BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: elmander35 op 05 March 2009, 15:35:19

Titel: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 15:35:19
Hallo allemaal,

Ik heb vroeger en dan praat ik over 15 jaar geleden een modeltreinbaan gehad. Nu wil ik die hobby weer helemaal overnieuw oppakken. Ik heb zitten surfen over het hele net en kwam ook op dit forum terecht waar je dus vragen kon stellen. Hier komt mijn vraag ......

Ik lees dus wel het een en ander over digitaal enzo. Dat ga ik dan ook doen , digitaal rijden. Maar wat voor stroomsysteem is gebruikelijk? Gelijkstroom of wisselstroom? En wat is het verschil?

En dan nog de vraag ..... Wat is een goed merk voor digitaal rijden? Dus van welk merk zijn de digitale startsets goed genoeg om mee te beginnen? Ik zag dat Piko en Roco mooie betaalbare sets hebben.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties
Groetjes Ricardo
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Ernest op 05 March 2009, 15:52:46
Ricardo,
Allereerst, digitaal betekent altijd wisselstroom.
Waar jij op duidt is het verschil tussen een twee- of drierail systeem.
Daarover is al erg veel gediscussieërd met soms heftig oplopende emoties hetgeen aangeeft dat beide systemen hun aanhangers hebben.
Bekijk beide railsystemen eens en bepaal welke je het meest aanspreekt.
Lees dit forum eens door en kijk eens op het drierail forum. Haal wat catalogi en vergelijk eens wat prijzen.
Voor beide systemen is overigens genoeg materiaal verkrijgbaar en ze hebben beide een aantal leuke startsets.
Groeten,
Ernest
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: henk op 05 March 2009, 15:53:07
Die vragen zijn wel eens eerder gesteld Ricardo, om het voorzichtig uit te drukken.  ;)

Zoek eens onder termen als "digitaal beginnen" en je vind al heel veel informatie.

Je zult dan ook vinden dat zeker bij digitaal het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom niet wezenlijk is. Het verschil tussen tweerail en drierail is belangrijker en dat is ook een keuze die je moet maken. Is ook al het nodige over geschreven.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 05 March 2009, 15:53:24
alles is eigenlijk goed, voor het 3-rail heb je märklin en voor de 2-rail roco, Fleschmann, Piko, Trix en nog wat andere merken voor de rails.

Ik heb een duidelijke voorkeur voor 3-rail, vanwege stabiliteit, keerlusprobleem en de keus in oudere modellen. het nadeel is dat Märklin de enige fabrikant is van het 3-rail systeem en de modellen zijn over het algemeen iets duurder.

De modellen die voor 2-rail worden worden gemaakt worden vaak ook voor 3-rail gemaakt en andersom

PS: laten we hier geen 2/3 rail discussie van maken maar gewoon de reden van de keus geven
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Antal op 05 March 2009, 16:41:17
Ik ben het met Ernest helemaal mee eens.
Al wil ik wel nog even snel toevoegen dat Roco Mehano en Fleischmann ook 3 rail modellen maken dus Marklin is niet de enige die dit doet. :)
Veel succes en ik hoop dat je er even veel plezier in vindt als wat wij allemaal hier op het forum hebben. :)

Groetjes,

Antal
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Remunj op 05 March 2009, 16:52:13
Allereerst, digitaal betekent altijd wisselstroom.

Dat is wel erg kort door de bocht Ernest.
Digitaal is geen wisselstroom.
Digitaal is een snel bloksignaal. De overeenkosmt met wisselstroom is dat het snel wisselt tussen + en -.

Misschien deze informatie op de site van Klaas Zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) eens even doorlezen.

Het echte verschil zit hem in 2 of 3 rail zoals Henk ook al schrijft.
Dat bepaalt met welk materieel je gaat rijden.

Gr.
Eric
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 05 March 2009, 16:56:42
Kom op, laten we deze discussie niet weer gaan voeren. Er is al zo verschrikkelijk veel gediscussierd hier op het forum over 2-rail en 3-rail, wisselstroom of gelijkstroom, wel of niet digitaal en met welk systeem dan, etc. Even zoeken hier op het forum levert je al zo veel informatie op. Als je daarna nog vragen over hebt, dan kun je ze hier gerust stellen, maar het forum lijkt langzaam aan wel gewoon een plek te worden waar iedereen zijn vraag maar neerzet (zonder eerst op het forum te zoeken) en waar de mensen die er al wat langer komen dus dagelijks dezelfde vragen aan 't beantwoorden zijn.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 17:05:35
Oeps, sorry dat ik weer een eerdere discussie ophaal.
Ik zal eens even verder gaan zoeken dan op dit forum, nogmaals sorry voor de vraag.

Groetjes Ricardo
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: JaJo op 05 March 2009, 17:11:14
Citaat
nogmaals sorry voor de vraag.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor dat ligt meer aan anderen.
Je schijnt ook niet op de Ajax-tribune over Feyenoord te mogen praten.......  ;D
Toch zijn alle toeschouwers gek van voetbal.

Groet Jaap
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 17:15:35
Haha, klopt helemaal , ik ben Feyenoord supporter en daar in de Kuip mag je niet over Ajax praten  ;D
Maar goed ..... ik heb trouwens net op de site van ANW Modeltreinen gekeken voor startersetjes (digitaal) en ik vind er geen wisselstroom sets, alleen gelijkstroom. Ik snap het nog steeds niet echt haha maar ik ga verder zoeken. Moet schijnbaar nog even weten wat 2 rail en 3 rail systeem is  ;)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Ernest op 05 March 2009, 17:22:20
Ricardo,
Alle digitale start sets bedienen zich van dezelfde soort spanning die ik voor het gemak maar even wisselspanning noem. Waar de échte wisselspanning een sinusvorm heeft is deze speciale spanning blokvormig. In feite hoef jij je daar niet zo druk om te maken.
Wat voor jou interessant is of je gebruik gaat maken van het twee- of het drierail systeem.
Kijk voor de verschillen maar eens naar de Marklin en de Fleischman rails.
Succes,
Ernest
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 05 March 2009, 17:22:54
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor dat ligt meer aan anderen.
Je schijnt ook niet op de Ajax-tribune over Feyenoord te mogen praten.......  ;D
Toch zijn alle toeschouwers gek van voetbal.

Groet Jaap

Nee Jaap, je mag over beide systemen praten, alleen is het al zo vaak uitgelegd en besproken dat het een beetje onzinnig is om dat voor iedere nieuwkomer dat iedere keer weer te bespreken en uit te leggen, daar gaat het om. Niet over de systemen zelf.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: HuubvG op 05 March 2009, 17:27:15
Vermaeckt u! Ikke wel hoor.
Wat ik niet snap dat er mensen zijn die stemmen.
Hoe kun je nou kiezen tussen wisslstroom of gelijkstroom als de vraag is: wat is het verschil?
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 17:28:37
Ricardo,
Alle digitale start sets bedienen zich van dezelfde soort spanning die ik voor het gemak maar even wisselspanning noem. Waar de échte wisselspanning een sinusvorm heeft is deze speciale spanning blokvormig. In feite hoef jij je daar niet zo druk om te maken.
Wat voor jou interessant is of je gebruik gaat maken van het twee- of het drierail systeem.
Kijk voor de verschillen maar eens naar de Marklin en de Fleischman rails.
Succes,
Ernest

Ja ik heb die rails al eens vergeleken. De Marklinrails hebben die tandjes in het midden. Misschien dat ik het nu begin te snappen. Als je dus wisselstroom locs koopt , dan rijden die alleen op die rails van Marklin met die tandjes in het midden?
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Ernest op 05 March 2009, 17:30:00
Correct !
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 17:33:05
Correct !

Hehe, dan snap ik het eindelijk.
Zo zie je maar dat als je vraagt ook antwoord krijgt op je vragen. Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Er is toch niets mis om wat te vragen als ik met een vraag zit? Je hoeft inderdaad niet te antwoorden als je dat niet wil

Groetjes Ricardo
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 05 March 2009, 18:59:29
En daar zit gelijk de beperking. Je zit altijd aan Marklin rails vast. Trouwens, niet helemaal waar, je kunt die middenpuntjes op de rol kopen bij Conrad en dan heb je weer meer keuze in rails. Bij tweerail systemen heb je veel meer keuzemogelijkheden dan bij drierail systemen. Helemaal op digitaal gebied is het tweerail systeem (DCC) veel gebruiksvriendelijker, uitgebreider en prijsgunstiger dan drierail, vergelijk maar eens een Marklin loc met een zelfde Roco loc. En ja die domme puntjes in de rails (een gemeend sorry voor de Marklin rijders) maar het staat voor geen meter. Bij gebruik van C-rails van Marklin moet je heel goed je baan plannen want er bestaat geen flexrails en ook is de rail veel te hoog wat weer enorm raar staat langs een perron. Gelukkig verkopen zowel Roco als Fleischmann drierail systeem locomotieven en rijtuigen en op schaal 1:87 zijn die ook fraaier dan de rijtuigen van Marklin op schaal 1:100.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Remunj op 05 March 2009, 19:30:09
....... Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Er is toch niets mis om wat te vragen als ik met een vraag zit? Je hoeft inderdaad niet te antwoorden als je dat niet wil
Een topic openen daar is niks op tegen maar deze vraag is al zo veel gesteld dat als je het forum zou opschonen er zeeen van ruimte vrij zouden komen op de server.  ;D

Daarom heeft de beheerder ook een zoekfunctie ingebouwd.  8)

Gr.
Eric
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 05 March 2009, 19:35:17
Ik heb die laatste vraag wat ik stelde nergens kunnen terug vinden. Maar goed dat ik deze topic heb geopend. Diegene die bruikbare tips hebben gegeven, bedankt hiervoor, ben weer wat wijzer geworden.
Groetjes Ricardo

Nu breekt werkelijk mijn klomp. Maar goed, bereikte resultaten in het verleden zijn tenslotte geen garantie voor de toekomst.  Verder zwijg ik maar.  :-X

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Remunj op 05 March 2009, 19:46:48
Ja Wim we zijn roepende in de woestijn.  :-|

Gr.
Eric
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: henk op 05 March 2009, 19:53:42
Dat is nou ook weer overdreven. Beginners stellen hier een vraag en worden terecht verwezen naar de zoekfunctie, omdat het nu eenmaal weinig zin heeft 100 keer hetzelfde in te typen. Maar via de zoekfunctie krijgen ze een berg informatie waarbij ik het zeer begrijpelijk vind dat ze daar niet onmiddelijk de weg in vinden. Dus als er na een zoeksessie nog basale vragen leven, gewoon stellen. Om die reden is er ook een apart beginnersforum. Intertijd ingesteld om te voorkomen dat sommigen zich blijven ergeren aan het feit dat telkens dezelfde vragen worden gesteld.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 05 March 2009, 20:22:00
Henk met jou ben ik het helemaal eens.
Met de onderstaande juist niet:
En daar zit gelijk de beperking. Je zit altijd aan Marklin rails vast. Trouwens, niet helemaal waar, je kunt die middenpuntjes op de rol kopen bij Conrad en dan heb je weer meer keuze in rails. Bij tweerail systemen heb je veel meer keuzemogelijkheden dan bij drierail systemen. Helemaal op digitaal gebied is het tweerail systeem (DCC) veel gebruiksvriendelijker, uitgebreider en prijsgunstiger dan drierail, vergelijk maar eens een Marklin loc met een zelfde Roco loc. En ja die domme puntjes in de rails (een gemeend sorry voor de Marklin rijders) maar het staat voor geen meter. Bij gebruik van C-rails van Marklin moet je heel goed je baan plannen want er bestaat geen flexrails en ook is de rail veel te hoog wat weer enorm raar staat langs een perron. Gelukkig verkopen zowel Roco als Fleischmann drierail systeem locomotieven en rijtuigen en op schaal 1:87 zijn die ook fraaier dan de rijtuigen van Marklin op schaal 1:100.
Mensen dit probeerde ik dus te vermijden Mijnheer Bogers hoeft niet zo neerbuigend te doen over het drierail systeem en de mensen die ermee rijden. deze discussie is al oneindig lang gevoerd, en mag wel eens afgelopen zijn.
PS: kan iemand mij het artikel nummer van de roco geoline flexrail doorgeven
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: santerdam op 05 March 2009, 20:27:48
Zie Roco Flexigleis G800 geoLine (http://www.roco.cc/index.php?id=152&Anfangsposition=0&artikelnummer=61106).

Sander
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 05 March 2009, 20:29:44
kwam 'm net tegen ;)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 05 March 2009, 20:46:19
Mensen ........

Nogmaals wilde ik geen discussie ophalen wat jullie al eindeloos hebben gevoerd. Ik stelde gewoon een vraag die ik overigens heel netjes en royaal uitgelegt heb gekregen van Marcel (BR643 Talent), Hij heeft me al alles uitgelegt wat ik wilde weten. Het is inderdaad een herbeginners vraagbaak dit , dus mag ik dat toch vragen wat ik wilde weten? Ik snap ook niet dat mensen die zoals ze zelf zeggen, niet snappen dat ik dit vraag terwijl er schijnbaar al genoeg over geschreven is, reageren hierover dan. Reageer dan niet. De mensen die er wel op gereageerd hebben door het me uit te leggen bedank ik daar dan ook voor.

Uhm ..... kan ik deze topic er zelf ook uit halen?
Ben maar een beginner he  ;)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: JaJo op 05 March 2009, 21:12:42
Citaat
Ben maar een beginner he

Nu niet meer toch. ;D

Groet Jaap
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 06 March 2009, 09:07:16
Ik wil helemaal niet neerbuigend doen over het hele oude merk Marklin. Dit merk was tenslotte (ik weet het niet helemaal zeker) de basis voor menig modelbouwer, daarmee wil het nog niet zeggen dat Marklin je van het is want dat is het niet. Deze typische Marklin kenmerken die ik opsomde zijn niet uit de lucht gegrepen. Als je voor het drierail systeem kiest behelst dit nogal wat aanpassingen en beperkingen in het gebruik ervan. Je bent gebonden aan een aantal regels die gelden voor het drierail systeem en dit is bij het tweerail systeem niet aan de orde. Mocht ik het helemaal fout hebben in de conclusie die ik trok in mijn eerste bijdrage, zie ik graag een correctie van de feiten, zodat ik mijn "ongefundeerde" mening kan en zal aanpassen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om onwaarheden te presenteren op dit forum.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 06 March 2009, 09:13:55
@Rob: Bij tweerail ben je ook gebonden aan een aantal regels die gelden voor het tweerail systeem, die bij drierail dan weer niet gelden. Als voorbeeld noem ik de extra maatregelen die genomen moeten worden bij een keerlus. Ja, daar is een oplossing voor, maar die is er ook voor eventuele problemen bij het drierail systeem (anders zouden er niet zoveel drierail banen gebouwd zijn/worden). Persoonlijk ben ik ook 'aanhanger' van het tweerail systeem (en nu ik N rijdt heb ik zelfs geen andere keuze), met name om de onafhankelijkheid van een merk voor rails, treinen en digitaal systemen (hoewel dat laatste ook wel voor drierail geldt). Ieder zal hierin gewoon zijn eigen keuze moeten maken. Overigens ben ik het wel met je eens dat jij met name feiten noemde, hoewel daar wel een, hoe zal ik het zeggen, licht negatieve klank in te bespeuren viel.

@Ricardo: Als hier niet meer gereageerd wordt, zakt het draadje vanzelf naar beneden in de lijst. Sluiten/verwijderen is dus niet nodig.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 06 March 2009, 09:21:37
Rob, niemand verbied een Marklinrijder om voor een ander digitalsysteem te kiezen.

Een ECoS of een Intellibox, of een Puur DCC zoals Lenz of DigiTrax is geen enkel probleem. Ook Selectrix geen enkel probleem.

Je moet alleen wel de juiste decoder in je lok zetten en de juiste decoders voor de wissels naargelang de mogelijkheden van het Digitale Systeem.

Verder kun je de analoge treinen van Märklin prima met gelijkstroom laten rijden, dan kun je zelf het omschakelrelais verwijderen en deze vervangen door 2 diodes. Zoals Marklin bij de 2 rail Motorposten heeft gedaan.

Er zijn dus absoluut geen beperkingen, het is alleen een kwestie van keus en voorkeur. Een ander bijkomend voordeel van drierail is je hebt nooit last van een kortsluiting bij het leggen van een keerlus.

Op materiaal niveau, alle merken maken modellen voor drierails, of kunnen daarvoor aangepast worden. Verder zijn ook die modellen niet allemaal exact 1:87.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: henk op 06 March 2009, 09:23:50
Mensen dit probeerde ik dus te vermijden Mijnheer Bogers hoeft niet zo neerbuigend te doen over het drierail systeem en de mensen die ermee rijden. deze discussie is al oneindig lang gevoerd, en mag wel eens afgelopen zijn.
PS: kan iemand mij het artikel nummer van de roco geoline flexrail doorgeven

Rob geeft alleen maar aan, waarom hij voor tweerail kiest. Precies waar je in het begin van het draad om vroeg en zelf ook deed ten aanzien van drierail. Dat doet hij op basis van objectieve kenmerken die ik zeker deel. Bij drierail zit je vast aan het Märklin railsysteem en dat oogt niet erg natuurgetrouw. Bij tweerail kun je kiezen tussen een paar dozijn railsystemen, waaronder veel natuurgetrouwere systemen als die van Roco, Peco of Elite. Heel stabiel ook, trouwens.
Drierailers hebben kennelijk andere prioriteiten.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Daan! op 06 March 2009, 10:08:56
Dit was toch een poll?
Is die weggehaald?

Daan
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 06 March 2009, 11:33:09
Dat bedoel ik nu, iemand vraagt hier in het forum of hij voor twee, dan wel het drierail systeem moet kiezen. Juist omdat hier verschillende meningen worden geponeerd kan hij hopelijk een goede keuze maken zonder er na een jaar achter te komen dat hij beter een ander systeem had moeten nemen. Zowel drierail rijders en tweerail rijders hebben hun voorkeur om wat voor redenen dan ook. Ja je hebt een keerlusmodule nodig als je het ene systeem kiest. Aangezien heel veel "verschillende" fabrikanten het tweerail systeem ondersteunen kan dit mijn bevindingen alleen maar bevestigen, dit is niet mijn mening maar deze conclusies hebben velen getrokken. Tenslotte is de zoekfunctie wel goed bruikbaar maar je wordt dan soms wel geconfronteerd met heel veel topics over het onderwerp en vind dan maar eens wat je precies zoekt. Ik denk (maar dat is mijn mening) dat je de vraagsteller wel iets op weg mag helpen, daar is toch dit forum ook voor bedoeld. Nogmaals mijn excuses als ik drierail rijders tegen de schenen heb geschopt, dat was niet de bedoeling.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 06 March 2009, 12:16:05
Rob, trek het je niet aan, je wordt door iemand op iets aangesproken, terwijl de persoon in kwestie niet het fatsoen heeft om zijn berichten met zijn naam te ondertekenen. Lekker anoniem iemand de zogenaamde leslezen.
Er zijn nu altijd figuren die alles op alles zetten om vooral de twee zogenaamde kampen tegen elkaar op te zetten, het liefst anoniem.

Verder is meestal de keus bepaald door een man waarvan de knecht met zijn zak op zijn rug loopt, dus in de meeste gevallen ligt er geen persoonlijke keus aan ten grondslag.

Mvg
Wim Ros.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 06 March 2009, 12:28:06
Dank Wim, nog effe iets. De reden dat Marklin (drierail) rijders een eigen forum zijn gestart (dat mag hoor) geeft na diverse opmerkingen hier wel te denken. Ze hebben het recht daartoe maar ik dacht dat de hobby of je nu drie of twee rail aanhanger bent een gezamelijke hobby is. Het maakt mij niet uit welk systeem je aanhangt maar je moet wel eerlijk blijven over de voor- en nadelen van elk systeem, zeker als iemand nog niet weet wat hij wil kopen. Misschien een idee voor de toekomst. Een blijvende topic waarin de verschillen/overeenkomsten/nadeel/voordeel van elk systeem wordt uitgelicht. Dat lijkt mij de eerlijkste manier om starters en herstarters op het juiste spoor te zetten, zonder dat persoonlijke voorkeuren worden genoemd.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rick op 06 March 2009, 12:54:55
Persoonlijk ben ik ook 'aanhanger' van het tweerail systeem (en nu ik N rijdt heb ik zelfs geen andere keuze)
Jawel, Ibertren had ooit 3-rail N spoor. :)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 07 March 2009, 11:09:58
Ik probeer de kampen niet tegenelkaar op te zetten, maar juist samen te brengen. vandaar ook mijn oproep op pagina 1 om er niet weer een discussie met meningen te beginnen, maar de redenen te geven waarom iemand voor een systeem heeft gekozen. die redenen kunnen nu liggen, maar ook ver in het verleden. Mijn keus is dus gevallen op assortiment rond wat ik leuk vindt (Zwitsers en later Nederlands matrieel ) op dat moment kon ik in AC daarin nou eenmaal meer kopen (ik heb bij HenH ongeveer 20 verschillende Re 460 kunnen kopen). Daarnaast hadden we thuis een verzameling oudere ws-modellen en er weinig stabilteitsproblemen waren van het verleden uit. En natuurlijk de keerlus, dat gaf in dit geval geen problemen. de DC-oplossing ken ik pas zolang als ik dit forum ken. Ik heb dus helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets tegen 2-rail. de enige tip die ik verder kan geven is dat je moet uitgaan van je gevoel. het maakt echt geen *** uit. Negative uitingen en niet in de waarde laten heb ik wel een hekel aan, als ik dat gevoel krijg dan moet ik er haast wel op reageren.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Maurik op 07 March 2009, 11:31:11
@Ricardo;Heb je nog oude spullen over van je baan van vroeger?
Zo ja,dan heb je al een beginnetje.
Oude locs kunnen omgebouwd worden naar digitaal.
i.i.g. veel succes.
Maurik
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 07 March 2009, 12:16:17
Ja heb ik, heb nog wat rails. Maar ik ben eigenlijk min of meer helemaal overnieuw begonnen. Heb bij ANW Modeltreinen 4  NS portalen besteld en gekregen met rijdraad en die heb ik nu in elkaar gezet. Had er maar 4 besteld zodat ik eerst kan kijken of ik het nog allemaal ken haha. Het lukt me heel aardig dus komt helemaal goed.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: dito op 07 March 2009, 16:22:17
Hallo
Iets wat ik me afvraag is waarom bvb marklin begonnen is met 3rail?Kan men geen wisselstroom toepassen op 2rails?Men gebruikt in gewone toepassingen toch ook maar twee draden.
Dito
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 07 March 2009, 16:32:37
dat zou misschien nog wel een oplossing voor mijn toekomstige AC/DC Baan kunnen worden. ik zi namelijk met het sleper probleem bij de gelijkstroom wissels. maar dan zit ik weer met de Märklinbanen waar ik niet overheen kan. (ik wil namelijk een modulebaan bouwen waar op de einden zowel 2 als 3 rail aangesloten kan worden en dat bijvoorbeeld een ICE of een Goederentrein ook van stroomsoort kan wisselen)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 07 March 2009, 19:15:36
Hallo
Iets wat ik me afvraag is waarom bvb marklin begonnen is met 3rail?Kan men geen wisselstroom toepassen op 2rails?Men gebruikt in gewone toepassingen toch ook maar twee draden.
Dito

Ja hoor, dat kan, alleen moet je dan dezelfde overspannings constructie met een relais in de lok toepassen zoals bij marklin.
Polariteit van een gelijkspanning veranderen is veel eenvoudiger en goedkoper, en heeft geen storingsgevoelige extra onderdelen in de lok nodig.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: henk op 07 March 2009, 19:43:32
Vroeger, lees voor de Tweede Wereldoorlog, reden zowat alle electrische treinen op drierail, omdat dat technisch veel eenvoudiger was. Zo was het isoleren van wielen in het tijdperk zonder kunststof niet zo gemakkelijk. Geleidelijk zijn de meeste fabrikanten overgestapt op tweerail totdat Märklin als enig H0-aanbieder overbleef. De vraag is dus niet zozeer waarom ze er nooit aan zijn begonnen, maar waarom ze er nooit vanaf zijn gestapt.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 07 March 2009, 20:47:47
Citaat
De vraag is dus niet zozeer waarom ze er nooit aan zijn begonnen, maar waarom ze er nooit vanaf zijn gestapt.

Zou dat misschien met klantenkring en marktpositie te maken hebben?
Lijkt mij bepaald niet denkbeeldig..

Groet, Ruurd
(die inmiddels van het technische eenvoudiger 3-rail AC naar het ingewikkelder 2-rail DC is overgestapt...)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 08 March 2009, 19:11:39
Marklin heeft er nooit bij stil gestaan dat klanten wel eens konden weglopen en zich op een ander systeem zouden storten. Zoals iedereen wel moet weten was Marklin nogal arrogant tegenover de klanten van weleer. Ze deden ook meestal jaren over het uitbrengen van een nieuw model. Roco had dit wel begrepen toen zij begonnen en heeft regelmatig zelfs van een soort loc verschillende uitvoeringen uitgebracht. Zeker nu zowel Roco als Fleischmann drierail materieel maken en verkopen voor een gunstiger prijsniveau, heeft dit Marklin geen goed gedaan, zeker als je ziet dat beide, zeer gedetaillerde modellen kunnen maken. Ook gezien de prijsstand van de laaste twee zal Marklin het roer echt om moeten gooien en beter naar hun klanten moeten luisteren, in plaats van alleen maar doen wat ze zelf leuk vinden.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 March 2009, 16:10:23
Kan men geen wisselstroom toepassen op 2rails?
Ja hoor, dat kan, en het wordt ook gedaan. Bij Märklin nog wel, in hun schaal 1 modellen. De analoge wel te verstaan.
Je kan je afvragen waarom ze bij schaal 1 geen puntcontacten toepassen, als ze dat zo'n goed systeem vinden.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 09 March 2009, 16:20:33
Ja hoor, dat kan, en het wordt ook gedaan. Bij Märklin nog wel, in hun schaal 1 modellen. De analoge wel te verstaan.
Je kan je afvragen waarom ze bij schaal 1 geen puntcontacten toepassen, als ze dat zo'n goed systeem vinden.

Klaas, dat ligt erg voor de hand;

Het is een nieuwe markt
die niet hoeft aan te sluiten op een oude tradite
en daarmee ook geen oude getrouwen kent,
die dus ook niet tevreden gehouden hoeven te worden.
Verder heeft Märklin alle know-how in huis.

Maar misschien werden die kontaktstaven wel te groot. ;)
Of gewoon te duur... :(

Groet, Ruurd
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 09 March 2009, 18:36:02
Waarom ze bij spoor 1 geen puntcontacten hebben toegepast omdat het zo goed was. Nou als je als bedrijf vind dat je 150 jaar lang denkt dat je de beste bent en dat je vind dat jouw klanten zich maar moeten aanpassen aan jouw (lees Marklin) wetten maar even vergeet dat er inmiddels meer merken zijn bijgekomen die die puntjes nooit hebben willen overnemen omdat het dus geen doel dient, anders dan je te willen blijven onderscheiden van andere aanbieders, ben je fout bezig. Marklin vind zichzelf heiliger dan de paus en dat wordt hun ondergang. Dat andere merken het ook moeilijk hebben in deze barre tijden is alleen maar te wijten aan het feit dat de jeugd (niet iedereen natuurlijk, anders heb ik dat weer) alleen maar gebaat is dat anderen voor hun denken en zelf geen fantasie hebben (het spelen van voorgekauwde computergames bijvoorbeeld).
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: michael.arends op 09 March 2009, 18:57:32
Het is toch vrij simpel waarom er nog 3-rail is. Het is compatible met alle voorgaande loks van het merk Marklin, je laat je aanhangers als fabrikant toch niet stikken. Voor de twee-rail hebben ze trix gekocht .(punt)

Onzin discussie verder waar  geen winnaars zijn, wat mij betreft

Wat voor systeem je nu moet kiezen; wat is de top 10(20? 30?) van de locomieven die je graag wilt hebben, wat voor stroom aansluiting heeft de meerderheid... dat lijkt me een goede keuze.

vr gr michael
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Ronald Halma op 09 March 2009, 18:59:24
Citaat
...en zelf geen fantasie hebben (het spelen van voorgekauwde computergames bijvoorbeeld).

En waar uiteraard niets mis mee is..... als je er plezier aan beleeft. Het is alleen geen creatieve bezigheid waarbij iets gemaakt wordt.
Rob, weet jij wel welke massa's volk games spelen? ;)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 09 March 2009, 20:04:10
Nou Rob,
Daar ben ik het niet mee eens.
Je laat niet zomaar een miljoenenpubliek van een systeem stikken door het niet meer te produceren en te zeggen: Bekijk het maar, wij gaan naar 2-rail over. Alleen voor Trix Express is geen opvolger gekomen tot op heden, maar verder hebben 2-rail-DC en 3-rail-AC zich al jarenlang gehandhaafd.

Laten we wel wezen: Het 3-rail-AC systeem is schakeltechtnisch een stuk eenvoudiger dan 2-rail DC, denk alleen maar een aan keerlussen. Voor electrotechnisch wat minder onderlegde modeltreiners is dat een mooi gegeven.
Ik stap nu over naar 2-rail DC en wordt nu met dat gegeven geconfronteerd en zal me er met frisse tegenzin in (moeten) verdiepen. Dat is de consequentie van mijn keuze.

Ik kan ook gewoon TrainSimulator op de PC zetten en dat spelletje  zonder creativiteit in jouw ogen gaan spelen.
't Is dat mijn 20"-CRT-monitor wat zwaar is om op schoot te nemen, anders deed ik dat misschien wel. ;) (M'n vriendin vind ik in dat geval toch wel een paar tikkies aantrekkelijker, ook al is ze 2x zo zwaar... ;D)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 09 March 2009, 20:28:16
Een onzinnige discussie is dit heren, er zijn nu eenmaal die van de moeder houden er zijn er ook die van de dochter houden, maar je hebt er ook die van beide houden.

Dus voor ieder wat wils.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Peter Korsten op 09 March 2009, 21:24:35
Heren,

Zullen we de discussie beperken tot de vraag van Ricardo? Dit is de beginnersvraagbaak en dan kom je nu eenmaal vaak dezelfde vragen tegen. Heb je daar moeite mee, lees deze rubriek dan niet: dat is juist de hele bedoeling van de beginnersvraagbaak. Op de zoekfunctie wijzen is een goed idee, maar overdrijf het ook weer niet.

En het gaat inmiddels meer over de discussie dan over de vraag... en iedere keer dat deze vraag gesteld wordt, buitelt iedereen over elkaar heen om toch maar vooral geen ruzie te maken wat nou het beste systeem is, om dat hooguit twee pagina's verder toch te gaan doen. :)

Ricardo, ik kan je wel uitleggen waarom ik tweerail heb: omdat mijn ouders, toen ik nog een klein ventje was, mijn een Jouef-startset voor Sinterklaas gaven. Aan de andere kant heb ik nooit enige reden gezien om over te stappen op drierail, aangezien dat systeem nauwelijks iets biedt dat ik een belangrijk voordeel vind boven tweerail, maar aan de andere kant heeft het eigenschappen waar ik wat meer moeite mee heb, zoals de railgeometrie: Märklin-bogen en -wissels hebben vaak een korte diameter en er is ook geen reëel alternatief - tenzij je je rails zelf gaat bouwen.

Dat wil niet zeggen dat het drierail-systeem geen voordelen heeft. Zo kun je nooit kortsluiting krijgen, ongeacht hoe je de rails aan elkaar legt. Je hebt betere stroomafname en met digitaal is detectie kinderlijk eenvoudig, wat het met tweerail bepaald niet is.

Wat je zou moeten doen is een lijstje opstellen met zaken die je wil gaan doen, wat je belangrijk vindt, enzovoorts en dat naast de twee systemen leggen.

- Peter
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: barry1972 op 10 March 2009, 15:16:16
Mischien dat dit stukje intressant is?
en misschien dat we dit hier in het forum kunnen verwerken?

http://www.nproject.nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: elmander35 op 13 March 2009, 21:29:43
@Peter

Dank je Maar ik ben er al uit ;)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Jos B. op 13 March 2009, 22:59:11
En wat is de conclusie Ricardo?

Ga je aan de 2 of aan de 3 rail?


Jos.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: MopperSmurfje op 13 March 2009, 23:26:23
Wat ik gelijk wil is wisselstroom en ik wissel af met..........juist!

Flauw he!
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: ikkuhh op 14 March 2009, 07:54:16
mijn tip:koop een digitale roco starterset met multimaus
p.s. roco is 2 rail gelijkspanning
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 14 March 2009, 09:35:51
POK, daar gaan we weer... :(
Is er al een systeem bedacht waarmee je op beide systemen kan rijden? (dan is deze discussie definitief afgelopen)
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 14 March 2009, 14:34:53
Ja, dat is er wel: Märklin K-rail, niet voor ontworpen, wel geschikt voor.
Is heel lang mijn plan geweest, maar ben toch maar overgestapt op 2 rail.

Bij de weg: wat betekent "POK"?

Groet, Ruurd
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 14 March 2009, 14:49:16
POK, daar gaan we weer... :(
Is er al een systeem bedacht waarmee je op beide systemen kan rijden? (dan is deze discussie definitief afgelopen)

JAAAAAHHHH, dat heb ik je hier boven ook al een keer verteld.

Het zal de rails een worst zijn, of er nu een wisselspanning, gelijkspanning, digitale spanning, een hoge frequentie of een lage frequentie op staat. Zolang de trein het begrijpt maakt het dus geen donder uit. Is het nu voor iedereen duidelijk??!!

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 14 March 2009, 15:58:54
Wim,

Ik ben er beduusd van.....
Je overDONDERt me er mee....

Maar ik denk, dat dat de vraag niet was.

De vraag is/was: Kun je tegelijkertijd met één soort rails met twéé systemen tegelijk rijden.

YES, we can....
Speyer in de Rozemarijnstraat in Eindhoven deed dit jaren geleden al en heeft mij op het idee gebracht om dat uitgebreider op te zetten.
Aangezien veel mooie modellen van Roco en zo niet voor 3-rail beschikbaar waren, heb ik mijn 3-rail aan de kant gedaan en ben op 2-rail overgestapt, omdat combineren van 2 systemen schakeltechnisch best wel wat vraagt.
Ik ben helaas geen 3 x 20, ;) maar bijna 1 x 60 :(, anders had ik dat zeker nog wel uitgedocterd. :D

En nu wemelt het van de 3-rail modellen... >:( >:(
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Daan! op 14 March 2009, 18:16:16
Citaat
nu wemelt het van de 3-rail modellen... 
zou er niet wakker van liggen aleen blij zijn dat je 2-railt.

Overigens Ricardo gaat ook 2-railen ;D
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 14 March 2009, 19:06:41
Dank je Daan....

Nee, ik lig er echt niet wakker van hoor. ;D

Groet, Ruurd
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Wim Ros op 14 March 2009, 20:37:09
Ruurd, ik heb het idee dat we deze discussie aan de hand van de door mij ontworpen en toegepaste schakeling voor en op de BNLS beurs testbaan, aan het herhalen zijn.

KLIK. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6547.msg98823#msg98823)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 14 March 2009, 20:51:23
Wim,
Ik heb met de kinders al eens op deze manier gereden: M'n Mä TEE en de Lima Benelux van m'n jongste zoon.

Alleen heb ik het verder niet meer in de praktijk uitgebouwd door tijdgebrek (eigen bedrijf).
Inmiddels ben ik geheel op 2-rail overgestapt, heb nog een baantje 3-rail + rails en wissels liggen en de tijd zal me leren, wat ik daar verder mee ga doen.

De schakelfuncties zijn mij volkomen duidelijk, maar deze perfectionist wil automatische detectie van de gewenste voedingssoort. Ook dat is mogelijk, maar dat zou ik nog moeten uitpuzzelen.

Edit:

Ik heb de gehele draad gelezen en veel van mijn ideeën er in herkend. Ook in deze zal de tijd mij leren, wat ik er mee ga doen. Vooral de detectie met een EXOF-poort vind ik verdomde interessant.

Dank voor je tip,

Groeten, Ruurd
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Peter Korsten op 15 March 2009, 11:13:50
Nou wil ik niet een gezonde discussie de grond in boren, maar houd er rekening mee dat dit de (her)beginnersvraagbaak is en dat Ricardo zich afvraagt (of in ieder geval, zich tot voor kort afvroeg) wat het beste systeem voor hem zou zijn.

- Peter
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: ucsdcom op 15 March 2009, 12:13:49
Al heeft hij inmiddels al gekozen, toch wil ik laten weten hoe ik tot mijn keuze gekomen ben:

zelf heb ik als kind vermoedelijk om prijstechnische redenen een analoog 2 railbaantje gekregen met lima rails en daarop loks en wagons van Jouef en Lima. Dat was altijd gedonder, het reed meer niet dan wel. Je bleef de rails en wielen poetsen om het een beetje soepel rijdend te krijgen. Uit pure irritatie is de boel de kast in gegaan.

Bij mijn opa zag ik een Märklin 3 railbaan, waardoor het weer begon te kriebelen. Nogmaals met 2 rail geprobeerd, dit bleef ellende door het slechte contact tussen rails en loks. Bij mijn opa werkt het echter altijd en reed het soepel. Op een gegeven ogenblik vroeg ik waarom hij antislipbanden om de wielen van zijn rijtuigen had gedaan. Dit bleken echter dikke banden van vuil te zijn. Ondanks dat reed alles probleemloos doordat de sleepcontacten op de middenrail het vuil er af bleken te schuiven en de beide rails een goede dubbele massa avoer bleken te zijn. (bij 2 rail is 1 spoorstaaf de aanvoer en 1 de afvoer van de stroom. Bij 3 rail is de min of meer altijd schoongeveegde middenrail (de puntjes) de aanvoer, met 2 rails als afvoer.

De oude M-rail (metaal met groffe bedding) vond ik niet mooi, (inmiddels ook uit productie en vervangen door de fijnere C-Rail) dus K-rails gekocht. Hierop met 2 rail en 3 rail door elkaar heen kunnen rijden toen bleek dat de slanke K-rail wissels en rails electisch van elkaar zijn gescheiden. Zelfs heb ik slepers onder Fleischmann 2 rail loks gebouwd en dan met een Fleischmann 2 rail trafo op Märklin K-rail gereden met voeding via de middenrail. Märklin e-loks voedde ik via de bovenleiding. Met sleper en op deze nieuwe rails reed het 2 rail spul al stukken beter.

Uiteindelijk toch helemaal naar Märklin 3 rail overgestapt en dat naar volle tevredenheid. (Märklin is ook meegegaan met de tijd en levert veel betere motoren dan vroeger, de langzaam rijd mogelijkheden van een lokomotief met cruisecontrol zijn inmiddels gelijk bij 2 rail en 3 rail.)

Wegens plaatsgebrek heb ik een tijdje tussendoor gereden met N-spoor digitaal (2 rail dus). Dit reed perfect! De techniek en contacteigenschappenvan 2 rail is systemen zijn blijkbaar ook enorm vooruit gegaan. Keerlussen maak ik toch al niet. Zodoende is er bij mij nu toch weer de twijvel gekomen of ik niet beter 2 rail digitaal zou kunnen rijden.

Vanwege het mooie lage railprofiel overgestapt naar de C-rail. Ik gebruik alleen de nieuwe slanke wissels van Märklin en ruime bogen. (Märklin C-rail heeft zelfs een R9 boog = de tegenboog van de slanke wissels). Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de scherpe oudere wissels die velen gebruiken. Maar ik zie bij 2 rail systemen veel meer nog slankere wissels. Die zou ik ook wel willen.

Als centrale gebruik ik een ESU Ecos en rijd daarmee via de middenrail met DCC,MFX en Motorola format door elkaar heen op Märklin rails.

Kortom: wat mij betreft is het grootste verschil tussen 2 rail en 3 rail in de praktijk de keuze van je railsysteem. Prijsverschillen zitten ook vooral in de rails. Digitale Sound modellen zijn meestal voor 2 rail en 3 rail dezelfde prijs. 2 rail merken bouwen ook voor 3 rail en dan al standaard met decoder. Het prijsverschil tussen een budget 2 rail modelletje zonder decoder waar je een decoder los bij koopt is hoogstens iets van 2 tot 3 tientjes als je het vergelijkt met hetzelfde model met standaard ingebouwde decoder bij 3 rail Märklin.

Zowel de 2 rail als de 3 rail merken bouwen loks en wagons met meer of minder detail afhankelijk van prijs en ouderdom van een model. (bij Fleischmann en Märklin zitten sommige modellen al 30 jaar zonder aanpassing van de mallen in het assortiment en dan zie je wel de verschillen met recente modellen!) Wat je koopt: Dat is je eigen keuze en ook afhankelijk van je budget. Märklin bouwt daarnaast ook nog in metaal met meer of minder detail afhankelijk van hoe oud het model is. Persoonlijk vind ik het prachtig als zo'n lok iets meer weegt. Bij 2 rail proppen ze er vaak een blok metaal in voor een hoger gewicht. Ook goed, maar is altijd lichter dan een geheel metalen model.

Voor wie nu gaat beginnen is het enige advies wat ik kan geven: kijk sowieso naar een digitaal systeem. Kijk ook wat je van de railsystemen vindt. Roco heeft voor 2 rail gezien de prijs wat mij betreft de mooiste digitale startset oplossing met een Multimaus. Kinderen zou ik eerder Märklin geven: niet kapot te krijgen en je voorkomt kortsluiting.

Zelf houd ik van grote zware stoomloks met sound en rookgenerator. Dan zit je goed bij Märklin. Maar misschien stap ik toch ooit nog over naar 2 rail. We zullen zien.

Voor vele 2 railers is er denk ik ook een wat vertekend beeld ontstaan over 3 rail. Intussen zijn er wel ruime bogen en slanke wissels. Crail heeft volgens mij een profielhoogte van 2,1 mm (code 83 rails). Tot ca. 4 jaar terug gebruikte helaas bijna niemand de mooie nieuwe slanke wissels en zag je overal Märklin baantjes die er uitzagen als speelgoedbaantjes en loks zonder veel detail die alleen maar bij Märklin gekocht werden. Nu heb je steeds meer keuze omdat met name ook Roco flink aan de weg timmert en veel modellen ook als 3 rail variant uitbrengt. Als je dan ook nog een niet Märklin centrale koopt zoals de Ecos, dan rijdt je ook met DCC decoders prima weg.

Wat blijft: de zichtbare middenpunten (misschien maar eens verlagen tot op de biels). Slechts 1 merk rails. Andere zaken durf ik terug te brengen tot toevallige stomme keuzes van een febrikant (zoals de "koffiemolenmotoren" in de NS 1200 modellen). In een budget hobby lokje uit bijvoorbeeld de Gamma bouwmarkt startset van Märklin zit een motor die laat zien hoe het ook kan (soepel en stil met prima langzaamrijd eigenschappen). Idem voor fouten in mallen en het blijven uitmelken van modellen die je steeds herproduceert in oude mallen. Helaas is dat bij alle merken aan de orde.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Peter Korsten op 15 March 2009, 23:19:22
Idem voor fouten in mallen en het blijven uitmelken van modellen die je steeds herproduceert in oude mallen. Helaas is dat bij alle merken aan de orde.

Hoewel ik dit Roco in het geval van de Fccpps kan vergeven. :)

Maar voor locs is het inderdaad, goh, alweer een 1600/1700/1800? En in het specifieke geval van Märklin zouden ze die set met twee RailPro zijlossers nog wel eens mogen produceren. Maar ja.

- Peter
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: IC 2000 op 16 March 2009, 09:06:03
Ik wou dat ze van märklin eens wat vaker met een (bijvoorkeur reclame) 460 uitkomen. ;D ik moet er nog maar 7 (inclusief 1 EL 18 en 1 465) en die zijn allen in huisstijl.
Titel: Re: Wisselstroom of gelijkstroom?
Bericht door: Aspelix op 16 March 2009, 11:57:24
Die zullen nu wewl met reclame van Porsche komen.... ;)