BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: xanderspoor1 op 05 March 2009, 15:47:49
-
Ik wil eens een balletje opgooien of er spoor 1 rijders/ bouwers zijn die net zoals ik graag eens wat specifiek nederlandse zelfbouw/detaillerings onderdelen ( aspotten, buffers, veerpaketten, remonderdelen, glijstoelen van wissels, uit gegoten messing en profielen van gefraist messing (hassler?)) zouden willen ontwikkelen?
De in de handel verkrijgbare profielen zijn te grof en matchen niet aan de in wagonbouw gebruikte standaard (DIN?) profiel. Voor detailleringsondedelen ben je aangewezen op een handje vol duitse spulletjes, en dat terwijl in spoor 1 detail echt op gaat vallen.
Wie heeft daar ideeën over? En welke norm rijdt men... NEM, of finescale? ???
-
Bouw je zelf in spoor 1 dan Alexander.
Ik heb zelf al wel eens met het idee rond gelopen om in deze schaal te gaan bouwen maar dit is er nog nooit van gekomen helaas.
Het idee is goed.
Misschien kun je ook eens op google zoeken.
groetjes edwin
-
Bij mij thuis wordt wel spoor 1 gereden, alles is finescale handwerk gebouwd.
Dus gewoon een tekening verschaalt en daarvan het model gebouwd.
Wagons zijn gekocht van marklin spoor 1 en voorzien van realistische koppelingen
van marklin en eventueel wat verouderd en vernederlandst.
Voor onderdelen voor het bouwen van modellen op de spoor 1 schaal zal je
echt langs beurzen moeten waar niet alleen modeltreinen worden verkocht en
tentoon gesteld etc etc, maar naar een modelbouwbeurs zoals de internationale
stoom en modelbouwdagen op Nienoord of de najaarsstoomdagen in Arnhem (rijnhal)
en ga zo maar door.
Op deze beurzen en modelbouwmeetings worden veel meer schaalgerelateerde
bouwmaterialen zoals profielen etc aangeboden waarmee je ook heel best zelf
materieel kan bouwen naar nederlands model.
Ik heb alleen wel het idee dat het jouw gaat om het kant en klaar kopen van onderdelen
en daarvoor zul je goed moeten zoeken of toch echt gaan zelfbouwen.
-
Hier een lijstje van bestaande Duitse modellen die kunnen worden verNederlandSt:
O 02 (Muschalek) -> GLY 44001
Om 12 (Huebner) -> GTM(K) 51001, GTM 57001
G 10 (Maerklin) -> CHOK 14001
G 20 (Huebner) -> CHOK 14591
Oppeln (Huebner) -> S-CHO 14601
Zo'n situatie bestond jaren geleden in de H0-wereld ook.
Maar hoe krijgen we daar nu een Nederlandse lok bij?
Met groet,
Han
-
Er is zelfs complete 100% zelfbouw in spoor 1 naar NL-voorbeeld. Zie onderstaande link naar het "Spoor 1 Genootschap" (voor het laatst te zien geweest tijdens RAIL 200? in Leiden...)
[urlhttp://www.nicospilt.com/spoor1genootschap.htm][/url]
-
alexander, Ik weet niet of jij ook de Railmagaine leest want in enkele nummers staan ook verhalen van Wouter van Mindenhout die in spoor 1 bouwt.
Wouter heeft in RM 154 gestaan met de NS 6454 en ook heeft hij een loc van de serie 1700 met het nummer 1768 en vijf Us wagens gebouwd dit stond in RM 197, in RM 216 heeft hij de bouw van 7 Fccpps beschreven en als laatste heeft hij in RM 245 heeft hij beschreven hoe hij drie locs van de serie 2400 heeft gebouwd als proto type voor de serie loc die hij samen met Paul Dirkzwager heeft gemaakt.
http://www.dirkzwager.net/ns2400.htm dit is de link hier van.
Verder zijn er bij de Modelbouwer diverse tekeningen te krijgen van spoor 1 materieel van de NS zoals de serie 500/600, diverse goederen wagens in deze schaal .
Zo te zien is er voldoende te vinden op spoor 1 gebied in ons kleine landje.
Ik hoop dat je er iets aan hebt
groetjes edwin
-
Ik was vanmiddag even een aan het op ruimen toen kwam ik nog enkele tekeningen tegen uit oude modelbouwes van spoor 1 goederen wagens die zijn gebouwd door DHR de Vries.
Het gaat om tien goederenwagens van de NS zie het lijstje hier onder.
1 .Een 20-tons zandwagen, serie NS GZMW 83030.
2 .Een 15,5 tons openwagen, serie NS GLG 47834
3 .Een 16 tons bierwagen, serie NS 560012P P.
4 .Een 17 1/2 tons goederenwagen, serie NS 24789 CHKS
5 .Een 18 -tons laadkistenwagen, serie NS 94621 HHW
6 .Een 15 tons ketelwagen, serie NS 155200 P.
7 .Een kleine 2-assige bagagewagen, serie NS Dg 2300.
8 .Een 17 1/2 tons 2-assige rongenwagen, serie NS 8700 LWGK.
9 .Een 20-tons kolenwagen, serie NS 56000 GTMK.
10.Een 17 1/2 tons gesloten wagen, serie NS 15000 CHEP.
groetjes edwin
-
Hallo edwin,
heb je enig idee hoe ik met D.H.R. de Vries in kontakt kan komen?
Groeten,
Han
-
Deze tekeningen zijn herdrukken uit de jaren veertig. Ik vrees dat een seance de aangewezen methode is om met dhr. De Vries in contact te komen.....
Ik ken wél mensen die in een recent verleden een hele partij NS goederenwagens hebben gebouwd in spoor I volgens dit recept; de heren van het eerder genoemde spoor I genootschap. Het zijn functioneel gestileerde, maar prachtige modellen. Ik kan je per PM wel aan een naam helpen.
mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Ik ken wél mensen die in een recent verleden een hele partij NS goederenwagens hebben gebouwd in spoor I volgens dit recept; de heren van het eerder genoemde spoor I genootschap. ... Ik kan je per PM wel aan een naam helpen.
Dat zou ik zeker op prijs stellen!
Ik vrees dat een seance de aangewezen methode is om met dhr. De Vries in contact te komen.....
De goede modelbouwer weet weliswaar overal raad op, maar dit is mij te machtig.
Met groet,
Han
-
hallo Sander.
ook ik ben nieuw op dit forum.
maar op spoor 1 gebied ben ik al wat langer aktief.
ook ik vind het interesand om meer spoor 1 liefhebbers te leren kennen.
heir een link naar mein Home Page:[ http://www.mbsnederland.nl ].
ben wel benieuwd naar wat er zoal hier op spoor een te vinden is.
gr, Ernst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spur_1_Anlagen_012.jpg)