BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: modelbouwer_V op 04 March 2009, 22:22:38
-
Vrienden,
Vrijdagavond jl. was ik eindelijk weer eens een avondje naar de 'fillum'. In Cinerama draaide de Noorse film O'Horten, over een 67-jarige machinist die zeer tegen zijn zin met pensioen moet. Alleen al de voornaam van de man, Odd, was al reden genoeg om aan te nemen dat het hier om een eigenaardige, van Scandinavische humor voorziene, film ging en inderdaad, ik werd op m'n wenken bedient. En als bouwer van een Noors modelbaantje mag je zo'n film trouwens niet missen natuurlijk.
Er waren veel fraaie shots te zien van Noorse spoorlijnen en treinen maar wat me fascineerde waren de beelden van een ondergronds lokdepot met draaischijf.
Het hele weekend daarop heb ik me suf 'gegoogled' op zoek naar meer info maar zonder resultaat.
Kortom, wie weet waar deze geheel overdekte draaischijf met standplaatsen voor lokomotieven zich bevindt? Er staat me ook wel iets van bij dat ik dit al eens in zo'n suffe RailaWay-aflevering voorbij heb zien komen maar het EO-commentaar is me toen niet bijgebleven :-X
Hier de link naar een trailer van de film:
http://www.youtube.com/watch?v=-YY_ahM5mAQ (http://www.youtube.com/watch?v=-YY_ahM5mAQ)
en hier wat meer over O'Horten zelfhttp://www.nrc.nl/film/article2156168.ece/O_Horten (http://www.nrc.nl/film/article2156168.ece/O_Horten)
Hieronder het stukje van de bewuste loods
(http://www.scholtze.demon.nl/benelux/stukkietrailer.jpg)
Kortom, aan alle kenners van Noorse spoortoestanden, help mij eens even.
Groeten
Vincent
-
Ik denk heb ik in een Noorse boek een gezien, is Oslo of zo...
Nog iets gezocht Oslo Lodalen (http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,850754,850754)
-
Oslo dus. Vielen dank fissy!
Weet iemand nog meer info over de historie? Waarom ondergronds, vanwege ruimtegebrek of strategisch belang (veilig opgeborgen voor luchtaanvallen)?
Groet,
Vince
-
Geen Dank nodig...!
Ik heb in mijn geheugen, dat dit is gebeurt vanwege ruimtegebrek.... Maar ik weet dit niet meer helemaal zeker... :-[
Groet
Bernd
-
Ruimte gebrek, klimaat , Lodalen is een van de belangrijkste punten in het spoorwegnet en buslijnen net.
-
Hoi Vincent,
Kijk ook even hier: http://no.wikipedia.org/wiki/Lodalen_(Oslo)
In het Noors weliswaar, maar dat mag voor jou geen probleem meer zijn, toch?
mvg,
Gert
PS: Die trailer is geweldig. Ik lag (of moet ik schrijven: lach) helemaal in een deuk!
-
Ah, het juiste toverzoekwoord is dus Fjelstallen, je moet er maar op komen...
hier heb ik nog wat plaatjes gevonden. Unieke constructie, ja toch niet dan?
http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=1067&mid=5421#M5421 (http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=1067&mid=5421#M5421)
-
Rotsstalling ;D
-
Vincent e.a.
- Fjell is gewoon "berg"
- en de reden dat men die in een berg heeft aangelegd is gewoon het gebrek aan ruimte. Het hoofdstation van Oslo ligt ook voor een deel ondergronds. Evenals de meeste doorgaande wegen.
- een groot complex in een berg aanleggen doet men wel vaker in Noorwegen. Denk maar aan de schaatshal van Hamar (Olympischespelen 1994).
-
- en de reden dat men die in een berg heeft aangelegd is gewoon het gebrek aan ruimte. Het hoofdstation van Oslo ligt ook voor een deel ondergronds. Evenals de meeste doorgaande wegen.
Oslo S ligt gewoon bovengronds. De tunnel naar het westen ligt ondergronds. Die tunnel werd in de jaren tachtig geopend en toen werd Oslo V (Oslo West) gesloten.
- een groot complex in een berg aanleggen doet men wel vaker in Noorwegen. Denk maar aan de schaatshal van Hamar (Olympischespelen 1994).
De schaatshal van Hamar ligt geheel en al bovengronds. Wat je bedoeld is de ijshal in Gjøvik, die ligt volledig in een berg.
Groeten,
Lolke