BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ArtMan op 27 October 2006, 15:28:29
-
Beste mede modelspoorders,
Ik ben op het punt gekomen om met de ruwbouw te beginnen van mijn modelbaan. Een aantal boeken vertellen me dat je het beste een raamwerk kan maken waar later dan het plaatmateriaal op wordt gemonteerd. Het raamwerk zou moeten bestaan uit vakken van ongeveer 35 x 35 cm. Veelal wordt er naar mijn idee gebruik gemaakt van duur hout. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Maken jullie gebruik van MDF?
Mijn plaat moet ongeveer 250 x 120 cm worden en ik ga gebruik maken van marklin C rails.
Alvast bedankt voor jullie reacties en als jullie nog leuke baanontwerpen hebben die op het genoemde oppervlak passen hou ik mij gaarne aanbevolen ;D
-
Kijk eens hier (http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_1.htm)... dan zijn waarschijnlijk veel vragen beantwoord.
Suc6 met bouwen
-
Hoi ArtMan,
Zelf gebruik ik wat me voor de voeten komt. Meestal is er wel een bouwmarkt die panlatten in bundelverpakkingen heeft of ergens een retje hout ofzo.
Voor plaatmateriaal gebruik ik liever triplex/ multiplex. Het is wat zachter en makkelijker te verwerken, maar MDF kan ook. Als de maatvoering echt strak moet zijn is MDF imo een betere optie.
Voor mij is de ultieme test of ik er zelf "stevig" op kan staan, en de tafel niet wiebelt.
De oplossing die Rene aandraagt is erg mooi, maar lijkt me wel duurder.
Groet,
Tjalling
-
Bedankt voor jullie reacties so far. jammer dat hout zo verschrikkelijk duur is... :-[
@Rene: bedankt voor de link. ik ben een beetje verbaasd over dat vuren hout wat hij gebruikt. Vuren lijkt me erg snel kromtrekken.
-
Prijs van hout vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Het is niet gratis, maar in vergelijking met de prijs van het spul wat óp het hout komt te staan is het marginaal. Voor €100,- kun je aardig wat wegtimmeren maar ben je in een treinenwinkel snel uitgeshopt.
En vuren werkt inderdaad wel meer dan hardhout maar binnen zijn de omstandigheden redelijk stabiel. Twee tips:
- Rechte latten uitzoeken in de bouwmarkt (er wordt veel kromgetrokken rommel aan de man gebracht). Ik neem er altijd ruim de tijd voor.
- Hout laten acclimatiseren in de ruimte waar het gebruikt gaat worden. Dus niet gelijk uit de auto (of van de fiets) naar binnen en gaan zagen. Paar dagen geduld wordt beloond.
-
Leg de latten inderdaad gerust even op de vloer van de bouwmarkt en draai ze een paar kwartslagen (vermits die vloer natuurlijk min of meer egaal is ;D), want meer dan de helft van de voorraad is vaak krom.
-
Vandaag vuren latten gekocht. Dus nu moet ik wel beginnen ;D
Laatste vraag: hoe lang moet ik dat vuren laten acclimatiseren eer ik het kan gebruiken?
-
Door ze gewoon (vrij in de ruimte) neer te leggen waar je ze wilt gebruiken, en dan een tijdje niet aankomen. Dan 'went' het vanzelf aan de vochtigheidsgraad. Niet dat je daar ontzettend VEEL aan hebt - één droge week en de vochtigheidsgraad is direct meer dan gehalveerd - maar het helpt wel een beetje.
-
Een dag laten liggen moet voldoende zijn. Het kan zijn dat een lat lekker krom is. Om die optimaal te kunnen gebruiken gebruik je die voor korte stukjes.
Zelf heb ik alles geschroeft. Schoolregel voor schroeven: de schroef moet 3 x de lengte hebben dan het vast te zetten materiaal. Lat is 20mm dik, dan moet je officieel schroeven gebruiken van 60 mm.
Ik zelf verzink alles netjes en gebruik schroeven van 4.0x50mm. (gekregen van de baas, goede prijs/kwaliteit verhouding!)
Je moet niet denken ik gebruik dikke schroeven. Heb je eerder kans dat het hout splijt.
Op de hoeken moet je proberen de schroef zo ver mogelijk van het einde van de lat te zetten. Ook hier: verminderd de kans op scheuren.
Harry
-
Ok bedankt. Het vuren is 17 mm dik maar ik heb schroeven van 50 mm. Ik was wel van plan om alle verbindingen met konstructielijm vast te lijmen. (Een tik die ik heb overgehouden uit mijn watersport tijdperk toen ik nog een houten zeilboot had ;))
-
hallo
even een kleine tip: als je 5mm schroevengebruikt even een gaatje van 3mm voorboren dan splijt het hout zeker niet.
gr. arno