monteren.
Een slechte aansluiting kan voorkomen als de verbinding tussen de prefab betonelementen niet volledig waterdicht is.
Gemetselde kelders zijn in principe niet waterdicht omdat baksteen of kalkzandsteen te poreus en te doorlatend is.
Gr, Bert
-
Verwarming en een goede ventilatie houden een kelder wel droog ,dat geld eigelijk voor elke ruimte.
Dennis ga zo door met het bouwen van je baan .
Cor
-
Het hangt er ook vanaf in welke regio je woont.
Op de Veluwe zal je niet zo gauw last hebben van vocht in een kelder. Maar hier in Middelburg zitten we een halve meter boven het grondwater. Dan valt het niet mee om een kelder waterdicht te maken, zeker niet als je die gaat graven onder een bestaand huis.
Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
-
Eens met Klaas, ik heb in m'n werk al een heel aantal kelders gezien die verwarmd en geventileerd waren tot&met, maar waar ik nog geen lima-goederenwagentje zou willen stallen. Over het algemeen blijven gemetselde kelders 'lek' en als je een vochtprobleem hebt doe je daar alleen tegen heel hoge kosten iets aan. Uitgraven en verpakken in dakleer is eigenlijk de enige afdoende optie, maar dan moet je de vloer ook, en van onderaf doen.
Maar; we dwalen af....
-
bedankt voor de antwoorden. ik loop namelijk al langer met het idee ook mijn kruipruimte uit te graven om zo een grote ruimte te kunnen creëren voor bijvoorbeeld een hele grote hobbykamer. Ik ben echter van dat idee afgestapt omdat de kosten te hoog liggen. De kelder zou namelijk bijna even diep worden als de fundering wat nou niet echt ideaal is voor de stabiliteit van je huis zeg maar. Ik zou dan hele dikke steun wanden moeten laten storten wat 1 veel geld kost en 2 altijd nog een risico is. Zo moet bijvoorbeeld de kelder eerst vol met water om vervolgens duikers de boel aan elkaar te lassen. je voelt het kostenplaatje al ;D
En nu ontopic.
Erg leuke baan met potentie. En wat een prachtig model zeg die IRM.
Ik blijf dit topic volgen.
Joffrey
-
Zo, hier weer eens een update vanuit de Haarlemmermeer over mijn Haarlemmermeerse spoorlijn. De laatste van mijn hand dateerde van mijn verjaardag en dat is alweer een tijdje terug.
Ik was overigens gisteren al begonnen met typen maar toen ik ook merkte dat het uploaden van de foto's even niet ging ben ik maar meteen gestopt. Het is toch leuker om een update te doen met foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0383_1.jpg)
Hier heb ik de nieuwe wissels geplaatst tesamen met de wisselaandrijvingen. Ook heb ik het opstelterrein drastisch veranderd met de drie lokloodsen van Vollmer.
Naar aanleiding van een artikel in het Märklin Magazine over het opbergen van het Mobile Station en de transformator in een lade, ben ik zelf maar eens gaan knutselen. Ik heb twee lades gemaakt. Eentje voor transformator en Mobile Station en eentje voor een andere transformator en wisselaandrijving. En dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0568_1.jpg)
En:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0569_1.jpg)
Daarna ben ik maar eens verder gegaan met knutselen. De derde moduletafel staat nu op zijn plaats. Het begint eindelijk een beetje vorm te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0564_1.jpg)
Ondertussen ben ik nog naar wat beurzen geweest. Niet alleen naar modelspoorbeurzen maar ook naar de Kampeer en Caravan Jaarbeurs en een week later ook naar Eurospoor, op de vrijdag en daar heb ik heel wat rails gekocht en twee boeken, eentje van Faller en van Busch (beide modelbouw 2010). Ook ben ik ietsje wijzer geworden over het geautomatiseerd rijden van auto's. De rails liggen overigens al op de derde moduletafel.
Toen kreeg ik de pech dat mijn Mobile Station de geest gaf en ja net nadat de garantie was afgelopen. En dit was de oorzaak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0563_1.jpg)
De eerste helft van de DD-AR wilde bij de wissel rechtsaf terwijl de andere helft recht door wilde.
Dan kan ik nu eindelijk de vierde moduletafel neerzetten. Hier komt deze te staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0565_4.jpg)
Ik gisteren even lekker staan kledderen op de muur links. Deze heb ik eigenhandig gestuct (als dat zo mag heten dan). Het is geen professioneel super strak maar wel strak (y).
Enne....Daarom ben ik wel benieuwd waar Dennis woont.
in Badhoevedorp.
Zo dat was het weer voor deze keer. Binnenkort weer een update met de nieuwe moduleafel.
Oh ja, heb je vragen, (leuke) opmerkingen of tips. Stel ze maar of zet ze hier neer.
-
Dennis
Hetb is toch wel goed afgelopen met de DD-AR , ik heb geen reserve onderdelen.
Maar zo tezien gaat alles goed komen bouw zo verder.
Cor
-
Wees maar gerust Cor met de DD-AR is niets aan de hand. Die rijdt nog gewoon vrolijk zijn (test) rondjes over de baan.
-
ze splitsen ook koplopers dus ik zie het probleem niet als de ene helft naar .... gaat en de rest naar ....
;D
Mark
-
Zoals beloofd een kleine update dit keer. De vierde moduletafel staat ondertussen. Weliswaar nog zonder de rails die moet eerst nog aangeschaft worden. Op deze tafel wil ik een klein stationnetje gaan bouwen. Onder andere voor de Citypendel en Bello met gevolg (beide helaas nog niet in mijn bezit). En ik denk erover om de rest van de ruimte op te vullen met de dierentuin van Faller.
Weet iemand trouwens of er andere fabrikanten zijn die een dierentuin of delen ervan in hun assortiment hebben? ???
Eerst even een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0593.jpg)
Ik wil straks met het (dubbele) spoor voor de deur langs. Heeft iemand een idee (mogen ook meerdere ideeën zijn) of ervaringen met het bouwen van een hefbrug ??? Zo ja dan hoor ik dat graag.
Dit was even een hele korte update.
Ik hoop dat er mensen zijn die antwoorden op mijn vragen kunnen geven.
-
kijk even in dit draadje=
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13538.0.html
Mark
-
Eventjes tijd voor een nieuwe update.
Het ligt er eigenlijk al een weekje maar ik heb nog geen tijd gehad om even een stukje te schrijven. Vorige week begon het hiermee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0594.jpg)
Een hoopje Märklin C-Rails voor de tafel in mijn vorige post.
En nog geen twee uur later is het dit geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0597.jpg)
Het gaat nu om de rails, de treinen stonden er toevallig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0598_2.jpg)
De wisselstraat vlak voordat de treinen straks naar rechts de spoorbrug op gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0599.jpg)
Uiterst links nog een glimpje van de wisselstraat. Rechts het spoor naar het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0600_1.jpg)
Het stationspoor. Dit station gaat één spoor worden. Er zal hier alleen door de Fleischmann Citypendel en de museumlijn gestopt worden. De DD-IRM staat op het doorgaande spoor en de DD-AR staat op het stationsspoor.
En als laatste:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0601_2.jpg)
Mijn aanwinsten voor vandaag. Twee Rietze Setra S 328 DT en twee busaanhangwagens voor een toekomstig project voor op de baan.
-
Tussen alle bedrijvigeheden door heb ik weer wat gedaan aan mijn baan.
Ben vorige week al wezen shoppen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0604_1.jpg)
Met dit al resultaat.
Ik had al een beetje een idee hoe ik om dat stationnetje de rest in ga vullen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0605.jpg)
Dat lukt al aardig moet ik zo zeggen. Ik heb het ballast net zo aangepakt als hier op het forum staat. Met verdunde houtlijm insmeren. Dat is goed gelukt. Het ligt nu allemaal muurvast. En zoals jullie zien heb ik een klein beetje gesmokkeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0606_1.jpg)
Zelfde stuk alleen dan gezien vanaf de zichtkant, zeg maar. Op het blauwe vak komt het station van de eerste foto te staan.
Het is nu wachten op de sommerfeldt bovenleidingen die ik heb besteld. Dan kan ik weer een beetje verder.
-
Dan nu, de laatste update van dit jaar. Vorige week zijn de Sommerfeldt masten binnen gekomen. Deze had ik besteld bij Wentink in Arnhem na een tip van het forum. Geschilderd met Humbrol 120 geeft dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0632_1.jpg)
Deze week heb ik vrij van t werk. Omdat ik in het bezit ben van een Voordeelurenabonnement kon ik goedkoop aan dagkaartjes komen. Eentje heb ik er van de week verzilvert. Ben een dagje wezen treinen. Allereerst ben ik naar Wentink in Arnhem geweest. Ja als je in Badhoevedorp woont dan kom je daar niet zo vaak, ligt niet echt om de hoek. Waarom zou je denken. Gewoon vond ik leuk om een keertje te doen.
's Morgens vroeg om negen uur eerst de Intercity van Schiphol naar Nijmegen genomen. Op Arnhem uitgestapt en daar overgestapt op een Syntus trein. Na een rit van maar liefst twee minuten (!!!) aangekomen op Arnhem Velperpoort. Even zoeken naar de Steenstraat en Wentink. Uiteindelijk gevonden en rondgekeken. Mooie winkel hoor. Met dit ben ik uiteindelijk de winkel uit gelopen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0636_1.jpg)
Drie mobiele kraampjes van Vollmer, strooigras van Heki en ballast van Busch (nr. 7069 passend voor C-Rails). Allemaal voor de invulling van station Lichtenberg.
Daarna eerst nog getwijfeld of ik lopend naar Arnhem Centraal of met de trein zou gaan. Volgens het kaartje was ik halverwege. Toch maar de trein gepakt. Op Arnhem Centraal stond de Intercity naar Nijmegen alweer klaar. Ben daar ingestapt naar Nijmegen voor een bezoek aan Interhobby. Aangekomen op Nijmegen naar de bus die al klaar stond. Klein stukje moeten lopen en toch gevonden. Eerst rondkijken en toch dit meegenomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0637_2.jpg)
Speeltuin van Busch. Ook voor bij station Lichtenberg.
Toen maar weer terug gegaan naar het station met de bus. Was nog wat vroeg dus ben ik even het centrum van Nijmegen ingeweest. Daar nog de dvd gekocht van G-Force en toen maar weer naar het station gegaan. Wat te eten gehaald bij de Appie en toen weer op de trein gestapt terug naar Schiphol.
Thuis heb ik station Lichtenberg afgebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0638_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0639_2.jpg)
En het perron dat ik zelf heb gebouwd ligt nog te drogen. Foto's komen wanneer deze af is, zal volgend jaar gebeuren (dat is nog maar 4,5 uur).
Ondertussen is er onder het genot van de Top 100 op 538 een deel van de bovenleiding geplaatst. Toen de werklui al weg waren is de opzichter (ikke) even wezen kijken naar het resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0633_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0634_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0635_2.jpg)
De werkers hebben iets aparts achter gelaten: een dubbeldeks Sprinter. Issie niet fraai?
Dit was de laatste update van mij voor dit jaar.
Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2010. In 2010 zullen er nog veel meer updates volgen. Van zowel nieuw materieel als baanbouw.
-
Het heeft weer even geduurd maar het is nu weer tijd voor een update (y).
Eerst maar even een stukje rails ballasten tesamen met de reeds geplaatste bovenleiding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0663_1.jpg)
Dit past niet. De vierdelige IRM past niet naast het perron. Het is ook niet de bedoeling dat de IRM hier gaat stoppen. Nee, voor de IRM komen nog twee andere en grotere stoppplaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0666.jpg)
Het rommelschuurtje van het station. Daarnaast een kleine speeltuin. Het gedeelte dat bestemd is voor de medewerkers van station Lichtenberg wordt nog afgeschermd van de rest met een hek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0667_1.jpg)
Een overzicht van het bijna afgeronde stationsplein. Speciaal voor op dit stationsplein zijn een paar duitse marktkramen hier naartoe gehaald met de trein. Wel jammer dat zelfs ik die trein gemist heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0668_2.jpg)
Van de week is tevens begonnen met de bouw van de dierentuin aan de binnenzijde van het spoorwegtracé. Deze dierentuin is net als het zwembad alleen met de trein te bereiken. Auto's zijn in dit deel verboden. De inwoners kunnen straks met een speciaal kaartje zowel met de trein als naar de dierentuin/zwembad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0669.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0670.jpg)
Dit pakketje kwam van de week binnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0671.jpg)
De shopinrichting en de huisinrichting ga ik in station Lichtenberg verwerken
De ingang van de dierentuin zegt denk ik al genoeg
Dit was het weer voor deze keer. Ga nu weer verder met de dierentuin.
-
Dennis
Je bent met een NS baan bezig,maar dat M* stootblok is dat niet mooier om die tevervangen door de een van Artitec.
Maar verder wordt het een mooie baan .
Cor
-
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd:
- vrij weinig.
Ben de afgelopen tijd wel druk bezig geweest.
Zo ben ik op zaterdag 23 en 30 januari naar Railz Miniworld geweest en heb daar een workshop Dinamo M(odel) C(ar) C(ontrol) gevolgd. Deze werd begeleid door Leon van Perlo en Hans Nouwens. Heb er echt heel veel van geleerd en was ontzettend leuk om te volgen.
En ik denk dat jullie het al vernomen hebben. Op maandag 8 februari ben ik naar Neurenberg geweest. De foto's staan in de desbetreffende topics over Neurenberg.
Ik ga de komende weken weer de draad oppikken met de baan zelf.
dat M* stootblok is dat niet mooier om die tevervangen door de een van Artitec.
Cor, bedoel je deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0837.jpg)
(bron: zelf gemaakt op Neurenberg, Artitec stand)
Is inderdaad een overweging waard (y)
-
Ja die bedoel ik.
Cor
-
zijn heel goedkoop bij kuijpers in utrecht zijn ze er voor 4 euro per stuk.
Mvg, mark
-
(y) mooi baantje (y)
-
Zoals beloofd snel een update:
Jullie hebben al kunnen zien dat ik eerder al een station (Lichtenberg) gekocht en in elkaar gezet heb. Als je het station samenvoegd met de shopinrichting en huisinrichting van Faller tesamen met wat balken hout dan krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0921_4.jpg)
Hier is het nog niet direct te zien maar....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0922_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0923_1.jpg)
....het stationsgebouw is omgebouwd en doet nu dienst als supermarkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0924_2.jpg)
Met halve 1e verdieping.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0927_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0928.jpg)
De oude goederenloods doet nu dienst als kantoor met grote ruime keuken voor het personeel.
Ik heb dit bericht gewijzigd omdat ik al op de "opslaan" knop had gedrukt voordat ik een foto geplaatst had.
-
Leuk bezig !
-
Inderdaad, leuk zo'n inrichting.
Nog een tip/opmerking: probeer de naad op de hoek van het gebouw op te vullen of te camoufleren. Die valt nu wel heel erg op en is eigenlijk het eerste wat ik zie als ik naar het gebouw kijk en dat is eigenlijk jammer.
-
ziet er goed uit.
even nog een vraagje ik heb een weekje geleden ook de IRM binnen gekregen. op de forums zie ik veel klachten er over heb jij die ook? van ontsporen enz. ik had er alleen in het begin even last van en je hoort hem nog al goed. maar voor het geluid heb ik al een oplossing.
Gr Wout
-
De afgelopen weken is er weer het één ander gebeurd.
Als eerste heb ik een lokje gevonden waar ik al heel lang naar op zoek was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0989.jpg)
De Märklin 37140 oftewel de T3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0956_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0994.jpg)
Nu is mijn museumlijntje eindelijk compleet (y).
Verder rijdt ik momenteel het nieuwste van het nieuwste: analoog treinenbedrijf ???. Even uitleggen: mijn Mobile Station is kapot en terwijl deze in reparatie/beoordeling in Duitsland is moet ik gewoon weer ouderwets analoog rijden. Als deze niet meer te repareren blijkt te zijn krijg ik wel het nieuwe Mobile Station (y).
Verder zit ik niet echt stil. De afgelopen weken mijn museumterreintje afgebroken en opnieuw begonnen. Aangezien er vroeger nog geen stuurstand bestond (voor zover ik dat weet) was het sporenplan niet echt praktisch. Na een paar avonden brainstormen en tekenen kwam ik uiteindelijk tot een ontwerp. Een doorgaand spoor langs het nog te plaatsen station als fast-loop (om maar even in eigen vaktermen te blijven (y)). En dan twee aftakkingen naar de loodsen voor de rijtuigen en de loods voor de T3.
Om het terrein in te vullen moest ik wat nieuwe rails hebben waaronder de Marklin 3-wegwissel en wat vulstukjes voor de boogradiussen van de wissels. De rest had ik allemaal nog.
Ook voornamelijk dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0993_1.jpg)
Vooral veel Busch ballast voor C-Rails en wat zakjes kolen voor de kolenbunker.
Ik ben begonnen met het verbouwen van de twee locloodsen voor de rijtuigen. Omdat bij dit banenplan de sporen zo dicht bij elkaar staan kon ik van de twee loodsen best eentje maken. Dus van de baan af en de Dremel erin. Twee muren eruit en een perrontje - met staalconstructie - in het midden erin. Ik moet nog op zoek naar de nieuwe werkplaatsinrichting van Preiser. Deze wil ik dan in het midden zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0987_1.jpg)
Dan nu de foto's van het nieuwe museumterrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0985_2.jpg)
Achter de loodsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0997.jpg)
Een klein overzichtje hoe het wordt. De goederenloods achter de wagons is een nieuwe aanwinst, de Faller 131266 (uit de Hobby serie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0998_1.jpg)
De kolenopslag en de zandbunker zijn geplaatst. De kolenopslag is hier al gevuld met kolen. De zandbunker met zand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1000_1.jpg)
Gezien vanaf de 3-wegwissel met rechts de loods voor de T3, daarnaast het compressorhuis voor de vlampijpreiniger. De laatste komt straks in de loods te staan. Helemaal links is te zien dat men een oude wagon op houten bielzen heeft gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1001_1.jpg)
Een overzichtsfoto van het museumterrein nu is en hoe het ongeveer moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1002.jpg)
Nog een overzichtsfoto maar nu van de zijkant. Hier is goed te zien dat bij het laden/lossen van de kolen niet echt voorzichtig wordt gedaan.
Dit was het voor deze keer. Hopelijk binnenkort meer te vertellen en meer te laten zien (y)
-
Hallo allemaal,
na lange tijd weer eindelijk tijd voor een nieuwe update. Ik had de afgelopen tijd een beetje weinig tijd om te besteden aan de modelspoorhobby. En in dat beetje tijd wat ik had schoot het niet echt op maar ik ben nu zo ver dat je wat kunt zien. Het afgelopen half jaar heb ik voor mijn werk een cursus hydrauliek en pneumatiek mogen doen en had op 17 april daar examen van en sinds ik vorige week de uitslag heb gekregen (een acht voor pneumatiek en een zeven voor hydrauliek (y)) ben ik weer langzaam begonnen met bouwen.
Om te beginnen ben ik op zoek gegaan naar een geschikt station voor het museumterrein. Na een tijdje zoeken had ik er eentje gevonden: Kibri 9529
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1050.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1061.jpg)
Zoals het station standaard bij Kibri vandaan komt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1087.jpg)
Station Lichtenberg in de verbouwing. Binky komt ook even kijken wat er allemaal gebeurd :)
Nu nog wat foto's van het museumterrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1091.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1092.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1093_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1094.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1095_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1096_2.jpg)
Afgelopen weekend is dan eindelijk het elektra in mijn kelder afgemaakt en kan ik dus verder met het afbouwen van de ruimte. Hier een paar foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1097_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1098.jpg)
Ik ga weer verder met bouwen (y)
-
Voor de vakantie had ik een mooie vrachtwagen gekocht. Een MAN TGX 26.540 XLX. Schitterende trekker......alleen na het bouwen bleek deze een klein beetje te groot te zijn voorbij de modelspoorbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1379.jpg)
Klein foutje eh...grote blunder. Ik bleek niet goed naar de maatvoering te hebben gekeken. Ze blijkt 1:14 te zijn in plaats van 1:87 en Tamiya vond ik al zo'n vreemde naam voor 1:87. Nu ik haar heb gebouwd heb ik besloten haar toch te houden en zo af en toe uit te breiden met een trailer en verlichting.
Zodra de laadbak klaar is die ik nu aan het bouwen ben ga ik weer verder met de modelspoorbaan (y).
-
Zo zeg....ik zat net even mijn eigen topic door te lezen en het is een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Het werd dus wel weer tijd. De afgelopen tijd is ook best wel even heftig geweest. Nadat we terug kwamen van vakantie is mijn vader plotseling ernstig ziek geworden. Hij heeft een aantal weken in het ziekenhuis gelegen en tijdens die periode heeft hij op het randje geleefd. Omdat je dan in onzekerheid leeft wil je eigenlijk elke dag bij hem zijn. Ik heb hetzelfde al een keertje meegemaakt. Zeven jaar geleden is mijn moeder al gestorven en nu dit....................................
Momenteel gaat het beter met hem. Hij kan al weer meer dan dat de artsen in het ziekenhuis hadden voorspeld. Hij heeft nu namelijk ook het modelbouwen ontdekt (y).
Momenteel gaat het ook met mij weer iets beter en ik begin weer met mijn modelspoorhobby. Voordat ik er weer mee begin eerst even een update.
Allereerst wil ik even zeggen dat niet alleen de opzetbak (zie vorige bericht) af is maar dat de MAN trekker ook een oplegger heeft gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1666_2.jpg)
Toch wel mooi geworden (y)
Wat modelspoor betreft heb ik niet stil gezeten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1672_1.jpg)
Als eerste heb ik ook zo'n Artitec goederenloods op de kop getikt. Het laadplatform komt van Eurospoor af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1667.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1669_2.jpg)
Ik ben ook begonnen met het "sparen" van de Artitec vierdeurs goederenwagens. Dit zijn mijn eerste drie. Er komen er nog veel meer maar die volgen binnenkort.
Vervolgens werd deze uitgeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1670_4.jpg)
De Railjet loc van Roco, uiteraard uitgevoerd in wisselstroom en uit de "Railjet standaard" serie.
Ik heb lang nagedacht en toch maar besloten om "Sporen" het boek over de oude Haarlemmermeerlijnen aan te schaffen. En bij toeval kwam ik terwijl ik een cadeau aan het uitzoeken was voor een ander kwam ik ook nog deel 2 tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1673_2.jpg)
Laatst was ik nog eens goed aan het nadenken over mijn baan. Naast Bello zou er toch eigenlijk nog veel meer moeten komen uit de Haarlemmermeer. En ja hoor....dat komt er (y). Ik ga beginnen met het bouwen van een dubbele spoorwoning (voorbeeld in Railhobby 07-08/2009) met een modern tintje. Ik ga er namelijk een uitbouw bij maken die ook in het boek Sporen 2 staat vermeld. Daarna ga ik proberen om de mooiste boerderij van Nederland na te gaan bouwen: Modelboerderij "De Badhoeve".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1674_1.jpg)
Ik heb bij een antiekwinkeltje in Krommenie het boek "De Badhoeve" als landbouwbedrijf en Mr. J.P Amersfoordt als landbouwer (geschreven door Wouter Slob) gevonden. Staat een heleboel informatie in en een heleboel nuttige afbeeldingen. Van het gemeentearchief van de Haarlemmermeer heb ik een aantal afbeeldingen gekregen en een hele mooie plattegrond van het terrein van de Badhoeve. Op internet vond ik ook nog iets op schaal. Het herenhuis, karnhuis en de grote koestal en het wagenhuis ga ik nabouwen. Hier zijn namelijk alleen maar afbeeldingen van te vinden.
En mijn allerlaatste wensen qua zelfbouw zijn het oude station Hoofddorp en gemaal de Cruquius.
Dan sluiten we deze update af met iets simpelers. Geen zelfbouw maar gewoon gekocht in de winkel. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1675_2.jpg)
Een viaduct van Busch.
En een gebouwtje wat ik vorig jaar al op Neurenberg tegenkwam, de McDonalds van Vollmer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_2.jpg)
Dan zijn er vanmiddag nog een aantal goederenwagentjes binnengekomen maar ik heb nog geen tijd tijd gehad om deze te fotograferen.
-
Hoi!!
Gave baan man, ik heb het even doorgenomen, blijf je volgen. Maar ik heb nog wat voor je gevonden: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=667:nuernberg-2011-classix&catid=95:neurenberg-2010&Itemid=166
Een huisje aan de haarlemmermeerlijn.
Gr,
Mathyn
-
Zo, eindelijk weer eens tijd voor een update. Ik zag dat het al bijna een jaar geleden is dat ik voor het laatst een update heb geplaatst. Het afgelopen jaar is er dan ook best veel gebeurd. Zo is mijn vader ernstig ziek geweest (gelukkig is hij nu weer beter en thuis (y)). En naast dat ik veel tijd kwijt was aan bezoeken e.d. had ik eerlijk gezegd ook niet veel zin in het modelbouwen. Toen duidelijk werd dat hij weer beter werd zijn we begonnen met een grondige renovatie van de badkamer en dat heeft heel veel tijd gekost. Avonden en avonden was ik (veelal alleen) bezig om verscheidende deadlines te halen voor de aannemer of de tegelzetter. Gelukkig is ook dat nu voorbij. Nu dan verder met de modelspoorbaan.
Ik ben twee jaar in Luxemburg op vakantie geweest en zijn toen ook weleens met de trein geweest. Toevallig kwam ik op de website www.mbs-l.lu nog een CFL 3010 tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1820_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1820_2.jpg)
Toen ik de loc thuis kreeg bleek het een LS Models te zijn en de loc rijdt perfect. Als dat een voorbode is voor de 1700 serie voor de ICRm rijtuigen.
Een paar maanden erna kwam dan ook de langverwachte set van Roco met de Railjet rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2039_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2039_1.jpg)
In de zomermaanden weer eens naar Houten geweest. Normaal gesproken kan ik nooit op zaterdag omdat de zaterdag voor mij eigenlijk korfbaldag is. Goed de eerste keer in 2011 was wel weer een dure. Hier kwam ik mee thuis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2288_1.jpg)
Twee mooie busmodellen van HB Models. Ze zijn mooi, ik vind ze niet echt duur al zijn ze redelijk aan de prijs, het smaakt naar meer. Alleen het enige wat mij tegenhoud is het korfbal. Misschien de komende Houten weer, ergens eind maart dan is het net weer de overgang van zaal naar veld.
Tussendoor weer naar Eurospoor geweest. Niets bijzonders gekocht alleen wat rails en een dubbele locloods van Vollmer.
Ergens in augustus keek ik toevallig weer eens op de site van Marklin en daar zag ik dat er een speciale gewheatherde editie komt van de VSM stoomlok en wagens. Ik ben vrijwel meteen naar Harlaar gelopen om deze te bestellen. Vlak voor mijn verjaardag, eind september kwam de lok binnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2290.jpg)
Deze lok kreeg ik zowaar als cadeau voor mijn verjaardag en omdat ik zoveel tijd gestopt heb in de renovatie van de badkamer.
Twee weken na mijn verjaardag kreeg ik het telefoontje dat ook de rijtuigen binnen waren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2291_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2291_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2292_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2292_1.jpg)
Ook deze set heb ik niet zelf hoeven te betalen. Is betaald met het geld wat voor mijn verjaardag heb opgehaald. Ik heb zo´n aardige familie ;).
Na Eurospoor kwam het besef dat de ruimte en de baan toch anders moeten. Ik heb een groot deel van de baan (twee tafels waar alleen wat rails en troep op lag) gedemonteerd en ben opnieuw begonnen. Eerst maar de vloer. In onze kelder ligt een betonnen vloer die enigzins iets verzakt is. Mijn eerste uitdaging is om dit weer waterpas te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2218_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2218_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2223.jpg)
Was een *** werk om dit te doen maar volgens mij wel goed gelukt.
En dan begint 2012. En die begint goed (niet voor mijn bankrekening ???). Begin januari komt het bericht dat LS Models de ICRm rijtuigen heeft uitgeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2294_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2294_1.jpg)
Dit is LS Models 44083, ik heb ook nog 44084 maar die laat ik nog even lekker in de verpakking zitten. Voor de foto heb ik de rijtuigen voorzichtig opgestapeld anders kreeg ik ze niet mooi op de foto. Na de foto weer snel van elkaar afgehaald en niet gevallen gelukkig.
En dan afgelopen week, deze was echt top. De stuurstanden van LS werden ook uitgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2297_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2297_1.jpg)
De LS Models 44581, BDs stuurstand rijtuig. Zeer fraai model geworden.
En dan als afsluiter. De ruimte waarin de baan staat iets verder aangekleed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2301.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2302.jpg)
De afwerking volgt nog en voor iedereen die zich afvraagd waarom de gipsplaten blauw en zwart zijn: ik heb de zijwanden van mijn Tamiya koeloplegger daarop gespoten.
In 2012 zal ik in ieder geval proberen om meer berichtjes te plaatsen dan in 2011.
Ik ga helemaal opnieuw mijn baan ontwerpen en tekenen. Want ik ben nog niet tevreden.
Reacties, aanmerkingen, opmerkingen, kritiek enzovoorts zijn altijd welkom :)
-
Dennis,
Voor dat je gaat tekenen heb ik mischien een suggestie. Wij zijn op dit moment bezig een Modelspoor vereniging op te richten in de Haarlemmermeer en Hoofddorp om precies te zijn. Wij zijn voornemens een module baan te gaan bouwen van de Haarlemmermeer spoorlijnen zoals die er waren en zoals ze er nu zijn.
Wellicht is het ook iets voor jouw om je baan in modules te bouwen en die te koppellen met die van andere leden en om deze ook gezamelijk te bouwen.
Wil je meer weten dan graag een PB, geldt natuurlijk ook voor andere geintereseerden.
Jeffrey
-
Jeffrey,
ik heb dat draadje inderdaad gelezen en gevolgd en ik vind het ook best leuk alleen de reden waarom ik niet gereageerd heb is omdat de meesten van jullie gelijkstroom rijden en ik wisselstroom.
Maar in ieder geval bedankt dat je mij er op wijst.
-
Dus als het om wisselstroom zou gaan zou je wel mee doen?
-
Hallo Dennis,
Lees sinds vandaag dit draadje. Als je in Badhoevedorp woont hoef je toch niet helemaal naar Arnhem te gaan
om je spullen te kopen? Je hebt de grootste treinenwinkel van Noord Holland naast de deur. Ik kom er ook vaak.
Probeer van je nieuwe treinbaan iets moois te maken. IK blijf dit draadje volgen. Succes.!
M.vr.gr. Jan K.
-
Er is een hoop gebeurd sinds de vorige update. En er is ook een heleboel werk verzet. Om te beginnen heb ik de hobbyruimte een nieuw uiterlijk gegeven. Ik heb ook de bestaande tafels gesloopt en ben opnieuw begonnen en heb nu tafels met modulebakken erop liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2322_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2322_1.jpg)
Dit is fase 1. Het eerste deel van de nieuwe houten vloer is gereed. Ik heb de vloer beplakt met Flexxfloors. Heel handig, makkelijk te verwerken en het kan tegen eventueel vocht. De onderdelen voor de eerste twee moduletafels liggen al gezaagd klaar om gemonteerd te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2324_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2324_1.jpg)
De eerste tafel is bijna klaar. Op deze tafel zie je nog een klein stukje van de oude baan liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2613_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2613_1.jpg)
Begin van fase 2. De fundering wordt gemaakt voor de tweede treintafel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2616.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2616.jpg)
Nog steeds fase 2 maar nu wordt er aan een ruimte gewerkt om te kunnen werken. Links de basis voor mijn in wording zijnde airbrush hoekje. Een Ikea kastje voor in de badkamer. De rest van het kastje ga ik zelf maken. In het midden komt er ruimte om te werken en rechts een plek gecreërd voor mijn figuurzaagmachine en resten plaatmateriaal.
Van de afbouw van fase 2 en de opbouw van fase 3 heb ik geen foto's maar wel van het resultaat.
Tussendoor ben ik nog in de val van Bob en Jeffrey getrapt ( :D). Ik heb mij aangesloten bij Modelspoorgroep Haarlemmermeer. Ik ben inmiddels in het bezit van de tekeningen van het emplacement van Hoofddorp en daar wordt mijn baanplan op geinspireerd. Voor de Modelspoorgroep Haarlemmermeer heb ik als voorbeeld een Black Box gebouwd en geschilderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2723_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2723_1.jpg)
Ziet er best leuk uit en wel allemaal even op de website kijken. Hele leuke groep met een zeer boeiend onderwerp.
Nu wat foto's van mijn nieuwe hobbyruimte zoals deze vandaag de dag eruit ziet (moet nog wel het één en ander opruimen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2725_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2725_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2730_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2730_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2731.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2731.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2733_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2735.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2735.jpg)
En dan nu een aantal nieuwe aanwinsten die ik de afgelopen maanden bij elkaar heb verzameld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2736_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2736_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2739_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2739_3.jpg)
Roco Sik wisselstroom digitaal (Harlaar ombouw) LS Models 43513 M6 rijtuigen wisselstroom digitaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2741_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2741_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2744_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2744_2.jpg)
LS Models 44085 en 44086 ICRm BF en BD HB Model bussen van Houten 05/05 en 07/07
(BF bij Harlaar vandaan en BD bij Molekamp op Houten 07-07)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2748_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2748_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2749_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2749_2.jpg)
Twee Artitec Stalen D's. De stickertjes verraden dat het om B-versies gaat. Zonder stickertje had ik trouwens de imperfecties niet eens kunnen ontdekken. Met de verweeringspoeders en de tips op de website kan ik wellicht hier iets leuks van maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2751.jpg)
En als laatste nog drie goederenwagens aan mijn collectie kunnen toevoegen. Alledrie bij Molekamp vandaan en alledrie op Houten gekocht (de Frico op 5 mei en de andere twee op 7 juli).
Zo dit was het voorlopig denk ik weer. Ik ga volgende week op vakantie dus dan kan ik wat gaan uittekenen voor mijn baan en ook een baanplan bedenken. Dan komt er de volgende keer wellicht een update met rails.
Was wel een werk maar ben blij dat eindelijk al mijn tafels staan en rustig kan gaan nadenken over de invulling ervan.
Reacties, opmerkingen en kritiek blijven welkom.