BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: neudalhausenstadbahn op 01 March 2009, 12:44:40
-
Enkele weken geleden heb ik een topic gestart waarin ik mensen zocht voor een module privatbahn. Uiteindelijk leverde dat 5 aanmeldingen op waarvan 2 mensen helaas weer weg vielen.
Nu zijn we met 4 man namelijk:
Dennis(Dennis84), Riens(SinFronteras), Tis(t.spat) en ik zelf natuurlijk.
We gaan een fictieve( hoe kan het ook anders ;)) klassieke privatbahn bouwen in de periode 1960-1995 waarbij de nadruk ergens op halverwege jaren 80 zal komen te liggen.
De modulebaan gaat bestaan uit tot nu toe 5 modules van 30cm diep en de lengte is bij iedere deelnemer naar keuze.
Het traject dat we uitbeelden loopt van Ense naar Soest in Nord Rhein Westfalen:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Ense-SoesterKleinbahngoogleearthscr.png) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Ense-SoesterKleinbahngoogleearthscr.png)
Het sporenplan ziet er als volgt uit:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/EnseSoesterKleinbahn.png) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/EnseSoesterKleinbahn.png)
Dat station Deiringsen wat ik bouw krijgt nog een andere naam want het dorp kan wel in het echt zo heten, maar ik vind het zes keer niks.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/SoestNDversie.png) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/SoestNDversie.png)
Het station Soest is puur eind station voor ons lijntje en ik heb iedereen afgeraden dit te bouwen omdat het een groot station is en zat leuke kleinere stations zijn aan ons lijntje. Boven in de hoek staat in dit sporenplan ook ND versie, dat wil zeggen dat dit een door mij aangepaste versie is voor Neu Dalhausen, dus ook deze is fictief.
Dennis heeft zijn sporenplan voor zijn modules wat er 2 gaan worden al wat verder uitgewerkt:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Bhf_ensematenoudeversie28-2-2009.png) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Bhf_ensematenoudeversie28-2-2009.png)
Dit sporenplan is nog iets aangepast omdat Dennis de functie van de verhoogde losweg niet helemaal had begrepen en daardoor meer naar het omlopen van locs had gekeken bij het maken van het sporenplan. Aangepast ziet het er dan zo uit:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Bhf_Ensenieuweversiezonderrmaten28-.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/Bhf_Ensenieuweversiezonderrmaten28-.jpg)
Vandaag ga ik met Dennis vast de onderbouw van onze modules maken. De 2 modules van Dennis gaan samen één kist vormen voor transport. Mijn module word een open kist, dus met achtergrondwand, zijwanden en dak, voor transport en opslag schroef ik er dan simpel een afdek plaat op:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/tekeningkistideemoduleMichiel.png) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/tekeningkistideemoduleMichiel.png)
De standaard die we hanteren bij de bouw is dat het spoor op 4cm boven de bodumplaat komt en dat het hart van de rails op 15cm van de voor en achter kant komt te liggen.
We koppelen de modules aan elkaar met M6 draadstangen en vleugel moeren. De onderbouw word van balkjes van 44x18mm met daarop 8mm MDF.
Wat materieel betreft zijn de plannen tot nu toe als volgt:
Dennis:
Nog onbekend
Michiel:
Esslinger VT( 70/80 huisstijl)
MAN VB(50/60 huisstijl)
2xBi VB( 70/80 huisstijl)
KÖF II( donker rood)
KÖF III( 70/80 huisstijl)
Riens:
Nog onbekend
Tis:
VT98( 70/80 huisstijl?)
VS98(50/60 huisstijl?)
V36( 70/80 huisstijl, zonder bies)
We hebben gekozen voor 2 huisstijlen, een klein deel van het materieel dat in de jaren 50/60 is geleverd zal nog in een groen/beige huisstijl uit die tijd rijden. Zo'n 60% schat ik van het materieel zal in de jaren 70/80 huisstijl olijfgroen/oranje rond rijden.
Groetjes Michiel
-
Hallo Michiel,
lijkt een leuk plan, echter wel moeilijk.
Komen jullie allemaal uit dezelfde omgeving? en wat wordt de schaal waarin jullie gaan bouwen, aan de breedte van de modules lijkt het mij N te worden?
Groeten,
Christoph
-
Oohja vergeten, schaal is N inderdaad, en we komen uit Steenwijk(Dennis), Wageningen(Riens), Enschede(Tis) en Arnhem( ik zelf). Het samen komen buiten beurzen om zal hoofdzakelijk in Arnhem en evt. Wageningen gaan zijn.
Groetjes Michiel
-
De ruwbouw van mijn module is klaar:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06266.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06266.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06267.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06267.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06268.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06268.jpg)
Dit is zonder afdekplaat.
Dan hier met de afdekplaat ervoor:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06269.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06269.jpg)
Hier 2 foto's van de dichte kist van binnen, gemaakt door de opening waar de trein doorheen moet:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06270.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06270.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06271.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06271.jpg)
En het in de kast passen was meer geluk als wijsheid, aan de bovenkant heb ik maar 1mm speling, aan de zijkant gaat het prima, een 12mm maar dat had ik ook goed uitgerekend:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06272.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06272.jpg)
Nu gaan we weer verder werken aan de modules van Dennis, groetjes Michiel
-
Ziet er leuk uit! En nog excuses voor het afhaken ;)
-
Mooie volière Michiel met plek voor 2 broedkastjes. ;)
Geintje, ben benieuwd hoe het gaat worden.
Succes.
Groet Jaap
-
Tempootje weer, die Michiel. :o
-
Ziet er leuk uit! En nog excuses voor het afhaken ;)
Tja Peter, zoals je onder je avanter zegt, daar kan geen trein tegen op hé ;)
Groetjes Michiel
-
Ik ben in oktober nog in Soest geweest, maar zo groot vond ik het station niet. Een paar sporen, het station stond in de steigers voor een verbouwing en er was een voetgangersbrug. Als je interesse hebt, Michiel, kan ik je wel een paar foto's van Soest mailen.
Mvg,
Martin
-
Ik ga ook maar eens hout hallen bij de Gamma ;D
(en een kleurenwaaier ;))
Mooie kast, Michiel :D
mvg,
Tis
-
Ik ben in oktober nog in Soest geweest, maar zo groot vond ik het station niet.
Daarom is het ook de ND( Neu Dalhausen) versie, om het treinverkeer van Neu Dalhausen kwijt te kunnen moest het station ff wat groeien ;)
Foto's zijn altijd welkom, je hebt m'n mail als het goed, via PB mag ook, groetjes Michiel
-
Eergister heb ik toen ik een middagje in Eindhoven was het stationsgebouw Eichenried gekocht. Na eerder overleg met Dennis84 over de bouwstijl die we gingen gebruiken kwamen we ongeveer bij dat station uit. Voor mij was het nog de vraag ga ik zelf bouwen of koop ik toch
Eichenried van Vollmer (http://vollmer-online.de/img.php?img=/_1024/7515.jpg).
Uiteindelijk Eichenried gevonden en dus gekocht en toen ik vannacht te hyper was te gaan slapen ben maar gaan bouwen om tot rust te komen. Ik heb van 1.00u tot 3.30u zitten bouwen met dit als resultaat:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06395.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06395.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06396.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06396.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06397.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06397.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06398.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06398.jpg)
Ik bouw het gebouw niet zo standaard uit de doos, bij mij word het een half gebouw op de voor grond waar je doorheen kijkt richting het spoor. Dit was een idee van Dennis wat ik dus ook toe pas. Het gebouw heeft ook binnenwanden nodig en ik heb daarvoor ook de ramen niet van het bijgeleverde transparante plastic voorzien. Daarvoor in de plaats heb ik de hele wanden van transparant plastic voorzien. Zo kan ik om de ramen heen de hele wand schilderen en krijg ik een vlakke wand aan de binnen kant.
Omdat ik geen zin had het naaltje van het flesje Uhu plast steeds schoon te moeten maken heb ik zoveel mogelijk met met superlijm gelijmd. Dat ging net (niet) helemaal goed, ik heb een aantal ramen een laagje Uhu plast moeten geven om de witte waas weg te werken. Bij het in elkaar zetten van het gebouw zal ik dus toch maar weer alles met Uhu plast lijmen.
Van het goederenloodsje heb ik de wanden in allerlij stukken gesneden en totaal anders in elkaar gelijmd, deze krijgt aan de buitenkant van de module gewoon een blinde wand, daar kan je dus niet in kijken dan.
Met alle onderdelen die ik overhoud ga ik nog kijken of ik er een ander (half) gebouw van kan maken
Wordt vervolgt, groetjes Michiel
-
Goed werk!!! Beloofd wat! Alleen die sluikreclame he.... ;) ;)
-
Ik moest 4 keer kijken voor ik het door had Niels ;D, tja is goedkoop gereedschap zullen we maar zeggen he ;)
Maar goed de afgelopen dagen even door gewerkt aan het hoofd gebouw, hier een foto verslag:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06679.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06679.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06680.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06680.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06681.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06681.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06682.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06682.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06683.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06683.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06684.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06684.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06685.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06685.jpg)
De vloeren zijn van karton dat ik ingekrast heb en geschilderd heb aan alle zijde. Verder valt er niet heel veel te melden, de foto's spreken voor zich. Alle verdiepingen zijn nog zonder tussen wanden maar die komen er zeker nog wel. Als de plek daarvoor bepaald is en die zijn geplaatst dan kan het verder aankleden beginnen.
Morgen avond wil ik het dak op gaan bouwen, de buiten muren worden pas geschilderd als alles in elkaar zit.
Groetjes Michiel
-
De afgelopen week ben ik bezig geweest met het grotendeels licht blauw spuiten van de module. Zowel van binnen maar vooral ook van buiten zodat vocht er tijdens transport niet zomaar ik kan komen. Verder is Tjeerd zondag avond bezig geweest met op proef wat LED's er in maken voor de verlichting. Er gaan totaal 80 tot 120 3mm LED's in komen en dan is het kijken of de licht opbrengst genoeg is en of het niet te geel word.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06903.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06903.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06904.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06904.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06905.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06905.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06906.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC06906.jpg)
Ik wil dat mijn module een wat ouderwetse uitstraling krijgt en ik denk dat het helpt als het licht wat geler is als gemiddeld gebruikelijk. Verder is de te verlichte afstand ongeveer 5 tot hoog uit 10cm bij gebouwen en 15cm voor het landschap en 20cm t.h.v. van een weg die onder het spoor door gaat. Dat zijn afstanden waar lampen problemen opleveren en die niet al te felle LED's goed moeten kunnen hebben. Er komt als er 120 LED's geplaatst worden zowel in de lengte als in de breedte iedere 4,5cm een LEDje.
Dan nog ander nieuws inmiddels heeft Riens(SinFronteras) ons verlaten ivm tijdgebrek. Nu we nog maar met z'n 3en zijn dus nog maar eens de oproep als er mensen zijn die dit leuk vinden en ook een module willen bouwen en eens per maand eens in Arnhem bij elkaar willen komen, laat dan van je horen!( of lezen ;D)
"Dah wassie weer voor nu" tjuusies, Michiel
-
Nu ruim een maand verder ben ik vandaag weer eens wat aan mijn module gaan doen.
Inmiddels heb ik voor mij en Dennis roofmate gekocht en vandaag heb ik een stuk op maat gesneden voor mijn module. Hier op ben ik van alles gaan aftekenen zodat ik weet wat waar komt. Nu kan ik stukken gaan uitsnijden of er bij op lijmen, pas als ik dat uitsnijden gedaan heb kan het vast gelijmd worden want anders kan ik nergens bij.
Hieronder wat foto's, eerst van links naar rechts daarna nog 2 overzichtfoto's:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07444.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07444.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07445.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07445.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07443.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07443.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07442.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07442.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07446.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07446.jpg)
De module gezien in de richting Soest.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07447.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07447.jpg)
De Module gezien in de richting Ense.
Totaal komt er nu een hoogte verschil van 8 a 9cm op deze module tussen de weg links( +5) en rechts( -4). Links verdwijnt het spoor daardoor onder een viaduct, recht op een brug tussen de huizen door die dan ook echt bijna tegen het spoor aan komen te staan. Ik kan totaal 2 stukken van 13cm(rechts) en een stuk van 40cm( voor de achtergrond) van gevels van huizen voorzien.
Mogelijk komt er nog een bruggetje tussen het spoor rechts achter en de achtergrond want ik weet nog niet wat ik met dat spoor wil. Misschien een klein draaischijfje er in voor goederenwagens die dan na 90 graden te zijn gedraait richting een fabriek kunnen. Of ik dat ga en kan doen moet ik nog even uitzoeken, maar het lijkt me wel een leuk idee. Of de fabriek dan gelijk aan de weg( en dus zichtbaar) of er wat verder vanaf( dan mogelijk geschilderd op de achtergrond) moet staan weet ik ook nog niet.
Wat ik dan weer wel weet is dat ik er nu goed zicht op heb hoeveel ruimte alles in neemt en dat valt me vooral in de diepte erg mee.
Ik bleek wat ruimte over te houden tussen het eerste geplande perronspoor( nu spoor 2) en het stationsgebouw, dus heb ik er maar een deels opgebroken spoor tussen getekend( alleen het perron is afgetekend).
Groetjes Michiel
-
Leuk project. Hebben jullie plannen om te zijner tijd deel te nemen aan Eurospoor, Rail of een andere beurs?
mvg,
Gert
typo...
-
Ja Gert we willen er uiteindelijk ook mee naar beurzen gaan, alleen waar en wanneer hangt af van hoe snel wij door bouwen en ook waar we heen willen en heen kunnen.
Ik verwacht zelf nog steeds dat ergens laatste kwartaal 2010 haalbaar moet zijn.
Groetjes Michiel
-
Afgelopen woensdag heb ik nog iets meer gedaan aan mijn module als in de voorgaande posts te zien was. Ik heb geprobeerd de hellende wegen uit te snijden maar dat werd helemaal niks. Met een stevig mes kwam ik niet door het schuim heen en m'n afbreekmesje was niet in een rechte lijn te houden. Daardoor werd het niet wat ik hoopte en vond dat het moest zijn.
Ik was met de achterste helling begonnen en ik heb daar uiteindelijk stukken weg gesneden en op de overige plekken waar het landschap verdiept moet zijn heb ik ook gewoon alles weg gesneden.
De helling aan de achter zijde heb ik met karton beplakt dat deels steunt op het schuim en deels op kurken. De helling aan de voorzijde in een plak van het daar weggesneden stuk schuim. Dit heb ik met houtlijm en dikke lange spijkers aan de rest vast gelijmd, de spijker lopen een 1,5cm door het massieve blok schuim in.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07449.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07449.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07450.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07450.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07451.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07451.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07452.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07452.jpg)
Nou was ik van de week bij het aftekenen van alles één ding vergeten, de wissels moeten bedient worden 8), ja dat ben ik dus niet gewent dus vergeet ik dat snel. Nu moet het wissel dat rechts deels op het viaduct ligt opgeschoven worden. Er moet namelijk een buis voor de wisselbediening waar een trekstang doorheen komt te lopen onder het uiteinde van de wisseltongen komen. Dit moet dus links naast de weg komen waardoor de weg vrij krap word en de sporen op het station 2cm korter worden schat ik.
Voorlopig ga ik even niks meer doen aan deze module, ik berg hem dadelijk weer op en ga volgende week vrijdag eerst m'n wissels ophalen, dan kan ik 2e pinksterdag er aardig aan verder bouwen en mogelijk alle rails leggen.
Mijn materieel voor dit baantje moet ook nog even wachten op afbouw en/of schilder beurten, want ik heb veel te veel projecten tegelijk open.
Groetjes Michiel
-
Gister met Dennis samen lekker aan de modules gewerkt, Dennis heeft zijn bakken van een laag schuim voorzien en gaten er in geboord om ze te koppelen. Daar heb ik verder geen foto's van gemaakt.
Mijn module hebben we voorzien van rails en buisjes waar een stang voor de wissel aandrijving door gaat. Alle railsajes zijn vast gesoldeerd zodat er een goede vaste verbinding is. Aan één zijde kwam het spoor niet lekker uit dus daar moest even een kort slinger bochtje in het spoor gelegd worden. De wissels zijn van roco van een wat ouder model met een kunststof hartstuk. Ik hoop dat dat geen problemen op gaat leveren, anders moet ik er nog iets in maken zodat stroomloze stukje iets korter word.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07519.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07519.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07520.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07520.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07521.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07521.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07522.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07522.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07523.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC07523.jpg)
Er lijkt op de foto echt een knik in dat slinger bochtje te zitten maar dat valt erg mee. Het korte gebogen spoor steekt nu nog uit maar deze word nog ingekort, hier komt op het einde een wagen draaischijf waar een industrie aansluiting op uit komt van een fabriek aan de overzijde van de weg. Het spoor steekt dan ook met een brug de weg over.
Groetjes Michiel
-
Anderhalve week terug heb ik samen met Dennis84 een middag aan de modulebaan gewerkt. Ik had deels geen zin eerder te posten en deels was ik het vergeten.
We hebben die dag vooral aan de wissel bediening gewerkt, Dennis is met servo's bezig geweest om daar mee de wissels aan te sturen. De verbinding tussen wissel en servo heeft hij met 0,8mm koperstaaf gemaakt en dat ziet er dan allemaal zo uit:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08017.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08017.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08015.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08015.jpg)
Het is wel heel stoer die dingen om te zien gaan, zie filmpje (http://s179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/?action=view¤t=MOV08016.flv). Filmpje had beter gekunt als ik de camera niet gedraait had gehouden en door had dat Dennis alleen die 2 kon bedienen ;D
Tja en ik moest ook wat doen natuurlijk, bleek dat ik de helft van de spullen die ik nodig had niet gekocht had terwijl ik dacht dat ik dat al wel had gedaan. Mijn wissels worden mechanisch bediend en M6 draadeinden vormen de assen en slinger van de wissel bediening. Dus stukken draadeind op maat slijpen en boven het vuur heet stoken en met 2 tangen buigen. Dat was een zware rot klus, koste veel tijd en kracht want rood heet kreeg ik ze niet. Verder gaten van 6mm geboord waar ze doorheen steken, dat is een beetje krap maar 8mm is weer te groot, dus ik moet de krappe plekjes wat ruimer zien te maken.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08014.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08014.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08018.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08018.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08019.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08019.jpg)
Ik heb ze tijdelijk met vleugelmoeren vast gezet maar die worden nog vervangen door normale moertjes steeds 2 per punt met een grote ring.
De bediening zelf gaat bestaan uit een messing M6 moer waar de as die naar het wissel gaat op en omheen gesoldeerd komt te zitten. Assen van 0,8mm koperstaaf bleek te buigzaam en daardoor nam die de tongen niet mee. OM dit op te lossen heb ik het grootste deel van een stuk spoorstaaf voorzien en dan flext het niet meer.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08013.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/Modulebaan%20Ense%20Soester%20Kleinbahn/DSC08013.jpg)
Het lange uitstekende koperen deel word om het moertje heen gebogen en vast gesoldeerd, het korte deel bedient het wissel.
Dat was het weer voor nu, groetjes Michiel
-
Vanavond ben ik eens een 3,5uur aan het tekenen geweest met piant om te kijken of ik een beetje een goede voorgevel voor de fabriek op mijn module kon tekenen. De fabriek komt achter op mijn module aan een hellende straat en krijgt een buiten gebruik zijnde fabrieks aansluiting die hoog gelegen de fabriek in gaat.
Dit is het resultaat:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/Fabriekvoorgevel.png) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/Fabriekvoorgevel.png)
Dit is zo'n beetje de nieuw staat, dit moet als het geschikt blijkt uitgeprint worden en dan nog verouderd worden. De kleine weergave is niet echt mooi, je moet het groot bekijken ;)
Nu nog een aantal huizen voor de zelfde straat, groetjes Michiel
-
Na nog een aantal uren printen, meten en bij tekenen heb ik dan nu de definitieve print kunnen maken op etiketvel. Dit kan ik dan op karton plakken en verder uitbouwen, dit komt dan tegen de achter grond aan te staan.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09133.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09133.jpg)
De foto is iets over belicht door het vrij velle grijze licht van buiten, de print is in werkelijkheid wat geler.
Dat dit is gelukt bied mogelijkheden voor meer van dit soort dingen.
Groetjes Michiel
-
Vind het wel al leuk uit zien succes ermee ;)
-
Ha Michiel,
Ik eens gekeken naar jouw wisselaandrijvingsconcept, maar het ziet er allemaal erg zwaar uit. Ben je niet bang dat jij je wissels niet uit proportie zwengeld ?
Volgens mij voel je met zo'n schroefdraad overbrenging totaal niet meer wanneer je het einde van je wisseltongslag hebt bereikt.
-
Nee Marijn dat is geen probleem verwacht ik, ik heb zicht op de wissels en ik heb juist al de asjes tussen de moertjes en de wissels moeten verstijven om te zorgen dat de wissel überhaupt om gaan. Een staafje van 0,8mm koper flext veel te veel als die een centimeter of 6 lang is, dus nu zit er een centimeter of 5 spoorstaaf op gesoldeerd en dan moet het goed komen.
Kijk je moet uiteraard niet als een gek aan die slinger gaan draaien, maar als je er rustig aan draait zie je de tongen vanzelf langzaam omgaan is de bedoeling. Maarja laat ik eerst maar zorgen dat ze ook daadwerkelijk omgaan, want zover ben ik nog niet.
Ps; morgen ga ik samen met Dennis en Tis aan de modulebaan werken, dus ik ga er vanuit dat er daarna wel weer wat te posten valt.
Groetjes Michiel
-
Hallo Michiel.
Ich schreibe mal in Deutsch :).
Ein interessantes Projekt, welches Ihr realisieren wollt. Ich bin Mitglied bei den Eisenbahnfreunden-Werl und einige Clubmitglieder wohnen z.B. in Niederense. Vielleicht kennst Du unsere Homepage mit den Informationen über die Kleinbahn schon? Ich weiß nicht, was für weitere Informationen bei unseren Mitgliedern noch über die alte Kleinbahn vorhanden ist, aber wenn Du Fragen hast, kannst Du dich gerne bei uns melden und wir werden versuchen zu helfen.
Ich selber kann Dir leider nicht weiter helfen, da die Kleinbahn nicht mein Interessensgebiet ist, aber kann Fragen gerne weiter geben.
http://www.eisenbahnfreunde-werl.de/1home/1home.html
http://www.eisenbahnfreunde-werl.de/14rlk/14rlk.html
mfG
Ralf Wittkamp
-
Hoi Ralf, schrijf rustig verder in het Duits, dat is voor mij prima te lezen ;) Dit is echt leuk onze lijn is ooit door mij bedacht als fictieve spoorlijn. Ik ben een beetje verbaast dat een deel van de plaatsen ook in het echt door een Kleinbahn bedient zijn geweest. Zowel Dennis als ik wisten hier niks van, ik ga de internetsite uitgebreid bekijken. Jullie homepage kende ik tot nu toe ook niet, bedankt voor de links.
Ps; als je iets in het Nederlands niet helemaal begrijpt of nog dingen wil weten mag je ook een PB sturen, die beantwoord ik dan wel in het Duits ;).
Groetjes Michiel
-
Hoe is het gegaan met die LED's? Bedacht me net dat het misschien ook erg leuk is RGB-LED's toe te passen, dan kun je bijvoorbeeld een opkomende zon en maanlicht nabootsen. De aanstuuring is overigens dan wel een boel (programmeer) werk.
Succes er mee en ik blijf het volgen...
groeten, Sander
-
Hoi Sander, uh LED's, oohja dat moet ook nog een keer afgemaakt worden ;D, nee serieus, ik ben er nog niet mee verder gegaan. Ik heb nu wel een voorbeeld van hoe ik het moet doen maar ik heb nog geen zin gehad aar verder iets aan te doen. Ik steek heel weinig tijd in dit baantje omdat ik zoveel dingen heb die ik wil doen en leuk vind.
Gister middag zijn we bij mij thuis een aantal uurtjes aan het bouwen geweest. Eerst moesten we naar de Gamma want Tis moest nog hout hebben voor zijn module. Deels heeft hij dat daar laten zagen en het latten werk heeft Dennis later hier met Tis samen gezaagd en in elkaar gezet. Nu heeft Tis een modulebak en 2 kopwanden met gaten voor de treinen er in.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09144.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09144.jpg)
Dennis bracht de modulebak voor het schaduwstation mee alleen toen we die op een kast hadden gelegd bleek die zo krom als hij maar zijn kon. Ja en toen, de bak met het plaatwerk naar onder op de kast gelegd en in de schuur even een paar gewichten gehaald. Die er op gelegd en de plaat nat gemaakt met de hoop dat hij recht zou trekken. Dat bleek niet helemaal te lukken, dus gister avond voor dat ik naar bed ging heb ik het nogmaals geprobeerd maar dan met terpentine en ook dit werkt niet genoeg. Ik moet straks de gewichten er even af halen en kijken hoe de bak zich dan houd en kijken wat er nog aan moet/kan gebeuren.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09141.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09141.jpg)
Omdat ik het schaduwstation niet kon gaan bouwen ben ik m'n wisselbediening af gaan maken. De eerste 2 ging probleemloos en werkte uitstekend. De 3e ging totaal mis, hij trok het asje tussen het draadeind en het wissel kompleet krom en er zat veel speling op de moer t.o.v. het draad eind waardoor het wissel niet om ging. Uit eindelijk kreeg ik het draad eind pas na veel gekloot en slijpwerk er uit. De 4e ging weer probleemloos waarna er een nieuw lager voor het 3e nu korte draadeind moest komen. Toen het draadeind daar in gelagerd zat ging het maken van een nieuw asje en het aansluiten ervan ook probleemloos en nu werken alle 4 de wissels. Conclusie is dat het 3e draadeind scheef heeft gezeten en zichzelf daardoor krom trok en zo voor veel problemen zorgde.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09146.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09146.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09147.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09147.jpg)
De gaten waar de draadeinden inzitten heb ik met een grote schroevendraaier nog ruimer gemaakt en er toen stukjes kunststof buis ingeschoven waar de draadeinden weer in gelagerd zijn. Dat werkt beter als dat ze gewoon in hout zitten.
Groetjes Michiel
-
Dinsdag ben ik even wezen shoppen bij de wentinkjes en heb daar alles gekocht wat ik aan bouwpakketten denk nodig te hebben.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09323.jpg)
Een stenen viaduct, hiervan ga ik 1,5 boog gebruiken, 1 boog om rechts op mijn module de weg onder het spoor door te laten gaan. Links komt dan een halve boog( één zijde dus) tegen de achtergrond om het spoor onder een weg door te laten verdwijnen. Misschien dat de rest van dit bouwpakket dan op één van de andere modules een plek vind of anders in een andere vorm als nog op mijn module.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09329.jpg)
2 onder een kap woningen, deze word gebouwd als 2 halve gebouwen voor tegen de achter grond.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09328.jpg)
Deze eengezinswoning heb ik achter de hand als ik toch nog een huis te kort blijk te komen op mijn module.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09325.jpg)
En een doosje hekwerk om de boel af te maken, toch wel handig om te hebben.
Groetjes Michiel
-
Voor de volgende bouwdag aan staande Maandag moest ik zorgen dat er een bruikbare bak was voor het schaduwstation. Het oude frame was niet te redden bleek, dus moest ik een nieuw frame zoeken. Gelukkig had ik nog wat module bakken van het voormalige Neu Dalhausen hbf staan en eentje heb ik in stukken gezaagd en versmald tot 30cm voor de nieuwe bak:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC09371.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC09371.jpg)
Maandag kan ik dus verder hier mee, groetjes Michiel
-
Maandag ben ik samen met Tis aan zijn module bezig geweest om de module uit te bouwen tot een stevige kist die goed te vervoeren is. Na wat extra spullen gehaald te hebben heeft Tis besloten de achter grond te verlagen van 47 naar 30cm, dit scheelt heel veel in materiaal en zorgt ook voor mooiere kijk lijnen denk ik. Je gaat zo toch iets meer een kijkdoos effect krijgen maar weer niet zover door gevoerd als dat ik het moest doen.
We zijn druk aan het zagen, lijmen en vooral schroeven geweest maat uiteindelijk heeft ook Tis nu een mooie kist die hij nu kan gaan schilderen om hem weer bestendig te krijgen voor vervoer.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09400.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09400.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09401.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09401.jpg)
Het MDF latje boven in moet nog vervangen worden, we hadden geen vuren hout meer en dus dit gebruikt alleen bij iedere schroef die we er ion draaide scheurde het ding, dus dat werkt niet.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09406.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09406.jpg)
De module in de bus met de bescherm plaat aan de voorzijde er op.
Ik heb op station Arnhem van bus naar trein gelopen met die kist en hij is redelijk goed te dragen. Het gewicht is ongeveer gelijk aan de tas die ik mee naar het werk neem op de heen weg. Het lastige aan deze kist is z'n breedte waardoor je hem constant tegen je bovenbeen aan het hangen.
Ik ben vanmiddag nog bezig met op m'n pc de lijn wat meer tot leven te wekken door eens te kijken naar materieellijsten en een vervoersplan enzo en evt. iets van een dienstregeling. Ook op materieel gebied kan ik nog wel wat doen wat betreft tekeningen enzo.
19 oktober komen we weer bij elkaar, groetjes Michiel
-
Gister ben ik samen met Tis weer met de modulebaan bezig geweest, bij de module van Tis zit de plaat roofmate er in en ligt de rails er in. Daarnaast is Tis al met de ruwbouw van het landschap bezig geweest en zitten er al draadjes aan de rails.
Hier wat foto's van het plaatsen van het schuim;
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09536.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09536.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09537.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09537.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09538.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Niederense/DSC09538.jpg)
Foto's van de huidige staat zijn we vergeten te maken maar Tis zou die nog maken en posten.
Ik ben ook nog een beetje met het schaduwstation bezig geweest, maar dat schiet nog niet echt op.
groetjes Michiel
-
Vanavond van Dennis(84) (als verjaardagskado) 2 keermuren van FALLER en ( het beste) een Opel Blitz van een bierbrouwerij:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09799.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09799.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09802.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC09802.jpg)
Ik post het hier omdat ik dit alles op Bad Steinburg a.H. wil gebruiken. Het word dan wel een waar bierfeest op mijn module, want er komt ook al een VW spijlbus met Warsteiner bestikkering op. Dit opeltje vind ik wel erg gaaf (y)
Groetjes Michiel
-
Vandaag ben ik eens met wat anders bezig geweest, als ik wil dat Dennis maandag mijn module kan aansluiten dan zal ik wel voor een schakelkast moeten zorgen. Die ben ik dus eind van de middag gaan bouwen. Nadat eerst het idee was ontstaan naar aanleiding van het module topic om de schakelaars in de module zelf te zetten, ben ik nu toch voor de ouderwetse schakelkast gegaan.
Deze kast komt met 2 M6 draadeinden met vleugelmoeren en ringen aan de module te hangen. De electrische verbinding word verzorgt door een 12 polige kroonsteen stekker en voor de hoofdleiding een USB stekker.
De kast:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10033.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10033.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10034.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10034.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10035.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10035.jpg)
Het papier heb ik met spuitlijm ingespoten en er op geplakt, er moeten nog 4 schakelaars bij komen om de div. stroom bronnen aan of uit te kunnen zetten.
Dit is de electrische tekening, de schakelaars zitten wel niet precies op de plek waar ze in het echt zitten maar dit kost minder teken ruimte.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/schakelplanmoduleBadSteinburgaH.png) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/schakelplanmoduleBadSteinburgaH.png)
Nu moeten er verder nog wat gaten voor draden komen en moet ik even kijken hoe ik dit geschikt kan maken voor transport, misschien een koffertje of tas ofzo er om heen.
Groetjes Michiel
-
Ups... huidige staat...eeehh :-[ ik heb helaas daar nog bar weinig aan kunnen doen,
dus dat zal nog even moeten wachten voor ik plaatjes van Niederense kan tonen,
laatste tijd weinig tijd gehad...
Wel al veel ideeen over hoe het gaat worden, dus het denkwerk is al gedaan nu bouwen ;D
Mvg,
Tis
-
Ja dat bouwen mag je maandag gaan doen ;D maar mocht je je ideeën op tekening kunnen zetten, smijt ze dan dit topic in, daar is het tenslotte voor ;)
Groetjes Michiel
-
Gister middag samen met Dennis aan de modulebaan aan het bouwen geweest, Tis was helaas onverwachts verhinderd dus we moesten het met z'n 2en doen.
Dennis is begonnen met het aansluiten van mijn module en dat blijkt toch nog redelijk bewerkelijk. Ik heb daar nog geen foto's van gemaakt en die ga ik nu ook even niet maken maar dat komt nog wel.
Ik ben vooral met hout werk bezig geweest, ik ben met de schaduwmodule die aan de noordzijde van Bad Steinburg hoort te komen verder gegaan.
Hier moesten 2 draaischijven op, 1 grote met een aantal opstelsporen die dus niet rond hoeft te draaien. Deze heb ik gemaakt van 18mm MDF wat anders hout, een plastic buisje van 8mm dik, een paar bouten en 4 h0 Lima draaistellen uit de rommeldoos. Ik moet zeggen dit draait vrij soepel met aan de bovenkant vier handgrepen om het makkelijk te kunnen draaien.
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10070.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10070.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10071.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10071.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10074.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10074.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10076.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/schaduw%20module/DSC10076.jpg)
Daarnaast moest er een kleine draaischijf komen waar de SchieStraBus en andere voertuigen gedraait kunnen worden indien nodig. De basis hiervoor is een simpel verf roerhoutje en wat andere stukjes hout. Hier moet ik nog bedenken hoe ik het verder af bouw omdat dit wel helemaal rond moet kunnen. Op stroom gebied denk ik dit door te geven via messing punaises of kopspijkers of iets in die richting. In ieder geval zou het handig zijn als dat ook gelijk de brug van de draaischijf op de plek kan houden en gelijk de stroom door kan geven.
Dennis vertelde dat hij er over denkt evt. ook een stukje van Soest na te bouwen dus toen moest het schaduwstation in eens van 2 kanten bereikbaar worden maar dat kon zonder problemen. De onderbouw voor het spoor bestaat uit de zelfde verf roerhoutjes en nieuwe wijnkurken die m'n schoonzus bij de bouwmarkt in Le Creusot had gehaald toen ik daar op vakantie was in Oktober.
Nah dat was het weer voor nu, groetjes Michiel
-
Na 2 maanden hadden we vandaag eindelijk weer eens een bouw dag. Dennis is vandaag verder gegaan met het aansluiten van mijn module. Ik ben verder gegaan met het schaduwstation alleen het wilde niet echt opschieten als is de eerste rails in middels wel gelegd.
Eind van de middag zag het er naar uit dat Dennis het net niet ging redden om het aansluiten af te krijgen. Ik ben toen met het schaduwstation gestopt en met het solderen van draden aan de rails begonnen. Na nog een tijdje samen doorwerken hebben we het toch af gekregen en is er moeizaam proef gereden. Alles werkt alleen de stekker verbinding tussen Module en schakelkast is nog niet helemaal lekker waardoor er soms geen of slecht contact is. Over 3 weken kan dat verholpen worden als Dennis weer hier is, dan kunnen de klemmetje wat breder worden gebogen zodat de verbinding stroever word.
Hier wat foto'tjes van de schakelkast en het draden trekken onder de module:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10728.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10728.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10727.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10727.jpg)
Volgend de week zondag of maandag wil ik me samen met Tis gaan storten op het aankleden van mijn module. Voor mij houd dat in verder gaan met het stationsgebouw en het maken van het stenen viaduct waar het spoor over de weg heen gaat. Tis kan zich op div. bouwpaketten uitleven en evt. de dijk met viaduct links waar het spoor onder door verdwijnd.
Verder ga ik de 28e na het spotten 's ochtends van de 6 extra winter sport treinen in Arnhem met Dennis samen weer verder bouwen. Hij brengt dan ook zijn modules mee dus dan kunnen we ook daar mee verder.
Dit was het weer voor nu, groetjes Michiel
-
2e helft van de middag en begin van de avond ben ik samen met Tis scenery van m'n module begonnen. Tis heeft een bouwpakket van een dubbel woonhuis onder handen genomen, hier moet een half gebouw van 1cm diep uit ontstaan.
Dit zij de vorderingen van Tis tot nu toen:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10784.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10784.jpg)
Ik ben zelf met het bouwpakket van de stenen boogbrug begonnen, hier heb ik 1,5 halve boog van gebouwd. 1 lage voor het spoor rechts wat over de weg heen gaat en 1 halve hoge voor de weg links waar het spoor onder door verdwijnt:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10780.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10780.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10779.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10779.jpg)
Daarna ben ik met een keer muur van Faller aan de gang gegaan, deze heb ik verlaag en compleet aangepast aan mijn situatie en daarna samen met het lage viaduct op de module geplaatst:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10781.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10781.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10782.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10782.jpg)
Ik ben ook nog een mengsel van verf, meel en gezeefde as aan de gang geweest om blinde niet van voren zichtbare wanden aan te smeren. De tip van Tis was wat je niet ziet hoe je ook niet aan te kleden, dus dat doe ik dan ook. Het is toch een grote kijkdoos met beperkte zichtlijnen.
Nadat ik Tis naar de bus gebracht had kon ik het niet laten met roerhoutjes de perronwanden te maken. Daarna ook gelijk maar de rails geballast en van groen voorzien voor zover mogelijk. Dan ziet het er in eens heel anders uit:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10785.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10785.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10786.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10786.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10787.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10787.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10788.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10788.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10789.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10789.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10790.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC10790.jpg)
De wegen moeten zeker nog een keer geschilderd worden en moeten alle gebruikelijke dingen gedaan worden. Ik moet nog 1 stukje keermuur maken links achter het rechtse viaduct, dan kan ik ook die spoorbrug vol gooien met iets. Zand zou goed werken maar dat word een aardig extra gewicht maar as zou ook een optie zijn, dat is veel lichter.
Groetjes Michiel
-
Ik zie dat ik wat achter liep met dit topic, met het viaduct rechts bij ik ergens in de afgelopen 1,5 week nog bezig geweest en die is inmiddels allang volgestort en alles afgewerkt zo'n beetje daar.
Vandaag ben ik weer met Tis verder gegaan. We hebben samen de sporen vrijgemaakt van overtollig zand enzo, dus groeven gemaakt voor de wielen. Dat lukte niet overal waardoor ik met karton nog dingen heb moeten opvullen. Op de losweg is dat erg mooi geworden bij het perron iets minder maar misschien dat ik daar nog wat aan kan doen. Daarna kon ik de spoorstaven schilderen waarna Tis ze weer schoonmaakte aan de bovenkant. Tis was onder tussen ook met het dubbele woonhuis bezig waarvan ik morgen wel even foto's maak.
Ik ben nadat ik met de sporen klaar was met de basis voor de dijk van de weg links begonnen. Nadat ik alles uitgetekend had had Tis niks te doen en moest ik voor het eten gaan zorgen. Tis is toen de onderdelen gaan uitsnijden waarna ik ze tussen door even vast kon lijmen.
Hier het resultaat van dat alles:
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110111.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110111.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110112.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110112.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110113.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110113.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110114.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110114.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110115.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110115.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110118.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC110118.jpg)
(http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC11017.jpg) (http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/ESK2/Bad%20Steinburg%20am%20Hellweg/DSC11017.jpg)
Oohja nog vergeten ik ben ook de keermuur aan het bij kleuren geweest door drybrushen en wassen waardoor de kleur nu veel natuurlijker is.
Groetjes Michiel
-
Leuk project en als alle modules zo fraai worden beloofd het nog wat (y)
Gr Bob
-
als alle modules zo fraai worden beloofd het nog wat (y)
Vast wel!
Ziet er goed uit!, het gras vind ik er goed uitzien!
Gr Bruce