BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: regor op 01 March 2009, 14:41:45

Titel: Piko A wissel
Bericht door: regor op 01 March 2009, 14:41:45
Hallo spoorvrienden,

Ik heb mijn nieuwe baan gebouwd met Piko A rails. Ik rij digitaal met koploper;
Bij het proefrijden heb ik vastgesteld dat een oude Fleischmann E40 lok bij het overrijden van een wissel vonken geeft, dus een kleine kortsluiting. Hierdoor grijgen andere rijdende loks ook een korte schok. Bij nader bestuderen van de wissel zie ik dat er een plaats is waar de + en - heel dicht tegen elkaar komen, en geven de wielen hier dus de kortsluiting. Is er iemand die dit probleem ook kent en wat hiervoor een goede remedie is?
Mvg  Roger
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Ronald Halma op 01 March 2009, 22:44:16
Roger, ik heb het gehad met oudere type's wissel die een hartstuk hadden uit 2 staven. Hierbij raakte de wielen de verkeerde staaf even waardoor er (bij digitaal overigens) kortsluiting ontstond. Ik weet niet precies hoe de Piko wissel geconstrueerd is.
Kun je misschien een foto plaatsen met aangegeven de plek waar de vonk ontstaat?
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: DHG500 op 01 March 2009, 23:16:33
Hoi Roger en Ronald,

even een plaatje gegoogeld en bij het hartwstuk komen de twee afzonderlijks staven inderdaad wel erg dicht bij elkaar zodat een brede wielflens makkelijk kortsluiting kan maken.

Toch maar ombouwen en een soort 'verkapte hartstukpolarisatie' maken? Wat denken jullie?

(http://www.modellbahnecke.de/bilder/piko/55220.jpg)
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Remco. op 01 March 2009, 23:25:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/55220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/55220.jpg)

Ik heb even snel die wissel doorgemeten hoe en wat nu precies loopt.

Maar de gedeeltes waar een groene lijn loopt zijn spanningsloos.

De anderen als getekend. Het enige punt waar dit zou kunnen is bij het rode rondje maar dan hebben we het wel over een doorgang van vrijwel 2mm breed.

Gr. Remco.
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: 2rail-Tim op 02 March 2009, 08:52:04
Hallo,

Ik ben vanplan om mijn baan te bouwen met Piko A-rails.
Is het nou echt de moeite waard om het te kopen?
Zelf zou ik ook wel willen weten hoe je de wissels goed kunt maken dat er een goede stroom voorziening heeft.

Mij gaat het om of de rails een goede geleiding heeft.

GR. Tim
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Hans Kl op 02 March 2009, 09:05:01
Hallo,

Bij mij is het overgrote deel van de baan Piko A rails.
Het zichtbare deel is RocoLine.
Helaas is het uiteindelijk niet zichtbare deel het grootste deel :)
De baan bevat 3 schaduwstations, 2 van 8 sporen en 1 van 14 opstelsporen.
Ik heb geen problemen met de Piko rails en wissels, ook kleine lokjes rijden er zonder storing overheen. (ook langzaam).
Voor mij was het zeker de moeite waard.

Groet,
Hans
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Ronald Halma op 02 March 2009, 09:25:23
@Remco en Roger; Ik heb de vrijheid genomen de foto even te "kapen" en aan te geven waar ik het probleem had en waar ik denk dat Roger het ook heeft. Ik heb dat met geel omcirkelt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/55220_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/55220_1.jpg)

Links in het gele cirkeltje daar waar het zwart overgaat in blanke spoorstaaf kan het zijn dat de brede wielen van zijn genoemde los de spoorstaaf ernaast raken. Hierdoor krijg je in principe kortsluiting. De smallere wielen hebben er waarschijnlijk net geen last van. Een soortgelijke situatie dus zoals ik al genoemd heb.

Dus Roger; reageer even zodat we weten of we op het goede spoor zitten (of niet ;))
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Remco. op 02 March 2009, 09:50:31
Daar joh ? Ja als je heel brede wielen hebt moet dat wel lukken ja, maar normale wielen lijkt me wat lastig, maar als ik thuis ben zal ik dat eens even bekijken en horen jullie wel hoe en of wat.

Gr. Remco.
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 02 March 2009, 09:51:44
Hallo Roger,

Ja, dat is het nadeel van de Piko wissels.
Ook ik had daar last van met de oude Fleischmann locs.
Aangezien deze Piko rails toch ook weer veel voordelen hebben, (o.a. prijs) heb ik besloten de oude Fleischmann wielen schuin af te draaien.
Nu rijden ook mijn Fleischmann treinen met de oude dikke wielen probleemloos over deze slanke wissels.
Groet, Rob 

Laat ik me beter uitdrukken:
Niet het gehele wiel schuin afdraaien maar alleen de buitenste  0,5 mm.
Bij een wiel met een antislipbandje alleen de buitenste kant afdraaien.
Dit hoeft maar een heel klein beetje te zijn om het door jou geel omcirkelde gedeelte van de wissel niet te raken.
Zo kan je aan de oude Fleischmann modellen nog erg veel plezier beleven.

Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: maartenvanderburgt op 02 March 2009, 10:21:03
Oude Fleischmann loks hebben bijzonder brede wielen, zo breed zelfs dat het probleem zich ook voordoet/deed bij de messing wissels van Fl.
Dat was in het analoge tijdperk natuurlijk niet zo'n probleem, daar vonkte wel meer. Maar met digitaal rijden slaat meestal de centrale op kortsluiting, omdat die veel gevoeliger zijn.
Beste remedie lijkt mij het dunner maken van de wielen, of, als je ze origineel wil laten, het polariseren van het hartstuk.
Of de oude loks in de vitrine zetten.

Maarten.
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 March 2009, 10:37:22
Aangezien een wielband taps hoort te zijn, zou hij de verkeerde spoorstaaf niet mogen raken.
Als je naar een Insulfrog wissel van Peco kijkt, dan zien je dat de spoorstaven na het puntstuk nog dichter bij elkaar liggen dan bj Piko. Volgens de informatie die Peco er zelf bij levert raakt het wiel de verkeerde staaf niet, juist vanwege het feit dat de wielbanden taps zijn.
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 02 March 2009, 10:41:16
Hallo Klaas,

Was dit maar het geval bij de Fleischmann wielen.
Helaas, de oude  Fleischmann wielen zijn dus anders en veroorzaken sluiting op dat punt.
Groet, Rob
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: maartenvanderburgt op 02 March 2009, 10:51:35
En wat dacht je van oude versleten wielen, als die vroeger misschien taps geweest waren? Nu niet meer, in ieder geval niet bij oude Fl. loks.

Maarten
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 02 March 2009, 11:40:11
Hallo Maarten,

Zojuist de 1215 van Fleischmann voorzien van "nieuwe" wielen.
Ondanks dat ze nieuw zijn, maken ze sluiting en heb ik ook deze moeten afdraaien.
Denk maar niet dat Fleischmann de oude modellen aanpast aan de nieuwe normering.
Groet, Rob

 
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: maartenvanderburgt op 02 March 2009, 12:06:41
Dan zijn ze misschien toch niet voor niks overgenomen. Dinisauriers zijn allang uitgestorven. Misschien (hopelijk) onder nieuwe vlag iets minder vasthoudend aan verouderde denkbeelden.

Maarten
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: regor op 02 March 2009, 13:46:50
Ronald, dit is inderdaad de juiste plek waar de sluiting zich voordoet.
RobE, dit is mss wel een oplossing, door de wielen af te draaien,helaas heb ik geen draaibank om die klus te klaren.
Kan ik soms op die bewuste plek de spoorstaven een beetje wegslijpen zodat de afstand iets groter wordt? of zou dit dan weer contactproblemen geven?
Het zou nl zonde zijn van die mooie Fl. loks om in de vitrine te zetten. Ze rijden voor de rest super goed ondanks hun 40 jaar ouderdom( wel na grondige restauratie)
Bedankt overigens voor jullie reactie!
Mvg  Roger
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 02 March 2009, 14:15:58
Hallo Roger,

Dit gaat ook heel goed als je het asje in een boormachine zet en dan de machine langzaam laat draaien. Met een klein vijltje ben je dan in staat om het uiteinde iets af te schuinen.
De Piko rails bevalt mij uitstekend en door eenmalig de Fleischmann treinen aan te passen heb je jarenlang plezier.
Groet, Rob
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: regor op 02 March 2009, 15:12:58
zal het eens proberen RobE.
Alvast bedankt voor de tip!
Groeten
Roger
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: 2rail-Tim op 02 March 2009, 16:18:20
Aha, het ligt voornamelijk aan de dikte van de asjes bij de wagons en lok.

Dan is het geen probleem om Piko A-rails te kopen.

GR. Tim
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Remco. op 02 March 2009, 16:20:47
Het werkt bij mij prima, ik vind het prettige rails om mee te werken!

Gr. Remco.
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Besselspoor op 02 March 2009, 16:25:17
Ik hem pas kennis gemaakt met de Piko rails (altijd Fl* modelrails gebruikt) na het aanschaffen van wat Lidl setjes en vind het een hele verbetering: wel heb ik gemerkt dat ouder materieel en meerassige Athearn locs op de wissels sneller ontsporen dan op de oude modelrails. Dat geldt overigens niet voor de bochtwissels.

Bessel



 
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 02 March 2009, 23:32:05
Aha, het ligt voornamelijk aan de dikte van de asjes bij de wagons en lok.
Het ligt dus niet aan de asjes maar aan de dikte van de wielen.
Maar als je de wielen wilt afdraaien moet je deze wel op een asje plaatsen.
Hoe kan een asje nu een sluiting maken op een wissel.
Groet, Rob

Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: regor op 11 March 2009, 16:44:35
Hallo, ik kom nog even terug op dit draadje. Ik denk dat het probleem van die kleine kortsluitingen inderdaad aan die bewuste plek zich voordoen, zoals Ronald ook reeds vermeldde. Echter zijn die bredere wielen van die oude Fl* lok niet de grootste boosdoener,doch heb ik gemerkt dat de antislipbandjes de oorzaak zijn. Deze waren ten eerste niet de originele, maar veel dunner, en zij waren al behoorlijk afgesleten. Hierdoor komen die wielen een fraktie lager te liggen, waardoor ze op die plek kortsluiting geven. Normaal zijn de wielen konisch, maar de antislipwielen zijn dat niet. Vandaar het probleem.
Nieuwe juiste bandjes erop en het probleem is verholpen.
Toch bedankt voor jullie reacties!
Mvg  Roger
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: 2rail-Tim op 11 March 2009, 16:47:26
Hallo,

Dat is mooi om te horen dat het aan de slipbandjes lag.
Fijn om te horen.

GR. Tim
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: Ronald Halma op 11 March 2009, 22:30:59
Mooi Roger dat je dit even meld. Die optie was mij nog niet te binnen geschoten omdat ik met het US spul daar geen last van heb. Maar uiteraard zit er naast de slipband nog een klein stukje wiel.....

Fijn dat het is opgelost voor je, wij hebben er ook weer iets bijgeleerd ;D ;)
Titel: Re: Piko A wissel
Bericht door: RobE op 12 March 2009, 10:49:31
Hallo Roger,

Goed te vernemen dat het probleem bij jou over is.
Toch blijf ik mijn twijfels houden. Al enige jaren gebruik ik tot volle tevredenheid deze Piko rail en wissels.
Onlangs heb ik nog een Fleischmann loc gekocht. (68006 SNCF)
Deze loc is al vele jaren geleden ontworpen door Fleischmann met brede wielen en ook op dit exemplaar zitten nog van die brede wielen.
Weinig innovatie bij Fleischmann.
Helaas zijn deze wielen niet conische genoeg en veroorzaken, buiten de antislip wielen) af en toe sluiting.
Ook de "Anna" van Fleischmann zonder antislip geeft een enkele keer sluiting.
Na het iets schuin afdraaien was de sluiting over.
Misschien dat mijn baan gevoeliger is omdat bij MRdirect de baan heel snel wordt afgeschakeld. Nu moet dat wel met een 10 ampere voeding.

Groet, Rob

 
Titel: Re:Piko A wissel
Bericht door: alexboom op 04 May 2009, 13:33:31
Nu lijkt het erop dat van de 4 piko wissels die in mijn baantje verwerkt zitten er 1 een maandagmorgen exemplaar is.

De 2 rechte wissels werken perfect.
Van de 2 boogwissels (R2/R3) werkt er 1 goed en de ander heeft 3 problemen.

BWL55222:
Als deze boogwissel ingereden word vanaf de rode pijl dan ontspoort de laatste of 1 nalaatste wagon.Het binnenwiel gaat dan over het binnenste rail, bij de oranje pijl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikoboogwissellinksprob1.jpg)


Als er achteruit in gereden word volgens onderstaande rode pijl dan ontspoort de wagon bij de oranje pijl waar de wisseltong overgaat in het vaste deel.
Het wiel van de wagon klimt dan omhoog tegen een niet helemaal mooi aansluitende wisseltong/vaste rail gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikoboogwissellinksprob2.jpg)

Het derde en laatste probleem met deze wissel is dat als er ingereden word vanaf de rode pijlen dan zijn er blauwe vonkjes en de roco booster zijn rode kortsluitingled gaat vaak aan.
Dit gebeurd met verschillend rijdend materieel(locs en personen rijtuigen) nieuw van roco en 1 loc van trix
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikoboogwissellinksprob3_1.jpg)



Het lijk erop dat er in deze wissel iets structureel fout zit maar ik heb gisteravond 3 uur gezocht maar kan niks verbogen of raars eraan ontdekken.
Kan een wat te ruime of licht verbogen wisseltong de oorzaak van deze problemen zijn?


(Originelen plaatjes van de piko website en zelf bewerkt)
Titel: Re:Piko A wissel
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 14:18:03
Ja, dat kan....

Controleer eens, of de wisseltongen goed aansluiten op de railstaven.
Als die niet helemaal goed aansluiten, buig dan het kortste stukje van de wisseltong wat bij, tot de aansliting wél goed is. Dit is wat gepriegel.

Succes, Ruurd
Titel: Re:Piko A wissel
Bericht door: alexboom op 04 May 2009, 17:55:33
Ruurd  (y)
Hier zit/zat idd het probleem.
Na wat buigwerk aan het lipje aan de onderkant op het uiteinde van de buitenste wisseltong, zodat deze tong net een fractie van een mm hoger kwam te liggen en daardoor een betere aansluiting met de buitenste vaste rail kreeg is het probleem van plaatje 1 grotendeels verholpen.

De binnenste tong heb ik uit het draaipunt gehad en weer vastgezet, deze zit nu opeens steviger vast en sluit nu beter aan met de vaste rails.
De 2 kleine metalen lipjes die de bevestiging vormen van het draaipunt zaten schijnbaar niet helemaal lekker op hun plekje.(Plaatje 2)

Het vonken probleem is wel minder geworden dus waarschijnlijk vergt het nog wat extra fijnafstelling aan de tongen.
Titel: Re:Piko A wissel
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 23:37:21
De wisseltongen van Piko zijn niet de fraaiste ontwerpen.
Ik heb dit probleem ook ondervonden en op de zelfde manier aangepakt en opgelost.
En over de draaipunten van detongen heb ik lichtelijk zitten verbazen.
Maar goed, bij het leggen goed controleren en nastellen indien noodzakelijk, inde hoop, dat het goed blijft gaan.

Vandaar...

Groet, Ruurd
Titel: Re:Piko A wissel
Bericht door: alexboom op 06 May 2009, 19:23:30
Ruurd er zat speling in deze binnenste tong en hierdoor liep het wiel als het waren omhoog tegen de kopsekant van het vast stuk.

Inmiddels ook het kortsluitings probleem gevonden en het is zoals Ronald al eerder aangaf op de bewuste plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikoboogwissellinksprob3_1.jpg)

Nu rijd er alleen nieuw roco materieel rond en geen oude fleischmann locs.
Ik heb mijn 2 boogwissels eens goed vergeleken op dit punt en het lijkt erop dat piko het niet zo nauw neemt aangezien er bij de "goede" een ruimte van 2 mm tussen zit en bij de "slechte" 1mm.

Met een schroevendraaiertje tussen de 2 railstaven en voorzichtig even draaien en het probleem was opgelost.  :)