BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Jongejans op 05 March 2009, 10:35:09
-
Hallo,
Ik heb een vraag,
De lokomotiefen op je baan rijden in mischien wel 90% van de tijd "vooruit"
bij de stoomlok achter de schoorsteen aan
bij een diesel is soms af fabriek een machinist geplaatst en deze rijd graag voor uit.
bij marklin de sleper voor uit.
is het nu verstandig en of noodzakelijk de lok op gezette tijden ook langdurig "achteruit"te laten rijden.
of maakt dit niet uit.
met vriendelijke groet
peter
-
Ik bezit meerdere loks waarbij het rijgedrag vooruit en achteruit verschilt. Bij andere loks is er geen waarneembaar verschil. In het algemeen is het bij machines die in twee richtingen kunnen lopen verstandig om regelmatig de machine in de omgekeerde richting te laten lopen. De slijtage is richtings afhankelijk. Modelspoor loks zijn hierop geen uitzondering.
Een advies, moeilijk te geven. Bij loks waarbij er een richtings afhankelijk rijgedrag is en het bevalt je niet, daar zou een tijdje de lok in de andere richting laten rijden.
-
Heb weleens gelezen van het inslijten van koolborsteltjes door de loc een half uur vooruit te laten rijden en een half uur achteruit, maar dat ging alleen om locs waarbij de koolborsteltjes vervangen waren.
Geen idee of dat ook opgaat bij locs waar niets aan vervangen is.
Maar lijkt me moeilijk te realiseren om de vooruit rij tijd gelijk te houden aan de achteruit rij tijd, locs hebben soms een "voorkant" zoals stoomlocs, daarnaast haal je ze wel eens van de baan en dan weet je ook niet meer wat voor en achter was.
Ik laat in ieder geval al mijn locs 1 per maand rijden, en dan een half uur vooruit en een half uur achteruit. Dan lopen ze daarna meestal wel weer lekker.
Verschil in rijgedrag hebben locs bij mij soms ook wel ja. Misschien als gevolg van het vele vooruit rijden en weinig achteruit???
-
Heeft het ook te maken met de bochten toch? veel rechtsm rijden veroorzaakt slijtage aan een kant op/aan de flens..
Of pis ik er nu helemaal naast ;D
-
Veel linksom rijden ook hoor, maar dan aan de andere kant ;)
Ik heb geen idee of dit echt zo is, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik denk echter dat dit effect zo klein zal zijn (als je treinen niet continu rondjes door R1 laat rijden) dat het niet echt een probleem is.
Wat het vooruit/achteruit rijden betreft: als je loc altijd vooruit rijdt, is het dan zo erg als het rijgedrag vooruit en achteruit verschilt? Als je vaak in beide richtingen rijdt dan maakt dat natuurlijk wel wat uit, maar dan heb je dit probleem ook niet.
Gelukkig kun je beide problemen (vooruit/achteruit en linksom/rechtsom) in één keer oplossen: na een tijdje vooruit rechtsom te hebben gereden, laat je de loc gewoon even lang achteruit linksom rijden ;D