BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: J.Gelderman op 02 March 2009, 20:59:18
-
Hallo ,
Ik heb een vraagje over de fleischmann draaischijf in een analoge baan ben ik een keerlus module nodig of kan ik ook met een ompoolschakelaar vvorkomen dat er kortsluiting ontstaat
-
Wanneer jij gewoon alle aanliggende sporen schakelt op de manier zoals F* de draaischijf bedoelt heeft dan ben je dit niet nodig.
Wanneer jij alle aan de draaischijf liggende sporen apart wil voeden dan wel, voor het geval je de brug eens volledig omdraait.
mvg,
Sander
-
als de loc de schijf op rijdt gestald word dat gaat ,maar de loc er weer uit gaat niet. heb het op alle manieren geprobeerd .
-
hmm...de slechte contacten van de F* draaischijf.
Dat wordt alle aanligende sporen voorzien van een voeding (dus aan een ringleiding bijvoorbeeld) en de draaischijf voorzien van een keerlusmodule.
Dan zou je probleem weg moeten zijn.....
mvg,
Sander
-
Ik weet niet hoe je hem aangesloten hebt, daarom maar even zo:
Uit de draaischijf komen 2 draden die je kunt gebruiken om de railstaven van de draaibrug van spanning te voorzien. Bij mij zijn dat gele draden.
Als je deze aansluit op de rijspanning van de trafo wordt na het draaien de rails waar dan verbinding mee wordt gemaakt ook van rijspanning voorzien.
In dit geval is een keerlus wel noodzakelijk, want als je de brug 180 graden draait maak je kortsluiting.
Als je geen keerlus wilt moet je de gele draden niet verbinden en alle aansluitende sporen van rijspanning voorzien. De brug wordt dan door de aanliggende rails van rijspanning voorzien. Als je het goed aansluit kun je zo nooit kortsluiting krijgen.
Groetjes,
Jos
-
Jos,
Ik zou het andersom doen.
De draden van de draaischijf (brug), de 2 gelen dus, aansluiten op een trafo, en de aanliggende sporen niet (behalve het binnenkomspoor).
Zo voorzie je met de draaischijf alleen die sporen van voeding waar de trein naartoe of juist af moet.
Je hoeft dan niet nog eens losse schakelaars toe te voegen om de sporen alsnog stroomloos te maken.
mvg,
Sander
-
Hoi Sander,
Zo heb ik het zelf ook (maar dan digitaal). Maar dan heb je toch een keerlusmodule nodig? Als je op de brug rijdt en dan de brug 180 graden draait heb je volgens mij een kortsluiting te pakken.
Groetjes,
Jos
-
Ik heb de rails van de draaischijf aangesloten aan de trafo via een ompoolschakelaar. Draait de schijf 180 graden, dan pool ik de rails om. Zo ontstaat er geen kortsluiting. Ook de aansluitende sporen zijn allemaal aangesloten aan de trafo. Hierdoor loop ik de kuren van de railcontacten van de schijf mis.
Succes!
groet,
Basilicum
-
Op mijn vorige analoge baan had ik de draaischijf geïsoleerd van de in- en uitrijsporen door middel van diodes. Zie de tekening.
(http://www.martontheweb.nl/downloads/draaischijf.jpg)
Dit werkt simpel en je hebt een vast uitrijspoor.
-
@Jos,
helemaal correct.
@Basilicum,
Het is inderdaad ene oplossing, nadeel vind ik dan weer dat je weer een extra handeling moet doen, ik probeer dit zelf altijd het liefst te voorkomen.
Vroeg of laat vergeet je het, en sluit je als nog de baan kort, hoe minder handelingen hoe minder je vergeet hoe minder kans op een onverwachte storing.
mvg,
Sander
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wintersport_09_355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wintersport_09_355.jpg)
::)
eric